Mixtra med teman

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Mixtra med teman

Inlägg av Svento »

Ja, precis så var det.

Fast det blir mycket pillande med Gnome Color-Chooser innan det ser acceptabelt ut. När jag ändrade textfärgen så blev ju en massa annan text som stod mot ljus bakgrund svårläslig.

Dessutom behöver jag lista ut hur jag ändrar färg på ramarna i Metacity-temat för att det ska vara nån idé. Det ser rätt illa ut med svart panel, grå fönsterram och svarta meny- och verktygsrader.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Nu har jag grejat lite med inställningarna i Metacity-temat, och att göra titelraden svart är inget problem alls. Problemet är bara att ramen runt om fortsätter vara lika ljus som vanligt, och jag hittar inget ställe i textdokumentet där färgkoden för ramen anges. Vad är det som jag ska ändra för att göra ramen också svart?
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag listade ut det nu. Nästa steg är att fundera ut hur jag ändrar dimensionen på titelraden. Jag vill göra den mycket lägre, bara så att fönsterknapparna precis får plats, och så att man har nåt att gripa tag i när man flyttar dom avmaximerade fönstren.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Nu verkar jag ha hittat nån entusiast i Tyskland via nåt internationellt forum, som verkar villig att börja mixtra lite med Mac4Lin-temat, så att verktygs- och menyraderna blir svarta i st f gråa.

Jag har ju mixtrat en del i Gimp och fått till dom där grejerna, men problemen uppstår alltså när jag ska ställa in färgerna. Hur jag än justerar så ändras det nån annanstans också, så att jag får ljus text mot vit bakgrund. När jag sen försöker korrigera tillbaka blir texten svart på nåt av dom svarta ställena...

Jag har heller inte riktigt tålamodet att finjustera så att allt fungerar. Blir det bra lär väl temat hamna på GNOME-look.
Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Henrik Jansson »

Hur går det med mixtrandet?
Jag skulle vilja ändra färgen på panelen längst ner, har du hittat hur man gör det? (Och då menar jag inte att ändra färgen så som man kan föra genom att högerklicka på den för det funkar inte fullt ut..)
Henrik Jansson

Inlägg av Henrik Jansson »

Hittade det själv nu i gnome-color-chooser.

Någon som vet var i datorn alla ikoner på panel finns? Jag skulle vilja välja egna en och en och inte följa ett helt tema, eftersom jag vill ha några från ett tema, och några från ett annat.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

När det gäller färger i panelen så finns det angivet hur det ska se ut i en textfil i själva temat. Om det inte funkar att byta färg via högerklick så beror det säkerligen på att det är en bildfil som används. Du kan antingen plocka bort hänvisningen till bilden eller ändra färg på bilden. Standradteman finns i mappen /usr/share/themes (dom flesta teman man installerar manuellt brukar också hamna där) och ikonteman finns i mappen /usr/share/icons. Det finns även en del ikoner och bilder till teman i mappen /usr/share/pixmaps.

För att ändra i dessa filer måste du vara root, men du kan kopiera alla filer till din hemkatalog och joxa med filerna där. Om du gör ändringar i någon fil så spara en kopia av filen först så att du kan ändra tillbaka igen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Henrik Jansson skrev:Hur går det med mixtrandet?
Jag har väntat på att han skulle skicka gtkrc-skriptet med dom rätta textfärgerna, därefter skulle jag sätta igång och mörka ner gråskalorna. Han å sin sida har väntat på att jag skulle sända över bilderna och därför har han inte gett sig på texten än... Nu har han i alla fall fått bilderna, så det borde snart vara färdigt.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"