"Filsystemsrot" har lågt diskutrymme?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Antec

Re: "Filsystemsrot" har lågt diskutrymme?

Inlägg av Antec »

Det kan ju vara så att han har en massa filmer på disken, då är det ju bara att radera dom =)
Antec

Inlägg av Antec »

edfast skrev: även om diskanalysatorn fortfarande visar 100%
det gör den alltid på / och det är helt normalt så har även jag!
Användarvisningsbild
edfast
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av edfast »

@HakanS, johanre, Antec: Jag var möjligen otydlig. De 22GB som inte redogjorts för är just resterande utrymme, det vill säga ännu inte upptaget utrymme, det som visas längst ned i ramen då jag öppnar ett fönster vilket som helst under home. Så nu har vi återfunnit och redogjort för dem ;D !

Det var just i ljuset av detta som jag inte kunde förstå varför "filrotssystem" gick torrt. Jag har inte förstått hur /home sorterar under /, och hur mycket utrymme som allokeras under / för användning av systemet enbart.

Om jag nu skulle allokera manuellt, hur mycket skulle forumet rekommendera för /? Som det nu är vet jag ju faktiskt inte hur mycket som ligger där, bara att det nu fungerar klanderfritt efter att jag kört ubuntu-tweak (se också mina invändningar till Antec tidigare i tråden ::) ). För tweaking har jag nämligen i huvudsak använt mig av Peter Dieschs ppa och utilityprogram (ursäkta språkbruket), men städfunktionen i ubuntu-tweak är ju utmärkt; nätt och översiktlig.

När jag byter till 1204 kommer jag att försöka manuellt allokera plats till /, /home och /media över två hårddiskar (om möjligt), och då kommer jag också att behöva hjälp, men jag återkommer till det ;).

Jag håller med om att Ubuntu fungerar bra, och detta forum och det internationella är utmärkta källor till hjälp, och det svenska faktiskt i högre grad för en standardanvändare. (Mindre trams här också...)

Och för att besvara frågan: Nej, han har inte en massa filmer på disken ;D . Knappast ett alternativ när disken är på 128GB. Men utan tvekan skulle jag kunna rensa bort en ca 35GB från /home, frågan är bara: Skulle detta fria upp utrymme på "filrotssystemet" - för det var ju där det hela började?

Herregud vilken massa smilisar. Beklagar.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"