Då det gäller allmänna program. Så är det offtast bara dom simplaste funktionerna man använder.
Så utbildningskostnaden bör inte bli så hög iförhållande till licens pengar.
Då min grabb blev tvingad att köra open office hemma, samtidigt som han i skolan fick en
användar utbildning i word. Så efter 5 minuter att, Open office är lättare än Word.
Det handlar främst om vilja till förändring. Kortsiktigt tänkande,
stora brister i kunskap om GPL och öppna/fria system.
Sjukvårdens egen it-personal har offtast störst kunskap om mikrosoft. Som där med tycker
att säkerheten är sämre under GPL.
Dåligt samarbete mellan landsting och inom lanstingen, där med har dom kunnat uppfinna
hjulet flera gånger. Så som minst, 7 olika journal system som sjukvården själva har varit med bekostat
utvecklingen på. Med mer eller mindre varierande kvalite. Detta kostar naturligtvis stora pengar.
Om dessa pengar istället användes till att utveckla GPL programvara för gemensamt bruk inom sjukvården. Så
miskade sjukvårdens programvaruutvecklings kostanad. Och där med skulle dom
få pengar över till anpassa övriga standard it-system, så som Linux, mozilla, thundebird,
chatt, m.m. Bokföring, arb-tid program/ stämpling. sök ledighets program m.m.
Dom skulle kunna gå med i redan befintliga programvaruutvecklings projekt och där med styra
utvecklingen till sina egna behov.
Dom mesta programen finns redan, även journal system, bokföring "Tinyerp" m.m.
Det handlar mest om att anpassa dom för svenska förhållanden så som svenska sjukvården och svensk talande.
En viktig bit i det hela är naturligtvis it-säkerheten. Men detta styr dom på samma vis.
Sjukvården skulle kunna börja med att konvertera dom enkla användar programen
som open office och Mozilla m.m. Sedan på 5-10 år gå över till GPL licenser helt.
Och då det är något som inte är anpassat till deras behov, så är det bara att
till stödja pengar och kunskap. Ungefär som Google gör till Mozilla.
Vidare så har säkert sjukvården utvecklat egna program för miljarder kronor
genom åren. Och denna mängd pengar är säkert inte slut än. Så det
blir säkert en lönsam affär att gå över till GPL-licenser på 5-10år.
Hälsningar Stefan
Delad: Varfor sjukhuset i Lund INTE lamnar Microsoft.
- DeepThought
Jag hamnar nog bara aningen off-topic, men jag vill plocka fram ett argument som jag tycker kan vara hyfsat relevant, men som nog ligger på ett aningen mer politiskt plan. Det handlar om offentlighetsprinciper och öppen källkod, för det finns faktiskt vissa poänger i att kommuner, landsting m.fl. (offentliga instanser) använder sig av öppen källkod och öppna standarder, famförallt vid hanteringen av offentlig information. Kort och gott så måste information som skall vara tillgänglig för alla även vara tillgänglig för alla!
Därmed inte sagt att de måste använda Linux som operativsystem, men man bör iallafall se över hur man väljer att tillhandahålla och behandla offentlig information, och kanske på sikt se efter öppna lösningar snarare än lösningar där man riskerar att binda upp sig kring ett eller ett fåtal företag (ex. Microsoft) och hamna i en beroendeställning som gör att man mer eller mindre tvingas distribuera informationen så att den inte blir tillgänglig för alla.
Visst, det är inte svårt att promenera in i kommunhuset och fråga efter det man söker (eller, jo, det kan det faktiskt vara när man sitter i sin rullstol vid sin specialbyggda dator med ögonstyrda specialprogram.. men generellt sett är det inte svårt), och man kanske inte måste göra allt tillgängligt för alla obskyra BSD-för-din-brödrost-distar, men ni förstår nog hur jag tänker. Det kan finnas en viss demokratiaspekt i att välja öppna standarder på skolor, sjukhus m.m. (kanske inte hos företag som saknar intresse av att göra sin information tillgänglig för alla, men inom offentlig sektor kan det vara väl så relevant).
F.ö. kan jag meddela att det faktiskt finns linux-versioner av FirstClass.
Därmed inte sagt att de måste använda Linux som operativsystem, men man bör iallafall se över hur man väljer att tillhandahålla och behandla offentlig information, och kanske på sikt se efter öppna lösningar snarare än lösningar där man riskerar att binda upp sig kring ett eller ett fåtal företag (ex. Microsoft) och hamna i en beroendeställning som gör att man mer eller mindre tvingas distribuera informationen så att den inte blir tillgänglig för alla.
Visst, det är inte svårt att promenera in i kommunhuset och fråga efter det man söker (eller, jo, det kan det faktiskt vara när man sitter i sin rullstol vid sin specialbyggda dator med ögonstyrda specialprogram.. men generellt sett är det inte svårt), och man kanske inte måste göra allt tillgängligt för alla obskyra BSD-för-din-brödrost-distar, men ni förstår nog hur jag tänker. Det kan finnas en viss demokratiaspekt i att välja öppna standarder på skolor, sjukhus m.m. (kanske inte hos företag som saknar intresse av att göra sin information tillgänglig för alla, men inom offentlig sektor kan det vara väl så relevant).
F.ö. kan jag meddela att det faktiskt finns linux-versioner av FirstClass.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

DeepThought, du kläder i ord, tankar och funderingar jag själv har haft.
Det du skriver borde ju verkligen ha stor bärighet för besluten inom all offentlig förvaltning.
Det är sådana här tankegångar man önskar skulle kunna nå fram till beslutsfattare av många slag.
Vi får hoppas på uttrycket: Många bäckar små . . .
Synd bara att allt skall ta en sådan evärderlig tid.
Hälsningar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.