Inget 5.1 ljud i Ubuntu 10.10

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Inget 5.1 ljud i Ubuntu 10.10

Inlägg av pun »

Hild skrev:
D: alsa-sink.c: Cutting sleep time for the initial iterations by half.
I: module-suspend-on-idle.c: Sink alsa_output.pci-0000_00_08.0.hdmi-stereo idle for too long, suspending ...
D: sink.c: Suspend cause of sink alsa_output.pci-0000_00_08.0.hdmi-stereo is 0x0004, suspending
I: alsa-sink.c: Device suspended...
D: reserve-wrap.c: Device lock status of reserve-monitor-wrapper@Audio0 changed: not busy
D: module-udev-detect.c: /dev/snd/controlC0 is accessible: yes
När jag kör "pkill pulseaudio; sleep 2; pulseaudio -vv" får jag inte upp någon ny enhet. Det stannar upp och blir aldrig klart i terminal fönstret.
Mest troligt är det något jag gör fel.
Nope du gör inget fel.... ;)

Det ser helt riktigt ut och kommandot gör att man hamnar med loggning i terminalfönstret dvs att man ser allting som händer fast på dataspråk.

Om jag gör likadant så får jag en till HDMI enhet som jag kan välja.
Hild
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Hild »

Jag får inte upp någon extra enhet att välja.

Hur fungerar det i Ubuntu med drivrutiner till HDMI audio? För till mitt Zotac kort när man använder Windows lägger man först in drivrutiner för GPU sedan lägger man även in drivrutier för HDMI Audio, hur sköts det i Ubuntu.
Hur vet jag att jag har rätt drivrutiner för HDMI audio installerat?
Användarvisningsbild
mole

Inlägg av mole »

Har du lyckats få bukt med ljudproblemen Hild? Själv har jag mixtrat lite inställningarna själv samt lagt in xbmc-svn men utan framgång. Jag får fortfarande "Unable to initialize sound" så fort jag ändrar från analogt till digitalt :(
Användarvisningsbild
mole

Inlägg av mole »

Något gammal tråd men jag löste nyligen mitt problem så tänkte dela med mig av den fram-googlade lösningen. Efter att ha provat sjuuukt många olika fulhack som folk delat med sig av provade jag äntligen att plocka bort PulseAudio. Detta löste allting temporärt men även det kändes som en fullösning. Följande fungerar dock ypperligt med min setup:
1. Install the Alsa libraries
2. Open the Pulse default Sound Preferences
3. Click the Hardware tab
4. Choose Analog Stereo Duplex profile
5. In every application that supports hardware configuration, set sound output to IEC985 or similar
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"