Förbättringsförslag för Ubuntu Sverige
- christoffer
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Förbättringsförslag för Ubuntu Sverige
Vad tror ni om följande två inställningar för forumet?
1) Visa endast trådar som har kommentarer yngre än 1 månad som standard.
Vissa forum har detta som standard (även ej inloggade) att alla trådar som inte har fått någon ny kommentar de senaste 30 dagarna syns inte. Med en enkel rullgardinslista i varje kategori kan man ändra detta temporärt. Likaså går det att ställa in denna inställning per konto om man är registrerad.
När jag öppnar en kategori med en sådan inställning aktiv kan jag snabbt se vilka trådar som är "aktiva". Denna funktion finns redan, det handlar helt enkelt om standardinställning för forumet så även när man surfar in på forumet utan att logga in får man samma vy. Motiveringen till detta skulle vara att nya eventuella medlemmar snabbt kan få en överblick över aktiviteten här på forumet.
2) Inaktivera trådar som inte har fått något svar senaste 6 månaderna.
Denna vet jag inte om den behövs här men jag har börjat gilla liknande inställningar på andra forum. Färre trådar som är alldeles för gamla dyker upp med märkliga "bumps". När trådar är så gamla är det oftast bättre med en ny tråd, speciellt om det berör något problem med mjukvara eller liknande då mycket kan hända på 6 månader.
Vissa forum har detta som standard (även ej inloggade) att alla trådar som inte har fått någon ny kommentar de senaste 30 dagarna syns inte. Med en enkel rullgardinslista i varje kategori kan man ändra detta temporärt. Likaså går det att ställa in denna inställning per konto om man är registrerad.
När jag öppnar en kategori med en sådan inställning aktiv kan jag snabbt se vilka trådar som är "aktiva". Denna funktion finns redan, det handlar helt enkelt om standardinställning för forumet så även när man surfar in på forumet utan att logga in får man samma vy. Motiveringen till detta skulle vara att nya eventuella medlemmar snabbt kan få en överblick över aktiviteten här på forumet.
Denna vet jag inte om den behövs här men jag har börjat gilla liknande inställningar på andra forum. Färre trådar som är alldeles för gamla dyker upp med märkliga "bumps". När trådar är så gamla är det oftast bättre med en ny tråd, speciellt om det berör något problem med mjukvara eller liknande då mycket kan hända på 6 månader.
-
- Översättare
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
+1 på de förslagen Christoffer.
Låter som bra förslag.christoffer skrev:Vad tror ni om följande två inställningar för forumet?
Mitt förslag är att inte sköta supporten i forumet utan istället använda samma system som askubuntu.com och andra i samma nätverk.
Arkivera allt från "HJÄLP MED UBUNTU" och döda den avdelning. Låt varje kategori, förutom guider, bli en etikett i det nya systemet.
Är ett forum det optimala sättet att hantera support på?
Och för att inte helt ignorera frågan angående cykelförrådsfärgen.
Varför inte passa på att byta från Canonicallila till gemenskapsorange?
Canonical sa tidigare lila är för Canonical och orange är för ubuntu. I Ubuntu Brand Guidelines framgår det nu att lila kan användas av gemenskapen om än till en betydligt mindre del än vad vi gör.
Det som fick mig att sluta som moderator för ett par år sedan var att mitt fokus och min energi hamnade, i mitt tycke, på helt fel ställe. (Här kan ni läsa in precis det ni tycker och tror att jag menar)
Jag kavlar gärna upp ärmarna igen genom att vara med som "moderator" i en ny typ av supportverksamhet.
Till sist, självklart skall forumet vara kvar, men då utan support.
Arkivera allt från "HJÄLP MED UBUNTU" och döda den avdelning. Låt varje kategori, förutom guider, bli en etikett i det nya systemet.
- Jag tror att hjälpen kan bli bättre då;
- bra svar flyter upp
- bra system för markering av löst/besvarad
- erkännanden ges till bra besvarare, man kan se vem man bör "lita" på
- mer renodlad support
Och för att inte helt ignorera frågan angående cykelförrådsfärgen.

Canonical sa tidigare lila är för Canonical och orange är för ubuntu. I Ubuntu Brand Guidelines framgår det nu att lila kan användas av gemenskapen om än till en betydligt mindre del än vad vi gör.
Det som fick mig att sluta som moderator för ett par år sedan var att mitt fokus och min energi hamnade, i mitt tycke, på helt fel ställe. (Här kan ni läsa in precis det ni tycker och tror att jag menar)

Jag kavlar gärna upp ärmarna igen genom att vara med som "moderator" i en ny typ av supportverksamhet.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag tror att det möjligen kan vara något för alla som är väl insatta, men tror att det är vansinnigt när det gäller nybörjare. Jag har aldrig själv lyckats hitta något vetigt svar via askubuntu, men däremot hittar jag ofta bra saker när jag söker i forumet och tror intealls att jag är ensam om detta. Forum är ju också en vedertagen form för support inom många områden, även sådana som inte är tekniska så att i stort sett alla som vistas på internet har en viss aning om hur forum fungerar. Givetvis kan ju ett "askubuntu" få komplettera forumet, folk är ju olika, men att ersätta supportdelen av forumet tror jag absolut är ett bra sätt att avliva forumet totalt.TicToc skrev:Mitt förslag är att inte sköta supporten i forumet utan istället använda samma system som askubuntu.com och andra i samma nätverk.
Nu kanske vissa gör gällande att en uppdelning dödar aktiviteten i forumet och att supporten blir lidande. Jag tror inte att det blir så då jag misstänker att de som är här för socialt umgänge och/eller allmänt trollande inte är vidare aktiva i supportdelen.
- Jag tror att hjälpen kan bli bättre då;
- bra svar flyter upp
- bra system för markering av löst/besvarad
- erkännanden ges till bra besvarare, man kan se vem man bör "lita" på
- mer renodlad support
Och för att inte helt ignorera frågan angående cykelförrådsfärgen.Varför inte passa på att byta från Canonicallila till gemenskapsorange?
Det som fick mig att sluta som moderator för ett par år sedan var att mitt fokus och min energi hamnade, i mitt tycke, på helt fel ställe. (Här kan ni läsa in precis det ni tycker och tror att jag menar)![]()
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Om forumet dör, och en eventuellt ny supportdel blomstrar, är det då en förlust?vulfgar skrev:... men att ersätta supportdelen av forumet tror jag absolut är ett bra sätt att avliva forumet totalt.
Varför finns forumet?
-
- Global Moderator
Re: Sv: Förbättringsförslag för Ubuntu Sverige
Jag håller med TicToc.
Tycker askubuntu är överlägset ett forum när det gäller support. Kanske kan systemet Discourse var något att titta närmare på.
För frågor och diskussioner angående locot och dess aktiviteter ser jag inget behov av ett forum, då dessa diskussioner bäst hanteras på loco-möten och/eller via sändlistan.
Tycker askubuntu är överlägset ett forum när det gäller support. Kanske kan systemet Discourse var något att titta närmare på.
För frågor och diskussioner angående locot och dess aktiviteter ser jag inget behov av ett forum, då dessa diskussioner bäst hanteras på loco-möten och/eller via sändlistan.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det som har varit, ( "Det är hur vi förhåller oss till varandra i forumet" ).
"socialt umgänge och/eller allmänt trollande inte är vidare aktiva i supportdelen"
Jag anser inte att ovanstående text, ( "socialt umgänge och/eller allmänt trollande inte är vidare aktiva i supportdelen" ) relevant längre. Varför ta upp äldre oförrätter. Alla har vi utfört eller skrivet något elakt eller felaktigt när det begav sig. Inte är jag oskyldig. Men det har jag aldrig påstått. Ingen är skenhelig eller fläckfri från det som varit. Ja! Notera följande. Det som har varit.
Jag försöker också hjälp till i "supportärende".
Men däremot upplever jag personligen att några individer i "administrationen" medvetet försvar sin handlingar eller beslut med dåliga argument. Om de blir trängda blir effekten att även gammal skåpmat ska upp till ytan och åter aktualiseras som försvar för ett dåligt beslut.
"Varför finns forumet?"
Den frågan har många svar eller vinklingar. Naturligtvis för "support ärende" rörande Ubuntu Linux. Men också följande:
"Det är hur vi förhåller oss till varandra i forumet. Att några tycker om att dryfta oväsentligheter i "Ubuntu Café" är inte mindre viktigt för den totala bilden av forumet. Det sociala samspelet i "Ubuntu Café" är väsentligt för att Linux/Ubuntu ska nå ut till fler användare"
Även ovanstående förordar Ubuntu Linux centralt som en viktig del av Ubuntu kulturen. Inte bara support delen.
För de som skickar PM. Jag svar inte på PM. Jag föredrar en öppen dialog, inget smusslande med PM i det dolda.
"socialt umgänge och/eller allmänt trollande inte är vidare aktiva i supportdelen"
Jag anser inte att ovanstående text, ( "socialt umgänge och/eller allmänt trollande inte är vidare aktiva i supportdelen" ) relevant längre. Varför ta upp äldre oförrätter. Alla har vi utfört eller skrivet något elakt eller felaktigt när det begav sig. Inte är jag oskyldig. Men det har jag aldrig påstått. Ingen är skenhelig eller fläckfri från det som varit. Ja! Notera följande. Det som har varit.
Jag försöker också hjälp till i "supportärende".
Men däremot upplever jag personligen att några individer i "administrationen" medvetet försvar sin handlingar eller beslut med dåliga argument. Om de blir trängda blir effekten att även gammal skåpmat ska upp till ytan och åter aktualiseras som försvar för ett dåligt beslut.
"Varför finns forumet?"
Den frågan har många svar eller vinklingar. Naturligtvis för "support ärende" rörande Ubuntu Linux. Men också följande:
"Det är hur vi förhåller oss till varandra i forumet. Att några tycker om att dryfta oväsentligheter i "Ubuntu Café" är inte mindre viktigt för den totala bilden av forumet. Det sociala samspelet i "Ubuntu Café" är väsentligt för att Linux/Ubuntu ska nå ut till fler användare"
Även ovanstående förordar Ubuntu Linux centralt som en viktig del av Ubuntu kulturen. Inte bara support delen.
För de som skickar PM. Jag svar inte på PM. Jag föredrar en öppen dialog, inget smusslande med PM i det dolda.
Ta bort raden "Svenska FOSS-nätet" vars funktion är trasig då endast 22% av länkarna har en motsvarande rad. Vill vi länka till Svenska Linuxföreningen kan vi göra det på lämpligt ställe.
...från stilen Vulfgar alltså.
...från stilen Vulfgar alltså.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ja, det är en stor förlust. Ett forum är till glädje, inte bara för support utan också för lite allmänt snack och social samvaro och diskussion. Det är ju bara att kolla närvaron på IRC-mötena för att se hur bra det funkar. Fast det är klart, Locot skulle ju slippa en del av oss som tydligen anses som bråkiga om forumet försvann. För egen del skulle jag tex inte ha något som helst intresse av ett loco utan forum.TicToc skrev:Om forumet dör, och en eventuellt ny supportdel blomstrar, är det då en förlust?vulfgar skrev:... men att ersätta supportdelen av forumet tror jag absolut är ett bra sätt att avliva forumet totalt.
Varför finns forumet?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
- Global Moderator
Irc-mötena har till syfte att informera, diskutera och besluta om locots verksamhet. Det är ju då naturligt att bara de som är engagerade i detta kommer på mötena.vulfgar skrev:Ett forum är till glädje, inte bara för support utan också för lite allmänt snack och social samvaro och diskussion. Det är ju bara att kolla närvaron på IRC-mötena för att se hur bra det funkar.
Ska man uppfatta det som att, för dig, är kommunikationsformen viktigare än verksamheten?vulfgar skrev:För egen del skulle jag tex inte ha något som helst intresse av ett loco utan forum.
Om forumet försvinner så försvinner jag med det.vulfgar skrev:Ja, det är en stor förlust. Ett forum är till glädje, inte bara för support utan också för lite allmänt snack och social samvaro och diskussion. Det är ju bara att kolla närvaron på IRC-mötena för att se hur bra det funkar. Fast det är klart, Locot skulle ju slippa en del av oss som tydligen anses som bråkiga om forumet försvann. För egen del skulle jag tex inte ha något som helst intresse av ett loco utan forum.TicToc skrev:Om forumet dör, och en eventuellt ny supportdel blomstrar, är det då en förlust?vulfgar skrev:... men att ersätta supportdelen av forumet tror jag absolut är ett bra sätt att avliva forumet totalt.
Varför finns forumet?

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det låter nästan på dej som att det ena utesluter det andra, jag tycker inte alls att det ena behöver utesluta det andra. Den här tråden trodde jag var till för att kunna få förslag till att förbättra den svenska Ubuntu gemenskapen? Jag tycker det har kommit väldigt bra åsikter och förslag redan som jag tror kan förbättra väldigt mycket just då med forumdelen i fokus..HakanS skrev:Ska man uppfatta det som att, för dig, är kommunikationsformen viktigare än verksamheten?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
+1 AntecAntec skrev:Det låter nästan på dej som att det ena utesluter det andra, jag tycker inte alls att det ena behöver utesluta det andra. Den här tråden trodde jag var till för att kunna få förslag till att förbättra den svenska Ubuntu gemenskapen? Jag tycker det har kommit väldigt bra åsikter och förslag redan som jag tror kan förbättra väldigt mycket just då med forumdelen i fokus..HakanS skrev:Ska man uppfatta det som att, för dig, är kommunikationsformen viktigare än verksamheten?
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- Global Moderator
Re: Sv: Förbättringsförslag för Ubuntu Sverige
Nej, kommunikationen är mycket viktig för verksamheten. Dock anser jag att verksamheten och dess mål måste styra vilken kommunikationsform man väljer.Antec skrev:Det låter nästan på dej som att det ena utesluter det andra
Att forumet för många är en "helig ko" beror på att det under många år VAR locots verksamhet. Nu när verksamheten har utökats, och målen ändrats, måste vi undersöka om det finns bättre kommunikationsformer och -system.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
-
- Översättare
Jag samlar alla konkreta förslag i kortform i första trådposten nu för att ge en enkel översikt. Uppdaterar då och då.
Mycket bra. Bra att ha en lista så vi kan se om det blir en del vi behöver ta upp på mötet den 19e.morpa skrev:Jag samlar alla konkreta förslag i kortform i första trådposten nu för att ge en enkel översikt. Uppdaterar då och då.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag tror inte på den vägen som förespråkas av HakanS och TicToc. Jag använder bara Linux idag. Men jag vill ändå skriva att den linjen som "alltomwindows.se" har valt i all sin enkelhet med ett forum som innehåller en "supportdel" och en del "för lite allmänt snack och social samvaro och diskussion" är lyckat. Varför det inte har fungerat här har andra orsaker som ska analyseras och utredas närmare.
Att testa nya kommunikationsformer som "Google Hangout" för sammankomster är inte fel. Men jag är skeptiskt till att antal mötesdeltagare utökas.
Marknadsföring.
Att synas i rätt media är viktigt. Så värst många finns inte. Det finns duktiga skribenter som inte tar med en tång i Linux/Ubuntu med flera. Skriver de minsta fel eller något som inte passar ett antal extrementusiaster får det en allt för stor konsekvens. Det kan vara olika former av påhopp eller i några fall hotelser. Jag skriver inte att det är en majoritet av Linux användarna som utför handlingarna. Men det finns några entusiaster som har en allt för hårdför linje som på sikt inte gynnar Linux eller Ubuntu Linux. Att framföra sakliga argument eller rättelser är en sak. Men att försöka styra vad som skrivs eller inte skrivs är en helt annan sak. Följden blir att det skrivs väldigt lite om Linux/Ubuntu Linux/andra distar. Att rätta till det här kommer att ta tid.
Att testa nya kommunikationsformer som "Google Hangout" för sammankomster är inte fel. Men jag är skeptiskt till att antal mötesdeltagare utökas.
Marknadsföring.
Att synas i rätt media är viktigt. Så värst många finns inte. Det finns duktiga skribenter som inte tar med en tång i Linux/Ubuntu med flera. Skriver de minsta fel eller något som inte passar ett antal extrementusiaster får det en allt för stor konsekvens. Det kan vara olika former av påhopp eller i några fall hotelser. Jag skriver inte att det är en majoritet av Linux användarna som utför handlingarna. Men det finns några entusiaster som har en allt för hårdför linje som på sikt inte gynnar Linux eller Ubuntu Linux. Att framföra sakliga argument eller rättelser är en sak. Men att försöka styra vad som skrivs eller inte skrivs är en helt annan sak. Följden blir att det skrivs väldigt lite om Linux/Ubuntu Linux/andra distar. Att rätta till det här kommer att ta tid.
-
- Global Moderator
Av vem?Pink Panther skrev:Varför det inte har fungerat här har andra orsaker som ska analyseras och utredas närmare.
Menar du att locot ska "rätta till" detta?Pink Panther skrev:... Följden blir att det skrivs väldigt lite om Linux/Ubuntu Linux/andra distar. Att rätta till det här kommer att ta tid.
Det är absolut viktigt då användare säger hur dom skulle vilja ha det, absolut högprioriterat. Finns inte användarna finns heller inte Ubuntu sverge eller Canonicals Ubuntu generellt. Det användare säger är mycket viktigt! Jag hoppas ni tar åt er av dom förlag som getts! Användarnas vilja och hur dom vill att det ska vara det är det man måste gå på!fr33r1d3 skrev:Mycket bra. Bra att ha en lista så vi kan se om det blir en del vi behöver ta upp på mötet den 19e.