Trängseln i dörren, synes ha avtagit. . . .
Re: Trängseln i dörren, synes ha avtagit. . . .
Ahh...det är så det funkar...
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag tror det gör det. Dock tänker jag mig att det är upp till medlemmarna att börja prata om sådant som de vill prata om. Särskilt viktigt är det ifall man upplever att några försöker strypa även sansat snack.@ Lao Tzu
Jag tror nog, att mitt svar till Urban också kan tjäna som ett svar till dig.
Jag hoppas det.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
@Urban
En gång älskad broder och medkämpe mot ett förtryck . . .
än vad du har,
och ändå arbeta fokuserat för Ubuntu
eller, tala med en person
som kanske har en annan religion, än vad du har,
och ändå arbeta fokuserat för Ubuntu?
en annan härkomst, ett annat intresse, etc.,
än vad du har . . .
och samtidigt kunna arbeta fokuserat med och för Ubuntu . .
utan att vare sig behöva tappa fokus på,
det som är den du talar med,
utan att för den skull,
missa det som i övrigt är din mission
därutanför?
Vid sidan av, den du talar med?
I vardera avseendet?
Personen?
För sig. Oerhört viktig.
Missionen?
Njoo . . viktig
Men, för mig, går nog person före
mission.
Kan vara både och.
Behöver däremot
inte vara det.
Tala med någon?
Arbeta för en sak?
Du har nog rätt. Din och Khadaffis uppfattning av liknande situationer,
synes mig, kunna hamna i samma analytiska vågskål. Där, har du tveklöst rätt.
Broder, du är inte förtappad.
Inte ens,
förlorad . . .
Även om, att du har förlorat tilltron. . till
dina, andras och detta forums möjligheter.
Detta är bara något, som drabbar alla/de flesta/ oss män. . . .
Våra mödrar borde ha lärt oss redan från barnsben,
om kanske inte rent av
redan från tiden med modersmjölken,
att vi pojkar, mannagryn, män,
skall inte tala, inte ens försöka att . .
samtidigt som vi tuggar tuggummi, eller försöker med något annat. Som att gå, stå, tänka, eller andra, lika fruktansvärt, hjärnkrävande saker.
Vi män, vi skall ta en sak i taget.
Vi är skapta till, att styra världen.
Inte till,
att sköta om den.
Sådant, finns det andra till. Där vår egenskaper redan har dragit det
minst eftertraktansvärda strået. Kort, eller långt, vilket f-n det nu var. . .
Det,
gör våra kvinnor
så oändligt mycket bättre.
SAMTIDIGT som att de,
utför även andra sysslor.
Både hemmavid och därutanför.
Vi, kan inte ens mäta oss med detta.
Dumt vore, att ens försöka.
Därtill,
räcker vi inte ens till . . .
Det blir bäst så.
Både för oss själva
och alla dem,
nära och kära,
mindre närmre,
mindre kära,
som omger oss.
För män gäller:
en sak,
en,
i taget.
Du gör en distinktion mellan att ha mål och dela sin tid med andra, som inte delar dina mål.
Vill du ha tid med dem?
Vill du ha målen?
Vill du ha både ock, eller endera?
Tidigare här inne,
har du talat för det senare, målen.
Tänk om
de andra,
skulle kunna vara dem,
som hjälper dig till,
att än mer,
öka på målet
utvidga det,
till att bli något än mer större,
än det i förstone var
i dina egna tankar?
Jag såg också någon intervju med Khadaffi,
där han talade till sitt folk.
Om hur blod skulle gjutas, eller hur han nu uttryckte det.
Samma härliga argumentation som du har. Lika kraftfullt. Ja, politiker, det borde du ha satsat på. Bra avgångsvederlag. Fina pensioner. Goda möjligheter till extraknäck inom näringslivet. F-n att jag själv missade det. Var förmodligen lite för blond i hårfärgen, för att riktigt bli tagen på allvar. . . .
Jag är bönhörd ! ! !
Urban är återbördad till de mänskligas skara.
"I slutändan handlar detta om rätten att mötas och organisera sig på sin egen fason och med sina egna mål".
Men, kan jag lita helt på dig Urban? Du har ju dessvärre framtonat mer som en politiker (jmfr "bilhandlare"), så det kan vara lite svårt för mig att veta.
Menar du det som jag läser in i det som du skriver, eller menar du istället: "rätten att mötas och organisera sig på sin egen fason och med sina egna mål"?
Där rätten, enligt dig, är den, att den som fortfarande inte arbetar för Ubuntu, inte längre har något i detta forum att göra, utan behöver söka sig annorstädes?
Du avser kanske och, förmodligen, din rätt?
Inte den andres rätt?
Eller, har båda,
lika mycket rätt?
Fast ,
kanske inte här,
men där?
Politiker
Urban.
Politiker.
Du har tillräckligt många år kvar,
till skillnad från mig,
att du skulle kunna forma om hela Öland
och göra det till en för dig, superb plats,
att leva och åldras på.
Min röst
på dig.
Tack ändå, gamle vän,
för att du bjuder på alla dessa turer
i ordproducerandets ädla konst.
Våran, vårat, våranses, hennomses o likn..
kram,
UA
du är go, i vilket fall som helst (sagt av en göteborgare och med dennes andemening, förmodar jag . . .
vilket är något annat, än vad där står)
men för mig, är du "go" i den andemening som vi har här, på Sveriges baksida
och då är du, ta mig tusan, go, i dess egentliga mening
tukken
En gång älskad broder och medkämpe mot ett förtryck . . .
Vad är det som hindrar dig till det? Att hålla den dialogen? Att den måste vara tokfri . . . ?Urban Anjar skrev:Jag skulle önska att det funkade att både hålla en tokfri dialog med alla, oavsett OS-preferenser . .
Kan du inte tala med en med-broder/syster, även om denne har en annan uppfattningUrban Anjar skrev: . . . och samtidigt kunna arbeta fokuserat med och för Ubuntu . .
än vad du har,
och ändå arbeta fokuserat för Ubuntu
eller, tala med en person
som kanske har en annan religion, än vad du har,
och ändå arbeta fokuserat för Ubuntu?
en annan härkomst, ett annat intresse, etc.,
än vad du har . . .
och samtidigt kunna arbeta fokuserat med och för Ubuntu . .
utan att vare sig behöva tappa fokus på,
det som är den du talar med,
utan att för den skull,
missa det som i övrigt är din mission
därutanför?
Vid sidan av, den du talar med?
I vardera avseendet?
Personen?
För sig. Oerhört viktig.
Missionen?
Njoo . . viktig
Men, för mig, går nog person före
mission.
Kan vara både och.
Behöver däremot
inte vara det.
". . . inte ha funkat" Att göra både och?Urban Anjar skrev:. . . men det har visat sig att det inte funkar. Det har inte funkat här och det verkar inta ha funkat något vidare i resten av världen . . . .
Tala med någon?
Arbeta för en sak?
Du har nog rätt. Din och Khadaffis uppfattning av liknande situationer,
synes mig, kunna hamna i samma analytiska vågskål. Där, har du tveklöst rätt.
Broder, du är inte förtappad.
Inte ens,
förlorad . . .

Även om, att du har förlorat tilltron. . till
dina, andras och detta forums möjligheter.
Detta är bara något, som drabbar alla/de flesta/ oss män. . . .
Våra mödrar borde ha lärt oss redan från barnsben,
om kanske inte rent av
redan från tiden med modersmjölken,
att vi pojkar, mannagryn, män,
skall inte tala, inte ens försöka att . .
samtidigt som vi tuggar tuggummi, eller försöker med något annat. Som att gå, stå, tänka, eller andra, lika fruktansvärt, hjärnkrävande saker.
Vi män, vi skall ta en sak i taget.
Vi är skapta till, att styra världen.
Inte till,
att sköta om den.
Sådant, finns det andra till. Där vår egenskaper redan har dragit det
minst eftertraktansvärda strået. Kort, eller långt, vilket f-n det nu var. . .

Det,
gör våra kvinnor
så oändligt mycket bättre.
SAMTIDIGT som att de,
utför även andra sysslor.
Både hemmavid och därutanför.
Vi, kan inte ens mäta oss med detta.
Dumt vore, att ens försöka.
Därtill,
räcker vi inte ens till . . .

Det blir bäst så.
Både för oss själva
och alla dem,
nära och kära,
mindre närmre,
mindre kära,
som omger oss.
För män gäller:
en sak,
en,
i taget.
Ack ja, Urban. Det ser så bra ut. Men det pyser av något, som känns så fel, så illa . . (metangas?)Urban Anjar skrev:Vi har en mission här. Vi ska sprida, förbättra och supporta Ubuntu. Det är naturligt att den som föredrar Debian, Windows eller något annat inte delar de målen. De ser det säkert som onödigt, ointressant eller rent av fel. De har rätt till sin uppfattning men vi ubunteros har rätt till vår.
Du gör en distinktion mellan att ha mål och dela sin tid med andra, som inte delar dina mål.
Vill du ha tid med dem?
Vill du ha målen?
Vill du ha både ock, eller endera?
Tidigare här inne,
har du talat för det senare, målen.
Tänk om
de andra,
skulle kunna vara dem,
som hjälper dig till,
att än mer,
öka på målet
utvidga det,
till att bli något än mer större,
än det i förstone var
i dina egna tankar?
Ack du broder, så trist, att du inte blev politiker. Det, skulle ha varit mumma.Urban Anjar skrev:Vi ska uppnå resultat och då har vi fullt ut nog att diskutera om hur Ubuntu ska förbättras, hur det ska marknadsföras och hur vi bäst bedriver support för det. Vi behöver inte ständigt upprepa argumenten varför.
Jag såg också någon intervju med Khadaffi,
där han talade till sitt folk.
Om hur blod skulle gjutas, eller hur han nu uttryckte det.
Samma härliga argumentation som du har. Lika kraftfullt. Ja, politiker, det borde du ha satsat på. Bra avgångsvederlag. Fina pensioner. Goda möjligheter till extraknäck inom näringslivet. F-n att jag själv missade det. Var förmodligen lite för blond i hårfärgen, för att riktigt bli tagen på allvar. . . .

Vid GUD ! ! ! !Urban Anjar skrev:. . . I slutändan handlar detta om rätten att mötas och organisera sig på sin egen fason och med sina egna mål.
Jag är bönhörd ! ! !
"I slutändan handlar detta om rätten att mötas och organisera sig på sin egen fason och med sina egna mål".
Men, kan jag lita helt på dig Urban? Du har ju dessvärre framtonat mer som en politiker (jmfr "bilhandlare"), så det kan vara lite svårt för mig att veta.
Menar du det som jag läser in i det som du skriver, eller menar du istället: "rätten att mötas och organisera sig på sin egen fason och med sina egna mål"?
Där rätten, enligt dig, är den, att den som fortfarande inte arbetar för Ubuntu, inte längre har något i detta forum att göra, utan behöver söka sig annorstädes?
Du avser kanske och, förmodligen, din rätt?
Inte den andres rätt?
Eller, har båda,
lika mycket rätt?
Fast ,
kanske inte här,
men där?
Politiker
Urban.
Politiker.
Du har tillräckligt många år kvar,
till skillnad från mig,
att du skulle kunna forma om hela Öland
och göra det till en för dig, superb plats,
att leva och åldras på.
Min röst
på dig.
Tack ändå, gamle vän,
för att du bjuder på alla dessa turer
i ordproducerandets ädla konst.
Våran, vårat, våranses, hennomses o likn..
kram,
UA
du är go, i vilket fall som helst (sagt av en göteborgare och med dennes andemening, förmodar jag . . .

men för mig, är du "go" i den andemening som vi har här, på Sveriges baksida
och då är du, ta mig tusan, go, i dess egentliga mening
tukken
Senast redigerad av 2 Broder Tuck, redigerad totalt 23 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag skrev i en annan tråd:En Broder Tuck skrev:Vid GUD ! ! ! !Urban Anjar skrev:. . . I slutändan handlar detta om rätten att mötas och organisera sig på sin egen fason och med sina egna mål.
Jag är bönhörd ! ! !
(...)
Det står alla fritt att tanka phpbb eller nån annan forummjukvara och sätta igång och samla sin grupp.Om du går till Svenska Kyrkan för att propagera för islam eller ateism har du gått fel.
Går du med i Moderaterna för att agitera för en kommunistisk revolution blir du antagligen utesluten rätt snart.
Sätter du dig mitt i AIK-klacken och hejar på Bajen får du antagligen en fet smäll.
Du har din frihet att vara muslim, ateist, kommunist och heja på Bajen liksom du har din frihet att hylla Bill Gates men välj rätt ställe för det, så att det inte snöper andras frihet att ha sina åsikter och värderingar.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- Broder Tuck
Så, då kanske det kan vara rätt ställe här, för någon som börjar att intressera sig för Linux, men som kanske också behöver fråga om andra LInuxdistar än Ubuntu?Urban Anjar skrev:. . . men välj rätt ställe för det, så att det inte snöper andras frihet att ha sina åsikter och värderingar.
Då kan kanske denne, finna en fristad här, hos oss.
Där han/hon kan få hjälp med de grundläggande frågorna, för att sedan, om det blev Ubuntu, återigen får komma tillbaks och ställa mer djupgående frågor?
Du börjar mer och mer att påminna mig om Reinfeldt och hans grabbar. De är ju minst lika "transparanta" som du. Varför fanns inte sådant förut? Var, var du?
Nu är jag inte helt odelat så positiv som det kan låta, med en pensionär och en långtidsarbetslös i hushållet.
Men, det var f-n inte bättre förr, med Niveamannen. Han, godsägaren.
Så kan de göra ett snabbare slut nu, på pinan, idag, så må det vara hänt.
Om inte för annat, så blir ju tiden för pinan, något mer kortare idag, än vad den var förr. Utdraget förr. Snabbare puckar idag.
Fort. Fortare. Men fortfarande fel.
För oss, som fanns där, kvar, i smeten.
Nu fick vi dras med den där Niveamannen, -reklamen ett antal år, fet och flottig, innan Grabben med G klev in och ställde allt på sin spets. Å så nu, du, här.
Detta är ju rent ut sagt: -"otroligt".
Jag får nog kasta alla de mer trångsynta kommentarerna från dig och som jag har sparat, för att nu, framledes, enbart begrunda detta.
Stort tack,
Urban.
tukken
Senast redigerad av 4 Broder Tuck, redigerad totalt 23 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Broder Tuck
Så underbart storsint detta är.Urban Anjar skrev: . . De har rätt till sin uppfattning men vi ubunteros har rätt till vår.
Jag förmodar också, att detta gäller även dem, här, på vårt forum. Liksom annorstädes . .
Som redan registrerad ubuntero, hälsar jag alla möjligheter till att nya och fler personer får dela vår glädje med Ubuntu, som något bra. Ett så mycket mer säkert och pålitligt system, än det, som de fick med sig i sin nyinköpta dator.
Jag gör det för dem, som personer, även om de idag, i detta nu, ännu inte har tagit steget över, men står där och tvekar. För dem, för mig och för detta forum, Ubuntu.com och dess moder, är det viktigt att ingen, hålles utanför stängda dörrar.
Då är, förhoppningsvis inte längre dina hårda ord om att sådana passar bättre här utanför, inte längre lika viktiga och det, känns bra. Fler, kan komma att få känna en fristad härinne. Än vad som tidigare har framgått av dina skrivningar som svar och medhåll till pun.
Hänsyn och tolerans, det är, sådant som bör föregå förespråkare för open source, Linuxdistar och Ubuntu.
Det tycks mig som, att våra tidvis parallellt gående spår, tycks förenas i ett framtida, gemensamt sådant.
Välkommen.
tukken
Senast redigerad av 3 Broder Tuck, redigerad totalt 23 gång.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Hela Urbans mening lyder:En Broder Tuck skrev:Så underbart storsint detta är.Urban Anjar skrev: . . De har rätt till sin uppfattning men vi ubunteros har rätt till vår.
Jag förmodar också, att detta gäller även dem, här, på vårt forum.
Så svaret på din fråga är; Nej. De som inte inte delar uppfattningen att vi, i ubuntu-gemenskapen, ska sprida, förbättra och supporta ubuntu har ingen rätt att framföra denna uppfattning här i forumet.Vi har en mission här. Vi ska sprida, förbättra och supporta Ubuntu. Det är naturligt att den som föredrar Debian, Windows eller något annat inte delar de målen. De ser det säkert som onödigt, ointressant eller rent av fel. De har rätt till sin uppfattning men vi ubunteros har rätt till vår.
- Broder Tuck
Så osedvanligt väl valt och psykologiskt riktigt valt tillfälle och innehåll på en sådan kommentar.HakanS skrev:Hela Urbans mening lyder:En Broder Tuck skrev:Så underbart storsint detta är.Urban Anjar skrev: . . De har rätt till sin uppfattning men vi ubunteros har rätt till vår.
Jag förmodar också, att detta gäller även dem, här, på vårt forum.Så svaret på din fråga är; Nej. De som inte inte delar uppfattningen att vi, i ubuntu-gemenskapen, ska sprida, förbättra och supporta ubuntu har ingen rätt att framföra denna uppfattning här i forumet.Vi har en mission här. Vi ska sprida, förbättra och supporta Ubuntu. Det är naturligt att den som föredrar Debian, Windows eller något annat inte delar de målen. De ser det säkert som onödigt, ointressant eller rent av fel. De har rätt till sin uppfattning men vi ubunteros har rätt till vår.
När dagens media finner denna den skrivning som du gör här, om de nu gör det, så torde Ubuntu få stå i en alldeles egen skamvrå, inför den övriga befolkningen.HakanS skrev: De som inte inte delar uppfattningen att vi, i ubuntu-gemenskapen, ska sprida, förbättra och supporta ubuntu har ingen rätt att framföra denna uppfattning här i forumet.
Snyggt jobbat, av en som förmodas arbeta för Ubuntus utveckling och framtid.
Urban, med tanke på dina tidigare skrivningar, men i afton, under galgen, din omvändning, så ta ett råd från en gammal man.
Applådera inte denna skrivning
Den kan förmodas att dra ner dig i dyn.HakanS skrev:. . . har ingen rätt att framföra denna uppfattning här i forumet.
Där ingen,
vare sig du eller jag,
vill, eller förtjänar att vara . . . .
. . . hoppas jag,
för egen del.
Vare sig Ubuntu.com eller någon annan,
vill nog vakna upp och finna sig vara neddragen dit.
Det inlägget, synes mig lika kringskuret,
som kvällens avsnitt i nyheterna om Khadaffis tal till folket.
Vad som väntar dem,
om de inte gör,
så som han (Khadaffi) anbefaller.
Så kringskuret.
Så helt i avsaknat av,
rimlig ton
och nyans.
Gud, hjälp det svenska ubuntuforumet, medan tid är.
Snart kommer vi annars att tillföras till de amerikanska sydstatsbaptisternas "gilla sida", för vårt enkla men raka avståndstagande, från allt, som rimligt är.
Abortmotstånd, gilla Ku Klux Klan med mera, med mera . . .

Där allt,
helgar medlen
så och,
en gång,
jesuiternas kamp
mot oliktänkande
tukken
låt oss nu hoppas på, att "bootarna" som genomsöker våra sidor, inte hittar inläggen av den, som representerar Ubuntu i Sverige.
Gör de inte det, så kan vi fortsatt sova sött. Annars inte. . .
Senast redigerad av 8 Broder Tuck, redigerad totalt 23 gång.
- Broder Tuck
Vem nytillkommen skulle kunna vara däremot?HakanS skrev:De som inte inte delar uppfattningen att vi, i ubuntu-gemenskapen, ska sprida, förbättra och supporta ubuntu har ingen rätt att framföra denna uppfattning här i forumet.
Varför skulle någon sådan, kunna vara däremot?
Hur kan vi säga, ". . . har ingen rätt att framföra denna uppfattning här i forumet"?
Vad föranleder någon, till att skriva något sådant?
Det finns dimensioner i denna text, som får det att krypa inom mig. Samtidigt, som det kan anses vara ganska självklara saker. Men, varför sätta något sådant på pränt?
tukken
- fd.svensson
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Först en OT som har dykt upp i denna eminenta tråd, där svaret var ett annat än vad jag fått tidigare. Jag läste längst ner
och såg Whitecrawler [Commersial, Social] och 3 gäster, dessa gäster är Admins som inte vill synas. Svårare än så är det inte, jag har vågat fråga
Jag är inte sådär superduper på att skriva som en del i tråden är, men jag måste ändå säga att om ni inte tar till er vad vår Broder skriver,
så är det dags att börja packa. Flyttningen till IRC, som gjordes så abrupt, har skrämt iväg folk. När jag var på förrförra mötet så var det fler på chatten än det var på
mötet, borde man inte lyfta ett ögonbryn då? p-n får i princip skriva vad han vill, men blir aldrig varnad. Nytillkomna ser detta och förstår att det inte är rättvis bedömning
som gäller här. Detta är inte p-ns fel, det är någon/någras fel. Jag har fått ett svar på det också, då jag vågar fråga
Hade det fungerat att bara prata om Ubuntu, skulle det inte varit så: att de som bloggar bara om ubuntu hade allt ubuntufolk hos sig?
Jag började med Ubuntu på grund av att det såldes ett usb minne ihop med WWH, Det var Tux. Vad jag vet så är Tux = Linux, inte Ubuntu.
Därefter körde jag lite Fedora, men kom tillbaka till Ubuntu. På Fedoraforum får man hjälp även om man kör Ubuntu, men här ska det vara inskrängt
Jag är här av egen fri vilja, liksom jag är på andra ställen av egen fri vila. Jag är med på Swedishlist för att jag vill vara med att rädda -se.org, men
om ni har tänkt att införa något förbud för att nämna något annat än ubuntu, då försvinner jag härifrån.
Jag själv kör enbart Ubuntu.
Lasse
och såg Whitecrawler [Commersial, Social] och 3 gäster, dessa gäster är Admins som inte vill synas. Svårare än så är det inte, jag har vågat fråga

Jag är inte sådär superduper på att skriva som en del i tråden är, men jag måste ändå säga att om ni inte tar till er vad vår Broder skriver,
så är det dags att börja packa. Flyttningen till IRC, som gjordes så abrupt, har skrämt iväg folk. När jag var på förrförra mötet så var det fler på chatten än det var på
mötet, borde man inte lyfta ett ögonbryn då? p-n får i princip skriva vad han vill, men blir aldrig varnad. Nytillkomna ser detta och förstår att det inte är rättvis bedömning
som gäller här. Detta är inte p-ns fel, det är någon/någras fel. Jag har fått ett svar på det också, då jag vågar fråga

Hade det fungerat att bara prata om Ubuntu, skulle det inte varit så: att de som bloggar bara om ubuntu hade allt ubuntufolk hos sig?
Jag började med Ubuntu på grund av att det såldes ett usb minne ihop med WWH, Det var Tux. Vad jag vet så är Tux = Linux, inte Ubuntu.
Därefter körde jag lite Fedora, men kom tillbaka till Ubuntu. På Fedoraforum får man hjälp även om man kör Ubuntu, men här ska det vara inskrängt

Jag är här av egen fri vilja, liksom jag är på andra ställen av egen fri vila. Jag är med på Swedishlist för att jag vill vara med att rädda -se.org, men
om ni har tänkt att införa något förbud för att nämna något annat än ubuntu, då försvinner jag härifrån.
Jag själv kör enbart Ubuntu.
Lasse

- Urban Anjar
- Kontakt:
Låt oss jämföra oss ett ögonblick med sossarna, som haft politiska framgångar i sisådär hundra år men som nu krisar.
Vilka är det som kan och ska skapa det partiets nya politik och välja deras nya ledare? Givetvis är det partiets medlemmar, de som delar partiets värderingar och valt att vara aktiva där, som ska göra det. Förmodligen diskuterar de så att stickor och strån yr på sina kanter men utifrån den gemensamma viljan att göra partiet friskt igen.
Hade det varit moderater som tillåtits göra det hade de väl sagt "lägg ner skiten" och om de hade varit tvungna att välja en partiledare hade de väl letat upp någon byfåne som ingen kan tänkas rösta på.
Jag tror inte man behöver gilla sossarna för att förstå den här liknelsen, men om det är för svårt, kan man ju i stället tänka på något godtyckligt annat parti som balanserar farligt nära fyraprocentsspärren. Givetvis ska de som är medlemmar i respektive parti och delar dess värderingar också utforma politiken.
Vi driver inte "politik" i det stora perspektivet, men vi står för ett knippe idéer och vi måste tillsammans hitta rätt vägar och rätt prioriteringar för att sprida dessa idéer och själva mjukvaran. Det måste vi göra själva. Ballmer gör det inte åt oss. Jobs gör det inte åt oss. GNU-fundamentalisterna gör det inte åt oss.
Vi måste göra det själva men ingen ska heller få hindra oss.
Vilka är det som kan och ska skapa det partiets nya politik och välja deras nya ledare? Givetvis är det partiets medlemmar, de som delar partiets värderingar och valt att vara aktiva där, som ska göra det. Förmodligen diskuterar de så att stickor och strån yr på sina kanter men utifrån den gemensamma viljan att göra partiet friskt igen.
Hade det varit moderater som tillåtits göra det hade de väl sagt "lägg ner skiten" och om de hade varit tvungna att välja en partiledare hade de väl letat upp någon byfåne som ingen kan tänkas rösta på.
Jag tror inte man behöver gilla sossarna för att förstå den här liknelsen, men om det är för svårt, kan man ju i stället tänka på något godtyckligt annat parti som balanserar farligt nära fyraprocentsspärren. Givetvis ska de som är medlemmar i respektive parti och delar dess värderingar också utforma politiken.
Vi driver inte "politik" i det stora perspektivet, men vi står för ett knippe idéer och vi måste tillsammans hitta rätt vägar och rätt prioriteringar för att sprida dessa idéer och själva mjukvaran. Det måste vi göra själva. Ballmer gör det inte åt oss. Jobs gör det inte åt oss. GNU-fundamentalisterna gör det inte åt oss.
När ska ni börja göra något?Urban Anjar skrev:...
Vad är det som hindrar?
Troll har det pratats mycket om, vad jag vet så är jag det enda kvarvarande trollet.
Se > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=52427 där finns även en bild!
Jag loggade inte in här på 4 månader, gjordes det något konstruktivt under den tiden?
Det enda jag känner till är att vår förstasida blev återställd till drupal.
- fd.svensson
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Men snälla Urban, jag har ju valt att vara aktiv. Jag är med på mötena, jag har däremot inte sett dig där.
Jag är med på Launchpad och är aktiv där. Det enda du verkar göra är att blogga på ubuntu-se bloggen och komma med förslag hur
du tycker att Forumet ska vara. Vilka läser bloggen på ubuntu-se, om ingen är välkommen hit som inte bara pratar om Ubuntu.
Jag själv använder enbart Ubuntu, jag har inget annat OS. Men vi vill ju ha hit folk, så vi kan tala om hur bra det är. Det ska naturligtvis bara vara Ubuntu i själva suport delen, men
det måste finnas utrymme för andra OS på annan plats. Du gillar liknelser, se hur det gick för Nokia. Det handlade om bara ett OS.
Jag tycker å andra sidan att man inte ska jämföra Gem med JAS plan.
Lasse
Jag är med på Launchpad och är aktiv där. Det enda du verkar göra är att blogga på ubuntu-se bloggen och komma med förslag hur
du tycker att Forumet ska vara. Vilka läser bloggen på ubuntu-se, om ingen är välkommen hit som inte bara pratar om Ubuntu.
Jag själv använder enbart Ubuntu, jag har inget annat OS. Men vi vill ju ha hit folk, så vi kan tala om hur bra det är. Det ska naturligtvis bara vara Ubuntu i själva suport delen, men
det måste finnas utrymme för andra OS på annan plats. Du gillar liknelser, se hur det gick för Nokia. Det handlade om bara ett OS.
Jag tycker å andra sidan att man inte ska jämföra Gem med JAS plan.
Lasse

- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag tror vi har lite olika syn på vad forumet är och vad vi för övrigt bör göra som LoCo. Vi måste nog börja där.
Min bild är att marknadsföra Ubuntu är någonting vi gör till i alla fall 99% utanför forumet. Det är utanför forumet vi möter folk som använder något annat än Ubuntu och som är de blivande användarna och medlemmarna. Där kommer bloggar, Facebook och twitter in, men kanske ännu mer olika aktiviteter IRL. En viktig hävstång är att Ubuntu syns i media vilket vi då och då lyckats rätt hyfsat med. Några har snackat om att visa upp Ubuntu på mässor och det är inte helt fel, men jag tror i nuläget mer på småskaliga aktiviteter som att visa upp det för vänner, bekanta, kolleger och klasskompisar.
Om vi bortser från marknadsföringen så skulle jag också vilja att vi träffades mer och oftare IRL. Kanske till en början mest för att snacka skit och kolla på coola finesser som någon annan har upptäckt, men vem vet vart det kan leda...
Forumet då är i första hand för support, men också ett "högkvarter" för de aktiva, som redan har fastnat för Ubuntu och som står för Ubuntus värdegrund. Här ska vi diskutera hur vi bäst supportar, förbättrar och marknadsför Ubuntu och hur vi ska prioritera bland dessa uppgifter. Eftersom alla här gillar Ubuntu och står upp för dess grundvärderingar är om vi ska göra det över huvudtaget inte en diskussionsfråga! Det kan bli nog så heta diskussioner ändå.
Jag vill inte heller isolera Ubuntu från FOSS i övrigt -- eller från den övriga IT-debatten. Ubunteros bör finnas med på ett hörn lite varstans, enskilt eller genom att LoCot deltar i olika kampanjer och aktiviteter som vi anser är vettiga, men också detta är sådant som händer utanför forumet.
Ser man det så här är det kanske inte hela världen om det är lite stiltje i forumet då och då. Det oroväckande är att det också är stiltje utanför forumet.
Min bild är att marknadsföra Ubuntu är någonting vi gör till i alla fall 99% utanför forumet. Det är utanför forumet vi möter folk som använder något annat än Ubuntu och som är de blivande användarna och medlemmarna. Där kommer bloggar, Facebook och twitter in, men kanske ännu mer olika aktiviteter IRL. En viktig hävstång är att Ubuntu syns i media vilket vi då och då lyckats rätt hyfsat med. Några har snackat om att visa upp Ubuntu på mässor och det är inte helt fel, men jag tror i nuläget mer på småskaliga aktiviteter som att visa upp det för vänner, bekanta, kolleger och klasskompisar.
Om vi bortser från marknadsföringen så skulle jag också vilja att vi träffades mer och oftare IRL. Kanske till en början mest för att snacka skit och kolla på coola finesser som någon annan har upptäckt, men vem vet vart det kan leda...
Forumet då är i första hand för support, men också ett "högkvarter" för de aktiva, som redan har fastnat för Ubuntu och som står för Ubuntus värdegrund. Här ska vi diskutera hur vi bäst supportar, förbättrar och marknadsför Ubuntu och hur vi ska prioritera bland dessa uppgifter. Eftersom alla här gillar Ubuntu och står upp för dess grundvärderingar är om vi ska göra det över huvudtaget inte en diskussionsfråga! Det kan bli nog så heta diskussioner ändå.
Jag vill inte heller isolera Ubuntu från FOSS i övrigt -- eller från den övriga IT-debatten. Ubunteros bör finnas med på ett hörn lite varstans, enskilt eller genom att LoCot deltar i olika kampanjer och aktiviteter som vi anser är vettiga, men också detta är sådant som händer utanför forumet.
Ser man det så här är det kanske inte hela världen om det är lite stiltje i forumet då och då. Det oroväckande är att det också är stiltje utanför forumet.
Då kommer den naturliga frågan "när".Urban Anjar skrev:...
Forumet då är i första hand för support, men också ett "högkvarter" för de aktiva, som redan har fastnat för Ubuntu och som står för Ubuntus värdegrund. Här ska vi diskutera hur vi bäst supportar, förbättrar och marknadsför Ubuntu och hur vi ska prioritera bland dessa uppgifter.
...
När lämnade Urban Anjar senast in en buggrapport, alltså hjälpte till att förbättra Ubuntu?
När svarade Urban Anjar på en supportfråga så att frågeställaren blev nöjd?
När publicerade Urban Anjar något om Ubuntu på ett ställe som besöks även av de som aldrig ens hört talas om Ubuntu?
Att marknadsföra Ubuntu för de som redan använder Ubuntu ger väl inte många pluspoäng egentligen?

Att jag frågar just Urban Anjar beror på att han alltid pratar om hur...
Jag behöver t.ex inte fråga pun, Bowmore eller ubot med flera förstås hur man gör för att ge support, eller om man ska ge support, eller när de ska börja ge support.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Min blogg är hyggligt välbesökt (snittar väl runt hundra besökare per dygn) och även om många hittar dit härifrån är det också många som hittar den via sökmotorer och bloggsajter liksom från Facebook. Jag strävar efter att blanda renodlat ubuntumaterial med sådant av mer allmänt intresse, just för att locka också andra än ubuntister. Just nu verkar "gratisprogram" vara en poppis anledning att besöka min blogg.Rune.K skrev:(...)Urban Anjar skrev:...
Forumet då är i första hand för support, men också ett "högkvarter" för de aktiva, som redan har fastnat för Ubuntu och som står för Ubuntus värdegrund. Här ska vi diskutera hur vi bäst supportar, förbättrar och marknadsför Ubuntu och hur vi ska prioritera bland dessa uppgifter.
...
När publicerade Urban Anjar något om Ubuntu på ett ställe som besöks även av de som aldrig ens hört talas om Ubuntu?
Att marknadsföra Ubuntu för de som redan använder Ubuntu ger väl inte många pluspoäng egentligen?
Men jag pratar också Ubuntu med rätt många IRL och nämner det då och då på "nyllet" och de flesta av mina vänner där är inte ubuntister ännu.
Support får jag nog med på jobbet. Ärligt talat mest Windows och dito program men också Mac och en hel del Ubuntu och diverse fria program. Att skriva handledningar i bloggen är emellertid också ett sätt att ge support fast åt många på en gång i stället för åt en i taget.
Buggrapporter har det inte blivit många -- om ens någon, för Ubuntu funkar lite för bra

Sen har jag inte påstått att alla ska göra allting. Tvärt om, ingen kan göra allt men alla kan göra något.
Det låter bra, men jag tvivlar ju lite på att de som aldrig har hört talas om Ubuntu hittar till din blogg.
Nu har jag en önskan, du är bra på att blogga det kan jag inte klanka på, men att du håller på och skriver det ena inlägget efter det andra år efter år, att det ska diskuteras hur t.ex supporten ska organiseras och skötas är jag förbaskat trött på. Jag kan tänka mej att jag inte är ensam om att tycka det, fastän de flesta har förstås redan lämnat det här stället...
Du får gärna diskutera hur man bloggar eftersom som du kan det och redan gör det, men att lägga sej i hur t.ex supporten ska skötas har du väl inte med att göra egentligen. Vad jag kan se så fungerar supporten utmärkt, men allting kan bli bättre förstås...
Supporten är egentligen det enda som har fungerat i alla (o)väder.
Buggrapportering vet jag inget om och Daniel Nylander översätter nog oberoende av vad som händer eller inte händer här på ubuntu-se.org.
Och Kubuntu 10.10 är min favoritdistribution bland alla GNU/Linux-världen har att bjuda på!
Lite intressant läsning om hur Ubuntu/Canonical betraktas av Bruce Byfield February 22 2011 > http://itmanagement.earthweb.com/osrc/a ... ove-Go.htm en bloggkollega till dej Urban, men skriver kanske i ett större perspektiv än enbart Ubuntu.

Det är en utmärkt metod, nu hittar jag inte ordet för just den metoden...Men jag pratar också Ubuntu med rätt många IRL och nämner det då och då på "nyllet" och de flesta av mina vänner där är inte ubuntister ännu.
Nu har jag en önskan, du är bra på att blogga det kan jag inte klanka på, men att du håller på och skriver det ena inlägget efter det andra år efter år, att det ska diskuteras hur t.ex supporten ska organiseras och skötas är jag förbaskat trött på. Jag kan tänka mej att jag inte är ensam om att tycka det, fastän de flesta har förstås redan lämnat det här stället...
Du får gärna diskutera hur man bloggar eftersom som du kan det och redan gör det, men att lägga sej i hur t.ex supporten ska skötas har du väl inte med att göra egentligen. Vad jag kan se så fungerar supporten utmärkt, men allting kan bli bättre förstås...
Supporten är egentligen det enda som har fungerat i alla (o)väder.
Buggrapportering vet jag inget om och Daniel Nylander översätter nog oberoende av vad som händer eller inte händer här på ubuntu-se.org.
Och Kubuntu 10.10 är min favoritdistribution bland alla GNU/Linux-världen har att bjuda på!
Lite intressant läsning om hur Ubuntu/Canonical betraktas av Bruce Byfield February 22 2011 > http://itmanagement.earthweb.com/osrc/a ... ove-Go.htm en bloggkollega till dej Urban, men skriver kanske i ett större perspektiv än enbart Ubuntu.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jag lägger runt 40 timmar i veckan på support och har gjort det under ett par decennier och även varit aktiv i forumsupport för Linux på andra ställen, så jag betraktar mig inte som helt oerfaren även om jag prioriterar andra uppgifter här.
Jag har inte heller något riktigt bra ord för marknadsföringsmetoden, men "personlig bearbetning" är kanske det korrekta? Lite mer skämtsamt brukar jag kalla det "mun mot mun-metoden".
Sen är det ett steg, ibland ett mycket långt steg, mellan att man första gången får höra talas om en någonting och att man börjar använda detta. För mig tog det flera år av läsande och funderande från det att jag runt 1994 (tror jag) första gången hörde talas om Linux (Ubuntu fanns förstås inte då) tills att jag började prova det. Sen tog det nog ytterligare något år innan det blev mitt primära OS. Låt vara att noobsen har det mycket lättare nu, men ändå.
Jag skriver medvetet en hel del om fria program som också finns till Windows och Mac...
Jag har inte heller något riktigt bra ord för marknadsföringsmetoden, men "personlig bearbetning" är kanske det korrekta? Lite mer skämtsamt brukar jag kalla det "mun mot mun-metoden".
Sen är det ett steg, ibland ett mycket långt steg, mellan att man första gången får höra talas om en någonting och att man börjar använda detta. För mig tog det flera år av läsande och funderande från det att jag runt 1994 (tror jag) första gången hörde talas om Linux (Ubuntu fanns förstås inte då) tills att jag började prova det. Sen tog det nog ytterligare något år innan det blev mitt primära OS. Låt vara att noobsen har det mycket lättare nu, men ändå.
Jag skriver medvetet en hel del om fria program som också finns till Windows och Mac...
Frivillig och gratis support menar du förstås...eller?Urban Anjar skrev:Jag lägger runt 40 timmar i veckan på support och har gjort det under ett par decennier och även varit aktiv i forumsupport för Linux på andra ställen, så jag betraktar mig inte som helt oerfaren även om jag prioriterar andra uppgifter här.
...
- Urban Anjar
- Kontakt:
Nej, inte de där 40 timmarna. Jobbar du gratis om dagarna?Rune.K skrev:Frivillig och gratis support menar du förstås...eller?Urban Anjar skrev:Jag lägger runt 40 timmar i veckan på support och har gjort det under ett par decennier och även varit aktiv i forumsupport för Linux på andra ställen, så jag betraktar mig inte som helt oerfaren även om jag prioriterar andra uppgifter här.
...
För mig är det självklart att vi tar tillvara våra medlemmars professionella erfarenheter i de delar de är tillämpbara i verksamheten här.
Har vi medlemmar som jobbar med försäljning, reklam, journalistik osv är deras kunskaper och erfarenheter användbara i marknadsföringen av Ubuntu.
Har vi medlemmar som jobbar yrkesmässigt med webbutveckling och webbdesign, så är de en viktig resurs i utvecklingen av vår webbplats.
Har vi medlemmar som jobbar dagligdags med serverdrift ska vi lyssna på dem när det gäller driften av våra system.
Det vore fatalt att tro att bara amatörer kan någonting. Sen kanske inte alla proffslösningar funkar heller eftersom de ofta förutsätter att man har stora ekonomiska eller personella resurser eller att man kan beordra folk hit eller dit. Men att belägga professionella med något slags munkavle är ingen bra idé -- tvärt om!
EDIT: Vad bra det vore om professionella applikationsutvecklare och interaktionsdesigners kunde hjälpa oss igång med jobbet att förbättra Ubuntu!