viper skrev:Installerade SEB/Telia e-legitimation häromdagen. Noterade att programvaran fanns för 10.04. Det enda som verkade strula var att Telias installations-sidor inte kunde upptäcka en giltig version av net-ID efter första rundan. Efter ytterligare en installationsrunda satt dock allt på plats.
Skall göra flera net-ID hemma och kommer att sitta beredd att notera och illustrera.
Jo, det är lite strul (ibland?) med att få SEB/Telia e-legitimation att fungera.
Hade samma problem som du och hittade sen NetIDs administrativa verktyg som fixade det.
I Firefox satt jag upp sidan
file:///etc/iid/admin/index.html (kräver att NetID är installerat)
Därefter under
Inställningar så lyckades jag installera cerifikatet!
Vidare så försökte jag exportera certifikatet till en annan dator via Firefox men misslyckades, antagligen pga att det är av typ PKCS#11. På den datorn installerade jag då
NetID, kopierade över mappen
~/.iid och installerade sen certifikatet via
file:///etc/iid/admin/index.html.
Det ser också ut som om man kan exportera certifikat via NetIDs administrativa verktyg men har inte testat det.
I Firefox under
Redigera > Inställningar > Avancerat > Kryptering > Visa certifikat ser man sen om certifikatet är installerat.
Detta testat i Natty och Firefox 4.0.
Problemet som jag ser det är att Firefox inte verkar kunna hantera PKCS#11 på ett korrekt sätt. Det visar sig bl.a när man försöker exportera dessa samt att förfrågan från NetIDs administrativa verktyg inte verkar gå hem då status under
Inställningar alltid säger:
Nuvarande installationsstatus för Net iD pkcs#11 modul för Firefox är okänd, använd knapparna nedan för att installera eller avinstallera modulen.
även när modulen (cerifikatet) är installerad!
EDIT
Möjligen är det så att det fungerar direkt om man först installerar e-leg och därefter NetID men inte tvärtom.