Uppgradera eller ominstallera? Hur gör ni?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Uppgradera eller ominstallera? Hur gör ni?

Inlägg av Broder Tuck »

Ainigma skrev:Han förordar att man inte har en separat /home partition. . . .
Besynnerligt. Det, får stå för den skribenten.
Läs på nätet (stockholmska; "netet" ;D )
Ainigma skrev:. . . han verkar förutsätta att det är logiska parititioner inte fysiska.. . . . . .
Hen, kör förmodligen med en "extended disk". Utökad. Det gör förmodligen skillnaden.
Det är troligtvis också, något att föredra . . . Även om hen är litet otydlig i sin presentation av vad hen har . . . . .

Du har massor av trådar, som vill ge dig sina tips . . . .
Läs, ta del, fråga, men, i slutänden så är det ändock du själv, som tar ansvar för, att du får det, så som du själv vill ha det.

Det är detta, som är Linux!

Du, som användare, väljer det, som du själv vill ha!

Känner du, hur frihetens vindar sakta sveper ditt ansikte, ditt hår, din hela framtoning? ;D 8) :-* :kram:

Du gör rätt i, att samla alla "system"operativs grunder (alla rootpartitioner), på en disk. *edit* (Tillagt i efterhand: Den disk, där ditt eventuellt befintliga MS-Windows redan ligger) För Linux sedan, kan du lägga dina /Homepartitioner på andra "diskar". Gör du så, kommer du aldrig att få problem med mbr o/e grub i dina installationer.

Simma lugnt. Vänta in fler kommentarer i tråden. Innan, du gör något drastiskt. (Som att följa mina råd, t.ex..) Jag kan ha ett eller annat förbiseende i det som jag har skrivit. Inse dock att: det vi vill ge dig, strävar till att ge dig, det är det, som du önskar dig.

Lycka till! Inom Linuxgemenskapen. . . . . . ;D :kram:

tukken
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 1 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Ainigma »

Ja, "vederbörande", "individen", "denne" eller "han/hon" "skribenten ifråga" eller "hennen" ansåg detta. ;D

Friheten är en av linux största tillgångar, jag håller med! :D

Jag är bara "nervös" inför en ominstallering så att det inte blir två /home den gamla och en ny så att det leder till strul. Eller att den skriver över den gamla (ingen katastrof för naturligtvis har jag backup, men vill ändå att det ska bli rätt)

:)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Ainigma skrev:Ja, "vederbörande", "individen", "denne" eller "han/hon" "skribenten ifråga" eller "hennen" ansåg detta. ;D

Friheten är en av linux största tillgångar, jag håller med! :D

Jag är bara "nervös" inför en ominstallering så att det inte blir två /home den gamla och en ny så att det leder till strul. Eller att den skriver över den gamla (ingen katastrof för naturligtvis har jag backup, men vill ändå att det ska bli rätt)

:)
Du gör helt rätt! ! ! !
Försiktighet är en dygd. ;)

Kanske att detta inlägg, tidigare i tråden, kan ge dig litet att fundera kring:
axel112 skrev:Jag kör nyinstallation.

Har ett litet script som jag fyller på med de program jag installerar, sedan kör jag bara det scriptet igen för att installera de programmen igen, så slipper jag hålla reda på vilka program jag installerat.

Jag har /home på egen partition, men byter namn på min gamla hemmamapp till axel-old för att inte få med mig gamla inställningar. Sedan kopierar jag över de saker jag behöver till min nya hemmamapp /home/axel.
Det verkar vara ett vettigt och möjligt alternativ.

Tukken håller tummarna för dig. . . . ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

ok, säg att man har tre partitioner; / , /swap, /home. Tar bort / och /swap, formatterar dem o installerar , då får du en ny /home under / . Då kan du gå in redigera fstab att peka på din gamla homepartition. Klart!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag har nästintill uteslutande kört uppgraderingar. Jag har inte haft en massa konstiga problem med det. Notera att jag kör enbart kubuntu.

Den senaste uppgraderingen fungerade klockrent.
Antec

Inlägg av Antec »

Jag körde in 12.04 på min användar-dator i morse, det första som hände efter installation var att det blev ett allvarligt systemfel ??? , jag körde från sticka och det tar ju bara 7-10 minuter så jag provade igen och då blev det inga fel, Jag hann med att rensa ur home så det flöt fint, men installerade bara dom viktigaste programmet efter det. Allt har gått bra förutom att dropbox strulade litegrann i onödan tycker jag men efter en stund fick jag äntligen allt att fungera som det skulle.. :D
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Ainigma »

När jag försöker installera ubuntu vid sidan om windows 7 får jag beskedet att internal error har skett. Det är på en laptop. Har försökt flera versioner 10.04, 10.10, 11.10 och nu 12.04.

Börjar bli less på detta nu ??? ??? ??? Har försökt både via wubi och utan.
Vad är felet?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"