Kan det vara någon idé att sätta upp en sådan här i Sverige?
Ja du, säg det. Jag är nog inte rätt person att svara på det. Det finns ju vissa saker som talar för att det är värt det och andra saker som talar mot:
För:
1. Skillnaden mellan en bridge-relay och en normal relay är ju att en bridge-relay inte listas publikt. Detta för att en bridge relay ska kunna användas som ingångnod till Tor från länder som försöker stoppa människor från att använda Tor om jag har förstått saken rätt. Det här ligger ju i linje med vad du har pratat om tidigare i tråden ang. Kina m.m.
2. Det står ju att en bridge relay passar personer som har lite bandbredd. Du har ju ganska snålt med bandbredd (30 kB/s?). Men din bandbredd kanske inte räknas som liten i Tor-sammanhang och då är ju inte det här ett argument för en bridge relay.
Mot:
1. Tor skriver ju att bridge relays inte har så stor load i nuläget. Och om din bandbredd räcker gott till en normal relay så kanske det är bättre att satsa på en sådan i.a.f.?
Jag är absolut inte någon expert på Tor relays så jag vet faktiskt inte vad man ska satsa på. För egen del lutar det nog mest åt en normal relay eftersom jag har en 100/10 fiberlina (hur länge jag nu har det). Ett alt. är ju att du testar med en bridge relay och så hålle rdu koll på om noden används eller inte. Om trafiken är alltför låg så kanske det är läge att byta till en normal relay. Det Tor verkar behöva mest är utgångsnoder (exit node) men det är ju inte helt okomplicerat att ha eftersom du riskerar att få problem eftersom trafiken till slutdestinationen ser ut att komma från din IP-adress. Kort och gott: Jag vet inte vad du bör satsa på.
Jag har tänkt på en annan sak. Det kanske blir problem att gå från att ha en normal relay (som alltså är publik) till att ha en bridge relay eftersom din IP då redan har gjorts publik i.o.m. den normala relayn? Jag menar att det mest logiska kanske är att börja med en bridge relay eftersom du då har möjlighet att gå över till att ha en normal relay. Går du från normal relay till en bride relay så har du ju redan röjt din IP som en Tor-IP. En tanke som slog mig att man kanske ska tänka igenom om man ska ha en normal relay eller en bridge relay ordentligt för börjar du med en normal relay så har du s.a.s. gort ditt val "forever"?
På maskinen har jag tänkt att installera Debian Testing/Wheezy på ett USB-minne, för att få det hela så tyst som möjligt. Det borde väl fungera, för i princip är det väl bara nätverkskortet som jobbar. Vad tror du om det?
Det låter väl vettigt, men jag har inte en susning om hur det kommer fungera i praktiken. Jag tycker inte hårddisken är det störta problemet när det kommer till ljudvolymen på en dator. Jag tycker fläkten (inte släkten

) är värst.