Intressant, men alldeles för mycket vitt för min smak, riktigt sticker i ögonen. Jag gillar mörka teman, förhoppningsvis finns det alternativ när en släpps. Är också lite undrande, hittar inte någon back- eller inställningsknapp i gränssnittet, men min ögon kanske fastnade för mycket på det vita. Tycker galleriappen var väldigt ful och varför en massa tryckningar på tangentbordet för att komma dit? I en telefon måste alla appar man vill komma åt snabbt vara tillgänliga mer eller mindre direkt. Fick inte heller riktigt grepp om det finns några trevliga widgets. Tycker sidomenyn ser bra ut.JoWa skrev:Meizu MX3 Ubuntu Demo
Ubuntu-telefoner lanseras 2015
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Ubuntu-telefoner lanseras 2014
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Meizu MX3 Ubuntu phone to be showcased at Mobile Asia Expo 2014 (Tech Drive-in)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Det verkar som Meizu MX4 med Ubuntu kommer att bli tillgänglig i december: http://blog.meizu.it/ubuntu-disponibile ... -dicembre/
-
Det närmar sig. Är det nån som hört någott nytt om telefonen?
Tror ni verkligen den kommer i år?
Jag känner mig riktigt tveksam.
Jag känner mig riktigt tveksam.
- johanre
- Serveradmin
Såvida ni inte har direkt kontakt med en utvecklare tror jag den närmaste informationen kan fås från: http://www.ubuntu.com/phone/register
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Jag får nog uppdatera rubriken.
Meizu’s Ubuntu phone is still alive, launched could be early next year (Gizchina.com)
Meizu’s Ubuntu phone is still alive, launched could be early next year (Gizchina.com)
Blir det som det sägs här tycker jag det är en riktig "sellout"Meizu Not Offering a True Ubuntu Phone?
The Chinese news website “MyDrivers” (in a report picked up by GSMArena among other sites ) claims that Meizu deal will not results in the launch of Ubuntu phones as most of us are expecting.
Instead, Meizu handsets will apparently retain their original Flyme OS UI, Alibaba integration and Android app ecosystem, but instead be based on Ubuntu (in some capacity, rumours lack specifics) rather than Android.
Don’t worry – we’re a mite confused, too.
Given that Flyme OS is a big part of Meizu’s brand (and its app ecosystem a big money spinner for them) it’s certainly a compromise that would suit their expansion into Europe and the US without alienating the geek elite.
Chances are we’ll learn more about the whole deal and what it entails once the Canonical PR machine is ready.
Men men man kan ju inte börja klaga innan man hört något säkert
http://www.omgubuntu.co.uk/2014/11/meiz ... untu-phone
Jag har en meizu med Flyme.
Har sökt med ljus och lykta hur bli av med och få renodlat android.
Inte hittat något. Kan inte ens byta keyboard utan är fast med meizus.
Det enda vi kan hoppas på då är väl att vi kan installera på en Samsung eller något annat större märke.
Jag är verkligen inte insatt i datorvärldens slingriga vägar.
För mig som total noob, den stora crowd-funding framgången på Indiegogo borde väl ändå indikera intresse?
Helt annan grej.
Alla telefoner nu, skryter om hur tunna dom är.
Är det verkligen så viktigt?
Jag hade hellre haft en på 18 mm med bra kraft och större batteri än en på 6 mm.
Sedan tror jag inte priset är så viktigt. En dyr men kraftfull ubuntutelefon kan nog hitta många köpare även som high end/dyr.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Re: Ubuntu-telefoner lanseras 2015
Det ser ut som Bq blir först med att sälja Ubuntu-telefoner, i februari 2015.
Bq Ubuntu Phone Launches In Europe This February (OMG!)
Bq Ubuntu Phone Launches In Europe This February (OMG!)
njae, vill verkligen den europeiska marknaden ha en sådan enkel billig telefon?
usch jag som längtat efter en öppen telefon så länge.
Jag köpte t. o.m. en Neo Freerunner när det begav sig.
Det var inte många samtal man ringde på den.
Denna hoppar jag över.
Finns det inte en risk här?
Om den inte blir bra... beror det på operativsystemet eller telefonens prestanda?
JAG VILL HA EN EDGE, JAG VILL; JAG VILL
usch jag som längtat efter en öppen telefon så länge.
Jag köpte t. o.m. en Neo Freerunner när det begav sig.
Det var inte många samtal man ringde på den.
Denna hoppar jag över.
Om den inte blir bra... beror det på operativsystemet eller telefonens prestanda?
JAG VILL HA EN EDGE, JAG VILL; JAG VILL
- johanre
- Serveradmin
Poängen tycks ju vara att detta skall vara ett enkelt och billigt sätt att locka app-utvecklare till sig. Men visst; personligen hade jag tröttnat på den lite för klena skärmupplösningen och för lite RAM minne. Kan inte heller se om den kommer stödja LTE. Å andra sidan; jag står inte heller i kö som app-utvecklare.lasseroth skrev:Denna hoppar jag över.

Nu är ju inte jag expert på något utan allmänt korkad så därför får ni ursäkta en kanske korkad fråga...
Om nu lilla jolla lyckas utveckla ett os, varför tar det då så lång tid för canonical?
Om nu lilla jolla lyckas utveckla ett os, varför tar det då så lång tid för canonical?
Jollas utvecklingsteam består av ett gäng entusiaster som egentligen bara fortsatte det arbete dom påbörjat under Nokia-flagg (Meego).
Sen att dom hade oturen att bli överkörda av en viss amerikansk imperiebyggare, med siktet inställt på att kapa Nokias telefondivision för Microsofts räkning, för en så billig penning som möjligt, är ju en lycklig omständighet för oss som gillar frihet. Jollas team har gjort ett fantastiskt arbete, som kanske inte alltid är så lätt att åstadkomma för vanliga "löneslavar". För säga vad man vill om Canonical... det är ett lika kommersiellt och toppstyrt företag, som de amerikanska jättarna.
Sen att dom hade oturen att bli överkörda av en viss amerikansk imperiebyggare, med siktet inställt på att kapa Nokias telefondivision för Microsofts räkning, för en så billig penning som möjligt, är ju en lycklig omständighet för oss som gillar frihet. Jollas team har gjort ett fantastiskt arbete, som kanske inte alltid är så lätt att åstadkomma för vanliga "löneslavar". För säga vad man vill om Canonical... det är ett lika kommersiellt och toppstyrt företag, som de amerikanska jättarna.
Alltid på kanelen!
- Gunnar Hjalmarsson
Knappast.eson57 skrev:För säga vad man vill om Canonical... det är ett lika kommersiellt och toppstyrt företag, som de amerikanska jättarna.
Canonical gör Ubuntu, som är och förblir gratis att använda, möjligt. De samarbetar nära med Ubuntu-gemenskapen. Att de lyckas kommersiellt ligger i varje Ubuntu-användares intresse, och gagnar också hela gemenskapen för öppen källkod.
Visst är det så! Det förändrar dock inte det faktum att Canonical är kommersiellt och toppstyrt... vilket var vad jag påstod, utan någon undermening.Gunnar Hjalmarsson skrev: Canonical gör Ubuntu, som är och förblir gratis att använda, möjligt. De samarbetar nära med Ubuntu-gemenskapen. Att de lyckas kommersiellt ligger i varje Ubuntu-användares intresse, och gagnar också hela gemenskapen för öppen källkod.
Alltid på kanelen!
- Gunnar Hjalmarsson
Inte desto mindre kände jag ett behov av att framhålla några skillnader.eson57 skrev:Visst är det så! Det förändrar dock inte det faktum att Canonical är kommersiellt och toppstyrt... vilket var vad jag påstod, utan någon undermening.Gunnar Hjalmarsson skrev:Canonical gör Ubuntu, som är och förblir gratis att använda, möjligt. De samarbetar nära med Ubuntu-gemenskapen. Att de lyckas kommersiellt ligger i varje Ubuntu-användares intresse, och gagnar också hela gemenskapen för öppen källkod.

Viktigare än att Ubuntu är gratis (i alla fall för mig) är väl dock att det också är fritt och öppet. Vilket också, såvitt jag förstår, innebär att Ubuntutelefonen blir den första smarta telefonen levererad med garanterat helt fri och öppen mjukvara. (Rapporten i OMG Ubuntu om samarbetet med kinesiska Meizu är i och för sig förvirrande, Meizu är väl hittills knappast kända som anhängare av open-source, men jag har svårt att tänka mig att Canonical skulle göra någon helomvändning för sin telefon. Meizu lär visst numera också ha snackat om att publicera källkoden till sin modiferade Android, "Flyme OS", vi får väl se.)Gunnar Hjalmarsson skrev:Canonical gör Ubuntu, som är och förblir gratis att använda, möjligt.
Sailfish OS, i Jollas telefon, har jag nu läst på lite om. Större delen är visserligen fri och öppen, men en ganska stor del av paketen ändå slutna och proprietära. (Bland slutna paket finns Alien Dalvik som tillåter körning av Android-appar på Jollas telefoner.) Befintlig generell EULA (End User License Agreement) för Sailfish som helhet är också väldigt restriktiv, inte mycket av frihet och öppenhet där inte. (Se inte minst första och fjärde punkterna i avsnitt 3.)
Inte för att jag på något sätt vill nedvärdera Jollas Sailfish (vilket som sagt säkert blivit möjligt just därför att Nokia, ställda inför iOS och Android, obeslutsamt velade mellan fria och proprietära alternativ tills Microsoft kom och tog över alltsammans, varefter de som jobbat med det fria Meego/Mer kände att de på egen hand ville fullborda vad Nokia startat).
Sailfish är i botten trots allt GNU/Linux och förvisso friare än Android. För Android valde Google avsiktligt inte GPL (utom för Linuxkärnan vars befintliga GPL-licens de inte kunde göra något åt) utan den slappare Apachelicensen, vilken visserligen också är fri men tillåter "closed source creep" som Google sedan mycket riktigt har ägnat sig åt. Sailfish, å andra sidan, bygger främst på projektet Mer, som inte bara är fritt och öppet utan där merparten av paketen dessutom är licensierade under GPL eller LGPL. (Även om man av för mig obegriplig anledning säger sig vilja "undvika GPLv3".) Det finns också vad man väl kan läsa som en avsiktsförklaring att göra Sailfish (mera) fritt och öppet.
Man kanske skall klargöra att Android-stödet (Alien Dalvik) är ett frivilligt tillägg som måste installeras av användaren i form av en app. Själv har jag kört min Jolla utan detta stöd i ganska exakt ett år nu. Har helt enkelt aldrig känt något behov.Ratatosk skrev:Bland slutna paket finns Alien Dalvik som tillåter körning av Android-appar på Jollas telefoner.)
Möjligheten att köra Androd-appar ansågs nödvändigt då man redan från början insåg att många av de mest populära apparna troligen aldrig annars kommer att nå Jollan (bank-appar, Whatsapp och Skype för att nämna några). Detta är ett näst intill oöverstigligt problem som drabbar även Ubuntu Touch. Följderna av detta är inte svåra att förutse. Operativsystemet kommer aldrig att nå utanför kretsen av de mest inbitna entusiasterna.
Betydligt viktigare än total öppenhet är, för mig och de flesta andra Jolla-användare, att Jolla erbjuder den idag enda anständiga integritetspolicyn. Där det faktiskt är JAG som äger och kontrollerar min data och mitt användande, och inte något stort amerikansk bolag. Sedan är den, öppenhet eller ej, enastående "hackable". Aktivera utvecklarläget (root), sen gör du i princip som du vill.
Putty och SSH över WiFi-nätet, sen har man roligt i flera timmar.

Alltid på kanelen!