Behöver råd på bästa smartphone

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Behöver råd på bästa smartphone

Inlägg av KiviE »

Galaxy S eller Desire hade jag valt mellan om jag skulle ha köpt en ny idag, om jag nu skulle ha ansett mig ha råd med så dyra telefoner.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

KiviE skrev:Galaxy S eller Desire hade jag valt mellan om jag skulle ha köpt en ny idag, om jag nu skulle ha ansett mig ha råd med så dyra telefoner.
You and me both... ;) :)
Andersen

Inlägg av Andersen »

Jag sitter i samma sits, jag har en budget på ca. 12 000 och behöver tre telefoner.

Den ena blir nog en Iphone 4, samt två android baserade telefoner.

Först funderade jag på en Sony Ericson Xperia X10 Mini Pro, för jag vill inte ha något stort åbäke att kånka på. Till min fasa såg jag att batteritiden suger på denna modell, så då får det bli något annat.

Tänkbara kandidater:

HTC Wildfire
???
???
???

Idetorka så det heter duga, samt att jag precis kom hem från krogen full som ett ägg. Det jag behöver är förslag på en liten android baserad telefon med hyfsade specifikationer.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Andersen skrev: Idetorka så det heter duga, samt att jag precis kom hem från krogen full som ett ägg. Det jag behöver är förslag på en liten android baserad telefon med hyfsade specifikationer.
?!?!? :D Oavsett vad så borde du nog nyktra till *innan* du tar ett beslut... ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag hade lugnat mig några månader. LG kommer ju med en dual core processor Q4. :) Jag förmodar att det kommer ploppa in lite andra nya modeller snart. Alla som finns ute idag är ju gamla redan.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Andersen

Inlägg av Andersen »

johanre skrev:?!?!? :D Oavsett vad så borde du nog nyktra till *innan* du tar ett beslut... ;)
Inget problem där, det verkar som att allt man vill ha tar 30 dagar att få hem. Det är den informationen som jag fick av Dialect butiken.

@Hund

Det verkar som att du har rätt, enligt specifikationerna så har en del av telefonerna Android OS 1.6.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Andersen skrev:
johanre skrev:?!?!? :D Oavsett vad så borde du nog nyktra till *innan* du tar ett beslut... ;)
Inget problem där, det verkar som att allt man vill ha tar 30 dagar att få hem. Det är den informationen som jag fick av Dialect butiken.

@Hund

Det verkar som att du har rätt, enligt specifikationerna så har en del av telefonerna Android OS 1.6.
Det är ganska ovanligt att lurarna idag har 1.6. Möjligt att dom kanske fortfarande skeppas med 1.6 men nästan alla har officiell tillgång till 2.0, 2.1 eller 2.2. :)
Andersen

Inlägg av Andersen »

Vad var det för LG telefon som skulle ha dual core cpu?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Andersen skrev:Vad var det för LG telefon som skulle ha dual core cpu?
http://androidandme.com/2010/09/phones/ ... nes-in-q4/
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Har idag återingen snurrat på MediaMarkt och kollat på lurarna och Galaxy S är tveklöst den som sticker ut mest såväl som prestandamässigt som skärmen som ju är galet najs...

Kom på en sak som man bör tänka på och det är processorgenerationen. Tittade på HTC Legend idag och tycker den är väldigt trevlig sett till storleken, men så kom jag på att processorn ju är av den äldre generationen och då t.ex. inte stöder dom senaste versionerna av Google Earth & lite annat sånt... :-[

Så skall man ha en lur, kolla att CPU'n är ARM v7 eller senare bara... Framtidssäkerhet som sagt... :)

Ang. Hunds länk där, senaste Ubuntu-kärnan har ju stöd för Tegra2, hehe, så man kan säker få igång UNE på den... ;)
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Du kan ju förlänga batteritiden på N900:an genom att endast köra med GSM istället för 3G och på någon skum vänster så blir batteritiden bättre ju längre tiden går O_o

Men jag köra nu 3G samt online från morgon till kväll på nätet med min mobil som automatiskt synkar mot min jobbmail (exchange) och då jag kommer hem har jag ungefär 50-60% kvar på batteriet. Då har jag även åkt tåg 1 timma ToR och lyssnat på musik samtidigt alt. suttit ansluten via datorn till nätet =)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jo, kollade på N900 idag igen och det som stör mig är tjockleken. Själv tillhör jag inte de som vill ha fysiskt tangentbord, det virtuella fungerar hyfsat på 3.2", bra på 3.5" och på 3.7" och större fungerar det perfekt... Men det där är ju en smaksak.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

CryingFreeman skrev:Hej!

Jag sitter och funderar på att efter många om och men köpa mig en telefon. Jag måste säga att jag gillar HTC Legend, att ha ett skal i ett helgjutet stycke metall tilltalar mobiltapparen i mig.

Men jag funderar också på en Nokia N900 och har fått en del indikationer på att HTC Desire är en bättre telefon än Legend.

Givetvis vill jag ha en telefon med Linux-kärna och som funkar bra att använda mot Linux.

Vad har ni och vad tycker ni?
Jag tycker du ska studera Swedroid där de här lurarna diskuteras.....

Framsida:
http://www.swedroid.se/

Forum:
http://www.swedroid.se/forum/

N900 ser jag som inåtvänt crap som kört fast i en återvändsgata utan möjlighet att överleva....
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:N900 ser jag som inåtvänt crap som kört fast i en återvändsgata utan möjlighet att överleva....
Jag håller inte helt med, men tycker beskrivningen passar in på Nokia som företag... Fast dom gör ju ett försök att vända det där nu, skall bli kul att se om dom lyckas...

Vad gäller plattformen - Maemo - så skall man nog inte räkna ut det - Intel & Nokia ihop, nånstans där finns det allt potential att skapa nåt djävligt bra tror jag... Probbet är väl huruvida hårdvaran är redo - speciellt sett till det här med batteritid då...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
pun skrev:N900 ser jag som inåtvänt crap som kört fast i en återvändsgata utan möjlighet att överleva....
Jag håller inte helt med, men tycker beskrivningen passar in på Nokia som företag... Fast dom gör ju ett försök att vända det där nu, skall bli kul att se om dom lyckas...

Vad gäller plattformen - Maemo - så skall man nog inte räkna ut det - Intel & Nokia ihop, nånstans där finns det allt potential att skapa nåt djävligt bra tror jag... Probbet är väl huruvida hårdvaran är redo - speciellt sett till det här med batteritid då...
Nej det är "dödfött"..... kommer aldrig att bli något.

Communityn är även förgiftade av de här Stallman-nissarna som INTE kan kompromissa om något... :P

Jag har aldrig haft en sån rolig lur som min HTC Hero.... Tack Elelinux ! ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hehe, där har vi ju iof ett grymt argument... Köp en Hero! Varför? För att det är enda luren du kan köra Ele's ROM'ar på... ;D
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Hehe, där har vi ju iof ett grymt argument... Köp en Hero! Varför? För att det är enda luren du kan köra Ele's ROM'ar på... ;D
Nej nu finns det då bättre Android-lurar och det bör man då läsa på hos Swedroid. (fast Elelinuxs romar är kanon.. ;D )

Androids ekosystem är ju sedan tämligen lössläppt utan en massa "bannor" från någon.... en viss uppskärpning har sket med kärnan eftersom den är GPL-licensierad... ( ref XDA)

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=755508

Hursomhelst en skön blandning av kommersiellt och friknådning.... ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jo, får hålla med Plun här, visst finns det inte bara kompetens på Swedroid utan också det att man kan få info om lurarna från folk som ju har dom, använder dom dagligen o.s.v... Vad jag skriver t.ex. är ju baserat på korta tester i butik bara, men ser ju ingenting av ev. brister i lurarna på så kort tid, utan uppkoppling o.s.v...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Jo, får hålla med Plun här, visst finns det inte bara kompetens på Swedroid utan också det att man kan få info om lurarna från folk som ju har dom, använder dom dagligen o.s.v... Vad jag skriver t.ex. är ju baserat på korta tester i butik bara, men ser ju ingenting av ev. brister i lurarna på så kort tid, utan uppkoppling o.s.v...
Yup... Swedroid ger en mycket bra bild över en Android-lur.

N900 tynar visst under "övriga"....
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Nokias och Intels gemensamma plattform heter Meego, inte Maemo.

Varför är förresten N900 dynga, för att den inte säljer lika bra som andra eller finns nån annan orsak? Personligen tycker jag N900 är ett mycket intressant experiment av Nokia och jag tycker det har gått mycket bra för plattformen och communityt. Jag har heller inte märkt av några Stallman-nissar på talk.maemo..
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"