SV: Kan man bannlysa en administratör?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Inlägg av Okänd »

mojoman skrev: Jag köper inte argumentet att Ubuntu-Sverige är för stort för att man ska kunna redogöra för vad för ingrepp som sker i trådar och inlägg. Jag är medlem i flera forum som är betydligt större än detta och där funkar det utmärkt att alltid redogöra för vad för ingrepp som görs i trådar och inlägg. Men så görs det ju väldigt få ingrepp i de forumen också, trots att de är mycket större...
Nope, känner inte heller igen detta... allting är ju vad man gör det till.

Amerikanska stora forum jobbar ju på ett helt annat sätt där moderatorerna
inte modererar men däremot direkt kontaktar någon via mail/PM om
nåt inte ser bra ut eller att en konflikt blossar upp.

Scum o spam däremor rensas direkt..

Därför är det ofta många moderatorer i deras forum.
mojoman

Inlägg av mojoman »

plun skrev:
mojoman skrev: Jag köper inte argumentet att Ubuntu-Sverige är för stort för att man ska kunna redogöra för vad för ingrepp som sker i trådar och inlägg. Jag är medlem i flera forum som är betydligt större än detta och där funkar det utmärkt att alltid redogöra för vad för ingrepp som görs i trådar och inlägg. Men så görs det ju väldigt få ingrepp i de forumen också, trots att de är mycket större...
Nope, känner inte heller igen detta... allting är ju vad man gör det till.

Amerikanska stora forum jobbar ju på ett helt annat sätt där moderatorerna
inte modererar men däremot direkt kontaktar någon via mail/PM om
nåt inte ser bra ut eller att en konflikt blossar upp.

Scum o spam däremor rensas direkt..

Därför är det ofta många moderatorer i deras forum.

Exakt. Den moderation som görs i trådarna i andra forum är oftast administrativ, inte polisiär.

Ex: En inlägg i en diskussion är off-topic. I andra forum har jag sett att en av två saker händer, 1) de andra deltagarna i tråden svarar inte på det inlägget och diskussion fortsätter som tidigare (och om det tråden handlade om), eller, 2) två parallella diskussioner börjar föras varvid en moderator/administratör splittar tråden till två stycken men ett förklarande inlägg (innehållande länk) om att diskussionen om X fortsätter i den nya tråden (dit man då flyttat några av inläggen).

Detta görs enkom för att man ska ha ett logiskt och lättöverskådligt debattforum. Men att som moderator/adminstratör gå in med inlägg i debatten och säga "nu är X O-T, sluta med det" det är för mig helt obegripligt och jag har aldrig sett det på andra forum. Det är svårt att inte få intrycket av övervakning och kontroll...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

mojoman skrev:
Exakt. Den moderation som görs i trådarna i andra forum är oftast administrativ, inte polisiär.

Ex: En inlägg i en diskussion är off-topic. I andra forum har jag sett att en av två saker händer, 1) de andra deltagarna i tråden svarar inte på det inlägget och diskussion fortsätter som tidigare (och om det tråden handlade om), eller, 2) två parallella diskussioner börjar föras varvid en moderator/administratör splittar tråden till två stycken men ett förklarande inlägg (innehållande länk) om att diskussionen om X fortsätter i den nya tråden (dit man då flyttat några av inläggen).

Detta görs enkom för att man ska ha ett logiskt och lättöverskådligt debattforum. Men att som moderator/adminstratör gå in med inlägg i debatten och säga "nu är X O-T, sluta med det" det är för mig helt obegripligt och jag har aldrig sett det på andra forum. Det är svårt att inte få intrycket av övervakning och kontroll...
Stämmer precis med min erfarenhet också.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"