Osprey skrev:Varje grupp bör nog ha en egen tråd i forumet, där det till exempel presenteras en vecko- eller månadsrapport. Det som presenteras behöver inte vara några konstigheter eller revolutionerande nyheter utan bara helt enkelt vad som har hänt.
Bättre än så, en tavla för
transparens och även möjlighet till dialog, feedback mm.
Rapporter, glöm det, då är jag diskvalifiserad direkt. Här bygger vi inte pyramider utan är en platt organisation. Info om vad som händer rapporteras successivt i gruppens öppna (transparenta) tavla och får sammanställas av den som behöver det. Sen detta med vilka som ges skrivaccess där är nåt man får prova sig fram till och se vad som funkar. Det viktiga är konstruktiva dialoger där.
HakanS skrev:Vi har vidare sändlistan som bör användas i större omfattning. Jag chattade idag med några från andra loco-team, och bl.a det franska teamet använder inte forumet för loco-diskussioner p.g.a. för mycket "tyckeri". De tycker att det fungerar mycket bättre med IRC.
Sändlista och Irc ger ju inte så mycket transparens men kan bli ett nödvändigt "ont" om transparens inte fungerar med en tavla
farmfield skrev:Jag håller inte med om att organisationen inte är ett problem, men kommunikationen (eller bristen på kommunikation) är ett stort problem det med.
Vem har sagt att vi inte har problem med organisationen? Bara det att det i mina ögon inte har nån hög prioritet. Det finns viktigare saker att ta hand om för att få igång en verksamhet. Jag har nämnt tre saker, kommunikationen i verksamheten, transparensen och miljön här inne. När folk sen trivs och ser vad som händer så kommer det att skapa
engagemang och det sista förhoppningsvis nytt friskt blod till verksamheten.
farmfield skrev:Vad gäller grupperna/omorganisationen i övrigt så är det larv att det skall behöva ta sån tid. Varför skall allt ta tid? Vem är det som behöver denna tid? HakanS säger att det kommer ta ett år? Varför? Och varifrån kommer denna siffra? Vad är den baserad på?
Jag håller nog med HakanS, detta kommer att ta sin tid, inget som fixas på en kafferast.