nopp har kört installtionenLittle John skrev:
Kör du fortfarande från Live CDn ?
Installera Ndiswrapper
SV: Installera Ndiswrapper
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Om wifiradar hittade nätverket så är du nästan klar, och ndiswrapper behövs inte.
Jag kan inte KDE så jag vet in vad problemet med dcopserver beror på, men vi får köra den hårda vägen för nätverket. Kör 'iwconfig' för att lista alla nätverkskort, för de flesta kommer det att stå "no wireless extensions", för ditt WLAN-kort står det IEEE 80211b/g bla bla bla. Namnet är eth1, wlan0 eller liknande och samma namn ska du lägga in i /etc/network/interfaces, så här:
Detta exempel är för 128-bitars WEP, du kanske ska prova okrypterat först eftersom det kan vara enklare (ta i så fall bara bort raden wireless-key. Essid är namnet på ditt nätverk, auto betyder att det startas automatiskt vid uppstart.
När du har lagt in detta kan du köra "ifup eth1" och så ska allt fungera. Om du får problem kan du köra iwconfig och posta resultatet här (ta bort eventuell krypteringsnyckel).
Jag kan inte KDE så jag vet in vad problemet med dcopserver beror på, men vi får köra den hårda vägen för nätverket. Kör 'iwconfig' för att lista alla nätverkskort, för de flesta kommer det att stå "no wireless extensions", för ditt WLAN-kort står det IEEE 80211b/g bla bla bla. Namnet är eth1, wlan0 eller liknande och samma namn ska du lägga in i /etc/network/interfaces, så här:
Kod: Markera allt
iface eth1 inet dhcp
wireless-key abcd-1234-abcd-1234-abcd-1234-ab
wireless-essid nätverksnamn
auto eth1
När du har lagt in detta kan du köra "ifup eth1" och så ska allt fungera. Om du får problem kan du köra iwconfig och posta resultatet här (ta bort eventuell krypteringsnyckel).
filen är skriv skyddad hur gör jag för att få bort det, gick inte att ändra i egenskaper?Lars skrev: Om wifiradar hittade nätverket så är du nästan klar, och ndiswrapper behövs inte.
Jag kan inte KDE så jag vet in vad problemet med dcopserver beror på, men vi får köra den hårda vägen för nätverket. Kör 'iwconfig' för att lista alla nätverkskort, för de flesta kommer det att stå "no wireless extensions", för ditt WLAN-kort står det IEEE 80211b/g bla bla bla. Namnet är eth1, wlan0 eller liknande och samma namn ska du lägga in i /etc/network/interfaces, så här:Detta exempel är för 128-bitars WEP, du kanske ska prova okrypterat först eftersom det kan vara enklare (ta i så fall bara bort raden wireless-key. Essid är namnet på ditt nätverk, auto betyder att det startas automatiskt vid uppstart.Kod: Markera allt
iface eth1 inet dhcp wireless-key abcd-1234-abcd-1234-abcd-1234-ab wireless-essid nätverksnamn auto eth1
löst med skriv skyddet!Bernstig skrev:filen är skriv skyddad hur gör jag för att få bort det, gick inte att ändra i egenskaper?Lars skrev: Om wifiradar hittade nätverket så är du nästan klar, och ndiswrapper behövs inte.
Jag kan inte KDE så jag vet in vad problemet med dcopserver beror på, men vi får köra den hårda vägen för nätverket. Kör 'iwconfig' för att lista alla nätverkskort, för de flesta kommer det att stå "no wireless extensions", för ditt WLAN-kort står det IEEE 80211b/g bla bla bla. Namnet är eth1, wlan0 eller liknande och samma namn ska du lägga in i /etc/network/interfaces, så här:Detta exempel är för 128-bitars WEP, du kanske ska prova okrypterat först eftersom det kan vara enklare (ta i så fall bara bort raden wireless-key. Essid är namnet på ditt nätverk, auto betyder att det startas automatiskt vid uppstart.Kod: Markera allt
iface eth1 inet dhcp wireless-key abcd-1234-abcd-1234-abcd-1234-ab wireless-essid nätverksnamn auto eth1
lo no wireless extensions.
eth0 no wireless extensions.
eth1 unassociated ESSID:off/any
Mode:Managed Frequency=nan kHz Access Point: Not-Associated
Bit Rate:0 kb/s Tx-Power:16 dBm
Retry limit:15 RTS thr:off Fragment thr:off
Power Management:off
Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:5495 Missed beacon:0
sit0 no wireless extensions.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jo, du måste vara root för att få ändra i den filen. Har du lagt in inställningarna i filen och kört "sudo ifup eth1"?
Som du ser så står det "Not-Associated", d.v.s. du är inte kopplad till någon router. Om du kör "iwlist eth1 scan", kan du då se ditt nätverk i listan? Kör "sudo iwconfig eth1 essid nätverksnamn" och sedan "iwconfig", blir det någon skillnad?
Som du ser så står det "Not-Associated", d.v.s. du är inte kopplad till någon router. Om du kör "iwlist eth1 scan", kan du då se ditt nätverk i listan? Kör "sudo iwconfig eth1 essid nätverksnamn" och sedan "iwconfig", blir det någon skillnad?
Tack för all hjälp.
Igår vid halv elva löste jag problemet, med lite hjälp från eran irc kanal.
lyckades öppna filen och skriva in texten, dock ville det inte funka en då.
Satt och tittade i interface filen och tänkte jag tar bort det som står om eth 1
och ersätter det med käll koden jag fick här, sparade och startade om. Sen funkade
wlan kortet
Ska kopiera in källkoden här när jag kommer hem, i fall fler har samma problem
Igår vid halv elva löste jag problemet, med lite hjälp från eran irc kanal.
lyckades öppna filen och skriva in texten, dock ville det inte funka en då.
Satt och tittade i interface filen och tänkte jag tar bort det som står om eth 1
och ersätter det med käll koden jag fick här, sparade och startade om. Sen funkade
wlan kortet

Ska kopiera in källkoden här när jag kommer hem, i fall fler har samma problem

Grattis Bernstig !
Lägg in detta som HOWTO unter rubriken Tips och Trix
/Peter
Lägg in detta som HOWTO unter rubriken Tips och Trix

/Peter