Vad gör man vid långsam uppstart/nedstängning av (B)Ubuntu? Gäller (B)untu 10.4/10.10!
1. Enklaste återgärdet kan vara att ta titt på uppstartprogram. Observera att den kan heta olika i de olika Buntu distributionerna. Bocka av de applikationer/verktyg ni inte vill ska auto-starta vid system-uppstart. Jag bör påpeka att det kan vara klokt bocka av verktyg/program man vet att man inte behöver vid uppstart. Helst boka av en applikation om taget och starta om. Ifall det blir fel någonstans är det lättare upptäcka felet.
2. Ha inte mappar/program-genvägar på skrivbordet. Sådant påverkar också boot-tiden. Längre tid att läsa in allt.
3. Om man har installerat proprietära drivrutiner som t.ex. för ens grafikkort så kan det vara smart att ta inga specialeffekter. Högerklicka på skrivbordet och ta skrivbordsinställningarna . (Bör påpeka att det var ett tag sedan jag körde Ubuntu/Gnome så jag kan ha fel vid namngivelsen.) Därifrån väljer ni sista fliken och ändrar från normalt till inga/inget. Slutligen verkställer ni det hela.
4. För alla er som inte dual-bootar kan det vara värt att ta en titt på er grub-inställningar. Öppna terminalen och skriv in:
sudo gedit /etc/default/grub (Olika derivat kan ha olika textredigerare. Beroende på skrivbordsval. För gnome gäller gedit som standard. ). Därefter skriver ni in ert lösenord.
GRUB_TIMEOUT=10 ändrar ni till GRUB_TIMEOUT=0. Ubuntu är från start inställd på 10 sekunder därav värdet 10. Spara inställningsändringen och kör kommandot:
sudo update-grub2 . Ändringen märker ni av vid omstart av systemet.
5. Kraftfull grafiskverktygsprogram för konfiguration är, BUM. Finns i förrådet och kan installeras via synaptic/terminalen/programcentret. Välj det ni är mest bekväm av. Här har ni fler möjligheter att avmarkera saker som auto-startar. Efter att ni avmarkerat trycker ni verkställ och därefter kommer olika valmöjligheter upp tryck; JA. Återigen komihåg vad ni har avmarkerat och var säkra på vad ni gör.
6. För mig är det kraftfullaste verktyget för att konfigurera uppstarten, sysv-rc-conf. Körs från terminalen. Först måste man installera verktyget. Då den inte är förinstallerad.
sudo apt-get install sysv-rc-conf . För att starta verktyget från terminalen kör ni:
sudo sysv-rc-conf . Nu kommer alla tjänster som auto-starta dyka upp från 1-S (1, 2, 3, 4, 5, 6 och S). Avmarkera gör ni genom att trycka på ”mellanslag”. Här är det ännu viktigare att ni skriver vad ni avmarkerar samt grundnivåerna. Ifall det blir galet så kan ni lätt gå tillbaks till grundinställningarna. När ni har lekt färdigt så stänger ni verktygen genom att tryck på, q. Konstigt nog så fick jag inte sysv-rc-conf att fungera under Xubuntu 10.10. Kanske kan vara värt att påpeka det för er som kör Xubuntu 10.10.
7. Plymouth samt annat krimskrams kan påverka uppstarten vid installation av drivrutinerna för grafikkortet. Ni som kör med de öppna drivrutinerna för grafikkortet kommer märka markant skillnad jämfört med de stängda. De öppna är betydligt snabbare. Däremot kan man göra något åt det hela. Dock inte fullt ut, tyvärr. Här har ni värdefulla länkar för att återgärda det hela:
a. Installera startupmanager/uppstarthanteraren. För vidare instruktion ta gärna till på:
http://news.softpedia.com/news/How-to-F ... 0810.shtml (alternativ 2).
b. Ett tips jag fick från pun/plun:
http://idyllictux.wordpress.com/2010/04 ... ed-driver/ (Börja läs härifrån: * uvesafb required v86d package to be installed. Hwinfo package is required for the next step as well. ). Samma information finns i första länken. Kolla alternativ 1.)
c. Nog absolut lättaste alternativet om din upplösning är 1024x768-24. Så finns det ett skript som gör punkt a/b jobb åt dig.
http://www.webupd8.org/2010/10/script-t ... h-for.html
1.d. Diversa work-around för Lucid (10.4) som även fungerar för Maverick (10.10):
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1469475
8. Om ni har floppy-driver och inte använder det kan ni inaktivera det hela via Bios. Aktiverad floppy-driver har förorsakat långsam uppstart. Värt ett försök. Vid uppstar/omstart tryck F2. Kanske är annorlunda hos er. Kolla på bios-bilden. Något alternativ dyker upp. Hos mig F2/F12.
9. När jag börja med min (B)untu äventyr kunde Ubuntu ibland starta upp mycket långsamt. För mig var det helt ovetande och jag kunde ibland inte ens förstå varför. Minns en gång när jag drog hem uppdateringar. Datorn blev så långsam att jag hade lust att slänga ut den. Nu vet jag åtminstone vart man bör kolla. Kolla i system-loggorna för boot.log. För de flesta (B)untu distributionerna finns loggvisaren förinstallerad. Om den inte är det kan ni via terminalen få reda på det ändå. Skriv in:
less /var/log/boot.log . Här kollar ni om det står ”ureadahead-other terminated with status 4” eller något i den stilen. Om det nu står kan det hjälpa köra kommandot:
sudo touch /forcefsck . Starta om och se om den fortfarande finns där. Ni kan innan köra två andra kommandon för vara säkra:
a. sudo update-grub2 och b. sudo update-initramfs -u . Hittills har det alltid fungerat för mig. Ibland så kan det stå att den ”profile” och något. Du brukar jag i regel köra kommando a/b och startar om. Det är värdefullt att ta en titt i systemloggorna. Kan ge värdefull information om allt inte går som det ska.
10. Av alla olika (B)untu jag har testat var Kubuntu särklass långsammast. Det spela ingen roll vad jag gjorde. Stängde av alla animationer och annat, den var fortfarande långsam som satan. Vill även påpeka att Kubuntu 10.10 är en otrolig bra distribution. Ej anpassad för äldre datorer. Jag blev positiv överraskad. Genomtänkt och användarvänlig. När ni öppnar dess webbläsare eller mediaspelare frågar den er om ni vill att den installerar codecsar och dylik. Jätte bra för alla gröngölingar och latmaskar. Ni kan välja att den ska påminna er, att aldrig dyka upp eller att den ska installera det hela nu. Den är minst lika användarvänlig som Linuxmint. Nu handlar egentligen inte den här punkten om Kubuntu utan om mer lättviktad skrivbordsvariant.
Ni som kör Maverick kan installera, lubuntu-core. Underbara Lubuntu gänget har till 10.10 möjliggjort lubuntu-core installation. Det är en minimalistisk installation. Vilket är bra för er som inte vill ha massa extra applikationer om ni redan kör Ubuntu/Xubuntu/Kubuntu. Ni kan installera från synaptic/terminal/programförrådet.
Efter installationen, loggar ni ut. Nu kollar ni längst ner i skärmbilden och kollar på skrivbord. Där ändrar ni er befinntliga skrivbord till Lubuntu. Skriver in ert användarnamn och lösenord. Nu är ni inloggade med Lubuntu. Den är lättviktad och snabb. Väldigt lätt att gå tillbaks till er ursprungliga skrivbordsval. Istället för Lubuntu väljer ni er ursprungliga skrivbord och följer samma procedur.
11. Ändra grundinställningarna för swap kan också bidra till snabbare boot-tid. Läs:
http://www.lathund.nu/2009/02/08/snabba ... utan-swap/
Lycka till!
(Ta en titt Tobbe. Hoppas det kan vara till hjälp för dig och andra.)
Edit:
Måste lära mig att läsa saker och ting innan jag postar något.