Ny dator

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ny dator

Inlägg av ubot »

m!rage skrev:Nej, det finns inga byglar på SATA-diskar eftersom begreppen master/slave inte används där. Alla enheter sitter på varsin kanal till skillnad från IDE.
Jag kom på det också. Därför talar ju mycket för att disken är död. Om inte Linux hittar disken i resultatet av ls -al /dev/sd* så drar jag slutsatsen att disken är slut.
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Jag tog disken från en slaktad dator som en bekant gav mig efter att den inte startade mer. Den verkar mycket riktigt vara död, för med en annan disk går det hur bra som helst.

Det blev lite halvtrassligt att föra över filerna från min gamla dokumentdisk. Bråttom var det också, för datorn har börjat varna för den dom senaste gångerna jag startat. Till slut vägrade datorn starta om den satt i. Jag fick hårddiskdockan idag som jag beställde härom dan, och som tur var så accepterade den disken utan vidare. På den disken fanns alla bilder på barnen sen sju år tillbaka, så hade vi inte kommit in i disken så hade vi varit beredda att lägga några tusen på att rädda bilderna. Det slapp vi.

Så uppstod alltså frågan var jag nu skulle göra av alla filer... På systemhårddisken har jag en NTFS-partition - orimligt stor dessutom - där alla "hushållsdokument" hamnade, så hade jag en SATA-disk på 80 GB där jag la filmer och musik och sånt, så kom fotona på barnen på en egen 50 GB-disk som väsnas infernaliskt.

Det hade ju varit så mycket smidigare om jag hade haft en stor disk där jag hade kunnat lägga allt...
ubot

Inlägg av ubot »

På den disken fanns alla bilder på barnen sen sju år tillbaka, så hade vi inte kommit in i disken så hade vi varit beredda att lägga några tusen på att rädda bilderna.
Säkerhetskopiera mera Svento! Så slipper du sådana här obehangliga situationer i framtiden. 7 år gamla fotografier (av ens barn) som man inte vill bli av med ska man ha säkerhetskopior på!
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Jo jag vet, frågan är var man ska ha grejerna...
m!rage

Inlägg av m!rage »

ubot

Inlägg av ubot »

m!rage skrev:Då köper du mera disk!
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ng/lagring
Jo, men varför betala mer än nödvändigt? Kontrollera på prisjakt var hårddisken är billigast. Köp från den billigaste butiken som är pålitlig. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=355
Skriv svar

Återgå till "Lagring"