Det ska ju gå att ta sig in till grub-menyn. Frågan är bara hur? Det kan vara så att du måste trycka på escape vid precis rätt tidpunkt. Testa därför att trycka och släppa escape snabbt under hela uppstarten.
Själv hade jag nog i ditt läge boot:at med en live-cd och rättat till problemet därifrån. Men saken är ju den att du även hade problem med just live-cd:n, så jag vet inte riktigt vad jag ska ge dig för råd.
Några frågor angående saknad växlingsfil partition
- Konservburk
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Några frågor angående saknad växlingsfil partition
Kan jag använda alternate skivan? Och installera om grub, eller hur gör jag för att rätta till det via live-cd:n?Själv hade jag nog i ditt läge boot:at med en live-cd och rättat till problemet därifrån. Men saken är ju den att du även hade problem med just live-cd:n, så jag vet inte riktigt vad jag ska ge dig för råd.
Ska testa en gång till med ett snabbt tryck på esc.
- Konservburk
Jag har för mig att alternate-skivan har ett alternativ med Rescue broken system som kanske skulle kunna vara användbart. Jag har dock aldrig använt detta, så jag vet inte hur det fungerar. Det skulle kunna vara en vanlig kommandorad, eller också så installerar den över det gamla systemet utan att radera allting.manoblanco skrev:Kan jag använda alternate skivan? Och installera om grub, eller hur gör jag för att rätta till det via live-cd:n?
-
@konservburk
Jag ska testa både alternate skivan och även den vanliga (om den går att köra) för att se om jag hittar en lösning. Annars är det bara att göra en ominstallation, nu vet jag ju iaf hur jag ska göra.
"Av skadan blir man vis." typ.
Plus att jag har en färdig swap-partition som ligger och väntar på disken. Får se hur det går. Du ska ha tack för både hjälpen som visat tålamod.
Jag ska testa både alternate skivan och även den vanliga (om den går att köra) för att se om jag hittar en lösning. Annars är det bara att göra en ominstallation, nu vet jag ju iaf hur jag ska göra.

Plus att jag har en färdig swap-partition som ligger och väntar på disken. Får se hur det går. Du ska ha tack för både hjälpen som visat tålamod.
-
@konservburk
Jag testade med alternateskivans "Rescue broken system", men jag fick inte till det. Inlärningskurvan på linux är ju lite småbrant och det var över min nuvarande nivå.
Tråkigt att snubbla på mållinjen bara för att jag skulle in och pilla i uppstarten. Hursomhelst så blåste jag snabbt om systemet, så det är uppe igen med en fungerande swap-partition.
Tror jag ska ta och köpa boken med 1000 linux kommandon och tänka efter före nästa gång. Tack i alla fall!
Jag testade med alternateskivans "Rescue broken system", men jag fick inte till det. Inlärningskurvan på linux är ju lite småbrant och det var över min nuvarande nivå.

Tror jag ska ta och köpa boken med 1000 linux kommandon och tänka efter före nästa gång. Tack i alla fall!