nvidia drivrutinerna verkar inte gå igång vid uppstart

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: nvidia drivrutinerna verkar inte gå igång vid uppstart

Inlägg av farmfield »

Mmm, Plun hade rätt i sitt första inlägg - jag kallade in honom i tråden via pm när jag kände att mina kunskaper inte räckte till... Ett stort tack till Plun med andra ord! :)
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Ainigma »

Ja det är alltid bra när det finns ett kontaktnät av det här slaget, det finns nästan alltid någon som vet den rätta lösningen, eller någon som vet vem som kanske vet den. :)
martinsson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av martinsson »

tjenare, jag har samma problem och den senaste froeslagna fixen har i traden hjlpte inte mig, jag kor en 64bit installation av 10.04 LTS, och sedan dagen den slappdes (och installerades) har detta varit ett bekymmer, vart ar uppdateringarna ? hur kan man lata detta fortga sa lange utan att det kommit ut en fix for det ? jag ar ju knappast ensam som det ser ut.

Ursakta min lite negativa ton, men detta ar en LTS, och detta har inte varit nagra bekymmer tidigare utgavor, varfor nu, jag tycker att 10.04 har varit ett storre problem barn an vanligt, pulseaudio strular ocksa vilket iofs inte ar overaskande (varfor pulse nar de inte fixar sina problem?).

Snalla hjalp, moderkortet jag har ar ett ASUS TECH MN2VM med NVIDIA 7050PV grafik, AMD processorer.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

martinsson skrev:tjenare, jag har samma problem och den senaste froeslagna fixen har i traden hjlpte inte mig, jag kor en 64bit installation av 10.04 LTS, och sedan dagen den slappdes (och installerades) har detta varit ett bekymmer, vart ar uppdateringarna ? hur kan man lata detta fortga sa lange utan att det kommit ut en fix for det ? jag ar ju knappast ensam som det ser ut.
Har du provat det här ?

Kod: Markera allt

sudo apt-get install --reinstall nvidia-current
???
martinsson

Inlägg av martinsson »

Japp, och det såg bra ut till en början men efter ca 3 omstarter så blev det fel igen, det verkar varra lite random, jag har även använda jockey och bytt drivare där, eller helt stängt av drivare och att sedan installera dem på nytt men allt med samma tråkiga resultat.

Jag vågar nog säga att jag provat det mesta för att få ordning på detta så när som att editera xorg.conf för hand.

Hjälp.

Vart är uppdateringarna från cannonical (ubuntu) ? kollar man runt lite på nätet är detta tydligen inte helt ovanligt, och tyvärr så drabbar det oss rätt hårt, man vill ju inte gärna visa upp ett system om detta riskerar att hända.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo nu är det inte så ofta det strular med nVidia och ev buggar är helt synliga för alla.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... o_package=

Jag ställer mig mycket frågande till att det kan funkar några omstarter för att helt plötsligt lägga av ???

Felmeddelanden med det här kommandot ?

sudo jockey-text -e xorg:nvidia-current
martinsson

Inlägg av martinsson »

Tack för att ni hjälper till, svaret på ovanstående blev :

Searching for available drivers...
Unknown driver: xorg:nvidia-current
Use --list to see available drivers

Jag installerade i all frustration 173 utgåvan igår, kan det ha med detta att göra ?

Jag fick rätt upplösning denna gången iallafall, men nästa gång vet jag inte vad det blir, jag kan köra compiz och hela rasket inga problem alls, just nu vill säga.

Mvh / martinsson
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo... hur identifieras grafiken ?

lspci | grep -i nvidia
7050 chipen är ju sedan lite speciella och sitter som "budget"-lösningar på diverse moderkort.

Funkar det med 173-drivaren så är det ju bra som är till för klenare/äldre grafikchip
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Ainigma »

martinsson skrev:Japp, och det såg bra ut till en början men efter ca 3 omstarter så blev det fel igen, det verkar varra lite random, jag har även använda jockey och bytt drivare där, eller helt stängt av drivare och att sedan installera dem på nytt men allt med samma tråkiga resultat.

Jag vågar nog säga att jag provat det mesta för att få ordning på detta så när som att editera xorg.conf för hand.

Hjälp.

Vart är uppdateringarna från cannonical (ubuntu) ? kollar man runt lite på nätet är detta tydligen inte helt ovanligt, och tyvärr så drabbar det oss rätt hårt, man vill ju inte gärna visa upp ett system om detta riskerar att hända.

Jag hade samma problem, men efter att ha gjort ominstallationen via terminalen som Pun angav och sedan ha gått till Hårdvarudrivrutiner och ominstallerat accelererad grafikdrivrutin för NVIDIA så har det sedan dess fungerat felfritt. Kan dock inte förklara varför.
martinsson

Inlägg av martinsson »

Svaret på lspci | grep -i nvidia blev :
00:00.0 RAM memory: nVidia Corporation MCP67 Memory Controller (rev a2)
00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation MCP67 ISA Bridge (rev a2)
00:01.1 SMBus: nVidia Corporation MCP67 SMBus (rev a2)
00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 OHCI USB 1.1 Controller (rev a2)
00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2)
00:04.0 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 OHCI USB 1.1 Controller (rev a2)
00:04.1 USB Controller: nVidia Corporation MCP67 EHCI USB 2.0 Controller (rev a2)
00:06.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP67 IDE Controller (rev a1)
00:07.0 Audio device: nVidia Corporation MCP67 High Definition Audio (rev a1)
00:08.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Bridge (rev a2)
00:09.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP67 AHCI Controller (rev a2)
00:0a.0 Ethernet controller: nVidia Corporation MCP67 Ethernet (rev a2)
00:0b.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2)
00:0c.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2)
00:0d.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2)
00:0e.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2)
00:0f.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2)
00:10.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2)
00:11.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP67 PCI Express Bridge (rev a2)
00:12.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation C68 [GeForce 7050 PV / nForce 630a] (rev a2)
Det funkade bra denna gången också, dvs rätt upplösning, kanske var det så att 173' an var vad som behövdes ?

tack för att ni finns, det är kalas att kunna få hjälp såhär.
martinsson

Inlägg av martinsson »

skrivet i low graphics mode... igen... suck... det funkade inte nu heller, detta är mkt frustrerande, snälla hjälp mig.

Det är uppenbarligen ett random occurance det här med rätt upplösning.
martinsson

Inlägg av martinsson »

En fullständig ominstallation senare men samma problem kvarstår, ritkigt dåligt det här, vad pysslar de med ? händer det något eller har de stuckit huvet i sanden ?
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"