Det är utseendet som räknas...

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Det är utseendet som räknas...

Inlägg av farmfield »

ubot skrev:Hur fungerar Ubuntu på Macar? Är det mycket som strular och hur stor uppskattas prestandaförlusten vara jämfört med att använda Mac OS X på datorn? Man tycker ju att Mac OS X borde fungera bättre på Mac-datorer eftersom operativsystemet är skräddarsytt för datorerna?
Det här med 'bättre' är ju relativt. Även OS X är ju gjord för att kunna köras över en viss bredd av hårdvara.

Men på en Mac med hårdvara som stöds av Ubuntu fungerar det som en likadan PC - för numera är ju Mac'arna byggda av samma dynga som PC's är, dock med betydligt bättre systemdesign.

Det är lite synd att ingen tillverkare vågat ge sig in i den klassen. HP's värstingar och Dell XPS-serien är ju åt det hållet, men fortfarande matchar dom inte. Med det då inte sagt att man inte får väääldigt bra grejer när man köper dyrare maskiner från dessa, Sony, Panasonic och ett fåtal tillverkare till som bygger maskiner i prisklasser på 15.000+... Och jag tänker i hela detta stycket på bärbara då.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Men på en Mac med hårdvara som stöds av Ubuntu fungerar det som en likadan PC - för numera är ju Mac'arna byggda av samma dynga som PC's är, dock med betydligt bättre systemdesign.
Vad menar du med "bättre systemdesign"? Är det hårdvarans samspelthet som helhet du tänker på eller vad är det du menar med bättre systemdesign? Annars tycker man ju att det borde gå att "bygga en Mac" med intel-grejer om sakerna nu inte är Apples grunkor.

När det kommer till Ubuntu resp. Mac OS X på en Mac dator så tänker jag t.ex. på en sådan sak som batteritid som ofta blir avsevärt sämre på en bärbar dator med Ubuntu än samma dator om man använder datorns förinstallerade Windows. Det har om jag har förstått saken rätt med att Windows är mer kompatibelt med datorns energisparfunktioner. Det kanske är samma sak med Mac OS X och Ubuntu på en Mac?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ubot skrev:
M [...] bättre systemdesign.
Vad menar du med "bättre systemdesign"? Är det hårdvarans samspelthet som helhet du tänker på eller vad är det du menar med bättre systemdesign? Annars tycker man ju att det borde gå att "bygga en Mac" med intel-grejer om sakerna nu inte är Apples grunkor.
Med systemdesign avser jag allt från valet av komponenter utifrån att dom fungerar ihop och har hög kvalitet (som skärmelementen t.ex.), väldigt bra moderkort, tekniska lösningar, chassi, lösningarna för kylningen till designen av utsidan inkl ergonomibiten som med den egna multitouchplattan i frostat glas o.s.v...
När det kommer till Ubuntu resp. Mac OS X på en Mac dator så tänker jag t.ex. på en sådan sak som batteritid som ofta blir avsevärt sämre på en bärbar dator med Ubuntu än samma dator om man använder datorns förinstallerade Windows. Det har om jag har förstått saken rätt med att Windows är mer kompatibelt med datorns energisparfunktioner. Det kanske är samma sak med Mac OS X och Ubuntu på en Mac?
Det kan jag faktiskt inte svara på. Dom bärbara Mac'arna har numera väääldigt bra batteritid, men huruvida det ligger i systemet (och till vilken procent) och/eller i hårdvaran, det törs jag inte svara på.

Sen har jag fått för mig att dålig batteritid med Ubuntu mer är kopplat till vissa tillverkare eller var det systemarkitekturer? Där kanske jag har helt fel iof, men har aldrig uppfattat det som om Ubuntu alltid ger sämre batteritid än Windows på samma maskin.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Sen har jag fått för mig att dålig batteritid med Ubuntu mer är kopplat till vissa tillverkare eller var det systemarkitekturer? Där kanske jag har helt fel iof, men har aldrig uppfattat det som om Ubuntu alltid ger sämre batteritid än Windows på samma maskin.
Det vet jag inte men jag vet att på några Acer-datorer och på någon Asus-dator så har batteritiden varit 50-80% av batteritiden i Windows på samma dator. Jag vet inte om det är så generellt eller om jag har haft "otur" med batteritiden.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ubot skrev:
Det vet jag inte men jag vet att på några Acer-datorer och på någon Asus-dator så har batteritiden varit 50-80% av batteritiden i Windows på samma dator. Jag vet inte om det är så generellt eller om jag har haft "otur" med batteritiden.
Eftersom jag endast kör Ubuntu - och då gjorde på min Compaq bärbara såväl som Aces AspireOne - så har jag aldrig kunnat göra jämförelsen, så jag vet faktiskt inte.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Batteritiden på många laptops som kör Linux är sämre än i Windows, av den enkla anledningen att datortillverkarna optimerar sina drivrutiner till Windows. Detta gör att strömsparlägen osv. ofta sparar mer ström där.

Min vanliga rekommendation är som vanligt att sänka ljusstyrkan på skärmen, stänga av alla komponenter man inte använder i BIOS, och använda laptop mode tools och cpufreq. Man kan också installera powertop och få bra tips på vad man kan göra för att spara mer ström.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"