Ubuntu 10.10, Maverick Meerkat, Beta

Bowmore

Re: Ubuntu 10.10, Maverick Meerkat, Beta

Inlägg av Bowmore »

Jo, för det icke förändringsbenägna :P
Själv tycker jag att vi är på rätt väg. Om Ubuntu ska bli ett alternativ så måste det anpassas för newbies.

Tycker faktiskt att mjukvarucentret blivit rätt bra även om det fortfarande saknas en del. History är en bra funktion men jag saknar att kunna klicka på ett paket där och få fram mer info typ version, etc. Som det är nu så får man gå till installerade paket, söka upp det där och kolla.

Drabbades just av minnesläckan i UNE som de tydligen inte lyckats fixa än. Ska dra in xrestop och kolla nästa gång. Sen saknar jag skrivbordsfunktionen, dvs där man kan se innehållet i mappen Skrivbord på skrivbordet samt en högerklickmeny.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Jo, för det icke förändringsbenägna :P
Själv tycker jag att vi är på rätt väg. Om Ubuntu ska bli ett alternativ så måste det anpassas för newbies.
Yup, helt rätt väg ! man behäller även de gamla sätten för de gamla hundarna som inte kan sitta..... ;)
Drabbades just av minnesläckan i UNE som de tydligen inte lyckats fixa än. Ska dra in xrestop och kolla nästa gång. Sen saknar jag skrivbordsfunktionen, dvs där man kan se innehållet i mappen Skrivbord på skrivbordet samt en högerklickmeny.
Jag har inte testat mycket eftersom jag blir irriterad över sekundlånga fördröjningar när man väljer någonting i Unity-menyn......är nog en hel del knådande kvar med UNE och Unity.....
hoaxen
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av hoaxen »

Tydligen så hade jag inte installerat den senaste drivrutinen, men när jag väl gjorde det så fungerade det inte heller :( Aja får hålla mig till windows för spelen trots allt, givetvis Ubuntu till resten ;)
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

hoaxen skrev:Tydligen så hade jag inte installerat den senaste drivrutinen, men när jag väl gjorde det så fungerade det inte heller :( Aja får hålla mig till windows för spelen trots allt, givetvis Ubuntu till resten ;)

dualboot i hope or virtualbox right?;)
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ännu en liten "sorglig" historia :P
Maverick ubiquity lacks option to change computer name
MarkS är inne i den här tråden också för att försöka styra utvecklingen ...

Självklart ska vi kunna ge/ändra egna namn både för användare och dator under installationen enligt min mening. Verkar att ha varit lätt att ta bort den senare men tydligen väldans komplicerat att lägga dit den igen.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Eh,
1. we need an effective way to rename a machine post-install.
Mark måste varit bakfull eller nåt, hehe - att göra det enklare att ändra namnet efteråt är ju en nödlösning möjligtvis...

Asså, tänk om jag har en stationär och en laptop och installerar Ubuntu på bägge, klart jag vill ha samma username då..? Och/eller om man redan har en nätverksidentitet man vill fortsätta köra på...

...guuud va dumt... ::)

Det där måste dom bara lösa, helst som du föreslår, Bowmore, med en 'advanced-tab' typ...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Ännu en liten "sorglig" historia :P
Maverick ubiquity lacks option to change computer name
MarkS är inne i den här tråden också för att försöka styra utvecklingen ...

Självklart ska vi kunna ge/ändra egna namn både för användare och dator under installationen enligt min mening. Verkar att ha varit lätt att ta bort den senare men tydligen väldans komplicerat att lägga dit den igen.
Njau.... Oliwer i inlägg no 26 är väl "ogra" och han tillhör ju den inre kretsen...?

Hans synpunkter stämmer ju med flera punkter just nu att man inte vill ändra några funktioner och jag tror man redan nu enbart siktar på 10.10.10... får inte spricka.... enbart "härdning" som gäller just nu !

Jag kan inte se att behovet är akut på något sätt utan Ubiquity behöver nog vara i fred till Natty..... flera sura buggar som akut fick lösas med betan.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Mark måste varit bakfull eller nåt, hehe
pun skrev:jag tror man redan nu enbart siktar på 10.10.10... får inte spricka....
Inte bakfull men som plun skriver väldig orolig för att tidplanen 101010 inte håller. Maverick Desktop och nya funktioner har fått ge vika för Unity. Maverick Unity (hans skötebarn) var tänkt att bli en färdig produkt vilket jag har svårt att se, så han är klart bekymrad.

Edit:
Ska man vara lite elak så varför inte skippa namn och användarnamn också. Användarens default kan ju t.ex vara admin >:D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Bowmore skrev:Ännu en liten "sorglig" historia :P
Sorgen börjar övergå till glädje :D
Mark skrev:Ivanka, to reframe Oliver's comment: we heavily promote the idea that
lots of apps allow easy sharing with <machinename>.local. And all of
those break if you end up with two machines called michael-desktop.local

So, we probably need to do this.

I agree with your assessment that we do not want a whole new page, or
Advanced rathole, for this. We could pre-populate the field using
Michael's preferred algorithm of <user>-desktop|laptop|[netbook]?.

In future we should probably ALSO do an avahi name check to see if
that's going to conflict with something on the current network and
default to a -2 or some other disambiguator accordingly.

Mark
Nu börjar Mark och förhoppningsvis även Ivanka att fatta galoppen så det ser i nuläget ut som att man backar och återinför datornamn (host name) som parameter under installationen.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Upptäckte ett litet praktiskt problem som uppstått....

Additional drivers

Bild

Hur nu det blir översatt på svenska.... extra drivrutiner eller tilläggsdrivrutiner.... ???

Sen försvann menyraden för Software-sources men funkar fortfarande via en terminal.

Kod: Markera allt

gksudo software-properties-gtk
Flera pakethanterande uppdateringar idag så det fixas nog snabbt.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Sen försvann menyraden för Software-sources men funkar fortfarande via en terminal.

Kod:
gksudo software-properties-gtk

Flera pakethanterande uppdateringar idag så det fixas nog snabbt.
Nix, det är avsikten, dvs Programkällor ska inte längre visas som default i menyn. Men den finns fortfarande installerad så bara att aktivera den igen i menyn :)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Nix, det är avsikten, dvs Programkällor ska inte längre visas som default i menyn. Men den finns fortfarande installerad så bara att aktivera den igen i menyn :)
Hmm..... korkat, IMHO....

Men... Mjukvarucentret har fått en edit menypost där man iaf kan starta GUIet.

Tokbugg... :P
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/624072
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Additional drivers

Bild

Hur nu det blir översatt på svenska.... extra drivrutiner eller tilläggsdrivrutiner.... ???
Är 'Hårdvarudrivrutiner' ersatt av den eller är det en 'extra' variant..?

Och, om det sistnämnda, but why? ::)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
pun skrev:Additional drivers

Bild

Är 'Hårdvarudrivrutiner' ersatt av den eller är det en 'extra' variant..?

Och, om det sistnämnda, but why? ::)
Jo det är ändrat till "Additional"....... :P Oklart varför....troligen någon nVidia/ATI prophatare... :P

Om någon kör Maverick på svenska så är det intressant vad man översatt det med...!

EDIT
Rename "Hardware Drivers" to "Additional Drivers", to point out that
Jockey is not responsible for all kinds of drivers. Thanks to Robert
Roth for the initial patch. (LP: #409338)
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/409338

:P :P
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:
Bowmore skrev: Nix, det är avsikten, dvs Programkällor ska inte längre visas som default i menyn. Men den finns fortfarande installerad så bara att aktivera den igen i menyn :)
Hmm..... korkat, IMHO....
Både ja och nej. Målet är att Software Center tar över och i förlängningen anpassas Ubuntu för "vanliga" användare. Vi mer avancerade vet sen hur man gör för att koppla in de bitarna igen. Samma sak med t.ex aptitude. Vidare förenklar man Livecd installationen (Ubiquity) till en nivå för nya användare. Så detta är bara början och jag är nog beredd att hålla med.
Användarvisningsbild
ele
Kontakt:

Inlägg av ele »

pun skrev:

Om någon kör Maverick på svenska så är det intressant vad man översatt det med...!

:P
De har inte översatt det :) var tvungen att testa :p
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:Målet är att Software Center tar över och i förlängningen anpassas Ubuntu för "vanliga" användare. Vi mer avancerade vet sen hur man gör för att koppla in de bitarna igen. Samma sak med t.ex aptitude. Vidare förenklar man Livecd installationen (Ubiquity) till en nivå för nya användare. Så detta är bara början och jag är nog beredd att hålla med.
Håller absolut med... Sen, att gnälla för att man får installera vissa avancerade verktyg själv är dessutom lite löjligt sett till all annan dynga man (som lite mer avancerad användare) ändå installerar & leker med, hehe...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Så länge dom gamla invanda verktygen finns i förråden så är jag nöjd. :)
Det är ju klart att allt inte få plats på CDn och jag tycker det är helt riktigt att prioritera användarvänligheten för dom som är ovana, åtminstone på desktopversionerna.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Både ja och nej. Målet är att Software Center tar över och i förlängningen anpassas Ubuntu för "vanliga" användare. Vi mer avancerade vet sen hur man gör för att koppla in de bitarna igen. Samma sak med t.ex aptitude. Vidare förenklar man Livecd installationen (Ubiquity) till en nivå för nya användare. Så detta är bara början och jag är nog beredd att hålla med.
Jo jag håller med om "mjukvarucentret" men inte angånde menyn för mjukvarukällor borde kunna vara kvar. Det blir ju lika korkat som Windowsupdate med den här lösningen.....

ele skrev:
pun skrev: Om någon kör Maverick på svenska så är det intressant vad man översatt det med...!
:P
De har inte översatt det :) var tvungen att testa :p
Urrrk.... kanske skulle plåga Herr Nylander med det här ?... det bästa skulle vara om man körde med "Hårdvarudrivrutiner" som nu... man skippade helt enkelt Ubuntus förändring som är klart onödig.. :P
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

pun skrev:
Urrrk.... kanske skulle plåga Herr Nylander med det här ?... det bästa skulle vara om man körde med "Hårdvarudrivrutiner" som nu... man skippade helt enkelt Ubuntus förändring som är klart onödig.. :P
Håller med helt. Det är tydligt och självförklarande och all förändring skulle vara till det sämre.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"