Global menu
Re: Global menu
Du kan installera Linux Mint med mate då får du ett liknande system som gnome 2
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Mate, är det nåt liknande GlobalMenu?
Det finns ingen global meny i mate utan det är rätt likt Gnome 2, i annat fall om du håller fast med Ubuntu som jag föreslår så accepera dom förändringar som är!
- Svento
Fast med Unity så finns det färre uppenbara anledningar att välja Ubuntu i stället för Windows. Windows7 har ju åtminstone en programmeny.
Om jag skulle byta till Mint, kan jag ha kvar Home-partitionen från Ubuntu då?
Om jag skulle byta till Mint, kan jag ha kvar Home-partitionen från Ubuntu då?
Ja absolut kan du det, om den ligger som en egen partision, sen tycker jag du har lite fel med att säga att om man måste ha Unity är det lika bra att ha Windows, har du provat Windows 8? Såg nu att du nämnde Windows 7 men det är egentligen lika dåligt som W8 men kanske lättare att använda!
- Svento
En viktig grej med Ubuntu - alltså Gnome - är att man kunnat få skrivbordsmiljön exakt som man velat ha den. I Unity kan man inte ens välja vad man vill ha i panelen, och den där dockan kan jag inte se nåt positivt alls med.
Jag förstår hur du menar för mig tog det ett år att acceptera Unity men nu då man gjort det kan jag inte tänka mig nått annat! Alla är olika och jag är trög men jag höll fast ändå och tvinga mig att gilla Unity och det gjorde jag också, till slut blev vändpunkten för mig egentligen 11.10 som jag tyckte var så stora förbättringar i jämför med 11.04 att för mej sen var det bara att följa Ubuntus utveckling, men jag har också förståelse för att det tar tid att gilla om man är van äldre Linux!
- Svento
Det handlar inte för mig om gammalt och nytt, bara om den där Unity-menyn samt att man inte kan flytta runt grejerna som man vill i panelen.
- Svento
Re: Global menu [Löst]
Jag började smurfa halvt i blindo och nu verkar saker ha löst sig. Jag flamsade runt i Synaptic och bockade för diverse skit som hette nåt med Gnome-Desktop. I den vevan avinstallerades diverse grejer som hade med Cinnamon och Nemo att göra, och nu fungerar allt som det ska, även andra grejer som krånglat.