Aktiverade Nvidia propeietära - svart skärm

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Bowmore

Re: Aktiverade Nvidia propeietära - svart skärm

Inlägg av Bowmore »

Jag misstänker att nvidia-drivaren inte alltid är den som blir aktiv utan att uppstarten ibland faller tillbaks till nouveau. Varför är svårt att sia om men det verkar som att nvidia-graphics-drivers.conf inte alltid körs eller lyckas med att svartlista nouveau drivaren. Sen gör det inte saken enklare att det ju fungerar ibland.

Kolla i loggarna /var/log/Xorg.n.log om du kan se något mönster, t.ex att det t.ex är nouveau-drivaren som aktiveras när det inte fungerar.

Vidare kolla vad som står i /etc/X11/xorg.conf. Se till att raden

Kod: Markera allt

Driver "nvidia"
finns med i Device-sektorn.

Passar också på att markera tråden som olöst igen.
Användarvisningsbild
flierman
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av flierman »

Bowmore skrev:Jag misstänker att nvidia-drivaren inte alltid är den som blir aktiv utan att uppstarten ibland faller tillbaks till nouveau. Varför är svårt att sia om men det verkar som att nvidia-graphics-drivers.conf inte alltid körs eller lyckas med att svartlista nouveau drivaren. Sen gör det inte saken enklare att det ju fungerar ibland.

Kolla i loggarna /var/log/Xorg.n.log om du kan se något mönster, t.ex att det t.ex är nouveau-drivaren som aktiveras när det inte fungerar.

Driver "nvidia"

Passar också på att markera tråden som olöst igen.
Jag hade ju glömt att svartlista nouveau efter jag lade in Xubuntu, hade bara gjort det på min Ubuntu-installation. Ser ut i loggen som om nouveau laddas så jag har nu svartlistat nouveau och ska se om det fungerar stabilt nu efter en 2-3 omstarter....håller tummarna för jag vill behålla Xubuntu.

Just nu vid denna uppstart får jag korrekt upplösning 1280x800 men i xorg.conf står detta:

Section "Device"
	Identifier	"Default Device"
	Option	"NoLogo"	"True"
EndSection
Vet inte om det spelar någon roll...huvudsaken jag får rätt upplösning, när det blir fel får jag bara 1024. Ska jag lägga till raden med Nvidia eller ska den ligga där om det är korrekt laddad drivrutin?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

flierman skrev:Vet inte om det spelar någon roll...huvudsaken jag får rätt upplösning, när det blir fel får jag bara 1024. Ska jag lägga till raden med Nvidia eller ska den ligga där om det är korrekt laddad drivrutin?
Gör ingen skada att lägga till den raden, snarare tvärtom.

På min laptop så finns den raden både i Natty och Oneiric men inte i Precise. Anledningen är troligen att jag inte använt mig av Nvidia Settings (nvidia-settings) än.

Med sudo lshw -C display (som jag nämnde tidigare i tråden) så ser du vilken drivare som används. Även med kommandot lsmod | grep nvidia kan du se om nvidia-modulen är laddad. I Nvidia Settings kan du också ställa in vilken upplösning du vill ha.
Användarvisningsbild
flierman

Inlägg av flierman »

Bowmore
Kod:
Driver "nvidia"
Faktiskt har det fungerat prima efter jag lade in denna raden, kan räkna till drygt 6-7 omstarter och det fungerar fortfarande ;D
Användarvisningsbild
flierman

Inlägg av flierman »

flierman skrev:
Bowmore
Kod:
Driver "nvidia"
Faktiskt har det fungerat prima efter jag lade in denna raden, kan räkna till drygt 6-7 omstarter och det fungerar fortfarande ;D
Fungerar fortfarande efter 1 vecka så tråden kan sättas som löst
Skriv svar

Återgå till "Bild"