Installera i Ubuntu - hur f-n gör man?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Installera i Ubuntu - hur f-n gör man?

Inlägg av pun »

Ok, VDPAU tidigare diskuterat måste aktiveras för att användas.

Sen håller jag då med om att det kan vara en fördel med en senare drivare och då rekommenderar jag den senaste 260 drivaren som fås i det här ppa:t

Info om ppa:t
https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates

Installation:

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates 

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade
----------------------------------------------------------------
Att aktivera VDPAU

VDPAU stöds enbart av mplayer och för att få ett bra GUI så installerar man smplayer

Sen går man in i smplayers inställningar för Video och ändrar utgången till VDPAU

------------------------------------------------------------------------

Samma sak med XBMC

Nu kör jag testversionen av XBMC men jag har för mig att det ser lika ut i den stabila.

Bilden klickbar:
Bild

Tillåt hårdvaruacceleration VDPAU ska då vara ibockat !

Lycka till..... ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det är väl inte implementerat i Totem än kanske men Gstreamer >0.10.14 innehåller "experimental vdpau plugin" enl. releasemeddelandet... :)
wavestation
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av wavestation »

Nu jäklar... Jag har fått igång en grafikdrivare som kan spela upp 1080p utan att storkna. Jag hittade dessa trolldomsramsor
The Simple way :

1.sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates

2.sudo apt-get update

3.sudo apt-get upgrade

* 260.19.04 version
Inte för att jag begriper vad de gör, men tänk vilka underverk några rader tecken kan göra! Det hände lite saker i terminalfönstret men jag kunde inte se någon skillnad så jag tänkte att jag skulle starta om härligheten. Omstarter är bra. I alla fall i windowsvärlen. Man skall inte underskatta kraften i omstart. När jag skulle klicka på "Restart" så stod det "Restart Requiered" vilket jag tolkade som ett gott omen. Fast än själ var fyllt av tvivel så visade det sig ha hänt något. Något bra. Det tog bara tre kvällar där jag suttit böjd som en räka över tangentbordet. Hade gärna suttit bekvämt tillbakalutat i soffan, som nu med laptopen i knät, och gjort detta men räckvidden på den trådlösa musen/tangentbordet är typ 46 Ångström.

Hur som helst... de trailers jag kollade på, jag har inga högupplösta filmer än, hade perverst bra bild på min Samsung 46-tummare. Fast allt är bättre än den analoga kabel-TV jag är van vid. Och XBMC var härligt intuitivt och jag hade inga problem att lägga till intern hårddisks mappar och min NAS-disk. Jag måste bara skaffa lite mer speed i nätet. Trådlöst 54 MBit/s, och då snackar vi radiohastigheten åt båda hållen, gör ju inte att hatten blåser av.

Nästa projekt är att få fjärrkontrollen att fungera. Har suttit en del med det ikväll men den nöten är inte knäckt ännu. Men jag "har ju hela helgen på mig..." :D
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bra..... ;)

Jo det här med fjärrkontroller har jag inte gett mig in på än.....

Om detta:
http://lifehacker.com/5501010/enhance-y ... any-device

Nu har jag en Android (HTC Hero) så man kanske skulle kolla om det finns nån guide.... 8)

------------------------------------------------------
Kommandona du utförde.

1. Lägger till ett ppa-repo, förrådsnycklar läggs till

2. uppdaterar paketlistan med de paket som finns i det nya förrådet

3. uppgraderar paket som finns i nyare version från ppa-förrådet

ppa-förråd ska man vara försiktiga med eftersom det finns några som inte riktigt har koll på vad de håller på med. :P

I ditt fall då så drivs ppa:t av Ubuntus egna X-org paketerare som då på ett enkelt sätt erbjuder den senaste drivaren för Ubuntu användare.

XBMCs Ubuntu ppa kommer då från en officiell XBMC-guide...

Ha de kul med Ubuntu o XBMC ...... ;D
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

For att spinna vidare pa puns forklaring:
- sudo = super user do (everything), dvs ger dig administratorsrattigheter, genom att du skriver in losenord.
- apt-get = programet som installerar och updaterar dina paket. Man maste vara administrator for att kora det, dar av "sudo"
wavestation

Inlägg av wavestation »

Idag har jag vart ledig. Efter att ha kört farsan 20 mil till flyget kom jag hem vid 14-tiden och tänkte unna mig att koppla av med lite godis och en bra film. "Barry Lyndon" kändes som ett bra val och jag var sugen på att kolla på denna storslagna och vackra film. Innan dess tänkte jag lite snabbt kolla på det där med fjärrkontrollen. Jag hittade en guide på lathund.nu för någon dag sedan och såg att den hade löst problemet för en annan snubbe. Jag följde den till punkt och pricka men med den skillnaden att jag faktiskt använde den senaste drivare som är avsedd för min version av Ubuntu. Det fungerade naturligtvis inte. Jag loggade in som root och gjorde om samma sak. Det fungerade naturligtvis inte. Jag testade en annan drivrutin, core-någonting, och det funkade naturligtvis inte heller. Ja, jag startade om datorn mellan varje gång. Nähe, fuck fjärrkontrollen, tänkte jag och kom i samma ögonblick på att det inte gick att spela DVD-filmer i XBMC. Det borde gå att lösa med ett par rader trolldomsord i terminalen tänkte jag. Innan dess försökte jag installera VLC-player enligt instruktionerna på deras hemsida. Det gick inte.

Jag började googla och blev något förvånad när de sidor jag skulle öppna inte gick att öppna. Först tänkte jag att det som vanligt var min uppkoppling från Glocalnet som gått ned. Den gör det så och då. Det märkliga var att mina andra datorer kom ut på nätet. För att kolla om det var browsern som keffade öppnade jag XBMC för att spela lite musik men den fick ingen kontakt med min nätverksdisk. Omstart. Testa. Jo, nu funkade det. En stund. Sedan tappade jag nätverket igen. Ytterligare omstart och det fungerade en stund för att sedan tappa nätverket. Jo just det, datorn låste sig också när jag skulle stänga ned XBMC. Dessutom fastnade den när den skulle kolla efter uppdateringar. Den kollade och kollade och kollade och kollade och... till slut startade jag om skiten.

Nu har jag tappat lusten att kolla på film. Min tänkta filmeftermiddag blev förstört och jag är på sällsynt dåligt humör.
Installera fjärrkontroll - FAIL
Installera VLC - FAIL
Spela DVD i XBMC - FAIL
Stabilt och bra - FAIL

Jag blir så... upprörd. Den här skiten lockar fram mina sämsta sidor, värst av allt är att jag fick min eftermiddag förstörd.

Nu har jag ställt tillbaka min DVD-spelare och ställt in datorn i arbetsrummet. Datorn är det inga fel på men just nu vill jag inte se skiten. Jag är totalt chanslös när det strular så här eftersom jag inte kan Linux. Det känns lite som en Alfa Romeo - kör man en timme får man meka minst det dubbla. Och dessutom kan jag inte meka med bilar. Jag har varken tid eller lust att krångla med uppfuckade operativsystem som jag dessutom inte begriper något av. Tack gode gud för Windows...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo...hmmmm

Det här men guider man hittar kan ibland vara ett "bojsänke"... :P
Den här är nog med största sannolikhet utdaterad... ubuntu 9.10 !
http://www.lathund.nu/2010/02/02/instal ... untu-9-10/

----------------------------

VLC ligger i Ubuntus förråd och man besöker inga hemsidor för det....kolla Meny Program och mjukvarucentret !

---------------------------
DVDs behöver mystiska terminalkommandon för att funka... :P
http://help.ubuntu-se.org/10.04/musicvi ... o-dvd.html

Urbota korkat.... håller jag med om...! :P

-------------------------
Varför nätverket började trassla vete tusan....

Sedan köra Windows......urrrk... ;)
wavestation

Inlägg av wavestation »

Hm... kanske skulle testa att installera om Ubuntu. Nu vet jag ju hur jag får in NVIDIA-frivaren och XBMC. Det tar ju inte så lång tid att installera. Skall kolla hur det blir med Windows XP bara. 8)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

wavestation skrev: Det tar ju inte så lång tid att installera. Skall kolla hur det blir med Windows XP bara. 8)
Jo det är ju totalt "ryyyys" för du har ju gått i "standardfällorna" som en "newbie" gör. Att hellre köra XP är ju sedan mediokert, IMHO.. ;)

Sen för att höja insatserna så skulle jag inte spilla tid med Ubuntu 10.04 utan gå direkt till Ubuntu 10.10 som kommer på söndag men kan laddas ner här:

http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/

Maverick(10.10) kör det senaste av allting inkl nvidia drivaren och det passar nog din burk bra...

Höjta till hur du gör för XBMCs installation måste modifieras lite !

Ett till måste-paket för i princip ALLA användare är även paketet ubuntu-restricted-extras som ska installeras direkt, innehåller bla codecs
wavestation

Inlägg av wavestation »

pun skrev:
Jo det är ju totalt "ryyyys" för du har ju gått i "standardfällorna" som en "newbie" gör.
Du... det där gjorde att jag helt plötsligt kände mig normal ;D
Jag installerade om Ubuntu igår, fast det är version 10.04. Grafiken är inga problem och XBMC borde jag ju få igång också. Jag hittade även något om hur man spelar upp DVD-skivor. Det fanns visst inte stöd för det som standard på grund av upphovsrättsliga frågor. Får se om jag hinner pilla vidare ikväll. Syrran kommer på besök så jag tvivlar på att hon tycker att det är så kul om jag sitter och glor in i en skärm och muttrar fula ord för mig själv.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

wavestation skrev: Du... det där gjorde att jag helt plötsligt kände mig normal ;D
Jag installerade om Ubuntu igår, fast det är version 10.04. Grafiken är inga problem och XBMC borde jag ju få igång också. Jag hittade även något om hur man spelar upp DVD-skivor. Det fanns visst inte stöd för det som standard på grund av upphovsrättsliga frågor. Får se om jag hinner pilla vidare ikväll. Syrran kommer på besök så jag tvivlar på att hon tycker att det är så kul om jag sitter och glor in i en skärm och muttrar fula ord för mig själv.
Ok, Jo.... ett förslag... låt nu installationen "härda" ett tag och fråga INTE Google om några guider för ditt o datt... ;)

Du måste börja från början och det går snabbt eftersom Ubuntu har en klart användbar hjälpfil!

Meny System > Hjälp o Support

Börja med kapitlet om att installera program, där ser du också skillnaden mellan Ubuntu o Windows.

Efter att du sedan blivit mer "varm i kläderna" så kan man ta ut svängarna (vilket du redan gjort iofs)

Fråga sedan över allt du funderar över, bättre än att chansa och det bli bara "pannkaka".... ;)
wavestation

Inlägg av wavestation »

Ja... då var det dags att förstöra ännu en trevlig afton med att försöka få Ubuntu att göra det som det faktiskt skall kunna göra, i alla fall enligt myter och legender - fungerande fjärrkontroll.

Hittade detta: http://forum.xbmc.org/showthread.php?p= ... post550045
Det fungerar skitdåligt. Det fungerar faktiskt inte alls. Får felmeddelande när jag kommer hit: sudo dpkg -i lirc-nct677x-1.0.4-ubuntu9.10.deb
Då får jag detta
dpkg: fel vid hantering av lirc-nct677x-1.0.4-ubuntu10.04.deb (--install):
kan inte komma åt arkivet: Filen eller katalogen finns inte
Fel uppstod vid hantering:
Värdelöst helt enkelt.

Men misströsta inte... ASRoch tipsar om hur man får den mytomspunna fjärrkan-från-helvetet att fungera och det gör de här: http://www.asrock.com/support/note/Ubuntu(10.04)IR.pdf
Man skall ladda om Symnatic (gör det) och söka på [dkms]. När jag söker på detta så får jag precis samma resultat som om jag hade sökt på [fågelbad], [bajskorv] eller [Bill fucking j-vla Gates], det vill säga... absolut ingenting. Nada. Null. ASRock my ass... deras installationsguide stämmer inte med verkligheten. I alla fall inte min verklighet. Och ja, jag har testat att ändra filnamnet så att det gäller den något nyare drrivrutin jag laddat ned.

Skam den som ger sig. Man måste vara påstridig om man skall köra Linux. Windows är för loosers, eller nẗt i den stilen. Dags att testa detta: http://www.lathund.nu/2010/02/02/instal ... untu-9-10/
Det fungerar, naturligtvis, inte heller. Jag tror att "Loofy" ljuger. Det är han som har skrivit en kommentar om att han fått det att fungera. Eller så är han den enda som lyckats. Jag kör installationen efter alla konstens regler och får märkligt nog inga felmeddelanden, men fjärrkan funkar inte för det. Ja, den är enablad i BIOS.

Asså... allvarligt talat... är det alltid så i linuxvärdlen att det inte fungerar att installera enligt instruktionerna? Eller måste planeterna och månen stå i ett visst läge när man gör det, typ att man bara kan installera 3 dagar efter fullmåne förutsatt att det är udda vecka och inte på en helg?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

wavestation skrev: Men misströsta inte... ASRoch tipsar om hur man får den mytomspunna fjärrkan-från-helvetet att fungera och det gör de här: http://www.asrock.com/support/note/Ubuntu(10.04)IR.pdf
Man skall ladda om Symnatic (gör det) och söka på [dkms]. När jag söker på detta så får jag precis samma resultat som om jag hade sökt på [fågelbad], [bajskorv] eller [Bill fucking j-vla Gates], det vill säga... absolut ingenting. Nada. Null. ASRock my ass... deras installationsguide stämmer inte med verkligheten. I alla fall inte min verklighet. Och ja, jag har testat att ändra filnamnet så att det gäller den något nyare drrivrutin jag laddat ned.
Jo... igen... Skippa allting som inte är Ubuntu 10.04 !!!

Sedan vet jag inte hur du söker med Synaptic men dkms finns men det behöver du INTE eftersom du redan aktiverat nVidias-drivare.

Återstår så för dig att ladda ner RÄTT fil och göra som guiden säger ;)

EDIT Manualen är nog knepig att följa... :P

Kollade 10.04 filen och det är en zippad fil.

Packar man upp så finns det ännu fler zip-filer

Source, 32 bitars samt 64 bitars

Packa upp rätt zip-fil så ligger det sedan en deb-fil där......

Den är det bara att packa upp och sedan dubbelklicka på, lika som Windows... ;)
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Den är det bara att packa upp och sedan dubbelklicka på, lika som Windows...
Eller om man gillar att kasta spells i terminalen:

sudo dpkg -i path/to/package.deb
(anvand tab-completion)
OBS "path/to/package.deb" skall givetvis bytas ut mot din sökväg
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Utanför ämnet: För det första vill jag tacka för ditt inledande inlägg i den här tråden. Det var längesedan jag kände igen mig så mycket och skrattade så gott. Skadeglädje är, som det heter, den enda sanna glädjen. ;D

Om du inte lyckats installera VLC än, kan du göra detta genom att

1. Klicka på menyn Program -> Programcentral för Ubuntu och
2. söka på vlc högst upp i högra hörnet.
3. Klicka på Installera. Klart.

I Programcentralen kan du hitta alla programvaror i funktionsindelade avdelningar. Kontorsprogram under Kontor, mediaspelare under Ljud och Video, du fattar... :) Alla dessa ligger i ett repository/förråd på canonicals servrar eller via en en svensk spegelsajt.

När man kör pakethanteringssystemet laddas ett antal registerfiler ner till datorn som specificerar vilka olika programpaket som finns tillgängliga. Det är dessa som utgör databasen för dina sökningar i Synaptic/Programcentralen.

I tillägg till detta kan man lägga specialprogramvara, via PPA (Personal Package Archive) som vissa utvecklare tillhandahåller. De erbjuder ofta nyare versioner, eller att programvaran anpassats till ett eller annat behov.

Till Ubuntu 10.04 tillhandahålls inte de senaste NVidia-drivrutinerna i standardförråden och det är därför du behöver lägga till extraförråden som bland andra pun hänvisar till.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

wavestation skrev:
Men misströsta inte... ASRoch tipsar om hur man får den mytomspunna fjärrkan-från-helvetet att fungera och det gör de här: http://www.asrock.com/support/note/Ubuntu(10.04)IR.pdf

Asså... allvarligt talat... är det alltid så i linuxvärdlen att det inte fungerar att installera enligt instruktionerna? Eller måste planeterna och månen stå i ett visst läge när man gör det, typ att man bara kan installera 3 dagar efter fullmåne förutsatt att det är udda vecka och inte på en helg?
Du ska veta att det bara går att installera mellan 12.30 och halv ett, på udda skottår. ;D

Skämt åsido, det går tyvärr inte att förutsätta att guider som skrivits för en version av Ubuntu ska funka på en annan version. Det är lite som att förutsätta att en Windows XP-guide ska funka på Windows 7. Det kan göra det, men det är inte säkert.

Fråga: sökte du i Synaptic på

dkms
eller

[dkms]
? Det första bör gå utmärkt, men det senare kommer inte att göra det. Dåligt skrivna instruktioner, imho.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
wavestation

Inlägg av wavestation »

Ärligt talat... nu kan vi väl sluta skoja? Lite roligt var det att få tänka lite, men jag känner att jag inte har tid att leka mer ;D Så kom igen... vilka magiska ord skriver man i terminalen för att få DVD-spelaren att funka? Ni fattar... det måste finnas någon fräsig kod som jag kan klippa in i terminalen som gör att jag kan spela DVD-skivor i XBMC. Så var det ju med både grafikkortet och XBMX. Fjärrkontrollen skiter jag i nu. Jag var nära att gå på att den skulle gå att få att fungera, men sedan insåg jat att även detta var en skämt, om än ett rätt kul sådant. Dikt, båg och ordkonst är vad det är.

Ni verkar vara schysta typer så ni fattar säkert och avslöjer rätt terminalramsa nu :glad:
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo jag har ju redan skrivit om den urfåniga ramsan man måste skriva... :P

sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh
Sen kan man läsa mer om detta trams här....
http://help.ubuntu-se.org/10.04/musicvi ... o-dvd.html

Där någon "kuf" vägrar ta bort stoppskylten... :P
wavestation

Inlägg av wavestation »

"sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh"
ger mig "command not found"

Då kollar vi på denna sida: http://help.ubuntu-se.org/10.04/musicvi ... o-dvd.html
apt:libdvdnav4 - kommandot hittas inte
apt:libdvdread4 - kommandot hittas inte
apt:gstreamer0.10-plugins-bad - kommandot hittas inte
apt:gstreamer0.10-plugins-ugly - kommandot hittas inte

Undra vad Sverker i Plus skulle säga om detta?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Funkar alldeles utmärkt på min burk....

plun@plun-laptop:~$ sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh
--2010-10-15 19:33:24--  http://packages.medibuntu.org/dists/natty/free/binary-amd64/Packages
Resolving packages.medibuntu.org... 88.191.127.22
Connecting to packages.medibuntu.org|88.191.127.22|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 0 [text/plain]
Saving to: `/tmp/dvdcss-tbN180/Packages'

[ <=>                                   ] 0           --.-K/s   in 0s      

2010-10-15 19:33:25 (0.00 B/s) - `/tmp/dvdcss-tbN180/Packages' saved [0/0]

--2010-10-15 19:33:25--  http://packages.medibuntu.org/
R
Likaså apt.....

Jag tror inte Sverker är så smart att han kör en Formel 1 racer ala Ubuntu... O0
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"