Linux mint vs LMDE?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Linux mint vs LMDE?

Inlägg av pun »

Rune.K skrev:LMDE kan vara lite svårare än Ubuntu att få igång, det krävs en aning förkunskaper...
Ubuntu är klart bäst som nybörjardist, mycket tack vare supporten vi har.
Jo men även med kunskaper så är det Debians gamla junk man bökar runt med inkl deras primitiva sätt att utföra grundläggande saker..... nu diskuteras det då att delvist flytta fram positionerna till Experimental också.

Nåt för självplågare kanske... >:D

PS Jag kan använda precis samma komplicerade sätt med Ubuntu om jag vill men varför ska man det ??? DS
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Kernel 2.6.37 verkar enkel att installera i LMDE och i vart fall Nvidia 195.x med VDPAU. Med rullande uppdateringar lär man ju kunna ha en helt ny kärna då och då. Det går inte i Ubuntu utan att byta version, vilket kan ge strul i sig själv. Jag kör 2.6.33 i Karmic, vilket går precis från Ubuntus egna förråd. Vill jag gå vidare måste jag kompilera nyare kärnor själv i Karmic, vilket jag gjort då och då, men det är inte värt besväret.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

webaake skrev:Kernel 2.6.37 verkar enkel att installera i LMDE och i vart fall Nvidia 195.x med VDPAU. Med rullande uppdateringar lär man ju kunna ha en helt ny kärna då och då. Det går inte i Ubuntu utan att byta version, vilket kan ge strul i sig själv. Jag kör 2.6.33 i Karmic, vilket går precis från Ubuntus egna förråd. Vill jag gå vidare måste jag kompilera nyare kärnor själv i Karmic, vilket jag gjort då och då, men det är inte värt besväret.

Jo det går alldeles utmärkt med Ubuntu och det är därför Ubuntu Mainline finns.

Sen finns då de senaste drivarena bekvämt att installera hos X-Swat

XBMC är sedan också bekvämt installerat från ett Ubuntu PPA-

Du ska inte inbilla mig att du får bättre stabilitet med en "nöjesmaskin" och att köra LMDE....däremot en massa "självplågeri".... :unerd:

Däremot som "skrivmaskin" så är nog Debian stabilare men det är inget jag eftersträvar med mina privata burkar !!
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Stabilt är inte min målsättning. Roligt och nytt är det som gäller.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

webaake skrev:Stabilt är inte min målsättning. Roligt och nytt är det som gäller.
Jo men då har ju inte LMDE något att hämta...... enbart en massa krångel.

I finsmakarens HTPC har man ju en handfull viktiga funktioner/mjukvara som gör att man får ut det mesta och det får man INTE via LMDE.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

pun skrev:
webaake skrev:Stabilt är inte min målsättning. Roligt och nytt är det som gäller.

I finsmakarens HTPC har man ju en handfull viktiga funktioner/mjukvara som gör att man får ut det mesta och det får man INTE via LMDE.
En finsmakare kör enbart med X utan någon DE/WM och/eller DM. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hund skrev:
pun skrev:

Låter som en tämligen värdelös HTPC....som då webaake var ute efter....
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

pun skrev:
Hund skrev:
pun skrev:

Varför skulle den vara värdelös?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hund skrev:
pun skrev:
Hund skrev:
pun skrev:

Varför skulle den vara värdelös?
Jo det beror ju hur man ser på saken....om man kör Ubuntus eminenta XBMC lösning så väljer man ju hur man vill köra XBMC.... vill man starta en ren XMBC som en egen session så gör man ju det.

Vill man sedan köra Ubuntu som session så vill ju de allra flesta ha "bling" men det beror ju på vad man har för resusrser i en burk..... är det en nVidia-bestyckad burk med ett nyare grafikkort så är det ju aldrig några problem.

De populära HTPC-modellerna har ju sedan alla en nVidia-grafikkrets.

Sen kan man då enbart använda Ubuntu-sessionen för att enkelt Uppdatera systemet, byta drivare eller XBMC version etc
och det är ju bara att slå av "blinget"......
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Tack för tipsen men det blir LMDE ändå, utan XBMC.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

webaake skrev:Tack för tipsen men det blir LMDE ändå, utan XBMC.
Jo då är jag nyfiken på vad du tänker köra för appar eftersom det ska vara en TV-PC.

Jag får inte ihop det logiskt med LMDE och att köra det bästa som finns med en sådan PC.

Är ju bara att kolla versionerna hos Debian !

Sen att Debian uppdaterar en massa som knappt någon använder är ju en annan femma !
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Jag skall inte bygga en Home Theater PC (HTPC). Jag skall bygga en dator kopplad till TV'n. Länk till definition av HTPC;

http://www.pcmag.com/encyclopedia_term/ ... 500,00.asp

På den datorn skall jag köra bl a gcc. Händelsvis skall den också spela upp film. Mest värdelösa Hollywoodfilmer, men då passar det bra med ett värdelöst operativsystem.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

När ni ändå är offtopic. :)

@ pun
Det bästa med Ubuntu är att det är ett fritt operativsystem, man måste inte använda det om man inte vill.
Skulle man nu ändå använda Ubuntu, så är det fritt att använda precis hur man själv behagar.

Skriver det här inlägget i Ubuntu 10.10...
macyver@u1010:~$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 10.10
Release: 10.10
Codename: maverick
:) Rune
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Rune.K skrev: @ pun
Det bästa med Ubuntu är att det är ett fritt operativsystem, man måste inte använda det om man inte vill.
Skulle man nu ändå använda Ubuntu, så är det fritt att använda precis hur man själv behagar.
Jo och angående LMDE så reperterar jag det hjag tidigare skrivit att det är YTTERST ENKELT att läsa i Mints forum angående diverse trubbel med LMDE samt stora besvikelser his de som testar !!!

Kan inte bli någon succe.....det är bara så !!!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Fast nu handlar inte tråden varken om nvidia vs ATi eller om någon Mintvariant vs ubuntu. Som rubriken anger så handlar den om vanliga Mint vs Mint LMDE.
Var snälla och håll er till ämnet.
Detta är en tråd för support!

Edit: Knoppade av dom inlägg som var mest utanför ämnet till en ny tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 74&start=0
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 30 gånger.
Anledning: lagt till info
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
friTTe81
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av friTTe81 »

Är lite sen men om jag skulle installera en av dem idag skulle det bli LMDE
friTTe81
Kontakt:

Inlägg av friTTe81 »

För jävla sunkig stämning på vissa ställen btw, mycket personliga åsikter som informationsmässigt inte alltid speglar verkligheten.
LA

Inlägg av LA »

Haha kul debatt! Men samtidigt lite sorgligt att man kastar skit på alla andra system utom det man själv har... Man kan inte utläsa från ett forum om LMDE (eller ens Ubuntu) är bra eller dåligt då mkt av forumen tar just upp "problem" som olika användare har och vill ha hjälp med. Kör själv LMDE sen ett tag tillbaka, och har ALDRIG haft stora problem. Enligt mig så är det inget fel eller problem att använda vilken Linux dist (eller andra) man vill, problemen ligger hos externa mjukvarutillverkare som inte anpassar programmen till andra än MS OS. Men nu kom jag in på en helt annan debatt...
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Svar till: @tintinz

LMDE Linux är både snabbare, stabilare och ett mer gediget OS. Det är bara så med allt som Linux Mint utvecklare engagerar sig i eller utvecklar. Linux Mint utvecklare utför ofta/alltid det som skulle göras men av någon anledning aldrig utfördes/tidsbrist av Ubuntu:s utvecklare. Ubuntu har ett högt tempo 6 månader mellan de olika versioner. Alla utvecklare har en "deadline" som tickar. Kan vara att du behöver en vecka till men den tiden har du inte. Det blir ett problem.

Utvecklarna för Linux Mint, LMDE gänget har helt enkelt utfört ett super bra arbete. Som ingen tidigare har utfört. Jag tycker faktiskt synd om Linux användare som inte får uppleva den här resan. Jag har tidigare haft kontakt med chefsutvecklarna som är två stycken för LMDE, det var i samband med mitt engagemang rörande Peppermint OS. Jag var då kanske lite (hård/Ubuntu vänlig) och en aning misstänksam inför det här projektet rörande Debian. Men nu får jag skicka i väg en ursäkt och en hyllning.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"