Signera CoC ???

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Signera CoC ???

Inlägg av fd.svensson »

Nja, den säger att det är en osäker nyckel ???

Edit/
Här har ni en gammal bugg ;) https://bugs.launchpad.net/ubuntu-codeo ... bug/683465
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
christoffer
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

fd.svensson skrev:Jag håller just nu på att testa Christoffers sätt att göra det på, det verkar funka. Gdebi verkar vara borttaget från 10.10, eller så har jag bara en lustig installation ;)
"Gdebi" vad är det för något?
fd.svensson skrev:Nja, den säger att det är en osäker nyckel ???

Edit/
Här har ni en gammal bugg ;) https://bugs.launchpad.net/ubuntu-codeo ... bug/683465
Speciellt gammal var den faktiskt inte utan ganska het faktiskt =) ...hur som helst så undrar jag i vilket moment Launchpad klagar på nyckeln...är det när du importerar den till launchpad eller när du laddar upp den till keyservers?

Om du har fått upp nyckeln till ubuntus "keyserver"(nyckelservrar?) så kan du söka fram de här http://keyserver.ubuntu.com:11371/ Om du söker på t.ex "Christoffer Holmstedt" så får du se mina nycklar precis efter "pub" på varje rad står krypteringsnivån. Använder du samma? (2048R)
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

christoffer skrev:
.hur som helst så undrar jag i vilket moment Launchpad klagar på nyckeln...är det när du importerar den till launchpad eller när du laddar upp den till keyservers?
Den var när jag var i terminalen :P
Det var terminalen som klagade ??? Det är inte lätt att vara GUI - kille och hålla på med det här :-[
Hursomhelst så råkade jag kanske ta fel bugg, det finns några att välja på när det gäller CoC ;) Den jag tittade på förra gången var från 2004 ::)
Där var många från den nuvarande toppen som var med ;D

Edit/ Fick det här intressanta meddelandet nyss: gpg: VARNING: osäkert ägarskap på konfigurationsfilen "/home/fd/.gnupg/gpg.conf"
Jag försökte på nytt skaffa mig en ny nyckel :P

Kl. 22.45
Nu säger den så här: användning: gpg [flaggor] --decrypt [filnamn]
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

fd.svensson skrev:
christoffer skrev:
.hur som helst så undrar jag i vilket moment Launchpad klagar på nyckeln...är det när du importerar den till launchpad eller när du laddar upp den till keyservers?
Den var när jag var i terminalen :P
Det var terminalen som klagade ??? Det är inte lätt att vara GUI - kille och hålla på med det här :-[
Hursomhelst så råkade jag kanske ta fel bugg, det finns några att välja på när det gäller CoC ;) Den jag tittade på förra gången var från 2004 ::)
Där var många från den nuvarande toppen som var med ;D

Edit/ Fick det här intressanta meddelandet nyss: gpg: VARNING: osäkert ägarskap på konfigurationsfilen "/home/fd/.gnupg/gpg.conf"
Jag försökte på nytt skaffa mig en ny nyckel :P

Kl. 22.45
Nu säger den så här: användning: gpg [flaggor] --decrypt [filnamn]
Ursäkta att det var så längesedan jag svarade.

Jag antar att du nu har fått ett email med den krypterade texten och du har kopierat in texten i en textfil. Det du gör du är att i terminalen skriver "gpg --decrypt <namn-på-fil>" vilket kommer skriva ut det krypterade meddelandet i terminalen.

Jag har senaste dygnet provat på att generera nyckel och skicka upp den till launchpad via terminal så nu har jag mer koll på hur det går till via terminalen.
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Nej, jag har inte fått något nytt email och det gamla vägrar den att dekryptera fast jag har kvar lösenordet :P
Jag skaffade en ny nyckel, men... ???
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

fd.svensson skrev:Nej, jag har inte fått något nytt email och det gamla vägrar den att dekryptera fast jag har kvar lösenordet :P
Jag skaffade en ny nyckel, men... ???
Jag ser att du har lyckats ladda upp två nycklar till ubuntu keyservers så jag antar att det är någon av dessa som du har kvar lösenordet till. Om du själv vill kontrollera vilka nycklar som finns online så kan du gå in på http://keyserver.ubuntu.com:11371/ och söka efter t.ex. ditt namn.

Gå till adressen https://launchpad.net/people/+me/+editpgpkeys och berätta vad du har för alternativ. Kan du deaktivera någon nyckel? Kan du avbryta aktivering av en nyckel?

Om du har möjlighet att avbryta aktivering av nyckel till launchpad gör det och läs om fingerprint längre ner på sidan. Då bör du få ett nytt email med den krypterade texten. Som du i sin tur kan dekryptera.
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Var ska jag lägga in kryptnyckeln för att terminalen ska kunna defichera?
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

fd.svensson skrev:Var ska jag lägga in kryptnyckeln för att terminalen ska kunna defichera?
Kopiera in krypterade texten i ett nytt textdokument. Lägg sedan textdokumentet i din hemmapp. Sedan kan du öppna terminalen och dekryptera direkt, per standard så bör terminalen starta i din hemmapp. Annars kan du köra "cd ~".

Som en uppdatering på tidigare utlovade videoguider så har jag under helgen fått igång Virtualbox och installerat några ubuntuversioner som jag nu kan använda som test- och "inspelningsmaskiner". Förhoppningsvis kan jag få upp en guide på svenska till nästa vecka, annars blir det under Ubuntu Global Jam näst-nästa helg(1a till 3e april).
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

christoffer skrev:
fd.svensson skrev:Var ska jag lägga in kryptnyckeln för att terminalen ska kunna defichera?
Kopiera in krypterade texten i ett nytt textdokument. Lägg sedan textdokumentet i din hemmapp. Sedan kan du öppna terminalen och dekryptera direkt, per standard så bör terminalen starta i din hemmapp. Annars kan du köra "cd ~".

Som en uppdatering på tidigare utlovade videoguider så har jag under helgen fått igång Virtualbox och installerat några ubuntuversioner som jag nu kan använda som test- och "inspelningsmaskiner". Förhoppningsvis kan jag få upp en guide på svenska till nästa vecka, annars blir det under Ubuntu Global Jam näst-nästa helg(1a till 3e april).
??? :-\ ???
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Sådär nu har OpenShot kommit i version 1.3.1 som var relativt stabil så det gick väldigt snabbt igår att klippa ihop tidigare inspelat material.

=== Hur du signerar Ubuntu uppförandekod på Launchpad - Del 1 ===
http://www.youtube.com/watch?v=WakPgEj1WdY

=== Hur du signerar Ubuntu uppförandekod på Launchpad - Del 2 ===
http://www.youtube.com/watch?v=d1f7Jr2sdn8

Jag hoppas att det är till hjälp för er som har problem med att skaffa PGP nyckel och signera uppförandekoden. Jag bevakar tråden så det är bara att svara här med frågor och kommentarer så ska jag försöka svara så snabbt som möljligt.
Senast redigerad av 1 christoffer, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Nice ;D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Tack Christoffer!
Mycket bra instruktionsfilm, det gjorde du väldigt bra.
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Kirill skrev:Nice ;D
fd.svensson skrev:Tack Christoffer!
Mycket bra instruktionsfilm, det gjorde du väldigt bra.
Tack så mycket! Känns bra att veta att filmen blev bra.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jo det var bra, det enda jag har invändningar mot är att du rekommenderar att man skapar nyckeln utan livstid. Det kan göra ens liv väldigt besvärligt om nyckeln kommer i orätta händer, eller om den slarvas bort. Väljer man en begränsad livslängd kan man alltid förlänga den i efterhand, men inte förkorta den. Läsvärt (på engelska): http://wiki.winehq.org/KeySigningParty
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

m!rage skrev:Jo det var bra, det enda jag har invändningar mot är att du rekommenderar att man skapar nyckeln utan livstid. Det kan göra ens liv väldigt besvärligt om nyckeln kommer i orätta händer, eller om den slarvas bort. Väljer man en begränsad livslängd kan man alltid förlänga den i efterhand, men inte förkorta den. Läsvärt (på engelska): http://wiki.winehq.org/KeySigningParty
Jag ser inte att just möjligheten att man kan förlänga men inte förkorta som en motivering till att skapa en nyckel med bestämd livslängd. När kan det bli ett problem?

Ett viktigare steg som jag ser det är att man skapar en "revoke" key som man sparar på enskilt medium som man alltid har nära till så ifall jag glömmer bort lösenordet eller att någon annan får tag på min nyckel så kan jag snabbt ladda upp revoke key. Dock ansåg jag att detta var för mycket detaljer för första inspelningen men att skippa det kanske blir fel i längden.

Jag har faktiskt funderat på att spela in en PGP / GPG video men har inte tillräckligt med kött på benen än om vad som är det bästa att rekommendera så ser gärna fram emot fler kommentarer.
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Å andra sidan så gällde tråden hur man signerar CoC, vilket jag fått svaret på ett ypperligt sätt. Det ni diskuterar är mer en säkerhetsdetalj som ni, som det ser ut inte kommer att komma överens om.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Tack cristoffer för att du tog dig tid att skapa guiden, jag har nu äntligen signerat CoC. Klockrent enkelt mha av din guide! :kram:
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"