Vem har utsett moderatorerna?

Diskussion gällande forumet
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vem har utsett moderatorerna?

Inlägg av HakanS »

Rune.K skrev:Varför är du så ljusskygg?
Försök till FUD?
Rune.K skrev:Och varför lägger du dej i en dialog som vulfgar och jag har?
Vill du föra en dialog med en enda person, utan att andra "lägger sig i", så passar PM bättre än att skriva inlägg i forumtrådar.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev:,,,
Och varför lägger du dej i en dialog som vulfgar och jag har?
La du inte märke till det så...
Jag tror knappast att trådskaparen har avsett att tråden skulle vara en dialog mellan dej och mej. En forumtråd är ju till för alla forummedlemmar som vill komma till tals i ämnet. ;)

Utanför ämnet: Edit: GG, kul att se dej! :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:@Rune:
Om det nu skulle finnas ett par moderatorer som definitivt inte passar att moderera, tror du fullt allvar att det problemet går att lösa via PM?
Kanske går det att lösa via PM, kanske inte. Det lär absolut inte gå att lösa via foruminlägg. Orsaken är att ett foruminläg upplevs mer som ett påhopp än vad ett PM gör. Eftersom det handlar om människor så är det känsligt nog ändå. Jag utgår nu från egen erfarenhet, givetvis kan andra uppleva och agera annorlunda. På min tid förekom det klagomål både via trådar och PM och det var alltid enklare att agera när det kom via PM. Sättet vi agerade på var, beroende på vad som hänt, var allt från diskussion internt om det varit felaktigt agerat av moderatorn, en tillsägelse till att en moderator avslutade sitt uppdrag. Det var inte så ofta, men det hände.
Foruminlägg istället för PM gör att man lättare går in i "försvarsläge" och kanske inte riktigt ser om en moderator agerat olämpligt. Det är ett mänskligt sätt att reagera.
Du menar alltså på fullt allvar att jag ska diskutera felaktig moderering med Hund och HakanS via PM och att det är den enda möjliga vägen, enligt dej vulfgar. När det är just de två som jag har klagomål på! ;)

Jag misstänker att du försöker skämta med mej... :)

Och det handlar inte om några enstaka fall, utan det är i storleksordningen felaktig moderering i 9 av 10 i ett antal ganska aktuella trådar.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du får gärna skicka ett pm till mig med vad du anser vara fel av mig. Om du anser att jag gjort fel är det bra om upplyser mig om det, annars kan jag garantera dig att inget lär hända. :)

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

@Rune.K

Har du så lite att utföra i ditt eget forum att du har tid att granska följande, ( "storleksordningen felaktig moderering i 9 av 10" ).

Vad är en felaktig moderering?

Du får förutse att hen som utför arbetet med att granska forumet alltid utgår från en egen personlig tolkning. Att den sedan inte alltid är sammanstämd med vad jag eller några andra medlemmar tycker är än annan problematik.

Varför ska jag tro att din bedömning "Rune.K" eller tolkning är mer rätt?

Vad är rätt eller fel?

Men tror du verkligen att hen avgår med hjälp av en kampanj. Det är inte troligt. Hen har varit med så länge administrationen att hen anser sig att ha rätt att välja arbetsuppgifter eller avsäga sig uppdragen om så önskas. Det lär varken du eller jag påverka eller förändra.

Så är det bara.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Pink Panther skrev:@Rune.K

Har du så lite att utföra i ditt eget forum att du har tid att granska följande, ( "storleksordningen felaktig moderering i 9 av 10" ).

Du får förutse att hen som utför arbetet med att granska forumet alltid utgår från en egen personlig tolkning. Att den sedan inte alltid är sammanstämd med vad jag eller några andra medlemmar tycker är än annan problematik.

Varför ska jag tro att din bedömning "Rune.K" eller tolkning är mer rätt?

Vad är rätt eller fel?

Men tror du verkligen att hen avgår med hjälp av en kampanj. Det är inte troligt. Hen har varit med så länge administrationen att hen anser sig att ha rätt att välja arbetsuppgifter eller avsäga sig uppdragen om så önskas. Det lär varken du eller jag påverka eller förändra.

Så är det bara.
Ja du, Pink!
Att vi har lite att moderera på Ubuntu.se beror på att vi inte har några troll. ;)

En felaktig moderering, det kan vara när moderatorn modererar för sin egen vinning, det tror jag att du håller med om Pink!?

Men tror du verkligen att hen avgår med hjälp av en kampanj.
Jag hoppas förstås att den nye Teamleadern har lite stake, så att han kan sparka betonghäckarna aka "meritokrater" och få in lite nytt friskt folk i administrationen av forumet. Det här forumet blir ju bara sämre och sämre, moderatorerna och forumsadmins kommer med sura kommentarer. Och sedan har de mage att skylla på att det är troll som är orsaken till den dåliga stämningen. ;)

Eller, vem vet vad som händer efter det stora mötet denna månad. En möjlighet och ett bra sätt vore förstås att skrota forumet och börja om från början med något liknande http://askubuntu.com/ fast på svenska förstås
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev: Du menar alltså på fullt allvar att jag ska diskutera felaktig moderering med Hund och HakanS via PM och att det är den enda möjliga vägen, enligt dej vulfgar. När det är just de två som jag har klagomål på! ;)

Jag misstänker att du försöker skämta med mej... :)

Och det handlar inte om några enstaka fall, utan det är i storleksordningen felaktig moderering i 9 av 10 i ett antal ganska aktuella trådar.
Om du inte får gehör av forumsadmins/moderatorer får du skicka PM till TL och TC med klagomål. Det är viktigt att då bifoga länkar mm för att styrka dina synpukter. Dom måste också få rimlig tid på sej att gå igenom klagomålen och att ventilera dessa med berörda moddar/admins innan dom svarar och meddelar ev åtgärd.

Nu är ju TL och TC valda av LoCo-medlemmarna och om du inte gillar deras sätt att fatta beslut så föreslår jag att du nominerar personer som du tycker är lämpligare kandidater till dessa poster när det är dags för nästa val. :)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jadu vulfgar!

Ni är fortfarande ett väldigt tätt sammansvetsat gäng, ser jag.
Hur många år är det nu?
Hund är vad jag vet felfri, enligt sin egen måttstock vill säga.
Vad det gäller Håkan så är han inte något föredöme när det gäller att försöka hålla en trevlig stämning, det är bara att läsa hans onödiga inlägg i den här tråden.

Jag hade ett litet litet litet hopp om att du vulfgar skulle inse hur fel modereringen sköts på det här stället, men du har kanske spelat för mycket banjo... ;)

Någon gång måste ni sluta upp med att jaga troll och väderkvarnar och börja jobba med att marknadsföra Ubuntu på ett vettigt sätt.

Mitt hopp står till att morpa, frippe och fr33rid3 kan få lite ordning på det här stället!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev:Jadu vulfgar!

Ni är fortfarande ett väldigt tätt sammansvetsat gäng, ser jag.
Hur många år är det nu?
...
Vilka är det som är sammansvetsade?
Rune.K skrev: Jag hade ett litet litet litet hopp om att du vulfgar skulle inse hur fel modereringen sköts på det här stället, men du har kanske spelat för mycket banjo... ;)
Banjo är ett av dom instrument jag hittills inte testat. Däremot har jag plinkat på många andra stränginstrument, med ytterst varierande framgång. ;)

När jag har haft synpunkter på modereringen så har jag skickat PM och hittills har jag fått god respons på det. Inte alltid jag fått medhåll, men däremot vänligt bemötande och motiveringar.

Så länge som man inte själv ställer upp och jobbar kan man inte kräva att dom som gör något ska jobba på ett visst sätt. Däremot har alla givetvis rätt att ha synpunkter och det är bra om dom av oss som varit med länge delar med oss av våra erfarenheter. Sedan måste ju givetvis dom regler som finns följas av alla. Gillar man inte reglerna får man lämna förslag på ändring.
Rune.K skrev: Någon gång måste ni sluta upp med att jaga troll och väderkvarnar och börja jobba med att marknadsföra Ubuntu på ett vettigt sätt.

...
Håller absolut med dej där! ... fast just nu verkar det nästan som om det är du som jagar mest... :angel:
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

vulfgar skrev:
Rune.K skrev: Någon gång måste ni sluta upp med att jaga troll och väderkvarnar och börja jobba med att marknadsföra Ubuntu på ett vettigt sätt.

...
Håller absolut med dej där! ... fast just nu verkar det nästan som om det är du som jagar mest... :angel:
Håller med er till 100% där och tycker att det är jättekul att ni är överens... O0
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev: Så länge som man inte själv ställer upp och jobbar kan man inte kräva att dom som gör något ska jobba på ett visst sätt. Däremot har alla givetvis rätt att ha synpunkter och det är bra om dom av oss som varit med länge delar med oss av våra erfarenheter. Sedan måste ju givetvis dom regler som finns följas av alla. Gillar man inte reglerna får man lämna förslag på ändring.
Nu börjar vi närma oss det egentliga problemet, det som jag är mest intresserad av!

Bör inte forumsadmin och moderatorer följa reglerna?
---------------------------------------------------------------

Tillägg:
Du vulfgar har varit moderator, med mera. Det är absolut inte dej jag menar vad det gäller att följa eller inte följa reglerna. Du har alltid uppträtt korrekt och sakligt gentemot mej!

Visst, vi har kanske haft och har olika åsikter och uppfattningar om saker och ting, men det vore konstigt annars. Vem skulle vilja leva i värld där alla tyckte och tänkte likadant!? ;)
HakanS
Global Moderator

Re: Sv: Vem har utsett moderatorerna?

Inlägg av HakanS »

Rune.K skrev:Bör inte forumsadmin och moderatorer följa reglerna?
Inte bara "bör", utan moderatorer och admin. SKA följa reglerna.
Som skrivits tidigare, så kontaktar man moderator-gruppen och TL om man tycker att en moderator inte följer reglerna.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

(Börjar likna nån dålig evighetsdokusåpa på nån skum tv-kanal det här. Man blir liksom aldrig av med det.)

Vad gäller Håkan, så tycker jag att han gör ett bra arbete på forumet.
Gillar ni det inte får ni ta det via PM till mig (ej skapa trådar om det hela tiden), eller hålla till på något annat forum.

Annars kan ni ta upp val av moderatorer som en punkt på nästa möte. Här kommer ni inte komma längre nu i alla fall.

Jag kommer snart se till att alla dessa trådar tas bort på en gång!
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Det kan vara lämpligt att påminna om forumsreglerna i den här tråden:
1 kap. Allmänna regler

1 § Var trevlig mot andra medlemmar och besökare i vårt forum.

2 § Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad.

3 § Uppträd hövligt, visa respekt för andra medlemmar och deras åsikter.

4 § Tillämpa netikett.
Hela konkarongen finns här > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?t=10492

Det här är en intressant paragraf i sammanhanget:
9 § Diskussioner välkomnas
;)

Ajah, i vilket fall så har jag kontaktat TL, det ska bli intressant att se om han kan något om moderering...
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Låser tråden då frågan fått ett svar och då det börjat bli en massa tjafs-inlägg.
Låst

Återgå till "Forum"