Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Presentation: Peter Forsberg

Inlägg av Ulsak »

nu är det Peters presentation det handlar om, ställ en fråga till Peter om hans kandidatur.

Jag tror nog att vi rett ut för länge sen att det inte finns varken en motsatsförhållande eller konkurrenssitutation mellan ubuntu-se.org och ubuntu.se. Det är två sajter som har vissa likheter men olika uppgifter. Streck i debatten om detta.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Utanför ämnet: Skulle bara säga att det är kul att du ställer upp. Oavsett vad vi medlemmar tycker så är det ALLTID bättre med fler kandidater.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Peter Forsberg skrev:
Pink Panther skrev:Jag anser följande: Hela mötesplatsen är rak, enkel och stilig. Må hända att det krävs lite mer finlir i efterhand. Jag ser mötesplatsen som professionell.

Hur kan du göra mötesplatsen bättre?

Du arbetar nu för den fristående mötesplatsen Ubuntu forum X

Vill du driva och förvandla den officiella mötesplatsen för Ubuntu till en dålig reklampelare?

Är det bra att marknadsföra kopior av Ubuntu, som ett medel för att sprida Ubuntu i Sverige?

Är det något du kommer att sprida vidare till de officiella forumet?

Kan du följa och skriva under Ubuntu:s demokratiska värderingar?

Att varje människa har rätt till åsikter, frihet och betydelse inför gruppen.

Medmänsklighet. Ubuntu betyder också Jag är vad jag är på grund av vad vi alla är.

"Jag är vad jag är på grund av vad vi alla är"?

Förklara för alla vad du anser det här betyder?

//PP
PP jag kommer inte svara på något fråga som kommer från dig. Du har förolämpat mig in i hels***många gånger och vågar prata om "människans lika värde "....
Sluta posta i min tråd här.
Det passar mig att du inte vill svara. Allt blir så glas klart för medlemmarna. Det är inga konstiga frågor. Samma frågor kan jag ställa till alla som är valbara. Det där sista du skriver, tycka synd taktiken är patetiskt. Det har inget med ditt val att kandidera till en ledande post i forumet.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

farmfield skrev: Då har du per automatik diskvalificerat dig för att tillträda dessa positioner då detta är ett krav för dessa positioner i ett officiellt LoCo. Det är du medveten om men beredd att skita i?
Angående detta med Code of Conduct. Var står det att det är ett "krav" att signera CoC för att bli TeamLeader?

https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamLeader
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ZX Spectrum skrev:
farmfield skrev: Då har du per automatik diskvalificerat dig för att tillträda dessa positioner då detta är ett krav för dessa positioner i ett officiellt LoCo. Det är du medveten om men beredd att skita i?
Angående detta med Code of Conduct. Var står det att det är ett "krav" att signera CoC för att bli TeamLeader?

https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamLeader
The Ubuntu Code of Conduct describes the standard for all conduct in the Ubuntu community. Leaders however, are expected to be held to a higher standard. This document provides a set of guidelines and explains to all members the high standards of conduct to which leaders in the Ubuntu community should be held.
https://wiki.ubuntu.com/LeadershipCodeofConduct
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Hund skrev:The Ubuntu Code of Conduct describes the standard for all conduct in the Ubuntu community. Leaders however, are expected to be held to a higher standard. This document provides a set of guidelines and explains to all members the high standards of conduct to which leaders in the Ubuntu community should be held.
https://wiki.ubuntu.com/LeadershipCodeofConduct[/quote]

Inte helt självklart enligt den texten, åtminstone inte så jag direkt kan säga att det är ett krav.
Bild
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

ZX Spectrum skrev:
Hund skrev:The Ubuntu Code of Conduct describes the standard for all conduct in the Ubuntu community. Leaders however, are expected to be held to a higher standard. This document provides a set of guidelines and explains to all members the high standards of conduct to which leaders in the Ubuntu community should be held.
https://wiki.ubuntu.com/LeadershipCodeofConduct
Inte helt självklart enligt den texten, åtminstone inte så jag direkt kan säga att det är ett krav.[/quote]

"We expect anybody who takes on a leadership role to meet this higher standard of conduct".

Källa: http://www.ubuntu.com/community/leadership-conduct

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Ett par klargörande ang CoC:

Att signera CoC är enligt ubuntu uppströms tvingande för TC men kan inte vara det för TL eftersom det inte krävs att det finns en TL.
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamContact
has signed the CoC and is either an Ubuntu Member or intends to pursue Ubuntu Membership, see here for details
När det gäller Leader CoC så står detta
The Code of Conduct does not only apply to leaders. It applies more to leaders.
Även om det inte skulle finnas ett formellt krav från ubuntu uppströms att signa CoC så finns det ett krav att man ska agera efter det.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

ja, med tanke på inläggen ovan:

Peter, kan du tänka dig att ompröva din position
1. ang. Bugg nummer 1; att fortsättningsvis ha det som ledstjärna vad det gäller marknadsföring av Ubuntu.
samt 2. Skriva på CoC eftersom du ställer upp som TC?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Ulsak skrev:ja, med tanke på inläggen ovan:
Peter, kan du tänka dig att ompröva din position
1. ang. Bugg nummer 1; att fortsättningsvis ha det som ledstjärna vad det gäller marknadsföring av Ubuntu.

Nej. där kommer jag inte att ändra mig. Målet för mig är inte att bekämpa bugg No1 utan att marknadsföra Ubuntu på ett mindre löjligt sätt.

samt 2. Skriva på CoC eftersom du ställer upp som TC?

Jag har signerat CoC som jag redan skrev ovan.

Och jag kan inte heller se att det är ett krav att signera CoC. Det är väl mer ett önsketänkande.
För övrigt är det även mitt mål att ställa allt detta i bakgrunden då jag anser det inte som viktigt i samband med marknadsföring av Ubuntu.
Och hur man marknadsför har jag visat många gånger på alla möjliga ställen. Jag prata inte bara och skriver textmassor, som några andra här, utan jag gör något. En sak som saknas i Loco:t.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Peter Forsberg skrev: Peter, kan du tänka dig att ompröva din position

Nej. där kommer jag inte att ändra mig. Målet för mig är inte att bekämpa bugg No1 utan att marknadsföra Ubuntu på ett mindre löjligt sätt.
Eftersom du ställer upp som både TL samt TC så känns det mindre seriöst då du påstår att det är löjligt att kämpa mot bugg #1.
Peter Forsberg skrev: Jag prata inte bara och skriver textmassor, som några andra här, utan jag gör något. En sak som saknas i Loco:t.
På vilket sätt gör du något speciellt mot för alla andra som du påstår här?
Personligen tycker jag att göra man något för Ubuntu, pratar om, tipsar någon om det, hjälper någon med problem så har man gjort mycket. Så jag förstår inte din sista sats där, "En sak som saknas i Loco:t".
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Eftersom du ställer upp som både TL samt TC så känns det mindre seriöst då du påstår att det är löjligt att kämpa mot bugg #1.

Seriöst eller inte ska väljarna avgöra.

På vilket sätt gör du något speciellt mot för alla andra som du påstår här?
Personligen tycker jag att göra man något för Ubuntu, pratar om, tipsar någon om det, hjälper någon med problem så har man gjort mycket. Så jag förstår inte din sista sats där, "En sak som saknas i Loco:t".

Jag driver en välbesökt sida samt är admin hos ubuntu.se där det händer saker dygnet runt. Det senaste är maillistorna.
Det pratas och pratas bara här och om man har tur blir det en omröstning till slut, eller inget intresse alls.
Hur man gör för att dra med folk har jag visat här som admin samt hos ubuntu.se.
Mer meriter behöver jag inte.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Utanför ämnet: Använd Quote-knappen när ni citerar folk!
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Hund skrev:Utanför ämnet: Använd Quote-knappen när ni citerar folk!
Jo, men jag som många andra har mycket svårt för att läsa multicitat...Det blir lätt för mycket anser jag.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Jag ändrade min huvudpresentation för att förklara lite bättre vad jag menar.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"We expect anybody who takes on a leadership role to meet this higher standard of conduct".

"Vi förväntar oss att alla som tar på sig en ledande roll. Uppfyller denna högre standard beteende/conduct".

Med andra ord räcker det inte med att du har skrivet på för ett antal årsedan. Du skall dagsläget kunna stå bakom Ubuntu:s filosofi och målsättning. Har du någon tveksamhet eller annan åsikt är du inte lämplig, punkt slut.

"Det pågår, som alltid, eviga diskussioner om det ena och det andra som kanske, om man har tur, leder till en omröstning. Det ska vi få ordning på. Bättre att jobba fram saker, som man kan visa upp, innan man eventuellt diskuterar eller rösta om det. Lösningarna ska tas fram i projektform där de som arbetar får lugn och arbetsro".

"LoCots regelverk behöver förenklas och förbättras. Folk registrerar sig här och uppför sig illa och tillåts göra det i flera år. Det här tar tid och kraft som hellre kunde användas till något mer positivt än i dag".

Ovanstående är en lögn. De sköter det hur bra som helst. Vulfgar med flera gör ett utmärkt arbete. Men ibland blir det problem. Anledningen är ofta då att du/LJ använder dina "kontakter" för att lösa problemet på ett primitivt och icke humant sätt. Det finns inget som inte går att lösa om man är öppen, lyssnar och för en dialog via PM.

Antingen är man med dig eller är man mot dig. Det finns inget mellanläge. Du gör mycket som är bra och ibland beundra jag dig. Men avsaknaden av ett mellanläge där du kan acceptera att andra har en annan åsikt är ett stort problem.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Du ställer upp i valet till positionen som TeamLeader för Ubuntu Sverige. Är det då inte lämpligt att avisera vilka planer man har för webbplatsen?

Webbplatsen består av olika delar, avser du göra större förändringar inom dessa delar?

I så fall vilka?

Viktigast då, och återigen, kommer du lägga ner supportforumet om du blir vald?
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Kan inte säga annat än att du har min röst LJ!
Du är nog en av få som är kapabel att göra något av detta forum!

Och farmfield... varför sådant jävla tjat? ::)

Tack och hej. :)
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

@Peter Forsberg: Du ställer upp både för Team Contact och Leader posten. Kan du berätta för oss vad du anser att skillnaden på dessa två befattningar är?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Peetra skrev:@Peter Forsberg: Du ställer upp både för Team Contact och Leader posten. Kan du berätta för oss vad du anser att skillnaden på dessa två befattningar är?
Hej Peetra!

Det kan jag.

1. Jag anser att en teamleader ska ta hand om allting angående hela webbplatsen, dvs ska vara ytterst ansvarigt för innehållet, utformning samt personal-rekrytering. Därför borde en teamleader har tillgång till alla delar av webbplatsen samt själva servern.

2. En teamkontakt däremot är ansvarigt för alla kontakter utåt, dvs när Aftonbladet ringer är det han som måste svara på frågor och representera Loco:t. Allt marknadsföring är teamkontaktens huvud-uppgift.

//Peter
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"