Vad betyder detta egentligen? Jag kan ju bocka bort dem i sources men om jag inte har dessa repos aktiverade, hur uppgraderas t.ex. dropbox och firefox? Behöver man skaffa nya repos-adresser för maverick?W:Failed to fetch http://packages.medibuntu.org/dists/mav ... ckages.bz2 Hash Sum mismatch
, W:Failed to fetch http://packages.medibuntu.org/dists/mav ... ckages.bz2 Hash Sum mismatch
, W:Failed to fetch http://ppa.launchpad.net/mozillateam/fi ... ackages.gz 404 Not Found
, W:Failed to fetch http://linux.dropbox.com/ubuntu/dists/m ... ackages.gz 404 Not Found
, E:Some index files failed to download, they have been ignored, or old ones used instead.
Ubuntu 10.10, Maverick Meerkat
Re: Ubuntu 10.10, Maverick Meerkat [LÖST]
Jag körde en uppgradering av 10.04 och det mesta funkar fint. Men ett "problem" som alltid dyker upp vid uppgraderingar är att jag får likt dessa felmeddelanden varje gång jag kollar efter uppdateringar:
Senast redigerad av 1 suliman, redigerad totalt 12 gånger.
Re: Ubuntu 10.10, Maverick Meerkat
Om du markerar en ppa-adress och sedan väljer redigera så ska du ändra lucid till maverick OBS små bokstäver !suliman skrev: Vad betyder detta egentligen? Jag kan ju bocka bort dem i sources men om jag inte har dessa repos aktiverade, hur uppgraderas t.ex. dropbox och firefox? Behöver man skaffa nya repos-adresser för maverick?
Medibuntus ppa tar du bort och kör sedan det här bauta-kommandot:
Kod: Markera allt
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list; sudo apt-get -q update; sudo apt-get --yes -q --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring; sudo apt-get -q update
Hoppas du har kollat in nya Firefox4 i Mozilla ppat....

EDIT klickbar bild

Uploaded with ImageShack.us
Tack för svaret, men det hjälpte inte. Jag har markerat dem som ger felmeddelande när jag försöker uppdatera. Kommer de att börja fungera senare? Eller varför får jag felmeddelande på dessa men inte andra?
- Bilagor
-
- Selection_003.png (175.13 KiB) Visad 1467 gånger
Aha... det var firefox-stable du körde.... bara att ta bort eftersom det inte finns några maverick-paket där. (maverick kör ju redan den senaste stabila)
Dropbox ska ändras till lucid igen
Medibuntu tar du bort och kör mitt kommando
Dropbox ska ändras till lucid igen
Medibuntu tar du bort och kör mitt kommando
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Precis. Om du har en sources.list och bytger 'lucid' till 'maverick' rakt av så innebär det att den då letar efter en maverick-katalog. Finns ingen sådan får du ett errormeddelande...
Vad 'Hash Sum mismatch' innebär i detta sammanhanget vette katten men troligtvis att den har en hashtabell från Lucid som jämförs med fillistan för maverick eller nåt sånt där, och då dom inte matchar får du ett errormeddelande...
Vad 'Hash Sum mismatch' innebär i detta sammanhanget vette katten men troligtvis att den har en hashtabell från Lucid som jämförs med fillistan för maverick eller nåt sånt där, och då dom inte matchar får du ett errormeddelande...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
farmfield skrev:Precis. Om du har en sources.list och bytger 'lucid' till 'maverick' rakt av så innebär det att den då letar efter en maverick-katalog. Finns ingen sådan får du ett errormeddelande...
.
Nej det är inte så eftersom Launchpads ppas numera inte syns i sources.list...
De ligger i sources.list.d
Däremot så syns de då i programvarukällor som avskaffats som eget GUI i Maverick och nås istället från Mjukvarucentret eller sudo software-properties-gtk

-------------------------------------------------------
Överkurs!
Nörden kan labba med det här kommandot...
Kod: Markera allt
for i in $(cat /etc/apt/sources.list.d/* | grep -o http.* | sed s/\ .*//) ; do echo $i && curl -silent -I $i/dists/maverick | grep -o 404; done;
- farmfield
- Kontakt:
Sorry, vad jag menade var att man inte bara kan byta 'lucid' till 'maverick' i en ppa-listning och vänta att det skall fungera - det krävs ju att det finns en avdelning för Maverick och filer i det... 

Tackar för hjälpen och info om hur det funkar och inte funkar.
Jag gjorde som du skrev pun och nu får jag inte felmeddelanden längre.
En fråga till bara. Nu när jag tagit bort firefox ppa, hur hålls firefox uppdaterad? Sker det via firefox egen uppdateringstjänst?
En fråga till bara. Nu när jag tagit bort firefox ppa, hur hålls firefox uppdaterad? Sker det via firefox egen uppdateringstjänst?
- farmfield
- Kontakt:
Firefox ingår i Ubuntu's vanliga PPA'er. 

Jo den senaste versionen av Firefox ingår ju redan i Ubuntu 10.10 och den finns då i ordinarie förråd därför behövs inget ppa.suliman skrev:Tackar för hjälpen och info om hur det funkar och inte funkar.
PPAs är till för sådant som inte ligger i Ubuntus stabila förråd för en viss utgåva.
Kommande Firefox 4 är ett exempel på något som man då enkelt kör från ett PPA men är då inte officiellt stött i en viss utgåva.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hej.
Av nedanstående konversation har jag förstått att software sources numera kan hitta under mjukvarucenter. Jag har hittat dem där, men hur öpnnar jag programmet? sudo software-respositories-gtk ger ett antal rader i terminalen.
/Erik
Av nedanstående konversation har jag förstått att software sources numera kan hitta under mjukvarucenter. Jag har hittat dem där, men hur öpnnar jag programmet? sudo software-respositories-gtk ger ett antal rader i terminalen.
/Erik
Det finns åtminstone fyra sätt att öppna fönstret Programkällor
1) Mjukvarucenter, Redigera > Programkällor
2) Uppdateringshanteraren, knappen Inställningar
3) kommandot gksu software-properties-gtk
4) System > Administration > Programkällor
Om man vill ha tillgång till det fjärde alternativet så behöver man aktivera Programkällor som ligger dold fr.o.m Maverick. Det gör man genom att högerklicka på panelmenyn, välja Redigera menyer och där sen markera menyn Administration i kolumnen Menyer och sen bocka i Programkällor i kolumnen Objekt.
Edit: Missade ett sätt
5) Synaptic, Inställningar > Förråd
alla vägar bär till ... Programkällor verkar det som
1) Mjukvarucenter, Redigera > Programkällor
2) Uppdateringshanteraren, knappen Inställningar
3) kommandot gksu software-properties-gtk
4) System > Administration > Programkällor
Om man vill ha tillgång till det fjärde alternativet så behöver man aktivera Programkällor som ligger dold fr.o.m Maverick. Det gör man genom att högerklicka på panelmenyn, välja Redigera menyer och där sen markera menyn Administration i kolumnen Menyer och sen bocka i Programkällor i kolumnen Objekt.
Edit: Missade ett sätt
5) Synaptic, Inställningar > Förråd
alla vägar bär till ... Programkällor verkar det som

Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 14 gånger.
- farmfield
- Kontakt:
@Bowmore
Jag litar inte på det där efter idag. Jag tog bort en källa i Synaptic (och uppdaterade källorna) och lite senare öppnade jag 'Programkällor' (din nr. 4 där) och då låg den källan jag tog bort i Synaptic kvar där och den promptade mig direkt att jag skulle uppdatera källorna...
Very odd indeed...
Jag litar inte på det där efter idag. Jag tog bort en källa i Synaptic (och uppdaterade källorna) och lite senare öppnade jag 'Programkällor' (din nr. 4 där) och då låg den källan jag tog bort i Synaptic kvar där och den promptade mig direkt att jag skulle uppdatera källorna...
Very odd indeed...

Det verkar skumt då det är samma program och gui
Provade att ändra via Synaptic och det funkade för mig.

Provade att ändra via Synaptic och det funkade för mig.