Ny dator ingen aha upplevelse

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Andersen

Re: Ny dator ingen aha upplevelse

Inlägg av Andersen »

brattham skrev:I princip så kan jag lova dig att även om din första SSD kommer köpas med den låga ljudnivån i åtanke, så kommer nästa system disk vara en SSD eftersom du aldrig mer vill ta steget tillbaka till en konventionell hårddisk; skillnaden i prestanda är så stor att den extra kostnad som uppkommer är värd var enda öre i merkostnad per gigabyte. ;)
Vad har du för typ av SSD disk, MLC eller SLC? Vad jag har förstått så är det bara den låga svarstiden som en SSD disk vinner på. Den kan aldrig riktgt mäta sig mot snabba SCSI diskar när det gäller att flytta stora datamängder? Jag har för mig att jag läste att SSD diskar av typen SLC aldrig skulle kunna skyffla data snabbare än 100 MB/s.

Den enda fördelen jag ser med en SSD disk.

1. Som systemdisk på en arbetsstation.
2. Webserver.
3. Databas server.
4. Filserver med väldigt många användare.

För övriga tillämpningar så tror inte jag att det lönar sig med en SSD disk, d.v.s. låga svarstiden kommer inte till sin rätt.
Andersen

Inlägg av Andersen »

farmfield skrev:Men säg nu att jag och shoppar en SSD, typ den nedan, och slänger in systemet på den... Blir det verkligen sån skillnad tro..? I övrigt skulle jag köra mina SATA II 250 & 320Gb 16Mb 7200rpm-diskar då... :)

http://www.inet.se/artikel/4303852/a-da ... s-kampanj-

Eller är det inte värt det om man inte shoppar en med 220Mb/s läsning / 135Mb/s skrivning kanske..?
Du kommer att få en känsla av att det flyter på mycket bättre, program startar omgående. Jag skulle inte rekommendera en sådan disk om det bara gäller för lagring av filer. Sen såg jag att disken var av typen MLC, och som jag förstått det hela så är den sämre & långsammare än SLC typen. SSD diskar av typen MLC verkar dock vara betydligt billigare än SLC.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

brattham skrev:Hund!

Jag har en WD VelociRaptor (10 000 K RPM); den låter en del. Jag kan förstå om man vill bli av med det ljudet. En sådan Raptor år ju helt klart något snabbare än en "vanlig" hårddisk, dock långt ifrån en SSD.

I princip så kan jag lova dig att även om din första SSD kommer köpas med den låga ljudnivån i åtanke, så kommer nästa system disk vara en SSD eftersom du aldrig mer vill ta steget tillbaka till en konventionell hårddisk; skillnaden i prestanda är så stor att den extra kostnad som uppkommer är värd var enda öre i merkostnad per gigabyte. ;)

/Mvh Per
Mjae, jag startar sällan om datorn (och program för den delen):

Kod: Markera allt

[ Neytiri ~ ]> uptime 
 19:37:35 up 26 days, 18:19,  3 users,  load average: 0.13, 0.11, 0.15
:) Dom flesta program jag kör körs 24/7 och jag gör mycket via terminalen med. Men visst, lite extra prestanda skadar ju aldrig. :P
farmfield skrev:Men säg nu att jag och shoppar en SSD, typ den nedan, och slänger in systemet på den... Blir det verkligen sån skillnad tro..? I övrigt skulle jag köra mina SATA II 250 & 320Gb 16Mb 7200rpm-diskar då... :)

http://www.inet.se/artikel/4303852/a-da ... s-kampanj-

Eller är det inte värt det om man inte shoppar en med 220Mb/s läsning / 135Mb/s skrivning kanske..?
Den har en JMicron krets = Skriver du för mycket fryser datorn. Ska du köpa SSD köp Intel.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Den har en JMicron krets = Skriver du för mycket fryser datorn. Ska du köpa SSD köp Intel.
Jag skriver ju lika mycket som jag pratar, så hela datorn skulle väl bli en frys då, hehe... ;)

...äh, fattade att du menade skriva till disken... Och det mesta jag skriver är ju när det kommer uppdateringar... (ja, eller vid installationen då)

Men jag är ju desktop-användare, förmodligen helt meningslöst då kanske... Eller..?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:
Hund skrev:Den har en JMicron krets = Skriver du för mycket fryser datorn. Ska du köpa SSD köp Intel.
Jag skriver ju lika mycket som jag pratar, så hela datorn skulle väl bli en frys då, hehe... ;)

...äh, fattade att du menade skriva till disken... Och det mesta jag skriver är ju när det kommer uppdateringar... (ja, eller vid installationen då)

Men jag är ju desktop-användare, förmodligen helt meningslöst då kanske... Eller..?
Meningslös med SSD menar du? Beror väl på vad man har för behov. Det är ju en simpel prestandaboost och den är ju som sagt tyst. Om jag dualbootade eller startade om min dator ofta, startade och stängde program ofta skulle jag verkligen uppskatta en SSD.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:
farmfield skrev:

Meningslös med SSD menar du? Beror väl på vad man har för behov. Det är ju en simpel prestandaboost och den är ju som sagt tyst. Om jag dualbootade eller startade om min dator ofta, startade och stängde program ofta skulle jag verkligen uppskatta en SSD.
Jupp, det är kanske meningslöst för mig som desktopanvändare - och väääldigt sällan bootar om datorn (typ när jag installerar nya kärnor) - att slänga in en SSD som systemdisk bara för att få lite ökad prestanda... Gör nog så att jag satsar på fetare CPU istället - fick bra pris på ett moderkort med en 3Ghz Core2Duo på idag...
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av brattham »

Jag vet inte. Jag vill ju inte låta som ett löjligt barn på julafton - fast jag kan ju naturligtvis inte låta bli...

Jag köpte en "80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA" som jag är mycket nöjd med (som systemdisk). Jag vill inte dra igång någon kampanj för Intel, men faktum var att jag i höstas läste en hel del om SSD innan jag bestämde mig. Saker förändrar sig ju sabbt - de "andra" kan ju ha kommit ikapp. Men då, i höstas var saken given. Bl a så läste jag på Linus Torvalds blogg om att det var långt i från alla SSD som höll måttet. Det var framför allt inte då den sekvensiella läsningen (den som står angiven i specen, t ex 250 MB/s) som var det avgörande, utan snarare hur hårddisken klarade av att lagra info slumpmässigt - eller ickesekvensiellt; detta var dessutom speciellt viktigt för linuxsystem. Av den anledningen så skulle jag tveka, eller åtminstonne kolla upp andra märken än Intels SSD innan jag gick och köpte dem.

Om jag fattade det hela rätt så handlade de om att vissa SSD riskerade att bli långsammare att efter att de hade körs (fyllts upp) ett tag. Det hela verkar dock vara ganska tekniskt så det finns garanterat någon som kan förklara och reda ut begreppen bättre.

Men innan jag visste hur det förhöll sig, hade jag väntan med att köpa andra märken på SSD, och lagt några kronor till på en Intel.

Det är klart att allas behov skiljer sig åt, men som jag sa: efter man en gång satt i en så finns (definitivt) inten återvändå...

/Mvh Per
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

TRIM löser problemet med att disken blir slö. :) Och mig veterligen är väl Intel egentligen det enda bra alternativet för den är det minsta lilla kräsen.
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Visserligen har jag de kataloger som systemet mestadels läser data ifrån som egna filsystem och de som ideligen skrivs till som egna, men det är klart man inte vill ha prestandaförluster.

Frågan är om dock om TRIM finns om man kör Ubuntu 9.10, och om TRIM finns, ser då kärnan till att TRIM används på rätt sätt eller måste man konfigurera det manuellt?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har tyvärr ingen koll alls på TRIM och dess stöd. Men jag är ganska säker på att Ubuntu 9.10 har stöd för det. Vill minnas att jag läste det.
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Läser man på http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM så står det att: "TRIM has been integrated in Linux 2.6.33". Kollar jag med uname så ger det:

$ uname -r
2.6.31-21-generic

...så jag vet inte...

/Mvh Per
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/

Där finns nyare kärnor. Men dom är som jag förstått det "vanilla" och innehåller inte Ubuntus patchar etc. Om det är en bra eller dålig sak har jag ingen aning om. Jag kör med en vanilla kärna och har då inte märkt någon skillnad. :)
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Här säger de att en SSD drar mer ström än en HDD, i langa loppet. Någon som vill dementera?

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd ... ,1955.html

Har någon hört talas om kingfast SSD. De säljer rätt billiga SSD diskar. Tänkte köpa en 8 Gb disk till min 500 Mhz laptop.
(lite som "pimp my laptop" :))
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"