Vilka system är fria?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Vilka system är fria?

Inlägg av Pink Panther »

Svar på: "Vilka system är fria?"

"Distribution Release: Linux Lite 1.0.8"

"Linux Lite 1.0.8, a new version of the project's Ubuntu-based (12.04.3 LTS) desktop Linux distribution with Xfce"

"3.8 kernel from the Hardware Enablement Stack for better hardware support, new install scripts for webcams, a PAE kernel installer (32-bit) and a basic Games Pack installer"

"As this is the last build in the 1.0 LTS series, we wanted to offer people more hardware support".

Sådana här inlägg kommer det inte bli många från min sida längre. För det kommer att förflyttas omedelbart av gissa vem? Big Boss X. Men när " Linux Lite 1.0.8" utan tvekan erbjuder en mer vänlig lösning än Xubuntu för de som gillar Xfce så har jag svårt för att tiga inför gudaktiga makten Big Boss X i forumet. Inte ens Linux Mint lösning för Xfce kan konkurrera med Nya Zeeland utvecklarnas lösning rörande Xfce. "Go Boys Go" Sedan är det för ett gott ändamål, nämligen "linuxdistrocommunity.com"

Källa: http://distrowatch.com/?newsid=08258

Release announcement: https://www.linuxdistrocommunity.com/fo ... p?tid=1801
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

HakanS skrev:
Rune.K skrev:Jag ställde en enkel fråga. Och nämnde att man kan sila mygg och svälja elefanter. Du kan inte missa det! :)
Jasså, du menar det PM:et. Det berörde ju inte direkt något modereringsärende.
Att du inte fått svar beror dels på att frågan rörde en annan person, dels på det du skrev sist i PM:et.
För övrigt var PM:et riktat till mig personligen och inte till moderatorerna.
Visst var det ett modereringsärende! ;)

Jag fick en tillsägelse för att jag hade använt orden surpuppor och betonghäckar i ett inlägg som du modererade bort. Bortmodereringen har jag inga synpunkter på, det är alltid svårt med gränsfall för en moderator

Men att jag får en tillsägelse för att ha använt de tidigare nämnda orden är lite magstarkt om man jämför med Hunds rabiata personangrepp, se > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 22#p468322

Alltså frågar jag dej hur långt straff Hund fick för sina grova personangrepp, i mitt PM-svar. Om du tolkar det som en personlig fråga, så vete gudarna var du kommer ifrån. Man kan tillägga att det inte är första gången Hund far ut i rabiata personangrepp som han har fått varning för. Man kan ställa sej frågan hur många varningar en funktionär ska tillåtas dra på sej, innan han fråntas sin färggranna titel. Bara det senaste otrevliga inlägget borde ge antingen 3 månaders avstängning alternativt permanent banning, (på ett normalt forum).

Det är gulligt och kul när man spelar spel med mindre barn och de ändrar spelreglerna under spelets gång och i regel är de ärliga och talar om det i förväg. Men när en vuxen individ på det icke officiella ubuntuforumet i Sverige försöker sej på ett liknande stunt, så är det bara tragiskt. Det är inte första gången den här individen försöker sej på oärliga tricks när han modererar, det finns dokumenterat så det är bara att öppna ögonen så kan ni själva läsa hans övertramp.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag kan bara konstatera att för vissa är det viktigare att varenda liten regel och paragraf följs, än att vi får ett trevligt och bra fungerande forum... :(
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Rörande denna tråd, och det som modererats bort, säger jag bara en sak: ROFLOL!

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Osprey skrev:Jag kan bara konstatera att för vissa är det viktigare att varenda liten regel och paragraf följs, än att vi får ett trevligt och bra fungerande forum... :(
Håller helt med. Regelverket är alldeles för hårt skrivet, speciellt som man faktiskt vägrar att följa de modereringsinstruktioner som finns, i inläggen under regelverket, bara för att det "passar sig" för ett antal moderatorer som inte klarar att se skillnad på sak och person.

Regler med instruktioner finns här ---> http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=10492

Jag tycker också att instruktionerna är skrivna med "bör" och en massa tyckanden i stället för att instruktionerna är tvingande (skall). Läs gärna inläggen publicerade av "vulfgar" i den tråden. Läs speciellt om "utanför ämnet" och VAR i forumet man bör göra dessa.

Vad gäller det som admins/moderatorer skriver att man ska skicka ett PM till dem, om man tycker att nåt är galet, fungerar inte. Vad jag förstått fungerar inte den metoden eftersom forumledningen sällan svarar eller tar inkomna PM på allvar med allt vad det innebär.

Så till forumledningen vill jag säga: Följ de instruktioner som finns till för er, sluta med PM dravlet, minska på "utanför ämnet" moderreringar och ge vissa proffstyckare här konsekvenser av sitt handlande. Sist men inte minst: Nåt måste vara fel då ni, i forumledningen kritiseras år efter år. Titta på den kritiken och gör nåt åt problemen, annars fortsätter torrsimmet och eländet även framåt här i LoCots forum.

Micke
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Sv: Vilka system är fria?

Inlägg av HakanS »

No1Viking skrev:Vad gäller det som admins/moderatorer skriver att man ska skicka ett PM till dem, om man tycker att nåt är galet, fungerar inte. Vad jag förstått fungerar inte den metoden eftersom forumledningen sällan svarar eller tar inkomna PM på allvar med allt vad det innebär.
Under i alla fall de 8 månader jag varit moderator har det kommit ett PM angående modereringen. Avsändaren fick svar rätt omedelbart.
No1Viking skrev:Nåt måste vara fel då ni, i forumledningen kritiseras år efter år. Titta på den kritiken och gör nåt åt problemen, annars fortsätter torrsimmet och eländet även framåt här i LoCots forum.
Man kan också se att det alltid är samma 5-6 personer som kritiserar forumledningen, oavsett vilka personer som ingår i den.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Tyvärr är det så att för att bli en bra moderator så räcker det inte med att kunna läsa regler och paragrafer och lära sig dem utantill, utan man måste också ha kapacitet att begripa innebörden av dem och inse när det är av godo för forumet att tillämpa dem...

Man måste också ha förstånd nog att vara lite flexibel och dynamisk och inte se [bort]modereringen som ett självändamål som till varje pris ska utföras...
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

På förekommen anledning uppmanar vi er att inte kritisera moderering och skötsel av andra forum.

/moderatorerna
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Den absolut dummaste regeln som finns, som faktiskt förstör mer än den ger nåt positivt. Den visar sig nu, återigen.
Jag beklagar detta för LoCots del, för det här är grogrunden till mycket av den kritik som forumledningen, med moderatorer, får stå ut med.

Synd! Bäddat är det och det är varken snyggt eller skönt.

Micke
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Vänligen hjälp mig
med att förstå vilken regel som du avser.
No1Viking skrev:Den absolut dummaste regeln som finns, som faktiskt förstör mer än den ger nåt positivt. Den visar sig nu, återigen.
.....
Micke
Tack. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

HakanS skrev:På förekommen anledning uppmanar vi er att inte kritisera moderering och skötsel av andra forum.

/moderatorerna
Även detta skulle jag vilja ha ett förtydligande på.

Sitter det Ubuntufolk (kanske från vårt forum?) och kritiserar andra forum?

Vad föranleder den formuleringen?

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Broder Tuck skrev:Vänligen hjälp mig
med att förstå vilken regel som du avser.
No1Viking skrev:Den absolut dummaste regeln som finns, som faktiskt förstör mer än den ger nåt positivt. Den visar sig nu, återigen.
.....
Micke
Tack. ;)
Jadå... "utanför ämnet" använde man som motivering, igen.

Micke
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Broder Tuck skrev:
HakanS skrev:På förekommen anledning uppmanar vi er att inte kritisera moderering och skötsel av andra forum.

/moderatorerna
Även detta skulle jag vilja ha ett förtydligande på.

Sitter det Ubuntufolk (kanske från vårt forum?) och kritiserar andra forum?

Vad föranleder den formuleringen?

tukken
Det var en diskussion som jag, Pink Panther och kurdistan hade, som var avslutad och klar. Den handlade delvis om hur vi agerar på ubuntu.se. Den modererar man bort, helt i onödan, och kallar den för "utanför ämnet".

Helt förkastlig regel, som drivs alldeles för hårt i en social del på forumet.

Micke
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag håller helt och hållet med Micke om att OT eller alltså "utanför ämnet" används på ett mycket tråkigt sätt här på detta forumet.

Regeln som sådan inbjuder till att en moderator kan agera helt efter eget tycke och moderera bort sådant just han eller hon inte tycker om. Vilket i sin tur skapar ett missnöje och en frustration som får konsekvenser i andra trådar. Vissa moderatorer vill ibland också använda regeln just för att begränsa medlemmars rätt eller möjlighet att uttrycka sig.

Om vi ser till meningen med regeln som sådan, så är den till för att en tråd ska vara konsekvent i sitt innehåll, så att det som avhandlas i tråden också följer det som rubriken och den ursprungliga frågan handlar om. Och i ett tekniskt perspektiv är detta givetvis viktigt, en tråd om DHCP ska t.ex behandla DHCP och inte grena ut sig till DNS, även om DNS för den delen givetvis får nämnas i tråden. Meningen med detta är givetvis att göra det lätt att söka och hitta information i forumet och för att slippa "spaghettikopplingar" mellan alla möjliga trådar.

Men då kommer vi också till trådar som den här, som egentligen saknar helt specifikt ämne...

Det jag hade i åtanke när jag drog igång den här tråden var förstås givetvis att få igång en debatt kring hur modereringen fungerar här, samt därtill närliggande ämnen...

Att även modereringen på ubuntu.se kommer upp i sammanhanget ser jag som något helt naturligt och absolut inget att hålla på och tjafsa om. Det är inte "några andra därborta" på "ett annat forum", finns det verkligen moderatorer här som tror att det egentligen finns något "vi" och "dom"...?!???

Sedan är det också så att trådar som den här, ofelbart utvecklas och ändrar innebörd och diskussionspunkt lite under debattens gång, det finns ju inget klart definierbart tekniskt ämne som man bör hålla sig fast vid. Men att då <borttaget invektiv> moderatorer ska få hålla på och godtyckligt klippa sönder diskussionen bara för eget nöje(?) tycker jag är komplett reglementsvidrigt. Dessvärre leder det ju också till att debatten aldrig kommer någonvart, eftersom än det ena, än det andra klipps bort och kastas i skräpbingen bara föra att en moderator tycker att det är OT!!

När det gäller att använda OT som begrepp för att ensa (inte "rensa" utan just "ensa") tekniska diskussioner så är det för det mesta av godo, men när det används för att moderatorer ska kunna ha lekstuga och klippa bort sådant som just de inte tycker om, så är det inte ens rumsrent...

Som att kräva att alla debattörer i riksdagen drar en plastpåse över huvudet innan de börjar prata...
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Lysande Opsrey!

Miljoner ++++

Micke
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Beslutet att flytta ett antal inlägg togs gemensamt inom moderatorgruppen.
Grunden är att vårt forum inte ska vara en plats för kritik om vad som tidigare har skett på andra forum, samt hur dessa forum sköts.
Dessa diskussioner blir destruktiva och leder till dålig stämning.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

HakanS skrev:Beslutet att flytta ett antal inlägg togs gemensamt inom moderatorgruppen.
Grunden är att vårt forum inte ska vara en plats för kritik om vad som tidigare har skett på andra forum, samt hur dessa forum sköts.
Dessa diskussioner blir destruktiva och leder till dålig stämning.
Det fanns inte tillstymmelse till dålig stämning i de diskussioner som berörde ubuntu.se. Att moderera proaktivt, med något slags tänk som består i att "det kan ju eventuellt hända", det du hänvisar till, är totalt fel det också.

Sist, men absolut viktigast, är att ni döljer ert egentliga uppsåt till modereringen genom att, vanemässigt och utan minsta fingertoppskänsla, hänvisa till "utanför ämnet".

Micke
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Håller helt till 100% med om det som Micke skriver här i det senaste inlägget också.

Just genom att ta till sig och tänka på de här sakerna så tror jag att även det här forumet skulle flyta mycket smidigare!!

Att ta synpunkter om modereringar via pm funkar bevisligen inte och det är som jag tidigare skrivit ungefär som att "slåss i omklädningsrummet"... :-\
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Halleluja!

Ryggdunkarklubben talar!

;D

PS. Ubuntu.se har tydligen alldeles för lite att göra!

Arbeiten!

;D
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Osprey skrev:Att ta synpunkter om modereringar via pm funkar bevisligen inte
Vad är det för bevis du menar finns för att det inte fungerar?
Om man skickar ett PM till moderatorgruppen med synpunkter på att man fått sitt inlägg modererat, så kan jag lova att frågan behandlas och besvaras inom 24 timmar.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"