Ubuntu 10.10, Maverick Meerkat

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
suliman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 10.10, Maverick Meerkat [LÖST]

Inlägg av suliman »

Jag körde en uppgradering av 10.04 och det mesta funkar fint. Men ett "problem" som alltid dyker upp vid uppgraderingar är att jag får likt dessa felmeddelanden varje gång jag kollar efter uppdateringar:
W:Failed to fetch http://packages.medibuntu.org/dists/mav ... ckages.bz2 Hash Sum mismatch
, W:Failed to fetch http://packages.medibuntu.org/dists/mav ... ckages.bz2 Hash Sum mismatch
, W:Failed to fetch http://ppa.launchpad.net/mozillateam/fi ... ackages.gz 404 Not Found
, W:Failed to fetch http://linux.dropbox.com/ubuntu/dists/m ... ackages.gz 404 Not Found
, E:Some index files failed to download, they have been ignored, or old ones used instead.
Vad betyder detta egentligen? Jag kan ju bocka bort dem i sources men om jag inte har dessa repos aktiverade, hur uppgraderas t.ex. dropbox och firefox? Behöver man skaffa nya repos-adresser för maverick?
Senast redigerad av 1 suliman, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu 10.10, Maverick Meerkat

Inlägg av pun »

suliman skrev: Vad betyder detta egentligen? Jag kan ju bocka bort dem i sources men om jag inte har dessa repos aktiverade, hur uppgraderas t.ex. dropbox och firefox? Behöver man skaffa nya repos-adresser för maverick?
Om du markerar en ppa-adress och sedan väljer redigera så ska du ändra lucid till maverick OBS små bokstäver !

Medibuntus ppa tar du bort och kör sedan det här bauta-kommandot:

Kod: Markera allt

sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list; sudo apt-get -q update; sudo apt-get --yes -q --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring; sudo apt-get -q update
OBS! Det är 2 rader för varje ppa !!!!

Hoppas du har kollat in nya Firefox4 i Mozilla ppat.... ;)

EDIT klickbar bild

Bild

Uploaded with ImageShack.us
suliman

Inlägg av suliman »

Tack för svaret, men det hjälpte inte. Jag har markerat dem som ger felmeddelande när jag försöker uppdatera. Kommer de att börja fungera senare? Eller varför får jag felmeddelande på dessa men inte andra?
Bilagor
Selection_003.png
Selection_003.png (175.13 KiB) Visad 1467 gånger
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Aha... det var firefox-stable du körde.... bara att ta bort eftersom det inte finns några maverick-paket där. (maverick kör ju redan den senaste stabila)

Dropbox ska ändras till lucid igen

Medibuntu tar du bort och kör mitt kommando
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Precis. Om du har en sources.list och bytger 'lucid' till 'maverick' rakt av så innebär det att den då letar efter en maverick-katalog. Finns ingen sådan får du ett errormeddelande...

Vad 'Hash Sum mismatch' innebär i detta sammanhanget vette katten men troligtvis att den har en hashtabell från Lucid som jämförs med fillistan för maverick eller nåt sånt där, och då dom inte matchar får du ett errormeddelande...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Precis. Om du har en sources.list och bytger 'lucid' till 'maverick' rakt av så innebär det att den då letar efter en maverick-katalog. Finns ingen sådan får du ett errormeddelande...
.

Nej det är inte så eftersom Launchpads ppas numera inte syns i sources.list...

De ligger i sources.list.d

Däremot så syns de då i programvarukällor som avskaffats som eget GUI i Maverick och nås istället från Mjukvarucentret eller sudo software-properties-gtk

;)

-------------------------------------------------------
Överkurs!

Nörden kan labba med det här kommandot...

Kod: Markera allt

for i in $(cat /etc/apt/sources.list.d/* | grep -o http.* | sed s/\ .*//) ; do echo $i && curl -silent -I $i/dists/maverick | grep -o 404; done;
Ovanstående ger en felflagga för alla förråd som inte är "Maverick".... osv..
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sorry, vad jag menade var att man inte bara kan byta 'lucid' till 'maverick' i en ppa-listning och vänta att det skall fungera - det krävs ju att det finns en avdelning för Maverick och filer i det... ;)
suliman

Inlägg av suliman »

Tackar för hjälpen och info om hur det funkar och inte funkar.

Jag gjorde som du skrev pun och nu får jag inte felmeddelanden längre.
En fråga till bara. Nu när jag tagit bort firefox ppa, hur hålls firefox uppdaterad? Sker det via firefox egen uppdateringstjänst?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Firefox ingår i Ubuntu's vanliga PPA'er. :)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

suliman skrev:Tackar för hjälpen och info om hur det funkar och inte funkar.

Jag gjorde som du skrev pun och nu får jag inte felmeddelanden längre.
En fråga till bara. Nu när jag tagit bort firefox ppa, hur hålls firefox uppdaterad? Sker det via firefox egen uppdateringstjänst?
Jo den senaste versionen av Firefox ingår ju redan i Ubuntu 10.10 och den finns då i ordinarie förråd därför behövs inget ppa.

PPAs är till för sådant som inte ligger i Ubuntus stabila förråd för en viss utgåva.

Kommande Firefox 4 är ett exempel på något som man då enkelt kör från ett PPA men är då inte officiellt stött i en viss utgåva.
ErikH

Inlägg av ErikH »

Hej.

Av nedanstående konversation har jag förstått att software sources numera kan hitta under mjukvarucenter. Jag har hittat dem där, men hur öpnnar jag programmet? sudo software-respositories-gtk ger ett antal rader i terminalen.

/Erik
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det finns åtminstone fyra sätt att öppna fönstret Programkällor

1) Mjukvarucenter, Redigera > Programkällor
2) Uppdateringshanteraren, knappen Inställningar
3) kommandot gksu software-properties-gtk
4) System > Administration > Programkällor

Om man vill ha tillgång till det fjärde alternativet så behöver man aktivera Programkällor som ligger dold fr.o.m Maverick. Det gör man genom att högerklicka på panelmenyn, välja Redigera menyer och där sen markera menyn Administration i kolumnen Menyer och sen bocka i Programkällor i kolumnen Objekt.

Edit: Missade ett sätt
5) Synaptic, Inställningar > Förråd

alla vägar bär till ... Programkällor verkar det som :)
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

@Bowmore

Jag litar inte på det där efter idag. Jag tog bort en källa i Synaptic (och uppdaterade källorna) och lite senare öppnade jag 'Programkällor' (din nr. 4 där) och då låg den källan jag tog bort i Synaptic kvar där och den promptade mig direkt att jag skulle uppdatera källorna...

Very odd indeed... ::)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det verkar skumt då det är samma program och gui :o
Provade att ändra via Synaptic och det funkade för mig.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"