Wikins framtid

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

SV: Wikins framtid

Inlägg av Okänd »

Jo, den såg jag, och jag tyckte att den kändes som ett knytnävsslag på näsan. :D Det var som så mycket att ta in samtidigt. Fast jag kanske bara är för lat för mitt eget bästa?

Det hade dock varit bra med en snabbsnabbkurs typ:

Leta upp Redigera (textläge). Tryck på den. Skriv.

'''Fetstil'''
''Kursiv''
= Rubrik 1 =
== Rubrik 2 ==
=== Rubrik 3 ===
* Punktlista
* Punktlista
1. Numrerad lista
1. Numrerad lista

Eller nåt sånt. :)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Står inte det längst ner när man trycker på redigera?
Okänd

Inlägg av Okänd »

ozamosi skrev: Står inte det längst ner när man trycker på redigera?
Visst gör det det. Men om man tröttnar innan dess så märker man inte det.. ;) Det är poängen jag försöker få fram. Den manualen som Johan R-E hänvisade till är grym, men den kan vara avskräckande. :)
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Inlägg av popstr »

Apropå wikin, varför är en del sidor låsta?
[img width=350 height=19]http://img440.imageshack.us/img440/6985/userbar320716kg7.gif[/img]
"Människans frihet består inte i att hon kan göra vad hon vill,
däremot i att hon inte är tvungen att göra det hon inte vill."
Jean-Jacques Rousseau
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag antar att det är för att förhindra spam o d.

En del sidor verkar vara öppna bara för vissa individer, andra (som förstasidan) behöver man skapa ett Wiki-konto för att redigera.

De allra flesta verkar vara öppna för godtycklig redigering av vem som helst, utan wiki-konto.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Så, nu ligger åtminstone frågorna från tråden Vad du alltid velat veta om Ubuntu/Linux, men inte vågat fråga på Wikin:

http://ubuntu-se.org/Wiki/VanligaFrågor

Ta er gärna lite tid att besvara dem, om ni har en stund över. :)
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av slaptap »

Jag föreslår att avdelningen "Nybörjarguider- terminalhantering, filsystemet, filrättigheter och kommandon" förenklas radikalt. Kan man inte greppa dessa områden som nybörjare på Linux/Ubuntu så får man problem...förr eller senare. Och i o m att guiden är författad av personer som kan Linux så tas det troligen för givet att det mesta är självklart. Några exempel:

Först av allt så bör ju "Terminalhantering i Ubuntu Linux" och "Filsystemet i Ubuntu Linux" byta plats där "Filsystemet i Ubuntu Linux" står överst. Här skulle det dessutom varit en bild av strukturen, ett s k "träd".

Terminalhantering - Navigera bland filer och mappar.
Här skulle bilden av strukturen "trädet" återkomma (ingen länkning). Att få mappstrukturen visuellt gör att det är lättare att lära sig och att navigera via terminalen.

Förstå och använda filrättigheter.
Rena grekiskan!!! Nästan omedelbart dyker orden "noder", "superanvändaren" och "root"
upp utan en förklaring till vad det betyder (man ska inte behöva länka sig vidare eller "googla" när man läser en nybörjarguide). Dessutom dyker "kryptiska" tecken upp, som "-r-x------" och "-rw-r--r--" tillsammans med ord som "utdata från ls" och "chmod-namn". Ju längre man läser desto mer obegripligt blir det. Droppen blir under "Ändra rättigheter på enheter med umask" där ord eller meningar som "umask-växeln i enhetens fstab-rad", "FAT- eller NTFS-enhet" (ja, de flesta datoranvändare har inte en aning om vad filformat är) och flaggor (?) får mig att stänga ner hela nybörjarguiden utan att läsa resten eller ens försöka förstå.

En lång lista över kommandon i ditt system.
Till vilken nytta? Har man inte förstått det grundläggande om filsystemet, terminalhanteringen och rättigheterna så är en lista över hundratals kommando (utan enkel förklaring vad kommandona gör och hur de bokstavligen ska användas) helt onödig.

Kort sagt, nybörjarguiden måste ner på "dagisnivå" och förutsätta att den nytillkomne Linux/Ubuntu-användaren inte kan nånting alls förutom att trycka på startknappen.
Min 10-åriga dotter ska kunna gå in och tillgodogöra sig guiden när hon behöver installera ett tillägg i webläsaren t ex, utan att rådfråga mig (vilket inte är till stor hjälp). I annat fall kommer han/hon att klanta till det förr eller senare (och troligtvis förr än senare).
Bara en sådan nödvändig sak som att installera Java Runtime Environment tog mig tre (3) dagar sist...och då slutade det med att installationen landade i en mapp på skrivbordet..:S
När jag har klantat till det ytterligare (vilket jag kommer att göra) så åker jag på en ominstallation av hela Ubuntu, och då vet jag att jag måste göra om hela installationen av Java Runtime än en gång...bl a...(fasa) :o
Det är sådant här som orsakar att Linux framstår som svårbegripligt, krångligt och svårt att använda...det finns ingen enkel guide. Där är mycket att vinna här...:)
Senast redigerad av 1 slaptap, redigerad totalt 6 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tjenare! Jag visste inte att du huserade i dessa krokar :)

Det var mycket bra information som vi får ta till oss i ditt inlägg. Det är dock svårt att veta exakt var "dagisnivån" ligger någonstans när man har hållt på i några år. Du får jättegärna vara med och specificera ytterligare vilka frågor du vill ha svar på. Det finns en tråd här som kanske kan lämpa sig för att lyfta en del av frågorna som har dykt upp under resan? :)

Så ska vi fixa iordning en GRYM användarhandledning sen. ;)
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av slaptap »

CryingFreeman skrev: Tjenare! Jag visste inte att du huserade i dessa krokar :)
Jodå, men jag har hållit en låg profil den senaste tiden... :-\ 

En FAQ är väl inte helt fel, men den ska vara ett komplement till en nybörjarguide, och i guiden ska det grundläggande finnas förklarat på ett enkelt och lättförståeligt sätt.
Ett bra exempel på detta är:

Fråga: - Var är jag?
Svar: - På skrivbordet naturligtvis (för det är vad jag som nybörjare ser)!

Men om vi nu öppnar terminalen och skriver "mkdir test" så förväntar vi oss att det dyker upp en katalog på skrivbordet som heter "test". Men det gör det inte...???. Varför? Jag är ju på skrivbordet... ??? Så jag gör om det, och får svar: "kan inte skapa katalog "test": Filen existerar". Va, var då...jag kan ju inte se den... >:(

Problemet här är att nybörjaren inte vet att de inte befinner sig på skrivbordet (trots att det är vad de ser) utan i sin "hemmamapp" (användarnamn), och skrivbordet är en underkatalog till denna. Men var står detta förklarat på enkelt sätt i nuvarande nybörjarguide?

En nybörjarguide ska vara enkel, lättläst och lättförståelig utan svårbegripliga ord eller facktermer (och i den mån de måste förekomma ska de förklaras lätt och enkelt på plats och ställe), och utan en massa länkar som hänvisar till andra mer eller mindre ofullständiga/svårbegripliga sidor.
Som tidigare nämnts så ska guiden förutsätta att den blivande Linux/Ubuntu-användaren inte kan nånting alls om Linux/Ubuntu, utan vara upplagd så att skolungdomar (t ex mellan/högstadie...dagisnivå var kanske lite overkill :D) kan tillgodogöra sig den lätt och smidigt. :)

Det finns ingen anledning att krångla till nybörjarguiden i onödan bara för att det ska verka professionellt eller se märkvärdigt ut. Det blir bara avskräckande (som dagens guide). Enkelhet är nyckelordet.
Senast redigerad av 1 slaptap, redigerad totalt 6 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Och använd gärna liknelser med något som nybörjaren kan tänkas känna igen.

Typ........

I Windows så heter hårdiskarna oftast C, D, F osv. I Ubuntu däremot så........

osv

Man kan också ta liknelser från verkliga livet, om det är möjligt, för att förenkla det för nybörjaren.

:)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Men gör då :P
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag skrev:
Man kan också ta liknelser från verkliga livet, om det är möjligt, för att förenkla det för nybörjaren.
- Om du tänker dig en buss, som kör i 75.3 kilometer i timman, som är fylld med vykort OCH busschauffören svänger åt vänster.

- Så skall vi i Linux tänka oss en dividerad "svängom" på ena partitionen, fast till höger.

- Fattar du?

- Näh

- Du fattade inte den om tejpade lådor bak i en lastbil heller?

- Näh

:P
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

CryingFreeman skrev: Jag började en liten liten omorganisering idag, för att göra eländet mer lättnavigerat för nybörjare. Jag förstår personligen inte vad alla de 500 sidorna finns någonstans, eller vad de innehåller, men jag är vid gott hopp. ;)

Jag tycker att det vore bra att få ihop en mycket enklare "handledning" för hur man editerar i Wikin, samt klargöra någonstans att det inte behövs ett konto för att redigera eller skapa sidor, utan att det är enkelt och smidigt för alla. Kanske ta med de tre vanligaste rubrikerna och kursiv och fet stil.

När innehållet väl finns nedskrivet är det alltid lättare för någon med mer detaljkunskap om MoinMoin att "designa" sidorna så att de blir lättöverskådliga. Det jobbiga är oftast att skriva ner kunskaperna till en begriplig svensk handledning. :)

Låt oss inte krångla till den biten alltför mycket. I den nuvarande SkrivTips (eller vad den nu heter) känns antalet undersidor till handledningen så överväldigande att jag inte orkar sätta mig in i den.

Det ska vara enkelt och gå fort. :)
Bra början, men det verkar finnas mycket mer i wikin än det som framgår av framsidan. Någon form av trädstruktur måste nog till, eller kanske en första framsida för nybörjare och förstagångsbesökare och en informationstätare andra framsida, som man går till om man inte hittar något på förstasidan. Gör man så kan man kanske gallra ännu hårdare på förstasidan.

Sidor av något allmänt värde måste ha en länk, så att de blir spindlade av Google och de andra sökmotorerna.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag hittade till exempel en Ordlista http://ubuntu-se.org/Wiki/Ordlistan hjälp till att bygga ut den. Skriv in svåra ord och fyll på med förklaringar.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Här har vi nåt att bita i.. (Herd 4 på gång ut  ;))

https://wiki.ubuntu.com/FeistyFawn/Herd ... 28Herd4%29

Observera nya Hjälp Centret..  undra hur mycket möda översättarna
gör med det ?  (en bit ner på sidan)

Wikin bör då synkas mot det här  ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

En viktig fråga efter att ha studerat Feistys hjälpfiler..

-  Kommer allt att översättas ?

-  Hur kommer länkningen att ske ? man länkar till Ubuntu centralts wiki för
fördjupningar.

Ett till exempel.... Malou ställde en fråga i nybörjarforumet.

http://hem.bredband.net/b288305/migration.html

Ganska meningslöst att inte följa stuket i Festys hjälpfil.... ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"