Organisation

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Organisation

Inlägg av Osprey »

HakanS skrev:
Osprey skrev:Givetvis ska det inte krävas en ständig dialog mellan grupperna så fort något ska göras, åtminstone inte när det inte är ett område som berör båda grupperna. Det vore fullkomligt orimligt om varje grupp alltid måste ha alla andra gruppers synpunkter och godkännande innan de gör något.
Det är väl heller ingen som har föreslagit detta?
Nej, det är ingen vad jag vet som ordagrant föreslagit just det. Men däremot vet jag att synen på vilken självständighet och beslutsrätt grupper ska ha varierar...
HakanS skrev:När det gäller grupperna så handlar det inte om vem som ska ha kontroll över vad. Det handlar om vad man kan göra för att gruppen (och i slutändan locot) ska göra ett bättre jobb.
Så alldeles helt sant och korrekt så jag hade inte kunnat komma på något bättre sätt att säga det själv... :)
HakanS skrev:Om vi fokuserar mindre på kontroll och mer på att hjälpa till, så är det lättare att se hur loco-grupperna bör organiseras.
Alldeles helt riktigt och väldigt viktigt... och i detta så ingår det att en del måste tillåta sig att inse att rätten att ta beslut inom i förväg angivna ramar inte är samma sak som att styra och ställa och kontrollera...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Osprey skrev:Givetvis ska det inte krävas en ständig dialog mellan grupperna så fort något ska göras, åtminstone inte när det inte är ett område som berör båda grupperna. Det vore fullkomligt orimligt om varje grupp alltid måste ha alla andra gruppers synpunkter och godkännande innan de gör något...
När vi talar om kommunikation så handlar det inte bara om "alla andra gruppers synpunkter och godkännande", men det är det många tänker på först. Sen är vi ju alla beroende av varandra på ett eller annat sätt. Kommunicerar man inte så syns man inte vilket om man ska hårddra det hela, så finns man inte.

Låt mig citera Jono Bacon:
Good communication serves many purposes in a community. It is the foundation of how your members work together, share goals and ambitions, and build social relationships between each other. It is communication that ensures everyone is on the same page, leading in the same direction, marching to the same tune.

Good communication is also a powerful security blanket. When communication breaks down in a community, it can cause havoc. Volunteer communities are driven by members with a set of values that reflect themselves and the values of the wider community. These values are important to regularly reinforce in your community: they are the metabolism that fights off the threats and problems that can undermine the goals of the community. When your members feel like they are disconnected from the community, they lose their sense of value.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bowmore skrev:När vi talar om kommunikation så handlar det inte bara om "alla andra gruppers synpunkter och godkännande", men det är det många tänker på först. Sen är vi ju alla beroende av varandra på ett eller annat sätt. Kommunicerar man inte så syns man inte vilket om man ska hårddra det hela, så finns man inte.

Låt mig citera Jono Bacon:
Good communication serves many purposes in a community. It is the foundation of how your members work together, share goals and ambitions, and build social relationships between each other. It is communication that ensures everyone is on the same page, leading in the same direction, marching to the same tune.

Good communication is also a powerful security blanket. When communication breaks down in a community, it can cause havoc. Volunteer communities are driven by members with a set of values that reflect themselves and the values of the wider community. These values are important to regularly reinforce in your community: they are the metabolism that fights off the threats and problems that can undermine the goals of the community. When your members feel like they are disconnected from the community, they lose their sense of value.
Alldeles helt riktigt!!

Att hjälpa till att skapa en god och ljus framtid för Ubuntu är ett grupparbete och som sådant kräver det både god kommunikation inom gruppen, men också god kommunikation med andra grupper och folk i övrigt. Annars blir det bara ett antal isolerade öar som inte på något sätt samverkar för en helhet. När det finns stabila bra broar mellan öarna, eller om man så vill etablerade kommunikationskanaler, så ökar också förtroendet och med detta möjligheterna att verkligen skapa något... :D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Osprey skrev:Att hjälpa till att skapa en god och ljus framtid för Ubuntu är ett grupparbete och som sådant kräver det både god kommunikation inom gruppen, men också god kommunikation med andra grupper och folk i övrigt. Annars blir det bara ett antal isolerade öar som inte på något sätt samverkar för en helhet. När det finns stabila bra broar mellan öarna, eller om man så vill etablerade kommunikationskanaler, så ökar också förtroendet och med detta möjligheterna att verkligen skapa något... :D
Exactamente :)

Men av någon besynnerlig anledning är det nästa alltid organisationen och dess struktur som får skulden ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Bowmore skrev: Men av någon besynnerlig anledning är det nästa alltid organisationen och dess struktur som får skulden ;)
Det kan ju bero på att man ofta i organisationsarbete lägger all kraft på att utforma öarna och bestämma vilka som ska leka på vilken ö i stället för att lägga krutet på att klura över broarna och hur man ska få helheten att samverka.

Vi kanske ska göra tvärt om. Först fundera över vad vi vill ha gjort och vilka olika sorters jobb och olika kompetenser som behövs för att få jobbet gjort.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

Bowmore skrev:
Osprey skrev:Att hjälpa till att skapa en god och ljus framtid för Ubuntu är ett grupparbete och som sådant kräver det både god kommunikation inom gruppen, men också god kommunikation med andra grupper och folk i övrigt. Annars blir det bara ett antal isolerade öar som inte på något sätt samverkar för en helhet. När det finns stabila bra broar mellan öarna, eller om man så vill etablerade kommunikationskanaler, så ökar också förtroendet och med detta möjligheterna att verkligen skapa något... :D
Exactamente :)

Men av någon besynnerlig anledning är det nästa alltid organisationen och dess struktur som får skulden ;)
Det är många kloka saker som Osprey och Bowmore skriver i den här tråden.

Men, vad gör man när man inte får någon reaktion på sin kommunikation?

Jag har hållit på och drivit projektet Ubuntunyheter i drygt tre månader. Nyhetsflödet publiceras både på en egen www-plats och på LoCo-portalens förstasida. Det finns en team-sida på Launchpad, en wiki-sida som beskriver projektet, en forumtråd med projektinformation och en forumtråd med sammanfattningar av nyhetsflödet.

Det har dock inte blivit någon betydande reaktion. Några få positiva kommentarer, men ingen som anmält sitt intresse att gå med i gruppen och ingen som hört av sig från någon annan grupp eller från administrationen. Nu har jag även skickat ut ett brev på sändlistan och hoppas att det skall ge någon effekt.

Att Ubuntunyheter är ett projekt inom LoCo:t lyftes fram i vår ReApproval-ansökan 2010-11-16 och det togs till protokollet vid IRC-möte nr. 2, men ändå fick jag veta i en PM-korrespondens med en systemadministratör att den personen förstått saken som att Ubuntunyheter inte är en del av LoCo:t.

Mellan jul och trettonhelgen var det svårt att hitta nyheter och jag hade även brist på motivation, dessutom blev det tekniska problem med nyhetsflödet på LoCo-portalens förstasida. Men inte ens då när nyhetsflödet uteblev var det knappast någon som uppmärksammade projektet (Plun, Urban Anjar och Lao Tzu är dock lysande undantag).

Eftersom det nästan inte finns någon information om de andra grupperna så vet jag inte om det finns några möjliga synergier eller lämpliga samarbeten. (Översättningsgruppen är dock ett positivt undantag.) Som exempel på obefintlig information kan nämnas marknadsföringsgruppen som startades 2010-11-29 och nästan direkt efter att gruppens existens hade tillkännagivits på LoCo-sändlistan kom frågan "Vad har den här gruppen mer konkret tänkt syssla med?" men det kom aldrig något svar. Jag gick med i marknadsföringsgruppen 2010-12-02 och den enda gång jag har märkt att gruppens sändlista nyttjats är igår då det kom ett kort meddelande om flygbladsprojektet.

Ubuntunyheter är givetvis ett litet projekt som inte kan stå i centrum för LoCo:ts verksamhet. Men allt det ovanstående sammanlagt gör att jag fått uppfattningen att LoCo:t kontrolleras av en mindre sammanslutning som vill behålla allt som det varit sedan DSK avslutades, att alla nya idéer aktivt motarbetas eller tigs ihjäl, och att det här med grupper aldrig kommer genomföras i praktiken.

Om en organisations- och strukturförändring kan ändra på situationen så stödjer jag den.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Det har bara gått 1½ månad sedan vi drog igång omstruktureringen av LoCot.
Många verkar tro att en sådan här sak fixas snabbt, men det kommer att ta tid. Och det måste få ta tid.
Jag skrev i slutet av november att jag trodde att det kommer att ta 1 år innan vi är ett "fungerande" LoCo. Jag står fast vid detta.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

mghg skrev:
Men, vad gör man när man inte får någon reaktion på sin kommunikation?

Jag har hållit på och drivit projektet Ubuntunyheter i drygt tre månader. Nyhetsflödet publiceras både på en egen www-plats och på LoCo-portalens förstasida. Det finns en team-sida på Launchpad, en wiki-sida som beskriver projektet, en forumtråd med projektinformation och en forumtråd med sammanfattningar av nyhetsflödet.

Det har dock inte blivit någon betydande reaktion. Några få positiva kommentarer, men ingen som anmält sitt intresse att gå med i gruppen och ingen som hört av sig från någon annan grupp eller från administrationen. Nu har jag även skickat ut ett brev på sändlistan och hoppas att det skall ge någon effekt.
Ubuntunyheter är ett utmärkt initiativ. Det är härligt att någon vill, kan och orkar dra igång nya saker. Kämpa på!

Bristen på reaktioner, respons, hjälp, beröm tror jag är ett skäl till att det då och då blir rätt livligt här.

En del pallar bara inte med tystnaden och kan man inte bli älskad kan man i alla fall bli hatad...

Jag tror det där med feedback är en funktion som vi ska bygga in i organisationen på något vis.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

HakanS skrev:Det har bara gått 1½ månad sedan vi drog igång omstruktureringen av LoCot.
Många verkar tro att en sådan här sak fixas snabbt, men det kommer att ta tid. Och det måste få ta tid.
Jag skrev i slutet av november att jag trodde att det kommer att ta 1 år innan vi är ett "fungerande" LoCo. Jag står fast vid detta.
Att vissa saker behöver ta tid för att genomföras ordentligt är inget jag har svårt att förstå.

Vad jag inte förstår är dels varför så få grupper har någon ordentlig information på sina wiki-projektsidor, och dels varför projekt med verksamhet och publicerad information får så lite uppmärksamhet.

Som jag skrev i mitt föregående inlägg så förstår jag att Ubuntunyheter givetvis är ett litet projekt som inte kan stå i centrum för LoCo:ts verksamhet och med hänvisning till Urbans inlägg ovan så begär jag inte att bli älskad, men jag har förstå en nästan total tystnad.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

mghg skrev:Vad jag inte förstår är dels varför så få grupper har någon ordentlig information på sina wiki-projektsidor, och dels varför projekt med verksamhet och publicerad information får så lite uppmärksamhet.
Helt klart ett problem. Jag upplever precis samma sak, en organisation som inte har nån transparens. Så, det är en bit som jag tycker att alla grupper ska ta tag i men det vore bra om man först bestämde en wiki-mall som täcker info på ett strukturerat sätt som ska ingå. Sen får då givetvis varje grupp kompletera även men annan info.
Urban Anjar skrev:Bristen på reaktioner, respons, hjälp, beröm tror jag är ett skäl till att det då och då blir rätt livligt här.
Precis, miljön här är ju inte riktigt hälsosam, dvs något som man blir engagerad av. De flesta hänvisar till moderatorerna men jag anser att även vi som har varit med ett tag har ett ansvar att försöka tala upprörda medlemmar till rätta.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag tror att för att kunna bygga upp den här sidan på något nytt sätt, så måste vi börja med att komma fram till hur broarna ska se ut. Eller med andra ord hur kommunikationen mellan grupper och mellan grupper och övriga ska se ut...

Grupper som jobbar i det fördolda och lite då och då presenterar någon form av resultat räcker inte till och då blir det bara en massa snack om vad som egentligen åstadkoms...

Varje grupp bör nog ha en egen tråd i forumet, där det till exempel presenteras en vecko- eller månadsrapport. Det som presenteras behöver inte vara några konstigheter eller revolutionerande nyheter utan bara helt enkelt vad som har hänt. Som exempel skulle till exempel gruppen som sköter drift av servrarna kunna berätta när de tagit backup, när de installerat något nytt eller när de i övrigt infört något nytt/tagit bort något gammalt. Ibland kan säkert en sådan rapport vara ganska tom, men då är det ju liksom bara att skriva typ att "Den här månaden har det inte hänt så mycket på grund av xyz"...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Osprey skrev:
Varje grupp bör nog ha en egen tråd i forumet, där det till exempel presenteras en vecko- eller månadsrapport. Det som presenteras behöver inte vara några konstigheter eller revolutionerande nyheter utan bara helt enkelt vad som har hänt. Som exempel skulle till exempel gruppen som sköter drift av servrarna kunna berätta när de tagit backup, när de installerat något nytt eller när de i övrigt infört något nytt/tagit bort något gammalt. Ibland kan säkert en sådan rapport vara ganska tom, men då är det ju liksom bara att skriva typ att "Den här månaden har det inte hänt så mycket på grund av xyz"...
Den där typen av rapporter har jag varit med om i andra sammanhang och de är rätt effektiva för att få fram lite aktivitet också. Jag menar en eller två månader kan man väl komma undan med undanflykter men sen måste man se till att göra nåt också, så att man har något att skriva i rapporten. ;)

Dessutom blir det ett bra underlag både för mötena och för de LoCo-rapporter som ska lämnas "uppåt".

Sen tror jag också, som sagts, det kan tjäna som försvar mot gnällspikar som ibland klagar på att "ingen gör något" bara för att det inte är en massa tugg i forumet. Ibland händer det nämligen viktiga saker, som inte sätter så mycket spår i forumet.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Förra gången när det var diskussioner om omorganisation så hade jag ett digert jobb med att sammanställa motioner så att det skulle gå att ställa förslag mot varandra i omröstningar. Detta var något som tog tid, men som inte direkt syntes utåt och jag fick en massa PM och det frågades i forumet om hur arbetet framskred. Förståeligt, men det tog en massa tid från arbetet att besvara. Ett sätt att rapportera som funkade väldigt bra för mej då var att twittra och mina twittringar fanns med i twitterflödet på portalens. Det gav mej den arbetsro jag behövde samtidigt som alla såg att det arbetades i bakgrunden.

Nu kan det säkert finnas andra sätt som är lika bra/bättre än twitter, men jag tror det spelar mindre roll hur man redovisar, det viktiga är att man gör det. Hur ofta man behöver rapportera beror givetvis på vad det är man pysslar med, men hellre för ofta än för sällan. Om arbetet ligger stilla en period så är det bra att rapportera det också, gärna med en förklaring om varför.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

När det gäller kommunikation har vi ju loco-mötena där jag tänkt att man kan rapportera hur jobbet i grupperna går.
Sedan finns det ju de olika projektens wikisidor. https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Projekt
När det gäller rapporter uppåt så har vi https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/TeamReports
vilken i och för sig är tänkt att rapportera större saker än att servergruppen tagit backup eller att Portaladmin. avaktiverat en modul i Drupal.
Vi har vidare sändlistan som bör användas i större omfattning. Jag chattade idag med några från andra loco-team, och bl.a det franska teamet använder inte forumet för loco-diskussioner p.g.a. för mycket "tyckeri". De tycker att det fungerar mycket bättre med IRC.

Jag tycker inte vi ska inte överdriva kravet på rapportering.
Att rapportera varje vecka är allt för ofta.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Twitter eller liknande är ju strålande för enkla snabba "rapporter".

Möjligen kan det inte ersätta lite mer välskrivna och formella månadsrapporter, som kan utgöra underlag för LoCots rapportering, men det är nog bättre när det gäller att undvika irritation övar att inget görs (och att man själv blir skitsur för att nån kan påstå något sådant samtidigt som man själv jobbar häcken av sig)

Men bortsett från rapporter, som är envägskommunikation, måste det till dialog i någon form mellan olika grupper i de fall man måste samverka för att få ett jobb gjort. Här kanske samverkan kan bli lite enklare och mer prestigelös om den sker i en mindre krets i stället för inför öppen ridå i forum eller på möten. Vi som inte är inblandade har sällan anledning att veta eller lägga oss i förrän man kommit fram till vad som ska göras och hur.

Likaså är det nog vettigt att reda ut vilken grupp som "äger" en viss resurs och sålunda har rätt att ändra i eller beställa en ändring i den. Forumet, portalen osv bör sålunda ha en viss grupp som ägare.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kommunikation

Jag håller inte med om att organisationen inte är ett problem, men kommunikationen (eller bristen på kommunikation) är ett stort problem det med.

Bara nåt så dumt att grupperna kommunicerar som dom själva önskar. Det låter bra, men sett till vad det innebär - i praktiken låsta dörrar - så var det helt fel beslut. Som det är nu kommer det inte att fungera. Det är bara en tidsfråga innan tjafset om öppenhet drar igång eftersom medlemmarna inte kommer ha nån som helst koll på vad som försiggår... Vi har sett det förut och det kommer igen framöver.

Jag har beskrivit en bra lösning tidigare. Man lägger upp det i forumet med egna tavlor för varje grupp, öppna att se för alla men endast gruppmedlemmar kan skriva i dem. Tavlorna modereras av gruppens Ledare.

Sedan har grupperna ihop en tavla gällande gemensamma projekt eller projekt mellan grupper. Även denna är öppen att läsa men endast medlemmar i grupperna kan posta i den.

Tidsaspekten?

Vad gäller grupperna/omorganisationen i övrigt så är det larv att det skall behöva ta sån tid. Varför skall allt ta tid? Vem är det som behöver denna tid? HakanS säger att det kommer ta ett år? Varför? Och varifrån kommer denna siffra? Vad är den baserad på?

Hur svårt är det att skapa en skuggorganisation med alla grupper och sedan fylla på denna med folk?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Osprey skrev:Varje grupp bör nog ha en egen tråd i forumet, där det till exempel presenteras en vecko- eller månadsrapport. Det som presenteras behöver inte vara några konstigheter eller revolutionerande nyheter utan bara helt enkelt vad som har hänt.
Bättre än så, en tavla för transparens och även möjlighet till dialog, feedback mm.

Rapporter, glöm det, då är jag diskvalifiserad direkt. Här bygger vi inte pyramider utan är en platt organisation. Info om vad som händer rapporteras successivt i gruppens öppna (transparenta) tavla och får sammanställas av den som behöver det. Sen detta med vilka som ges skrivaccess där är nåt man får prova sig fram till och se vad som funkar. Det viktiga är konstruktiva dialoger där.
HakanS skrev:Vi har vidare sändlistan som bör användas i större omfattning. Jag chattade idag med några från andra loco-team, och bl.a det franska teamet använder inte forumet för loco-diskussioner p.g.a. för mycket "tyckeri". De tycker att det fungerar mycket bättre med IRC.
Sändlista och Irc ger ju inte så mycket transparens men kan bli ett nödvändigt "ont" om transparens inte fungerar med en tavla :P
farmfield skrev:Jag håller inte med om att organisationen inte är ett problem, men kommunikationen (eller bristen på kommunikation) är ett stort problem det med.
Vem har sagt att vi inte har problem med organisationen? Bara det att det i mina ögon inte har nån hög prioritet. Det finns viktigare saker att ta hand om för att få igång en verksamhet. Jag har nämnt tre saker, kommunikationen i verksamheten, transparensen och miljön här inne. När folk sen trivs och ser vad som händer så kommer det att skapa engagemang och det sista förhoppningsvis nytt friskt blod till verksamheten.
farmfield skrev:Vad gäller grupperna/omorganisationen i övrigt så är det larv att det skall behöva ta sån tid. Varför skall allt ta tid? Vem är det som behöver denna tid? HakanS säger att det kommer ta ett år? Varför? Och varifrån kommer denna siffra? Vad är den baserad på?
Jag håller nog med HakanS, detta kommer att ta sin tid, inget som fixas på en kafferast.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

HakanS skrev:Vi har vidare sändlistan som bör användas i större omfattning. Jag chattade idag med några från andra loco-team, och bl.a det franska teamet använder inte forumet för loco-diskussioner p.g.a. för mycket "tyckeri". De tycker att det fungerar mycket bättre med IRC.
Har de andra LoCo-TEamen kanske bättre tid att vara inne på IRC än vad folk här har? Sköter det från jobbet t.ex eller så?
farmfield skrev:Jag håller inte med om att organisationen inte är ett problem, men kommunikationen (eller bristen på kommunikation) är ett stort problem det med.
Jag håller grymt mycket med om den saken. Vi kan organisera hur mycket vi vill, men talar vi inte med varandra, så funkar det inte. Jag har inte lyckats med kommunikationen så värst bra med undantag av vissa få. Av gruppkommunikation, så är nog moddisarna den enda som jag har en klar och öppen kommunikation med. Men vi har samma fora, som vi tycker om att dra diskussionerna i så d är det helt klart enklare. :)
farmfield skrev:Vad gäller grupperna/omorganisationen i övrigt så är det larv att det skall behöva ta sån tid. Varför skall allt ta tid? Vem är det som behöver denna tid? HakanS säger att det kommer ta ett år? Varför? Och varifrån kommer denna siffra? Vad är den baserad på?
Det kommer att ta tid, för vi har alla våra små hörn, som vi vill förändra på sånt sätt som inte passar andra hörn.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"