"no bootable device" efter uppdatering

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Bowmore

Re: "no bootable device" efter uppdatering

Inlägg av Bowmore »

edfast skrev:Så ska det vara. Blir man klokare av detta?
Antingen att disken är nollställd eller att den är intakt men att den inte går att läsa.
edfast skrev:ubuntu@ubuntu:~$ sudo dd if=/dev/sdb | hexdump
0000000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000
*

1bf2976000
234441648+0 records in
234441648+0 records out
120034123776 bytes (120 GB) copied, 997,385 s, 120 MB/s
Utskriften startar på adressen 0000000 och första raden listar de första 16 bytes (markerat med rött). Eftersom efterföljande rad (16 bytes) är identisk med raden innan så markeras det med en asterisk (*). Eftersom det inte dyker upp några andra rader efter asterisken så är de också identiska med den föregående listade raden som i detta fall är den första. Alltså, ALLT är nollor på disken enligt utskriften.

Så frågan är hur vi fortsätter nu?
Kanske ut på nätet och försöka hitta liknade fall?

Ett alternativ är att installera om och se om det går/hjälper. Ett annat är att t.ex skriva något i bootsektorn (första sektorn) och sen försöka läsa det.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Sökte lite på ditt problem och hittade en annan med samma problem.
SSD just completely erased itself

So I have an OCZ Vertex 2 120GB SSD as the only drive in a Windows 7 laptop, with all the latest updates installed. A few days ago I put my laptop into hibernate mode - it did this successfully. When I booted it up about 20 minutes later, the BIOS prompted me to "insert a bootable disk".

Examining the disk on debian (hexdump -C /dev/sdb) gave me ALL ZEROES. I tried "dd if=/dev/sdb of=ssd.bin bs=512 count=10000" to get a bunch of sectors and examined that file too - all zero.

Didn't have any important data on it, so I repartitioned and reformatted. That has worked, and the drive kept its data. I even removed power and reapplied power and it kept the data.

So what gives? What could have caused this to happen? Any ideas?
Citerar första inlägget då platsen där jag fann detta är seg just nu.
http://eo.reddit.com/r/techsupport/comm ... ed_itself/
Användarvisningsbild
edfast
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av edfast »

Så intressant. Som jag förstår det ominstallerade han det windowssystem han tidigare hade på disken, och då behölls alla data. Är det möjligt att i Linux "bara" återinstallera systemet och hoppas på att data finns kvar? Jag trodde det var omöjligt, att en nyinstallation alltid börjar med en formatering. Hur som helst ska jag kolla i trådlänken du skickade.

Du skrev också om att skriva till bootsektorn, för att se om man kan vad? aktivera den? Hur skulle man i så fall gå till väga
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

edfast skrev:Så intressant. Som jag förstår det ominstallerade han det windowssystem han tidigare hade på disken, och då behölls alla data.
Japp, det nya innehållet behölls, inte det gamla.
edfast skrev:Är det möjligt att i Linux "bara" återinstallera systemet och hoppas på att data finns kvar? Jag trodde det var omöjligt, att en nyinstallation alltid börjar med en formatering.
Det förutsätter att partitionerna finns kvar och är tillgängliga vilket inte verkar vara fallet här.
edfast skrev:Du skrev också om att skriva till bootsektorn, för att se om man kan vad? aktivera den?
För att testa om disken är skrivbar.
edfast skrev:Hur skulle man i så fall gå till väga
Du kan prova att skriva ett slumpvärde i den första byten på disken med

Kod: Markera allt

sudo dd if=/dev/urandom of=/dev/sdb bs=1 count=1 conv=notrunc
och sen kolla om det gick in och är läsbart med

Kod: Markera allt

sudo dd if=/dev/sdb count=1 | hexdump
Nu gerenerar urandom ett slumptal mellan 0-255 och kan alltså bli 0 även om sannolikheten är liten så ser du ingen förändring så kör de två kommandona en gång till.

Samma varning om tidigare, kolla att SSD fortfarande är /dev/sdb annars ändra i båda kommandona ovan.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Sedär. Det ser ut som om det faktiskt hände något, även om jag inte vet precis vad:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo dd if=/dev/urandom of=/dev/sdb bs=1 count=1 conv=notrunc
1+0 records in
1+0 records out
1 byte (1 B) copied, 0,000259514 s, 3,9 kB/s
ubuntu@ubuntu:~$ sudo dd if=/dev/sdb count=1 | hexdump
1+0 records in
1+0 records out
0000000 0031 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000
0000010 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000
512 bytes (512 B) copied*
0000200
, 0,000291376 s, 1,8 MB/s
.

Så vart tar jag nu det här? Om detta verkligen är ett steg i rätt riktning?

Om det nu är så att ingenting går att rädda av det som ligger på disken (om partitionssystemet inte går att reparera), undrar jag om det inte börjar bli dags att ta tjuren vid hornen och formatera och återinstallera hela möget från början? (För tredje gången...) Och kanske ta det lite lugnt med alla fräcka småprogram och istället se till att få ett stabilt system innan man smutsar till det med alla grejer man bara "måste ha"...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Om jag rensar upp lite i utskriften så ser det ut så här
0000000 0031 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000
0000010 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000
*
0000200
och slumptalet blev hexadecimalt 31 vilket är 49 decimalt i den första byten. Resten av sektorn är 0:or. Med andra ord disken ÄR läsbar och skrivbar MEN nollställd, dvs alla datafiler du hade är borta.

Så det enda du kan göra nu är tyvärr att installera om systemet.

Sen kan man fråga sig varför detta hände, spänningsspik orsakad av en 'American reboot' som resettade hela disken? Så om inte förr se till att ta backup på viktiga data på en annan disk utifall detta skulle hända igen.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Detta var ju väntat. Det är väl rimligt att tänka sig att det var den brutala reseten som åstadkom detta. Jag trodde f-nskapet hade hängt sig, men den höll väl fortfarande på att tugga sig igenom en fruktansvärt långsam internetuppkoppling när det skedde. Fel av mig, men finfina lärpengar. Jag saknar heller inte mycket data, har än så länge mest hållit att fila på systemet, och det har det ju varit en del pyssel med. Det blir jag tvungen att göra om: hitta kod/programkällor/tweaks igen. Kanske inte det roligaste som finns, men vem vet, måste jag nu göra om det kanske jag lär mig något av det (eller nästa krasch, eller nästa, eller nästa). Två flipsides: 1. Detta var en lärorik konversation och en spännande resa. 2. Disken verkar ju vara hel. Eller som en fyraåring jag kände sa när han såg en död mås på stranden: "Den e bara lite död. Men den e glad."

Tack så mycket för hjälp och undervisning!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Tack själv ;)
Även jag har lärt mig lite mer om SSD-diskar. Har gått i funderingar att köpa en länge men då behovet just nu egentligen inte finns och då de fortfarande är relativt dyra så har jag avstått. Att en SSD sen bara kan resettas på detta sätt gör mig lite fundersam men förhoppningsvis är det ovanligt och kanske begränsat till svagheter i vissa exemplar.

Vore intressant att veta vad det är för tillverkare.

Sen när du har fått igång allt igen så märk tråden som löst.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Billigast möjliga. Team Xtreem eller ngt ditåt. Taiwanesisk, men det är väl många. Valde mellan den och en OCZ Vertex, mest för att se hur de är. Har ju inte haft ngt krångel med den förrän nu, och är väl inte färdig att döma ut den riktigt ännu heller. Den kostade ca 1400 för 120GB så de är ju på väg nedåt även om de fortfarande är alldeles för dyra. Om det har rört sig om en spike ism brutalreset så är det kanske inte så konstigt att ngt har skett. Att den skulle tömmas totalt verkar dock märkligt, men som du visade, parallellexempel finns. Fö är jag trots allt nöjd. Mekaniskt är de ju stabila, snabba och ffa tysta(!). Lite bättre batteritid har jag också fått. Men jag skulle gärna lära mig lite mer om inställningar som kan behöva justeras, och om detta går att göra i Linuxbaserade OS. Hursomhelst ominstallerar jag imorgon, om det funkar löser jag tråden. Häpp!
Användarvisningsbild
RAMfinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av RAMfinger »

kör minnes programmet så att vid installation den har räknat alla dina minnen fungerar.

Hadde ett linkande problem.

Det löste mina problem.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Nog en god idé. Idag var nämligen dagen jag tänkte skriva att tråden var LÖST! Men så enkelt visar det sig inte vara. Allt installerades fint, efter lite pulande, som vanligt, fick jag även kameran på macen att fungera med skype. Viktiga grejor låg i molnet, och det mesta andra kunde jag strängt taget vara utan. Men det gick väldigt segt i uppstarten, Hrmf! Väl bootat gick allt som det skulle, tyckte jag. Men i starten en märkbar försening. Hade också fått en GNU-GRUB screen med alternativ som jag inte var intresserad av och som bromsade ordentligt. Testade disken, SMART-status var bra, den angavs till 120GB som den ska vara, men, hör och häpna, hur sker sådant? -Läshastigheten var halverad! Någon som hört något liknande? Så, hrm, kanske inte riktigt färdig än...
Användarvisningsbild
RAMfinger

Inlägg av RAMfinger »

ändra i BIOS , Ta Bort SHADOW/ Disable.. PIPELINES to extended.

Då fpr du en snabbare läs hastighet till alla minnen.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Ok. Men här har något hänt som har halverat läshastigheten från 280 till 140 MB/s, bara sådär, plötsligt, liksom. Det låter för mig som om något har kopplat ur en jämn multipel av något (vad?); som om själva disken har råkat ut för något katastrofalt och kan behöva en omgång?
Användarvisningsbild
RAMfinger

Inlägg av RAMfinger »

sudo apt-get install preload

Gör att dina program laddar up snabbare
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Äsch. Jag lade fram saken för återförsäljaren som byter ut disken mot en ny utan kostnad. Kör nu som vanligt fram till nästa helg, avslutar med en KillDisk och reinstallation mot slutet av nästa vecka för att se hur det funkar. Om hastigheten då är enligt specifikation (280MB/s) behåller jag disken, om den fortfarande mäter 140MB/s kör jag om KillDisk och lämnar tillbaka disken till helgen. I vilket fall som helst torde problemet därigenom vara löst, och därmed även denna tråd. Tack för visat intresse, och för omfattande och gedigen hjälp! H. [LÖST!]
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hör gärna av dig och berätta hur det fick efter bytet ;)
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Menar du inte efter diskrensningen/reinstallation i första hand? Det är jag mera spänd på... En fortsatt prestandasänkning efter diskbyte tror jag inte mycket på, dels för att jag hela tiden har tyckt att det ligger betydligt närmare till hands med ett diskfel än att något skulle :-X upp moderkortet. Dessutom testar disken lika illa i granndatorn. Men jag kommer förstås att lämna besked! Jag löser upp tråden igen då. God Helg!
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Nähä, det gick visst inte att låsa upp tråden...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Nå, jag tänkte nog mer på diskbytet då jag tror att det är disken som är problemet.

SSD diskar behöver ju ha en secure erase mellan varven då de tappar överföringshastigheten med tiden. I ditt fall handlar den om en exakt faktor två vilket gör att jag misstänker att det är något annat, men vad? Ett BIOS som behöver resettas? Styrkretsen i disken som fått stryk? ...

En Secure Erase är det som rekommenderas och kan t.ex göras med Parted Magic.

Markerar tråden som olöst igen tills du bestämt dig ;)
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Jag har laddat ned "active@killdisk" som jag tror gör samma sak? -allt blir nollor. Och visst: det är en halvering precis, så jag tror/anar intuitivt att det finns en (möjligtvis åtgärdbar) felläsning eller defekt på en (tidig?) väl definierad plats någonstans. Men sådant går över min förmåga, långt över... Vad gäller biosreset, förklara gärna. Jag har kört disken i två datorer, den ena med ett nativt Windows system, den andra en Macbook av vintage-årgång, och den läser likadant. Fö vet jag inte hur man kommer åt BIOSen på macen, än mindre hur man resettar den ;p
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"