Om jag ska ge någon kritik
Re: Om jag ska ge någon kritik
Jag kan väl lägga till att mina kommentarer i den här tråden gäller forumet i första hand - det var ett tag sedan jag var på IRC-kanalen, men då var det mest prat om vad som går på TV just nu, diskussioner om Windowsservrar, och någon som trodde att IRC-kanalen var deras personliga twitter. Jag misstänker att inget kommer hända där heller så länge samma folk sitter och är ansvariga då dom verkade vara nöjda med hur det var.
Hade tidigare nicket "Cowboy".
- christoffer
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Jag upplevde samma sak under vintern/våren men har blivit mycket bättre nu, åtminstonde senaste månaden. Kanske handlar mest om vilken tid man är aktiv...under veckodagar och arbetstid så är kanalen riktigt bra nu. För att ge ett konkret svar till Antec från min synvinkel så handlar det helt om att Ubuntu-se.org forumet är väldigt rörigt och många kategorier är det ingen aktivitet i alls. Denna oreda håller mig borta från djupare engagemang i forumet.gusnan skrev:Jag kan väl lägga till att mina kommentarer i den här tråden gäller forumet i första hand - det var ett tag sedan jag var på IRC-kanalen, men då var det mest prat om vad som går på TV just nu, diskussioner om Windowsservrar, och någon som trodde att IRC-kanalen var deras personliga twitter. Jag misstänker att inget kommer hända där heller så länge samma folk sitter och är ansvariga då dom verkade vara nöjda med hur det var.
Personligen förordrar jag att flera kategorier stängs (inga fler trådar och kommenterar men fortfarande läsbart) och flyttas till någon "arkiv" del. Detta är precis vad Sweclockers gör, och jag gillar det skarpt.
Den andra saken som jag tycker gör forumet rörigt är att vissa forumskategorier kan ha både underkategorier och trådar i sig, exempelvis "Komma igång med Ubuntu". Jag går vilse i forumet på grund av detta.
Den tredje saken är layouten. Om jag går in i t.ex. "För Nybörjaren" så hamnar först flera forumslänkar som är vettiga att ha högst upp, sedan kategoriregler, sedan en underkategori (skaffa fadder), sedan fyra stycken anslag och tillsist nästan i botten av min skärm de senaste inläggen. Jag får helt enkelt ingen överblick över de senaste inläggen på grund av layouten.
Enskilt är alla dessa saker småskit men tillsammans gör de forumet oöverskådligt och jobbigt att arbeta med för mig, detta håller mig borta "härifrån" och mer aktiv i IRC kanalen.
Jo men det kan jag hålla med om att det är lite rörigt med själva forumdelen, som jag ser är det lite spretigt med kategorierna, men jag undrar ändå om det verkligen beror helt på det, jag tycker att om man har en IRC-kanal som är kopplad till Ubuntu-se så verkar det som att själva poängen med den borde ju vara ett tillskott för att sprida Ubuntu, jag är inte säker att jag kan se det, jag kan naturligtvis ha fel det säger jag inget om men jag har ändå reflekterat över det och jag gav en mjuk kritik för det i tråden..christoffer skrev:Jag upplevde samma sak under vintern/våren men har blivit mycket bättre nu, åtminstonde senaste månaden. Kanske handlar mest om vilken tid man är aktiv...under veckodagar och arbetstid så är kanalen riktigt bra nu. För att ge ett konkret svar till Antec från min synvinkel så handlar det helt om att Ubuntu-se.org forumet är väldigt rörigt och många kategorier är det ingen aktivitet i alls. Denna oreda håller mig borta från djupare engagemang i forumet.

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Men det hela är väl så enkelt som att vissa föredrar IRC, andra föredrar forum och sen finns det ju ytterligare lösningar som kanska kan tilltala andra bättre. Vi måste respektera att alla inte trivs överallt.
För min personliga del avskyr jag lösningar som tex Askubuntu.com, har aldrig lyckats hitta något vettigt på den sortens sidor (är inte alls motståndare till att dom finns, så länge som det finns andra alternativ också).
Själv älskar jag forum, hellre ett rörigt forum än inget alls.
När det gäller trivseln i forumet så verkar historiskt dom flesta trivas om det är lite liv och diskussion. Under dom perioder när det varit livlig diskussion på alla fronter så har dom flesta, även kunniga, samlats i forumet. Det gäller även många av dom som ibland klagar på bristande moderering mm, dom flesta av dessa har historiskt ändå varit mer aktiva när det varit lite mer ös i hela forumet.
Däremot så skulle det kanske inte skada, som någon skrev, om det blev lite upprensning bland klistrade trådar och kategorier och framför allt att det blir ett enda forum igen istället för den konstlade uppdelningen.
För min personliga del avskyr jag lösningar som tex Askubuntu.com, har aldrig lyckats hitta något vettigt på den sortens sidor (är inte alls motståndare till att dom finns, så länge som det finns andra alternativ också).
Själv älskar jag forum, hellre ett rörigt forum än inget alls.

När det gäller trivseln i forumet så verkar historiskt dom flesta trivas om det är lite liv och diskussion. Under dom perioder när det varit livlig diskussion på alla fronter så har dom flesta, även kunniga, samlats i forumet. Det gäller även många av dom som ibland klagar på bristande moderering mm, dom flesta av dessa har historiskt ändå varit mer aktiva när det varit lite mer ös i hela forumet.

Däremot så skulle det kanske inte skada, som någon skrev, om det blev lite upprensning bland klistrade trådar och kategorier och framför allt att det blir ett enda forum igen istället för den konstlade uppdelningen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Så du menar att forumet behöver ett par troll för att få hit folk som vill diskutera?vulfgar skrev:När det gäller trivseln i forumet så verkar historiskt dom flesta trivas om det är lite liv och diskussion. Under dom perioder när det varit livlig diskussion på alla fronter så har dom flesta, även kunniga, samlats i forumet. Det gäller även många av dom som ibland klagar på bristande moderering mm, dom flesta av dessa har historiskt ändå varit mer aktiva när det varit lite mer ös i hela forumet.
Det här forumet är så förbankat dött nuförtiden. Dom som skrek högst att det skulle bli ett rent supportforum har fått som dom vill. Ha ha ha, vilket dödvatten. Det är kanske fem stycken som sitter och frågar varandra om saker som ingen vettig människa vill veta något om. Och vem fan vill vara i IRC-kanalen? Nya användare? Skulle inte tro det.
För vilka är det här forumet till för egentligen?
För vilka är det här forumet till för egentligen?
Det finns en poäng med den här tråden, jag håller också med @Hylas till viss del, jag startade tråden för att väcka den här frågan, Det kan vara någonting att fundera på just det här?
Kritiken tycker jag till viss del är befogad, men frågan är hur man ska göra för att förbättra hela forumdelen? Det är inte jag man att veta eller har någon kunskap om, jag har bara utgått direkt från det jag märkt och sett! 

Jag hade ett enda förslag att komma med, det kan låta helkonstigt men det är att helt enkelt stänga ner IRC-kanalen helt, men hoppas att användarna där kommer tillbaka till forumet istället, kommer dom inte hit så är det ju faktiskt inte någon skillnad alls mot vad det är nu egentligen. Jag tror att för att bredda sig för nya användare måste resurserna läggas i forumdelen, det är där det är enklast för nya användare att få hjälp. 

-
- Översättare
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Bra förslag tycker jag.christoffer skrev:Jag upplevde samma sak under vintern/våren men har blivit mycket bättre nu, åtminstonde senaste månaden. Kanske handlar mest om vilken tid man är aktiv...under veckodagar och arbetstid så är kanalen riktigt bra nu. För att ge ett konkret svar till Antec från min synvinkel så handlar det helt om att Ubuntu-se.org forumet är väldigt rörigt och många kategorier är det ingen aktivitet i alls. Denna oreda håller mig borta från djupare engagemang i forumet.gusnan skrev:Jag kan väl lägga till att mina kommentarer i den här tråden gäller forumet i första hand - det var ett tag sedan jag var på IRC-kanalen, men då var det mest prat om vad som går på TV just nu, diskussioner om Windowsservrar, och någon som trodde att IRC-kanalen var deras personliga twitter. Jag misstänker att inget kommer hända där heller så länge samma folk sitter och är ansvariga då dom verkade vara nöjda med hur det var.
Personligen förordrar jag att flera kategorier stängs (inga fler trådar och kommenterar men fortfarande läsbart) och flyttas till någon "arkiv" del. Detta är precis vad Sweclockers gör, och jag gillar det skarpt.
Den andra saken som jag tycker gör forumet rörigt är att vissa forumskategorier kan ha både underkategorier och trådar i sig, exempelvis "Komma igång med Ubuntu". Jag går vilse i forumet på grund av detta.
Den tredje saken är layouten. Om jag går in i t.ex. "För Nybörjaren" så hamnar först flera forumslänkar som är vettiga att ha högst upp, sedan kategoriregler, sedan en underkategori (skaffa fadder), sedan fyra stycken anslag och tillsist nästan i botten av min skärm de senaste inläggen. Jag får helt enkelt ingen överblick över de senaste inläggen på grund av layouten.
Enskilt är alla dessa saker småskit men tillsammans gör de forumet oöverskådligt och jobbigt att arbeta med för mig, detta håller mig borta "härifrån" och mer aktiv i IRC kanalen.
På senaste mötet diskuterade vi om att vi ska rensa bort delar i både forumet och wikin som är inaktuella. Det kommer bli lite av en "nystart". Just nu går det hela lite långsammare pga semestertider och liknande. De som vill får gärna hjälpa till i arbetet.
Vad gäller IRC'n, så får vi väl alla se till att vara där och leda in diskussionerna på rätt spår.
Vad gäller IRC'n, så får vi väl alla se till att vara där och leda in diskussionerna på rätt spår.
Jag blir lite förvånad över hur slutledningarna görs och hur tankegångarna går i denna tråd.
Först och främst så anser jag (och detta är kritik till forummoderatorerna, inte trådskaparen eller de som deltagit i diskussionen): Denna tråd borde ha modererats hårt, antingen tagits bort eller låsts för vidare diskussion. Anledningen till detta är ursprungsinlägget som helt saknar konstruktiva förslag utan verkar vara skrivet i affekt och frustration med enbart ett uppsåt, skapa en känslomässig reaktion och tjaffs:
Vilka är det? Är det samma “elit” som Antec hänvisar till eller är detta också en åsikt helt utan insikt?
Förslaget att stänka ner IRC bryter inte bara mot Canonicals rekommendationer om hur man driver ett LoCo utan eliminerar varje chans det Svenska LoCo’t har att bli ett Approved LoCo.
Jag tror som sagt inte på att forumaktiviteten kommer öka genom att tvinga vissa användare att besöka det, inte heller att bitcha på dem att göra det. Jag tror framgångssagan är att skapa en gemytlig, trevlig och välkomnande plats. Det kan göras på många olika sätt, dels genom att belysa/belöna ett bra och uppskattat beteende men också att med krafttag visa att ett oacceptabelt/felaktigt beteende inte är välkomnande.
En starkare och mer konsekvent modereringsarbete är en bra start, stänga trådar som saknar syfte (läs den här) och få bort tabukänslan av att moderera en tråd. Jag har blivit modererad här och på andra ställen, det är inget personligt som många verkar tro. Det betyder bara att man frångått reglerna och med en bra förklaring från moderators om varför så är det bara att svälja. Men så snart en tråd blir modererad så blir det ett ramaskri vilket för mig är absurt.
Jag tror kanske att det lever kvar en dålig smak i munnen från ”den stora krisen” då modererade trådar och bannade personer var vardagsmat, detta p.g.a. ett extremt svagt ledarskap (enligt mig) och helt felaktigt ramverk. Men detta hör till historien och måste läggas bakom oss.
Gör forumet till en trevlig plats, inför någon form av ”belöningssystem” som primärt fokuserar och belönar ett acceptabelt beteende som följer forumreglerna samt var konsekventa och lås/ta bort trådar som är oacceptabla.
Så snart forumet är en plats som man vill besöka så kommer folk också att besöka det.
My 2 cents.
p.s. Jag kommer inte öppna denna tråd igen, för mig är den låst eller gallrad. Detta för att jag anser att tråden (medvetet eller omedvetet) skapades enbart för att skapa osämja och utan något konkret mål som syfte.
Först och främst så anser jag (och detta är kritik till forummoderatorerna, inte trådskaparen eller de som deltagit i diskussionen): Denna tråd borde ha modererats hårt, antingen tagits bort eller låsts för vidare diskussion. Anledningen till detta är ursprungsinlägget som helt saknar konstruktiva förslag utan verkar vara skrivet i affekt och frustration med enbart ett uppsåt, skapa en känslomässig reaktion och tjaffs:
Denna tråd skapades av ett syfte, få igång en känsloladdad diskussion utan att ha något egentligt mål. Diskussionen/Debatten och skapa irritation och frustration var själva syftet och den uppfattningen baserar jag på innehållet i det initiala inlägget samt de ”hejarrop” som följer i tråden.skrev:In Internet slang, a troll is a person who sows discord on the Internet by starting arguments or upsetting people, by posting inflammatory, extraneous, or off-topic messages in an online community (such as a forum, chat room, or blog), either accidentally or with the deliberate intent of provoking readers into an emotional response or of otherwise disrupting normal on-topic discussion.
Hylas skrev:Dom som skrek högst att det skulle bli ett rent supportforum har fått som dom vill.
Vilka är det? Är det samma “elit” som Antec hänvisar till eller är detta också en åsikt helt utan insikt?
Det låter inte bara konstigt utan helt idiotiskt faktiskt. Du (och även andra verkar det som) tror att IRC och webforum konkurrerar med varandra, om du funderar lite så är jag övertygad om att även du ser det absurda i den tankegången.Antec skrev:Jag hade ett enda förslag att komma med, det kan låta helkonstigt men det är att helt enkelt stänga ner IRC-kanalen helt, men hoppas att användarna där kommer tillbaka till forumet istället, kommer dom inte hit så är det ju faktiskt inte någon skillnad alls mot vad det är nu egentligen. Jag tror att för att bredda sig för nya användare måste resurserna läggas i forumdelen, det är där det är enklast för nya användare att få hjälp.
Förslaget att stänka ner IRC bryter inte bara mot Canonicals rekommendationer om hur man driver ett LoCo utan eliminerar varje chans det Svenska LoCo’t har att bli ett Approved LoCo.
Jag tror som sagt inte på att forumaktiviteten kommer öka genom att tvinga vissa användare att besöka det, inte heller att bitcha på dem att göra det. Jag tror framgångssagan är att skapa en gemytlig, trevlig och välkomnande plats. Det kan göras på många olika sätt, dels genom att belysa/belöna ett bra och uppskattat beteende men också att med krafttag visa att ett oacceptabelt/felaktigt beteende inte är välkomnande.
En starkare och mer konsekvent modereringsarbete är en bra start, stänga trådar som saknar syfte (läs den här) och få bort tabukänslan av att moderera en tråd. Jag har blivit modererad här och på andra ställen, det är inget personligt som många verkar tro. Det betyder bara att man frångått reglerna och med en bra förklaring från moderators om varför så är det bara att svälja. Men så snart en tråd blir modererad så blir det ett ramaskri vilket för mig är absurt.
Jag tror kanske att det lever kvar en dålig smak i munnen från ”den stora krisen” då modererade trådar och bannade personer var vardagsmat, detta p.g.a. ett extremt svagt ledarskap (enligt mig) och helt felaktigt ramverk. Men detta hör till historien och måste läggas bakom oss.
Gör forumet till en trevlig plats, inför någon form av ”belöningssystem” som primärt fokuserar och belönar ett acceptabelt beteende som följer forumreglerna samt var konsekventa och lås/ta bort trådar som är oacceptabla.
Så snart forumet är en plats som man vill besöka så kommer folk också att besöka det.
My 2 cents.
p.s. Jag kommer inte öppna denna tråd igen, för mig är den låst eller gallrad. Detta för att jag anser att tråden (medvetet eller omedvetet) skapades enbart för att skapa osämja och utan något konkret mål som syfte.
blogg @ Gargamel.NU
Jag håller med, det kan vara en bra sak absolut!Barre skrev:Gör forumet till en trevlig plats, inför någon form av ”belöningssystem” som primärt fokuserar och belönar ett acceptabelt beteende som följer forumreglerna samt var konsekventa och lås/ta bort trådar som är oacceptabla.

Nu har jag sagt mitt i den här tråden, men jag tycker ändå det är viktigt att kunna diskutera sig fram för att hitta olika lösningar för att förbättra, såna diskussioner är alltid bra även om vissa lösningar som den jag gav typ kanske inte är så bra

Håller med Barre om att det är en del som mer letar fel i locot än att göra det mer positivt. Försök att i stället tillföra mer positiv energi än att hitta de dåliga detaljerna.
Vi kanske borde vara mindre rädd för att mederare bort sånt som förstör stämningen..
Vi kanske borde vara mindre rädd för att mederare bort sånt som förstör stämningen..
Det är ett vågspel egentligen och att veta vad som är bäst det kan nog ingen veta, kritiska synpunkter måste också få plats. Nu sa jag ändå nått än fast jag hade sagt att jag inte skulle göra det mer i den här tråden, så det kan blifr33r1d3 skrev:Vi kanske borde vara mindre rädd för att mederare bort sånt som förstör stämningen..

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vad menar du? Att alla som vill diskutera är troll? Är vi i så fall alla troll i den här tråden? Själv anser jag inte alls det, finns inget inlägg som jag sett i den här tråden som är trollning IMO.gusnan skrev:Så du menar att forumet behöver ett par troll för att få hit folk som vill diskutera?vulfgar skrev:När det gäller trivseln i forumet så verkar historiskt dom flesta trivas om det är lite liv och diskussion. Under dom perioder när det varit livlig diskussion på alla fronter så har dom flesta, även kunniga, samlats i forumet. Det gäller även många av dom som ibland klagar på bristande moderering mm, dom flesta av dessa har historiskt ändå varit mer aktiva när det varit lite mer ös i hela forumet.
En livlig diskussion kan mycket väl föras med hyfsat god ton och utan personangrepp, men det fungerar inte om alla som tycker annorlunda än ledning anklagas för att vara troll och att någon annan än tex trådskapare anser att en diskussion är färdigdiskuterad. Åsikten att alla som ifrågasätter något eller som bara ställer en enkel fråga utanför rena supportärenden är troll, är tyvärr väldigt utbredd i det här forumet av nån anledning, jag har aldrig fattat varför.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jaha, trots att jag lovade mig själv att strunta i denna tråd så kan jag inte låta bli. Förmodligen för att jag blir så extremt provocerad av attityden som totalt saknar konstruktivitet eller vilja att förbättra.
Men Hylas, är inte rävsaxen när man ställs inför två val där båda är negativa/dåliga? Typ att välja mellan pest eller kolera.
Jag räknar mina val (och editerar i citat-texten för att belysa valmöjligheterna)
Jag efterlyser konstruktivitet och vilja att förbättra, inte en diskussion där ena parten sitter och gnäller och pekar finger åt sånt som inte passar. Det sistnämnda kommer garanterat inte göra tillvaron bättre.
Men Hylas, är inte rävsaxen när man ställs inför två val där båda är negativa/dåliga? Typ att välja mellan pest eller kolera.
Jag räknar mina val (och editerar i citat-texten för att belysa valmöjligheterna)
Speciellt "valmöjlighet" [1] är väl extremt öppen och gav dig all världens chans att förklara dig.Barre skrev:
[1]Vilka är det? [2]Är det samma “elit” som Antec hänvisar till eller [3]är detta också en åsikt helt utan insikt?
Jag efterlyser konstruktivitet och vilja att förbättra, inte en diskussion där ena parten sitter och gnäller och pekar finger åt sånt som inte passar. Det sistnämnda kommer garanterat inte göra tillvaron bättre.
blogg @ Gargamel.NU
Då förstår jag bättre vad du menar - Nej jag menar inte alls att alla i den här tråden är troll, och inte alls heller att alla som ifrågasätter något skulle vara det. Det jag reagerar på är att det du skriver går att tolka som att om det är "livliga diskussioner" i forumet så samlas det folk vilket skulle vara positivt. Jag undrar då om det är till vilket pris som helst vi skall locka hit folk - Det är ju väldigt lätt att skapa några trådar bara för att få igång diskussion - och det är väl exakt det som trollning är? Att skapa diskussioner som man själv skiter fullständigt i bara för att skapa diskussioner och osämja?vulfgar skrev: Vad menar du? Att alla som vill diskutera är troll? Är vi i så fall alla troll i den här tråden? Själv anser jag inte alls det, finns inget inlägg som jag sett i den här tråden som är trollning IMO.
En livlig diskussion kan mycket väl föras med hyfsat god ton och utan personangrepp, men det fungerar inte om alla som tycker annorlunda än ledning anklagas för att vara troll och att någon annan än tex trådskapare anser att en diskussion är färdigdiskuterad. Åsikten att alla som ifrågasätter något eller som bara ställer en enkel fråga utanför rena supportärenden är troll, är tyvärr väldigt utbredd i det här forumet av nån anledning, jag har aldrig fattat varför.
Du ställer en fråga till mig och sedan svarar du på den själv (lägger orden i munnen på mig). Två alternativ, båda dåliga. (ibland kan ett vara bra och ett dåligt, det är lika tvingande det.)Barre skrev:Speciellt "valmöjlighet" [1] är väl extremt öppen och gav dig all världens chans att förklara dig.Barre skrev:
[1]Vilka är det? [2]Är det samma “elit” som Antec hänvisar till eller [3]är detta också en åsikt helt utan insikt?
Nåväl, detta är inget jag ska modereras bort för. Det är dålig stil.
Men sluta nu Hylas,
Det är en öppen fråga, skit i mina alternativ. Jag börjar med "vilka är det?" och du väljer att hänga upp dig på semantiken i min frågeställning istället för att föra en vettig dialog eller komma med konkret information.
Jag håller med dig om att ditt inlägg inte var något personligt påhopp, men jag håller inte med om att den inte skulle modereras eftersom jag tycker att hela denna tråd skall modereras.
Den leder ingenstans eftersom deltagarna inte vill att den skall ledas någonstans, ett "diskussion" kverulanter emellan.....
Det är en öppen fråga, skit i mina alternativ. Jag börjar med "vilka är det?" och du väljer att hänga upp dig på semantiken i min frågeställning istället för att föra en vettig dialog eller komma med konkret information.
Jag håller med dig om att ditt inlägg inte var något personligt påhopp, men jag håller inte med om att den inte skulle modereras eftersom jag tycker att hela denna tråd skall modereras.
Den leder ingenstans eftersom deltagarna inte vill att den skall ledas någonstans, ett "diskussion" kverulanter emellan.....
blogg @ Gargamel.NU
jaha... du blev vist klippt innan jag hann svara 
edit :Nej, det blev du inte.. du hänvisade till den ett annat.. sorry

edit :Nej, det blev du inte.. du hänvisade till den ett annat.. sorry

blogg @ Gargamel.NU