Nu tänker jag agera!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Nu tänker jag agera!

Inlägg av mrfab »

Jo konsumentverket skall godta e-mail vad gäller konkurensverket

Anmälan kan även skickas elektroniskt till konkurrensverket@kkv.se. För att en elektronisk anmälan ska kunna anses fullständig från det datum den kom in till Konkurrensverket ska den undertecknade försäkran (se avsnitt D) komma in till Konkurrensverket i original inom tre arbetsdagar.
Frågor besvaras av Konkurrensverket på telefon 08-700 16 00 eller e-post konkurrensverket@kkv.se.

http://www.konsumentverket.se/Klaga/Anm ... entverket/

http://www.konkurrensverket.se/t/Page____763.aspx
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Det är kanske dags att vi och jag ska även ta upp detta med Svenska Linuxföreningen om att NÅGOT måste göras snarast...
Hej

Då vi köper datorer med inbyggd operativsystem så kan man tyvärr inte få tillbaka pengar om man väljer att inte använda det inbyggda operativsystemet.
Med vänlig hälsning
Elli

SIBA AB
Box 8865
402 72 Göteborg
Telefon: +46 (0)42 20 25 65
E-mail: info@siba.se
Hur felinformerade är inte dessa elektronikkedjor egentligen?! Hur kan de sälja produkter när det inte kan avtalen?!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

mrfab skrev:Jo konsumentverket skall godta e-mail vad gäller konkurensverket

Anmälan kan även skickas elektroniskt till konkurrensverket@kkv.se. För att en elektronisk anmälan ska kunna anses fullständig från det datum den kom in till Konkurrensverket ska den undertecknade försäkran (se avsnitt D) komma in till Konkurrensverket i original inom tre arbetsdagar.
Frågor besvaras av Konkurrensverket på telefon 08-700 16 00 eller e-post konkurrensverket@kkv.se.

http://www.konsumentverket.se/Klaga/Anm ... entverket/

http://www.konkurrensverket.se/t/Page____763.aspx
Ehm, grejen är att man inte kan 'smussla undan' en skriven anmälan på samma sätt som ett mail eftersom det diarieförs på olika sätt, alltså får man noll respons om man anmäler per mail. Jag har suttit med en advokat och talat om detta idag, hehe...
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Pontus Öhman skrev:Det är kanske dags att vi och jag ska även ta upp detta med Svenska Linuxföreningen om att NÅGOT måste göras snarast...
Hej

Då vi köper datorer med inbyggd operativsystem så kan man tyvärr inte få tillbaka pengar om man väljer att inte använda det inbyggda operativsystemet.
Hur felinformerade är inte dessa elektronikkedjor egentligen?! Hur kan de sälja produkter när det inte kan avtalen?!

Det är väl snarare upp till en välinformerad köpare att ifrågasätta rätt saker..... >:D

Vad som gör det möjligt idag är att man under inga omständigheter kan tänka sig att acceptera MS EULA licens.

Detta upptäcker man då när man kommer hem och ska installera.

Bla Dell gör återköp på licenskostnaden med några hundralappar för användare som inte kan acceptera EULA licensen.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Hur har det gått?
Någon framgång?
iamBillY

Inlägg av iamBillY »

Pontus Öhman skrev:Det är kanske dags att vi och jag ska även ta upp detta med Svenska Linuxföreningen om att NÅGOT måste göras snarast...
Hej

Med vänlig hälsning
Elli

SIBA AB
Box 8865
402 72 Göteborg
Telefon: +46 (0)42 20 25 65
E-mail: info@siba.se

;D Jag skulle handla en ny bärbar och var och kollade på Mediamarkt i S-Vall. När försäljaren kom och skulle köra sina säljtrick på mig frågade jag om han trodde det gick att köra linux på den. Han svarade: Linux, är det något spel eller?
Efter en stunds pinsam tystnad förstod jag att han menade allvar. Jag tackade för mig och gick över vägen till elgiganten...

Vad kan man säga. Lycka till med att få hela kedjor att fatta!

Nu sitter jag med en liten fin Acer Aspire 1810TZ och dualbootar kubuntu och någon snikvariant av Windows 7 som jag startat 4 gånger.

Min första post i detta forum blev en gnällpost, sorry. Det var Farmfield som lurade hit mig från swedroid.se... :P
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

cthulhu skrev:Hur har det gått?
Någon framgång?
Sommaruppehåll just nu =) Ska ta tag i detta till hösten igen då jag inte slavar 8-17 mån-fre!
Webmaster för

Mina guider
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

iamBillY skrev:Min första post i detta forum blev en gnällpost, sorry. Det var Farmfield som lurade hit mig från swedroid.se... :P
Absolut inte onödigt gnäll iaf, för det här är ett seriöst problem. På en laptop för 3990 utgör en femhundring Windows, det är ju åt helskotta att behöva betala mer pengar till MS än till svenska staten i skatt (momsen) om man ämndå skall köra Linux på den...
iamBillY

Inlägg av iamBillY »

farmfield skrev: det är ju åt helskotta att behöva betala mer pengar till MS än till svenska staten i skatt (momsen) om man ämndå skall köra Linux på den...
Word!
iamBillY

Inlägg av iamBillY »

*bump* .. :D Slut på sommaren nu... :P
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Njau.... det är mycket "surr på barrikaderna".. ;)

Ubuntu blir inte bättre än vad man gör det till.... krävs en kraftansamling för att lösa.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Just nu är inte mitt problem att få tag på en dator utan nåt (Windows) utan med nåt (inbyggt 3G/HSDPA-modem)... ::)

Kan inte ens skylla på Microsoft i detta... ;)
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

De bollar ärendena sinsemellan, och vet inte vad den andra avdelningen egentligen sysslar med. Det kanske heter virtuellt arbete med avsikt att trötta ut kunden med det ursprungliga ärendet.
Användarvisningsbild
Hardcore
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Hardcore »

De borde väl åtminstone upplysa om hur man rätt går tillväga vid anmälan i sina svarsmejl, kan man tycka.

Och visst är det en fråga där EU har muskler och kan agera.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

Vad hände se'n?
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

fd.svensson skrev:Vad hände se'n?
Det gifte sig och levde lyckliga i alla sina dar! Du vet väl hur kärlekshistorier slutar väl ;)
Webmaster för

Mina guider
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

En vettig rapport hade varit än trevligare...
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Enligt konsumentköpslagen (KKL) 16§ så kan varan anses fel om säljaren inte upplyser köparen om ett sådant förhållande angående varans egenskaper eller användning som han kände eller borde kännt till. Även 19§ berör detta ämne något.

Att man måste godkänna ett till avtal efter köpet för att kunna använda Windows som man tror ingick i köpet av en dator borde kunna ses som fel. Säljaren har så att säga upplysningsskyldighet gentemot köparen.

Enligt 28§ i KKL så får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet.

edit: hur stort prisavdraget är kan man ju spekulera i, men säljarens kostnad för operativet låter rimligt. Lägg märke till att det heller inte skall kosta en något att få detta åtgärdat. Blir man t.ex. tvungen att köra in med datorn etc så kan man få ersättning för detta.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Lagrummet säger att man inte behöver upplysa om sådant som konsumenten borde känna till. Det borde vara självklart för alla att alla programvaror man köper rätten att använda har vissa begränsningar, och om man har speciella behov får man ta reda på det själv.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Skulle köpa ny dator och hade några alternativ.
1) Tom hårdskiva
2) Ubuntu förinstallerat så att DVD-filmer, webbkamera, mick, Skype.. fungerade.

Fick beskedet att inget lyckas. Till en tom hårdskiva får man byta på egen risk. Det blir strul med garantin också. Öppnas bakstycket försvinner Acer garantin, så vänta med det ett år.

Man prutade på affären lika mycket som en tom hårdskiva kostar.
Är man nu då Ubuntuvän, har man en enorm fördel. Man köper en dator men får liksom två. Byter man hårdskiva har man en Ubuntudator. Byter man igen har man en Windows 7 dator. Skruvar och gängor är förstärkta, så hundratal byten går för sig.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"