Varför görs det då skillnad och man går emot det regler då det gäller DIG HakanS medans man avsätter andra från deras tidigare grupper?! Det är detta som jag bland annat stör mig på. Jag förlorade min behörighet i min tidigare grupp och pga all denna sandlåda så väljer nu amelia att hoppa av!HakanS skrev: Vad, i dessa "regler", säger att en LoCo-lagledare inte kan jobba kvar som Drupal-admin.?
Jag ser det, precis som Amelia, precis tvärt om. Att fortsätta jobba i de team man gjorde innan är ett sätt att föregå med gott exempel.
Lögner från vår TL
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Lögner från vår TL
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Jo men nu kan det inte vara så märkvärdigt att ge skrivrättigheter till någon som uppenbarligen vet hur det funkar.... !
Så..... när får "farmfield" rättigheter att rätta till felen ??
Så..... när får "farmfield" rättigheter att rätta till felen ??
Hoppas ff kan få hjälpa till på riktigt
Bra pun! Jag hoppas att ff kan få hjälpa till mer rent fysiskt med koderna, om han vill alltså. 

Re: Hoppas ff kan få hjälpa till på riktigt
Jo nu handlar det då om något så enkelt som att ge "Farmfield" password/lösen till framsidan..... mycket enkelt ! Men det tror jag inte TL klarar av !Peetra skrev:Bra pun! Jag hoppas att ff kan få hjälpa till mer rent fysiskt med koderna, om han vill alltså.
Tro hit å tro dit, detta är ingen religion. Klart han kan om det bestäms så tillsammans! Vi har ju omröstningar, som vi brukar ta ganska allvarligt på!
Jag plockade ut en kopia från en del av en tråd i höstas ur vårt admin-ställe, vi hade mera diskussioner där, före TL böts, så det finns lite diskussion om admin-grejsen där: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=50436
Jag plockade ut en kopia från en del av en tråd i höstas ur vårt admin-ställe, vi hade mera diskussioner där, före TL böts, så det finns lite diskussion om admin-grejsen där: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=50436
Nej det handlar bara om kompetens men nu blockar nuvarande TL kompetenta användare att ändra i portalen..... mycket surt..Peetra skrev:Tro hit å tro dit, detta är ingen religion. Klart han kan om det bestäms så tillsammans!

-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Farmfield har haft tillåtelse att ändra och lägga upp texter i portalen sedan den 13/10.pun skrev:Jo nu handlar det då om något så enkelt som att ge "Farmfield" password/lösen till framsidan..... mycket enkelt ! Men det tror jag inte TL klarar av !
Jo då kan jag inte se "utmaningen".......HakanS skrev:Farmfield har haft tillåtelse att ändra och lägga upp texter i portalen sedan den 13/10.pun skrev:Jo nu handlar det då om något så enkelt som att ge "Farmfield" password/lösen till framsidan..... mycket enkelt ! Men det tror jag inte TL klarar av !

Ev behövs det ett riktigt "bollplank" för att se att det som ändras ser OK ut...

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
LOLHakanS skrev:Farmfield har haft tillåtelse att ändra och lägga upp texter i portalen sedan den 13/10.pun skrev:Jo nu handlar det då om något så enkelt som att ge "Farmfield" password/lösen till framsidan..... mycket enkelt ! Men det tror jag inte TL klarar av !
Har jag varit Drupaladmin sedan 13/10? Nej. Jag bad om och gavs tillgång till delar av admin-interfacet i Drupal mot löfte om att inte göra ändringar. Så jag har aldrig haft tillåtelse att ändra själv även om jag kunnat - och till skillnad från 'andra' skulle jag aldrig godtyckligt ta den typen av beslut själv.
Så det är ytterligare en lögn. Det var nästan sant dock, så vi färdas iaf i rätt riktning...
Detta handlar inte om vad man kan göra, det handlar om hur vi skall arbeta och vem som skall ta beslut och/eller får göra vad. Vi har en grupp som ansvarar för webplatsen. Denna grupp består i dagsläget av 6 medlemmar varav 3 är inaktiva. En av medlemmarna är vår TL, de två övriga våra serveradmins. Gruppen har heller ingen ledare - eftersom: -'Teamet har väl inte ansett att det behövs.' (HakanS)

Hur svårt skall det vara för 'gruppen' att ta tag i dom här smågrejerna egentligen? Buggarna i Drupal- och phpBB, supportstrukturen o.s.v..? Jag har erbjudigt mig göra det men jag tillåts inte medverka. När jag erbjuder buggfixar så får våra serveradmins inte tillåtelse att implementera dom - för personen som skapade buggarna vill testa ändringarna först... (och vi pratar tre minimala ändringar i temats CSS, hehe, långt ifrån nåt spec. avancerat alltså)

Det här är fullkomligt vansinne...

Jag avgick och ville HakanS skulle ta över utifrån min tro att hans synsätt runt grupper o.s.v. skulle dra igång effektiviteten i LoCo't. En grupp tar hand om supporttänkandet, en om sajtens utseende, en om marknadsföring o.s.v... Grupperna tar sedan beslut själva vilka implementeras efter 'vett' eller (vid större grejer) efter beslut på IRC-möte.
Jag ser oss inte på väg dit alls. Jag ser oss på väg in i en situation där grupperna är ett kontrollverktyg för att hålla folk borta från beslut och diskussioner... Vi har varit där förut och det slutade inte bra.
IMO: Gör om, gör rätt!
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
ff, du är ledare för gruppen Projekt webbplats här på forumet, borde inte dessa två saker vara samma sak och jobba ihop? 

- farmfield
- Kontakt:
Tydligen inte...Peetra skrev:ff, du är ledare för gruppen Projekt webbplats här på forumet, borde inte dessa två saker vara samma sak och jobba ihop?

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag har inget problem med att Håkan är både TL och Drupaladmin. Håkan jobbar hårt och har skaffat oss en kanonportal. Vore synd om han, på något för mig oklart sätt, skulle diskvalificeras från att fortsätta med portalen bara för att han är tf TL eller TL.
Visst skall man hålla på regler. Men jag menar att det inte finns någon regel som säger att TL inte får vara Drupaladmin. Vi är ju inte heller så många, vi måste ta tillvara på arbetsinsatserna.
Jag själv har ganska dåligt med tid men om det hjälper skulle jag kunna ställa upp som Tf Drupaladmin ett tag. I alla fall hjälpa till att hålla det flytande tills fler kommer in i Drupalen.
Vi måste söka fler Drupaladmins.
Något estetiskt lyft av portalen kan jag inte utlova (det ser ju ganska hyfsat ut redan, tycker jag), men jag vet lite grand hur det tekniska bakom funkar. Jag hinner heller inte göra några genomgripande förändringar av innehållet.
Men det går ju inte att bara starta direkt. Håkan, JohanRE och andra kan säkert förklara för mig om det t.ex. gjorts moddar utanför de två drupalmappar som automatiskt följer uppdateringarna ('sites' och 'files'). Eller om det finns andra moddar som inte är standard. Man måste kolla in installationen lite innan man börjar joxa med den.
Om det passar att jag försöker stöda projektet lite så har jag vissa 'krav' på vilka rättigheter jag bör ha. Dessa kan jag skicka i PM till Håkan om det blir aktuellt.
Jag hinner dock inte sköta jobbet ensam, jag nästan 'kräver' att Håkan och helst också andra är med som Drupaladmins om vi tillsammans skall fixa jobbet bra.
Viktigast tycker jag dock är att Håkan är kvar som Drupaladmin. Om han inte hinner vara både TL och Drupaladmin har han nog vett att säga ifrån, tror jag.
Visst skall man hålla på regler. Men jag menar att det inte finns någon regel som säger att TL inte får vara Drupaladmin. Vi är ju inte heller så många, vi måste ta tillvara på arbetsinsatserna.
Jag själv har ganska dåligt med tid men om det hjälper skulle jag kunna ställa upp som Tf Drupaladmin ett tag. I alla fall hjälpa till att hålla det flytande tills fler kommer in i Drupalen.
Vi måste söka fler Drupaladmins.
Något estetiskt lyft av portalen kan jag inte utlova (det ser ju ganska hyfsat ut redan, tycker jag), men jag vet lite grand hur det tekniska bakom funkar. Jag hinner heller inte göra några genomgripande förändringar av innehållet.
Men det går ju inte att bara starta direkt. Håkan, JohanRE och andra kan säkert förklara för mig om det t.ex. gjorts moddar utanför de två drupalmappar som automatiskt följer uppdateringarna ('sites' och 'files'). Eller om det finns andra moddar som inte är standard. Man måste kolla in installationen lite innan man börjar joxa med den.
Om det passar att jag försöker stöda projektet lite så har jag vissa 'krav' på vilka rättigheter jag bör ha. Dessa kan jag skicka i PM till Håkan om det blir aktuellt.
Jag hinner dock inte sköta jobbet ensam, jag nästan 'kräver' att Håkan och helst också andra är med som Drupaladmins om vi tillsammans skall fixa jobbet bra.
Viktigast tycker jag dock är att Håkan är kvar som Drupaladmin. Om han inte hinner vara både TL och Drupaladmin har han nog vett att säga ifrån, tror jag.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
- johanre
- Serveradmin
Suck, dessa eviga bråk... Detta ständiga emotionella agerande. Och alla skall in och slänga in sina egna små brandfacklor och spä på ännu mera....
Ja, självklart borde HakanS vara mer kommunikativ.
Ja, självklart borde farmfield och Pontus inte behöva bli irriterade och provocera fram ännu mera fullständigt onödiga bråk.
Ja, självklart borde serveradmin gruppen lägga mer tid på att fixa diverse saker.
Ja, självklart borde sandlådekriget ubuntu-se.org vs. ubuntu.se aldrig behövt uppstå. Det är helt otroligt hur fånig just den frågan är...
MEN, vet ni vad? Vi har alla begränsat med tid - vi hinner inte lösa allt. Vi har inte alla kompetens att lösa alla frågor. Vi är alla bra på olika saker. T.ex. vet inte farmfield att delar av de lösningar han föreslog faktiskt implementerades av HakanS och mig. Kanske inte exakt på det sättet farmfield avsåg (andra delar i css koden som ändrades) men HakanS satte sig ner och jobbade igenom och testade det. Det tar tid. Jag är övertygad om att HakanS har en ambition att faktiskt förbättra även övriga saker som farmfield påpekade men han har inte hunnit än. Sen hade HakanS kunnat vara betydligt bättre på att förmedla detta men återigen, vi är alla bra på olika saker. BTW; kan nämna att HakanS inte heller har shell-access till servern. Men HakanS har ändå kunnat jobba med förbättringar i Drupal.
Att ständigt byta CMS och inte följa de mallar som ubuntu-locos i stort jobbar med orsakar gång efter annan problem. Det tar tid och energi att ständigt jobba efter eget huvud. Enbart den insikten borde ha gjort att ett byte till WP aldrig borde ha övervägts, Drupal är vad som används av många locos och därför finns just färdiga drupal-mallar. Går vi utanför det så har vi enbart oss själva att skylla. Det är bl.a. det vi fortfarande kämpar med på portalen.
Serveradmin gruppen lider av att det inte finns tydliga former för vem som bestämmer vilka ändringar skall genomföras - det tvingar TL att ta beslut över varje liten tramsfråga. T.ex. det här med mailinglistor. Inser ni hur lite mail skickas via dem? Förstår inte alls varför jag eller någon annan i serveradmin gruppen skall prioritera detta när det finns så mycket annat att lägga tid på. Dessutom har jag inte en enda gång hört att HakanS sagt att han tycker det skall genomföras. Utöver det skall vi uppgradera Drupal mods, uppgradera phpBB, installera addons för ditten och datten...
Ubuntu-se.org vs. ubuntu.se ... vet inte ens var jag skall börja men det är helt fantasktiskt hur larvigt det är. Från *båda* sidorna...
Och forumet med dess ständiga bråk slukar så oerhört mycket energi. Loggar man in kl. 10:00 med en positiv känsla efter några nyttiga dagars julvila så sitter jag här 10:05 och är frustrerad och irriterad. Det här håller verkligen inte.... Om inte alla kan respektera och visa förståelse för hur begränsat med tid och energi vi alla har till detta så finns ingen förståelse för hela grundtanken med Ubuntu.
Så vad vill jag komma till? Lite lugn, lite försök att förstå varandras situationer och välvilja mot varandra skulle bära oss betydligt längre fram än dessa ständiga personangrepp. Som det är nu skrämmer vi bort alla som både har komptens och vilja att bidra till ubuntu i sverige. Nu senast hoppade Amelia av - oerhört tråkigt, tycker jag.

Ja, självklart borde HakanS vara mer kommunikativ.
Ja, självklart borde farmfield och Pontus inte behöva bli irriterade och provocera fram ännu mera fullständigt onödiga bråk.
Ja, självklart borde serveradmin gruppen lägga mer tid på att fixa diverse saker.
Ja, självklart borde sandlådekriget ubuntu-se.org vs. ubuntu.se aldrig behövt uppstå. Det är helt otroligt hur fånig just den frågan är...
MEN, vet ni vad? Vi har alla begränsat med tid - vi hinner inte lösa allt. Vi har inte alla kompetens att lösa alla frågor. Vi är alla bra på olika saker. T.ex. vet inte farmfield att delar av de lösningar han föreslog faktiskt implementerades av HakanS och mig. Kanske inte exakt på det sättet farmfield avsåg (andra delar i css koden som ändrades) men HakanS satte sig ner och jobbade igenom och testade det. Det tar tid. Jag är övertygad om att HakanS har en ambition att faktiskt förbättra även övriga saker som farmfield påpekade men han har inte hunnit än. Sen hade HakanS kunnat vara betydligt bättre på att förmedla detta men återigen, vi är alla bra på olika saker. BTW; kan nämna att HakanS inte heller har shell-access till servern. Men HakanS har ändå kunnat jobba med förbättringar i Drupal.
Att ständigt byta CMS och inte följa de mallar som ubuntu-locos i stort jobbar med orsakar gång efter annan problem. Det tar tid och energi att ständigt jobba efter eget huvud. Enbart den insikten borde ha gjort att ett byte till WP aldrig borde ha övervägts, Drupal är vad som används av många locos och därför finns just färdiga drupal-mallar. Går vi utanför det så har vi enbart oss själva att skylla. Det är bl.a. det vi fortfarande kämpar med på portalen.
Serveradmin gruppen lider av att det inte finns tydliga former för vem som bestämmer vilka ändringar skall genomföras - det tvingar TL att ta beslut över varje liten tramsfråga. T.ex. det här med mailinglistor. Inser ni hur lite mail skickas via dem? Förstår inte alls varför jag eller någon annan i serveradmin gruppen skall prioritera detta när det finns så mycket annat att lägga tid på. Dessutom har jag inte en enda gång hört att HakanS sagt att han tycker det skall genomföras. Utöver det skall vi uppgradera Drupal mods, uppgradera phpBB, installera addons för ditten och datten...
Ubuntu-se.org vs. ubuntu.se ... vet inte ens var jag skall börja men det är helt fantasktiskt hur larvigt det är. Från *båda* sidorna...
Och forumet med dess ständiga bråk slukar så oerhört mycket energi. Loggar man in kl. 10:00 med en positiv känsla efter några nyttiga dagars julvila så sitter jag här 10:05 och är frustrerad och irriterad. Det här håller verkligen inte.... Om inte alla kan respektera och visa förståelse för hur begränsat med tid och energi vi alla har till detta så finns ingen förståelse för hela grundtanken med Ubuntu.
Så vad vill jag komma till? Lite lugn, lite försök att förstå varandras situationer och välvilja mot varandra skulle bära oss betydligt längre fram än dessa ständiga personangrepp. Som det är nu skrämmer vi bort alla som både har komptens och vilja att bidra till ubuntu i sverige. Nu senast hoppade Amelia av - oerhört tråkigt, tycker jag.
-
- Kontakt:
+1 JohanRE
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
- vulfgar
- ung forumnörd
Instämmer!ycc skrev:+1 JohanRE

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- farmfield
- Kontakt:
Jag har stor respekt för Johanre men detta stämmer inte.
Och att jag kan temabiten och CSS? Här är ett exempel:
Omoddat WP LoCo-tema för WP: Här!
Mitt version för ubuntunyheter: Här!
Och skulle vi byta till Wordpress - som är ett betydligt enklare (och då vettigare) alternativ - så finns det ett officiellt LoCo-tema för WP som sagt...
Att HakanS varit envåldshärskare i Drupal har varit ett problem i åratal, så det är inte Drupal i sig självt som är problemet. Det är detta, inte vilken CMS vi använder, som är pudelns kärna. Vi kan inte låta en enskild medlem utan kompetens hålla i hela LoCot's förstasida, det är oacceptabelt.
Och - eftersom det, som du säger, finns saker att göra - så tar man in kompetens, något jag erbjudit mig att bidra med. Så varför tillåts jag inte medverka? Varför tillåts inte jag ta tag i problemen?
För tråden handlar om just detta, att jag inte tillåts ta tag i det som ingen annan verkar hinna, kunna, orka eller vilja ta tag i.
Varför?
Vad gäller mailinglistor och annat är detta off topic sett till tråden. Vad gäller LoCo't va Ubuntu.se så har jag inte tagit upp detta och bryr mig nada om det, jag vill endast få ordning på Portalen här - och jag skulle kunna få det på nolltid, men jag tillåts inte. DET är problemet.
Varför ändra på annan CSS/kod? HakanS fick en fungerande lösning som inte är implementerad, buggarna är fortfarande kvar? Varför gjorde man inte rätt, ni hade ju lösningen..?johanre skrev:T.ex. vet inte farmfield att delar av de lösningar han föreslog faktiskt implementerades av HakanS och mig. Kanske inte exakt på det sättet farmfield avsåg (andra delar i css koden som ändrades)
Och att jag kan temabiten och CSS? Här är ett exempel:
Omoddat WP LoCo-tema för WP: Här!
Mitt version för ubuntunyheter: Här!
Vad pratar du om? Vi har aldrig bytt CMS! Det som gjorts är att HakanS bytt header i Drupal. (och i samma veva strulat till CSS-koden)johanre skrev:Att ständigt byta CMS och inte följa de mallar som ubuntu-locos i stort jobbar med orsakar gång efter annan problem. Det tar tid och energi att ständigt jobba efter eget huvud. Enbart den insikten borde ha gjort att ett byte till WP aldrig borde ha övervägts, Drupal är vad som används av många locos och därför finns just färdiga drupal-mallar. Går vi utanför det så har vi enbart oss själva att skylla. Det är bl.a. det vi fortfarande kämpar med på portalen.
Och skulle vi byta till Wordpress - som är ett betydligt enklare (och då vettigare) alternativ - så finns det ett officiellt LoCo-tema för WP som sagt...
Att HakanS varit envåldshärskare i Drupal har varit ett problem i åratal, så det är inte Drupal i sig självt som är problemet. Det är detta, inte vilken CMS vi använder, som är pudelns kärna. Vi kan inte låta en enskild medlem utan kompetens hålla i hela LoCot's förstasida, det är oacceptabelt.
Precis! Jag säger ju att problemet är gruppen webmasters, att denna grupp måste rensas från inaktiva medlemmar, få en gruppledare o.s.v... Sedan skall naturligtvis såväl Drupal, server- som phpBB-admins ingå i denna grupp. Gruppen löser sedan problemen utan toppstyre.johanre skrev:Serveradmin gruppen lider av att det inte finns tydliga former för vem som bestämmer vilka ändringar skall genomföras - det tvingar TL att ta beslut över varje liten tramsfråga.
Och - eftersom det, som du säger, finns saker att göra - så tar man in kompetens, något jag erbjudit mig att bidra med. Så varför tillåts jag inte medverka? Varför tillåts inte jag ta tag i problemen?
För tråden handlar om just detta, att jag inte tillåts ta tag i det som ingen annan verkar hinna, kunna, orka eller vilja ta tag i.
Varför?
Vad gäller mailinglistor och annat är detta off topic sett till tråden. Vad gäller LoCo't va Ubuntu.se så har jag inte tagit upp detta och bryr mig nada om det, jag vill endast få ordning på Portalen här - och jag skulle kunna få det på nolltid, men jag tillåts inte. DET är problemet.
Det är ju dessa saker som för en att tröttna och rent av skämmas för att man använder Ubuntu. Om ett problem uppstår, så löser man det. Om någon inte gör sitt jobb eller på något vis förhindrar andra att utföra sitt jobb sparkar man personen i fråga.
No big deal.
Vill ni spela teater finns det teaterkurser att ta. Och vill jag se teater så går jag till en teater och kikar på en föreställning. Detta är ett Ubuntu-forum med vuxna människor, eller? Jag kanske har råkat surfa in på en helt annan sida?
No big deal.
Vill ni spela teater finns det teaterkurser att ta. Och vill jag se teater så går jag till en teater och kikar på en föreställning. Detta är ett Ubuntu-forum med vuxna människor, eller? Jag kanske har råkat surfa in på en helt annan sida?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- farmfield
- Kontakt:
Men det fungerar ju inte så. Vi skulle gå över till att sköta saker i grupper vilka skulle ta beslut själva. Så blev det inte. Istället toppstyrs bygget med grupperna som undanflykt av den som styr. Socialism á la Hugo Chavez typ, hehe...Hund skrev:Om ett problem uppstår, så löser man det. Om någon inte gör sitt jobb eller på något vis förhindrar andra att utföra sitt jobb sparkar man personen i fråga.
No big deal.

Hur svårt skall det vara att göra som vi sagt; Arbeta i grupper där de med kompetens tar tag i det som behövs..?
Och det hade aldrig blivit tjafs om jag tillåtits ta tag i det som ingen annan vill/orkar/kan/hinner (vilken ursäkt som än använts) ta tag i. Jag är kompetent att göra det och villig att göra det, så varför får jag inte göra det?
- johanre
- Serveradmin
Det får HakanS svara på - det var han som föreslog ändringarna, jag genomförde endast. Kan lägga till; jag är inte det minsta intresserad av css, kan det inte och sitter inte och verifierar kodens korrekthet heller. MEN; jag kan säga att de ändringar du föreslog inte hade kunnat genomföras på de radnumreringar du föreslog - kodraderna fanns inte där. Sen har jag inte sökt genom alla filerna efter dem heller.farmfield skrev:Jag har stor respekt för Johanre men detta stämmer inte.
Varför ändra på annan CSS/kod? HakanS fick en fungerande lösning som inte är implementerad, buggarna är fortfarande kvar? Varför gjorde man inte rätt, ni hade ju lösningen..?johanre skrev:T.ex. vet inte farmfield att delar av de lösningar han föreslog faktiskt implementerades av HakanS och mig. Kanske inte exakt på det sättet farmfield avsåg (andra delar i css koden som ändrades)
Betvivlar jag inte heller att du kan. Däremot så hade det nog hjälpt om du tonade ner. Just nu blir det väldigt mycket "skäll" och då försvinner dina egentliga argument i bruset.
johanre skrev:Att ständigt byta CMS och inte följa de mallar som ubuntu-locos i stort jobbar med orsakar gång efter annan problem. Det tar tid och energi att ständigt jobba efter eget huvud. Enbart den insikten borde ha gjort att ett byte till WP aldrig borde ha övervägts, Drupal är vad som används av många locos och därför finns just färdiga drupal-mallar. Går vi utanför det så har vi enbart oss själva att skylla. Det är bl.a. det vi fortfarande kämpar med på portalen.
Det var en historisk reflektion. Jag har varit med här länge.farmfield skrev: Vad pratar du om? Vi har aldrig bytt CMS! Det som gjorts är att HakanS bytt header i Drupal. (och i samma veva strulat till CSS-koden)

OK, men tillåt mig att tvivla - har aldrig sett ett system som inte blir krävande att underhålla i längden.farmfield skrev: Och skulle vi byta till Wordpress - som är ett betydligt enklare (och då vettigare) alternativ - så finns det ett officiellt LoCo-tema för WP som sagt...
Jag håller inte med om den bedömningen av HakanS. Däremot tycker jag det är ett problem att han svarar onödigt kortfattat, om överhuvudtaget.farmfield skrev: ...HakanS varit envåldshärskare i Drupal har varit ett problem i åratal, så det är inte Drupal i sig självt som är problemet. Det är detta, inte vilken CMS vi använder, som är pudelns kärna. Vi kan inte låta en enskild medlem utan kompetens hålla i hela LoCot's förstasida, det är oacceptabelt.
Jag vill hävda att formerna i *dagsläget* är så oklara att launchpad gruppen "webmasters" vara eller icke vara i sammanhanget inte tillför något. Däremot så är det kanske så att det borde tydliggöras att det är via webmasters gruppen allt skall gå i framtiden.farmfield skrev:Precis! Jag säger ju att problemet är gruppen webmasters, att denna grupp måste rensas från inaktiva medlemmar, få en gruppledare o.s.v... Sedan skall naturligtvis såväl Drupal, server- som phpBB-admins ingå i denna grupp. Gruppen löser sedan problemen utan toppstyre.johanre skrev:Serveradmin gruppen lider av att det inte finns tydliga former för vem som bestämmer vilka ändringar skall genomföras - det tvingar TL att ta beslut över varje liten tramsfråga.
Bra fråga.farmfield skrev: Och - eftersom det, som du säger, finns saker att göra - så tar man in kompetens, något jag erbjudit mig att bidra med. Så varför tillåts jag inte medverka? Varför tillåts inte jag ta tag i problemen?
Visst, det var off-topic men jag kräkte ur mig om några av de stora problemområden här i forumet. Ber om ursäkt men jag kände att det behövde sägas.farmfield skrev: Vad gäller mailinglistor och annat är detta off topic sett till tråden. Vad gäller LoCo't va Ubuntu.se så har jag inte tagit upp detta och bryr mig nada om det, jag vill endast få ordning på Portalen här - och jag skulle kunna få det på nolltid, men jag tillåts inte. DET är problemet.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Men för katten, tagga ner...
Läser vi reglerna så är det klart önskvärt att TL deltar aktivt i LoCots arbete och i detta arbete ingår givetvis att någon eller några ska vara Drupal-admin, så länge vi använder Drupal. Inget hindrar att TL är en av dessa.
Sen är det givetvis inte så att TL kan stå i första linjen överallt. Vi har olika intressen och olika saker vi är bra på. Den som är TL måste nog själv känna efter var h*n bäst gör nytta och sen får vi andra finna våra roller där vi på lämpligt sätt stöttar och kompletterar.
Jag kan för all del förstå irritationen också eftersom vi efter DSK försökte införa någon form av maktdelningsprincip, men vad jag vet finns den inte nedskriven som någon regel och långtifrån alla här kommer säkert ihåg den. Om den principen behövs längre eller om den spelat ut sin roll är nog en sak att fundera över och diskutera, men det kan göras med mindre bokstäver än i den här tråden.
Att arbeta med i ett team kräver mer än bara självupplevd eller reell teknisk kompetens. Man måste också upplevas som en god, lugn och pålitlig lagspelare av resten av laget. Det där med CoC är något vi sätter högt i Ubuntu och att gapa om "lögner" för att man inte får som man vill är IMHO inte OK. Man kan utan vidare ha olika åsikter om och upplevelser av hur något gått till utan att någon för den sakens skull ljuger.
Vår nye (tf) TL har inte haft så värst lång tid på sig. Så vitt jag har kunnat se har ett och annat faktiskt blivit bättre sedan dess, men vi får väl ha en aning tålamod och bidra konstruktivt och uppmuntranda i stället för att förfalla till sandlådenivå om vi vill att det ska gå snabbare.
Vi måste också förstå att det är tusen och en sak som behöver förbättras här i Ubuntu Sverige, men allt kan inte göras på en gång. Måhända går det inte så snabbt JAG vill med just MINA käpphästar, men så är det med lagarbete. Det är inget att gå i taket för.

Läser vi reglerna så är det klart önskvärt att TL deltar aktivt i LoCots arbete och i detta arbete ingår givetvis att någon eller några ska vara Drupal-admin, så länge vi använder Drupal. Inget hindrar att TL är en av dessa.
Sen är det givetvis inte så att TL kan stå i första linjen överallt. Vi har olika intressen och olika saker vi är bra på. Den som är TL måste nog själv känna efter var h*n bäst gör nytta och sen får vi andra finna våra roller där vi på lämpligt sätt stöttar och kompletterar.
Jag kan för all del förstå irritationen också eftersom vi efter DSK försökte införa någon form av maktdelningsprincip, men vad jag vet finns den inte nedskriven som någon regel och långtifrån alla här kommer säkert ihåg den. Om den principen behövs längre eller om den spelat ut sin roll är nog en sak att fundera över och diskutera, men det kan göras med mindre bokstäver än i den här tråden.
Att arbeta med i ett team kräver mer än bara självupplevd eller reell teknisk kompetens. Man måste också upplevas som en god, lugn och pålitlig lagspelare av resten av laget. Det där med CoC är något vi sätter högt i Ubuntu och att gapa om "lögner" för att man inte får som man vill är IMHO inte OK. Man kan utan vidare ha olika åsikter om och upplevelser av hur något gått till utan att någon för den sakens skull ljuger.
Vår nye (tf) TL har inte haft så värst lång tid på sig. Så vitt jag har kunnat se har ett och annat faktiskt blivit bättre sedan dess, men vi får väl ha en aning tålamod och bidra konstruktivt och uppmuntranda i stället för att förfalla till sandlådenivå om vi vill att det ska gå snabbare.
Vi måste också förstå att det är tusen och en sak som behöver förbättras här i Ubuntu Sverige, men allt kan inte göras på en gång. Måhända går det inte så snabbt JAG vill med just MINA käpphästar, men så är det med lagarbete. Det är inget att gå i taket för.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#