Långsam uppstart på Ubuntu 10.10 [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Långsam uppstart på Ubuntu 10.10

Inlägg av TobbeT »

pun skrev:
TobbeT skrev:Here we go :)

http://paste.ubuntu.com/539531/

//Tobbe

Kollar man mera i loggen så är det även video-knas när burken bootar......

Har du någon inbyggd kamera eller är det en fristående ? funkar kameran ?
Jag har ett kort i datorn som är nåt billigt elände BTTV som är kopplad till en Sony CCD från http://www.overvakningsbutiken.se/shop/ ... Dgod9gxEkg

Den funkar lite si och så kan man säga. Har inte fått till alla inställningar riktigt än. Ibland är det kanonbild, sen blir det störningar upptill. Tror det har att göra med "shared memory" har inte hittat det optimala värdet än.

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Sen det här skumma hoppet...

Dec 3 19:35:21 tiggeby gnome-session[4905]: WARNING: Could not launch application 'autoconky.sh.desktop': Unable to start application: Misslyckades med att köra barnprocessen "/home/tobbe/Scripts/autoconky.sh" (Åtkomst nekas)
Dec 3 19:35:29 tiggeby kernel: [ 151.021271] Clocksource tsc unstable (delta = -67496299 ns)
Dec 3 19:35:51 tiggeby nullmailer[1486]: Rescanning queue.
Dec 3 19:35:51 tiggeby nullmailer[1486]: Starting delivery: protocol: smtp host: mail. file: 1288481389.14624
Dec 3 19:35:51 tiggeby nullmailer[5730]: smtp: Failed: Connect failed

??? ???
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

pun skrev:Angående "nullmailer" så är det här skumt....

Dec 3 19:34:51 tiggeby nullmailer[1486]: Starting delivery: protocol: smtp host: mail. file: 1289118666.25957
Dec 3 19:34:51 tiggeby nullmailer[4152]: smtp: Failed: Connect failed
Dec 3 19:34:51 tiggeby nullmailer[1486]: Sending failed: Host not found
Dec 3 19:34:51 tiggeby nullmailer[1486]: Starting delivery: protocol: smtp host: mail. file: 1289721042.16176
Dec 3 19:34:51 tiggeby nullmailer[4153]: smtp: Failed: Connect failed
Dec 3 19:34:51 tiggeby nullmailer[1486]: Sending failed: Host not found
Dec 3 19:34:51 tiggeby nullmailer[1486]: Delivery complete, 3 message(s) remain.
Dec 3 19:35:06 tiggeby kernel: [ 128.151412] ACPI: PCI Interrupt Link [LNKB] enabled at IRQ 17

Måste fundera......

Jag har installerat Thunderbird nu och konfat 2 mailkonton. Få se om det alla felkoder försvinner.

//Tobbe
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

OK !

Har du conky inkl nån mailkoll i conky-scriptet ??

Dec 3 19:35:21 tiggeby gnome-session[4905]: WARNING: Could not launch application 'autoconky.sh.desktop': Unable to start application: Misslyckades med att köra barnprocessen "/home/tobbe/Scripts/autoconky.sh" (Åtkomst nekas)

???

EDIT plus då en ev webkamera som jag frågade efter tidigare, efetrsom det är videofel i loggen.
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

Nu har jag avaktiverat conky scriptet. Hade totalt glömt bort det, använder inte conky längre. Jag ska göra en omstart nu och klocka tiden. På återskrivande.

//Tobbe
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

Från att jag klickade "Start om.." tills jag ser ikonerna igen tog det 3:15. Det var som jag befarade, att det tar längre tid nu än tidigare.

Jag ska nollställa inställningarn för kamerakortet och se om det blir nån skillnad.

Kod: Markera allt

Dec  4 12:43:15 tiggeby nullmailer[1563]: Rescanning queue.
Dec  4 12:43:15 tiggeby nullmailer[1563]: Starting delivery: protocol: smtp host: mail. file: 1288481389.14624
Dec  4 12:43:15 tiggeby nullmailer[5717]: smtp: Failed: Connect failed
Dec  4 12:43:15 tiggeby nullmailer[1563]: Sending failed:  Host not found
Dec  4 12:43:15 tiggeby nullmailer[1563]: Starting delivery: protocol: smtp host: mail. file: 1289118666.25957
Dec  4 12:43:15 tiggeby nullmailer[5718]: smtp: Failed: Connect failed
Dec  4 12:43:15 tiggeby nullmailer[1563]: Starting delivery: protocol: smtp host: mail. file: 1289721042.16176
Dec  4 12:43:15 tiggeby nullmailer[5719]: smtp: Failed: Connect failed
Dec  4 12:43:15 tiggeby nullmailer[1563]: Delivery complete, 3 message(s) remain.
Det här som visas i systemloggen har jag ingen aning om vad det är. Jag har endast ett konto konfigurerat i Evolution nu, det som jag alltid har haft. Sen har jag mina två nya i Thunderbird, de från Binero.

//Tobbe
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo nu vet jag inte hur du installerat nullmailer och varför.... jag skulle ta bort paketet och prova.

Paketinfo:
http://packages.ubuntu.com/maverick/nullmailer
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

pun skrev:Jo nu vet jag inte hur du installerat nullmailer och varför.... jag skulle ta bort paketet och prova.

Paketinfo:
http://packages.ubuntu.com/maverick/nullmailer
Ingen aning om hur det där "nullmailer" har blivit installerad. Jag har nu tagit bort den och ska sedan starta om så får vi se.

Tack så mycket pun, ovärderligt :)

//Tobbe
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Vad gör man vid långsam uppstart/nedstängning av (B)Ubuntu? Gäller (B)untu 10.4/10.10!

1. Enklaste återgärdet kan vara att ta titt på uppstartprogram. Observera att den kan heta olika i de olika Buntu distributionerna. Bocka av de applikationer/verktyg ni inte vill ska auto-starta vid system-uppstart. Jag bör påpeka att det kan vara klokt bocka av verktyg/program man vet att man inte behöver vid uppstart. Helst boka av en applikation om taget och starta om. Ifall det blir fel någonstans är det lättare upptäcka felet.
2. Ha inte mappar/program-genvägar på skrivbordet. Sådant påverkar också boot-tiden. Längre tid att läsa in allt.
3. Om man har installerat proprietära drivrutiner som t.ex. för ens grafikkort så kan det vara smart att ta inga specialeffekter. Högerklicka på skrivbordet och ta skrivbordsinställningarna . (Bör påpeka att det var ett tag sedan jag körde Ubuntu/Gnome så jag kan ha fel vid namngivelsen.) Därifrån väljer ni sista fliken och ändrar från normalt till inga/inget. Slutligen verkställer ni det hela.
4. För alla er som inte dual-bootar kan det vara värt att ta en titt på er grub-inställningar. Öppna terminalen och skriv in:
sudo gedit /etc/default/grub (Olika derivat kan ha olika textredigerare. Beroende på skrivbordsval. För gnome gäller gedit som standard. ). Därefter skriver ni in ert lösenord.
GRUB_TIMEOUT=10 ändrar ni till GRUB_TIMEOUT=0. Ubuntu är från start inställd på 10 sekunder därav värdet 10. Spara inställningsändringen och kör kommandot:
sudo update-grub2 . Ändringen märker ni av vid omstart av systemet.
5. Kraftfull grafiskverktygsprogram för konfiguration är, BUM. Finns i förrådet och kan installeras via synaptic/terminalen/programcentret. Välj det ni är mest bekväm av. Här har ni fler möjligheter att avmarkera saker som auto-startar. Efter att ni avmarkerat trycker ni verkställ och därefter kommer olika valmöjligheter upp tryck; JA. Återigen komihåg vad ni har avmarkerat och var säkra på vad ni gör.
6. För mig är det kraftfullaste verktyget för att konfigurera uppstarten, sysv-rc-conf. Körs från terminalen. Först måste man installera verktyget. Då den inte är förinstallerad.
sudo apt-get install sysv-rc-conf . För att starta verktyget från terminalen kör ni:
sudo sysv-rc-conf . Nu kommer alla tjänster som auto-starta dyka upp från 1-S (1, 2, 3, 4, 5, 6 och S). Avmarkera gör ni genom att trycka på ”mellanslag”. Här är det ännu viktigare att ni skriver vad ni avmarkerar samt grundnivåerna. Ifall det blir galet så kan ni lätt gå tillbaks till grundinställningarna. När ni har lekt färdigt så stänger ni verktygen genom att tryck på, q. Konstigt nog så fick jag inte sysv-rc-conf att fungera under Xubuntu 10.10. Kanske kan vara värt att påpeka det för er som kör Xubuntu 10.10.
7. Plymouth samt annat krimskrams kan påverka uppstarten vid installation av drivrutinerna för grafikkortet. Ni som kör med de öppna drivrutinerna för grafikkortet kommer märka markant skillnad jämfört med de stängda. De öppna är betydligt snabbare. Däremot kan man göra något åt det hela. Dock inte fullt ut, tyvärr. Här har ni värdefulla länkar för att återgärda det hela:
a. Installera startupmanager/uppstarthanteraren. För vidare instruktion ta gärna till på:
http://news.softpedia.com/news/How-to-F ... 0810.shtml (alternativ 2).
b. Ett tips jag fick från pun/plun:
http://idyllictux.wordpress.com/2010/04 ... ed-driver/ (Börja läs härifrån: * uvesafb required v86d package to be installed. Hwinfo package is required for the next step as well. ). Samma information finns i första länken. Kolla alternativ 1.)
c. Nog absolut lättaste alternativet om din upplösning är 1024x768-24. Så finns det ett skript som gör punkt a/b jobb åt dig. 
http://www.webupd8.org/2010/10/script-t ... h-for.html

1.d. Diversa work-around för Lucid (10.4) som även fungerar för Maverick (10.10):
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1469475
8. Om ni har floppy-driver och inte använder det kan ni inaktivera det hela via Bios. Aktiverad floppy-driver har förorsakat långsam uppstart. Värt ett försök. Vid uppstar/omstart tryck F2. Kanske är annorlunda hos er. Kolla på bios-bilden. Något alternativ dyker upp. Hos mig F2/F12.
9. När jag börja med min (B)untu äventyr kunde Ubuntu ibland starta upp mycket långsamt. För mig var det helt ovetande och jag kunde ibland inte ens förstå varför. Minns en gång när jag drog hem uppdateringar. Datorn blev så långsam att jag hade lust att slänga ut den. Nu vet jag åtminstone vart man bör kolla. Kolla i system-loggorna för boot.log. För de flesta (B)untu distributionerna finns loggvisaren förinstallerad. Om den inte är det kan ni via terminalen få reda på det ändå. Skriv in:
less /var/log/boot.log . Här kollar ni om det står ”ureadahead-other terminated with status 4” eller något i den stilen. Om det nu står kan det hjälpa köra kommandot:
sudo touch /forcefsck . Starta om och se om den fortfarande finns där. Ni kan innan köra två andra kommandon för vara säkra:
a. sudo update-grub2 och b. sudo update-initramfs -u . Hittills har det alltid fungerat för mig. Ibland så kan det stå att den ”profile” och något. Du brukar jag i regel köra kommando a/b och startar om. Det är värdefullt att ta en titt i systemloggorna. Kan ge värdefull information om allt inte går som det ska.
10. Av alla olika (B)untu jag har testat var Kubuntu särklass långsammast. Det spela ingen roll vad jag gjorde. Stängde av alla animationer och annat, den var fortfarande långsam som satan. Vill även påpeka att Kubuntu 10.10 är en otrolig bra distribution. Ej anpassad för äldre datorer. Jag blev positiv överraskad. Genomtänkt och användarvänlig. När ni öppnar dess webbläsare eller mediaspelare frågar den er om ni vill att den installerar codecsar och dylik. Jätte bra för alla gröngölingar och latmaskar. Ni kan välja att den ska påminna er, att aldrig dyka upp eller att den ska installera det hela nu. Den är minst lika användarvänlig som Linuxmint. Nu handlar egentligen inte den här punkten om Kubuntu utan om mer lättviktad skrivbordsvariant.
Ni som kör Maverick kan installera, lubuntu-core. Underbara Lubuntu gänget har till 10.10 möjliggjort lubuntu-core installation. Det är en minimalistisk installation. Vilket är bra för er som inte vill ha massa extra applikationer om ni redan kör Ubuntu/Xubuntu/Kubuntu. Ni kan installera från synaptic/terminal/programförrådet.
Efter installationen, loggar ni ut. Nu kollar ni längst ner i skärmbilden och kollar på skrivbord. Där ändrar ni er befinntliga skrivbord till Lubuntu. Skriver in ert användarnamn och lösenord. Nu är ni inloggade med Lubuntu. Den är lättviktad och snabb. Väldigt lätt att gå tillbaks till er ursprungliga skrivbordsval. Istället för Lubuntu väljer ni er ursprungliga skrivbord och följer samma procedur.
11. Ändra grundinställningarna för swap kan också bidra till snabbare boot-tid. Läs:
http://www.lathund.nu/2009/02/08/snabba ... utan-swap/

Lycka till!

(Ta en titt Tobbe. Hoppas det kan vara till hjälp för dig och andra.)

Edit:
Måste lära mig att läsa saker och ting innan jag postar något. ;D
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Installerade just extra visuella effekter med kub och Compiz. Startiden ändrades inte. Den är fortfarande 45 sek.
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

Kurdistan skrev:Vad gör man vid långsam uppstart/nedstängning av (B)Ubuntu? Gäller (B)untu 10.4/10.10!

1. Enklaste återgärdet kan vara att ta titt på uppstartprogram. Observera att den kan heta olika i de olika Buntu distributionerna. Bocka av de applikationer/verktyg ni inte vill ska auto-starta vid system-uppstart. Jag bör påpeka att det kan vara klokt bocka av verktyg/program man vet att man inte behöver vid uppstart. Helst boka av en applikation om taget och starta om. Ifall det blir fel någonstans är det lättare upptäcka felet.
2. Ha inte mappar/program-genvägar på skrivbordet. Sådant påverkar också boot-tiden. Längre tid att läsa in allt.
3. Om man har installerat proprietära drivrutiner som t.ex. för ens grafikkort så kan det vara smart att ta inga specialeffekter. Högerklicka på skrivbordet och ta skrivbordsinställningarna . (Bör påpeka att det var ett tag sedan jag körde Ubuntu/Gnome så jag kan ha fel vid namngivelsen.) Därifrån väljer ni sista fliken och ändrar från normalt till inga/inget. Slutligen verkställer ni det hela.
4. För alla er som inte dual-bootar kan det vara värt att ta en titt på er grub-inställningar. Öppna terminalen och skriv in:
sudo gedit /etc/default/grub (Olika derivat kan ha olika textredigerare. Beroende på skrivbordsval. För gnome gäller gedit som standard. ). Därefter skriver ni in ert lösenord.
GRUB_TIMEOUT=10 ändrar ni till GRUB_TIMEOUT=0. Ubuntu är från start inställd på 10 sekunder därav värdet 10. Spara inställningsändringen och kör kommandot:
sudo update-grub2 . Ändringen märker ni av vid omstart av systemet.
5. Kraftfull grafiskverktygsprogram för konfiguration är, BUM. Finns i förrådet och kan installeras via synaptic/terminalen/programcentret. Välj det ni är mest bekväm av. Här har ni fler möjligheter att avmarkera saker som auto-startar. Efter att ni avmarkerat trycker ni verkställ och därefter kommer olika valmöjligheter upp tryck; JA. Återigen komihåg vad ni har avmarkerat och var säkra på vad ni gör.
6. För mig är det kraftfullaste verktyget för att konfigurera uppstarten, sysv-rc-conf. Körs från terminalen. Först måste man installera verktyget. Då den inte är förinstallerad.
sudo apt-get install sysv-rc-conf . För att starta verktyget från terminalen kör ni:
sudo sysv-rc-conf . Nu kommer alla tjänster som auto-starta dyka upp från 1-S (1, 2, 3, 4, 5, 6 och S). Avmarkera gör ni genom att trycka på ”mellanslag”. Här är det ännu viktigare att ni skriver vad ni avmarkerar samt grundnivåerna. Ifall det blir galet så kan ni lätt gå tillbaks till grundinställningarna. När ni har lekt färdigt så stänger ni verktygen genom att tryck på, q. Konstigt nog så fick jag inte sysv-rc-conf att fungera under Xubuntu 10.10. Kanske kan vara värt att påpeka det för er som kör Xubuntu 10.10.
7. Plymouth samt annat krimskrams kan påverka uppstarten vid installation av drivrutinerna för grafikkortet. Ni som kör med de öppna drivrutinerna för grafikkortet kommer märka markant skillnad jämfört med de stängda. De öppna är betydligt snabbare. Däremot kan man göra något åt det hela. Dock inte fullt ut, tyvärr. Här har ni värdefulla länkar för att återgärda det hela:
a. Installera startupmanager/uppstarthanteraren. För vidare instruktion ta gärna till på:
http://news.softpedia.com/news/How-to-F ... 0810.shtml (alternativ 2).
b. Ett tips jag fick från pun/plun:
http://idyllictux.wordpress.com/2010/04 ... ed-driver/ (Börja läs härifrån: * uvesafb required v86d package to be installed. Hwinfo package is required for the next step as well. ). Samma information finns i första länken. Kolla alternativ 1.)
c. Nog absolut lättaste alternativet om din upplösning är 1024x768-24. Så finns det ett skript som gör punkt a/b jobb åt dig. 
http://www.webupd8.org/2010/10/script-t ... h-for.html

1.d. Diversa work-around för Lucid (10.4) som även fungerar för Maverick (10.10):
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1469475
8. Om ni har floppy-driver och inte använder det kan ni inaktivera det hela via Bios. Aktiverad floppy-driver har förorsakat långsam uppstart. Värt ett försök. Vid uppstar/omstart tryck F2. Kanske är annorlunda hos er. Kolla på bios-bilden. Något alternativ dyker upp. Hos mig F2/F12.
9. När jag börja med min (B)untu äventyr kunde Ubuntu ibland starta upp mycket långsamt. För mig var det helt ovetande och jag kunde ibland inte ens förstå varför. Minns en gång när jag drog hem uppdateringar. Datorn blev så långsam att jag hade lust att slänga ut den. Nu vet jag åtminstone vart man bör kolla. Kolla i system-loggorna för boot.log. För de flesta (B)untu distributionerna finns loggvisaren förinstallerad. Om den inte är det kan ni via terminalen få reda på det ändå. Skriv in:
less /var/log/boot.log . Här kollar ni om det står ”ureadahead-other terminated with status 4” eller något i den stilen. Om det nu står kan det hjälpa köra kommandot:
sudo touch /forcefsck . Starta om och se om den fortfarande finns där. Ni kan innan köra två andra kommandon för vara säkra:
a. sudo update-grub2 och b. sudo update-initramfs -u . Hittills har det alltid fungerat för mig. Ibland så kan det stå att den ”profile” och något. Du brukar jag i regel köra kommando a/b och startar om. Det är värdefullt att ta en titt i systemloggorna. Kan ge värdefull information om allt inte går som det ska.
10. Av alla olika (B)untu jag har testat var Kubuntu särklass långsammast. Det spela ingen roll vad jag gjorde. Stängde av alla animationer och annat, den var fortfarande långsam som satan. Vill även påpeka att Kubuntu 10.10 är en otrolig bra distribution. Ej anpassad för äldre datorer. Jag blev positiv överraskad. Genomtänkt och användarvänlig. När ni öppnar dess webbläsare eller mediaspelare frågar den er om ni vill att den installerar codecsar och dylik. Jätte bra för alla gröngölingar och latmaskar. Ni kan välja att den ska påminna er, att aldrig dyka upp eller att den ska installera det hela nu. Den är minst lika användarvänlig som Linuxmint. Nu handlar egentligen inte den här punkten om Kubuntu utan om mer lättviktad skrivbordsvariant.
Ni som kör Maverick kan installera, lubuntu-core. Underbara Lubuntu gänget har till 10.10 möjliggjort lubuntu-core installation. Det är en minimalistisk installation. Vilket är bra för er som inte vill ha massa extra applikationer om ni redan kör Ubuntu/Xubuntu/Kubuntu. Ni kan installera från synaptic/terminal/programförrådet.
Efter installationen, loggar ni ut. Nu kollar ni längst ner i skärmbilden och kollar på skrivbord. Där ändrar ni er befinntliga skrivbord till Lubuntu. Skriver in ert användarnamn och lösenord. Nu är ni inloggade med Lubuntu. Den är lättviktad och snabb. Väldigt lätt att gå tillbaks till er ursprungliga skrivbordsval. Istället för Lubuntu väljer ni er ursprungliga skrivbord och följer samma procedur.
11. Ändra grundinställningarna för swap kan också bidra till snabbare boot-tid. Läs:
http://www.lathund.nu/2009/02/08/snabba ... utan-swap/

Lycka till!

(Ta en titt Tobbe. Hoppas det kan vara till hjälp för dig och andra.)

Edit:
Måste lära mig att läsa saker och ting innan jag postar något. ;D

Tusen tack, där finns en massa smått och gott

//Tobbe
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Christer, riktigt roligt för dig. Jag kan faktiskt nämnda att compiz är fantastisk och har blivit ännu bättre. Det är sant att skillnaden kanske inte är så stor, men tillräckligt märkbart för mig som kört med effekterna på och av. Roligt att du ej märker några skillnaden. Hoppas fler har samma tur som dig. ;)

TobbeT, inga problem. Hoppas något kommer till användning. :P
Påvels blogg:
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

TobbeT skrev: http://paste.ubuntu.com/539531/

Jag har ett kort i datorn som är nåt billigt elände BTTV som är kopplad till en Sony CCD från http://www.overvakningsbutiken.se/shop/ ... Dgod9gxEkg

Den funkar lite si och så kan man säga. Har inte fått till alla inställningar riktigt än. Ibland är det kanonbild, sen blir det störningar upptill. Tror det har att göra med "shared memory" har inte hittat det optimala värdet än.
Jo jag skulle gärna vilja se en boot utan det där kortet.....
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Hade en gång konfigurerat, förbättrat eller mekat med mitt Ubuntu utan att riktigt förstå vad jag gjorde. Vid uppstart sökte systemet efter internetadresser, som inte längre fanns. Linux är som känt envist och det räcker länge innan det ger upp och fortsätter vidare med uppstarten.

Mitt råd är att installera eller ominstallera den senaste Ubuntuversionen. Med formatering och allt får man åter ett jungfrulikt Ubuntu.
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

pun skrev:
TobbeT skrev: http://paste.ubuntu.com/539531/

Jo jag skulle gärna vilja se en boot utan det där kortet.....
Ok, ska plocka ur det nån dag framöver.

Har tweakat det mesta som kurdistan visade men tyvärr märker jag ingen skillnad. Det kanske är korteländet. Återkommer...

//Tobbe
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Körde
sudo dmidecode --type 17
Undrar om mitt arbetsminne är ok då exempelvis
Total Width: 64 bits
Data Width: 72 bits
Blir inte något bortlämnat då data är större än det totala?

Fick följande resultat för mitt 3.9 Gb minne:
# dmidecode 2.9
SMBIOS 2.4 present.

Handle 0x0031, DMI type 17, 27 bytes
Memory Device
Array Handle: 0x002F
Error Information Handle: Not Provided
Size: 2048 MB
Form Factor: DIMM
Set: None
Locator: DIMM0
Bank Locator: BANK0
Type: DDR2
Type Detail: Synchronous
Speed: 333 MHz (3.0 ns)
Manufacturer: Manufacturer0
Serial Number: SerNum0
Asset Tag: AssetTagNum0
Part Number: PartNum0

Handle 0x0033, DMI type 17, 27 bytes
Memory Device
Size: 1024 MB
Locator: DIMM1
Bank Locator: BANK1
Manufacturer: Manufacturer1
Serial Number: SerNum1
Asset Tag: AssetTagNum1
Part Number: PartNum1

Handle 0x0035, DMI type 17, 27 bytes
Memory Device
Size: 1024 MB
Locator: DIMM2
Bank Locator: BANK2
Manufacturer: Manufacturer2
Serial Number: SerNum2
Asset Tag: AssetTagNum2
Part Number: PartNum2

Handle 0x0037, DMI type 17, 27 bytes
Memory Device
Total Width: Unknown
Data Width: Unknown
Size: No Module Installed
Locator: DIMM3
Bank Locator: BANK3
Type: Unknown
Type Detail: Unknown
Speed: Unknown
Manufacturer: Manufacturer3
Serial Number: SerNum3
Asset Tag: AssetTagNum3
Part Number: PartNum3
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

Nyinstallation, borttag av kamerakortet. Nu är datorn igång på under 45 sekunder. Yay!!!

Case closed O0

//Tobbe
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

TobbeT skrev:Nyinstallation, borttag av kamerakortet. Nu är datorn igång på under 45 sekunder. Yay!!!
Jo det där kamerkortet skrämde slag på kärnan....

Bra att det löste sig !
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

pun skrev:
TobbeT skrev:Nyinstallation, borttag av kamerakortet. Nu är datorn igång på under 45 sekunder. Yay!!!
Jo det där kamerkortet skrämde slag på kärnan....

Bra att det löste sig !
Men det lustiga är ju att det har funkat klanderfritt från version 9.04 och bakåt, så nånting annat i de nya versionerna har förändrats.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

TobbeT skrev: Har tweakat det mesta som kurdistan visade men tyvärr märker jag ingen skillnad. Det kanske är korteländet. Återkommer...
//Tobbe
Har du provat mina tips på nytt? Konstigt för du borde se förbättring av tiden. Det gör i alla fall jag. :P

Ta en titt gärna på screencast från en lubuntu-team medlem. Riktig duktig person dessutom, som även har en egen dist. Jag rekommenderar dig endast köra hans tips om du är desperat behov av extra ram och dylik. Annars låt bli! ;)

Länk:
http://lubuntu.net/blog/lubuntu-screenc ... ory-tuning
Påvels blogg:
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"