Jag var och kollade på datorn idag. Processorn var en Intel Q6600 som är mycket bättre än en Athlon 64 X2 6000+. Grafikkortet var, som det stod i annonsen, ett 8800 GTS av den äldre modellen eftersom det har 320MB minne. Nu blev det tyvärr ingen affär eftersom han inte ville gå under 4000 kr.
Du har rätt i att grafikkortet oftast är viktigare än processorn i en speldator, däremot är de både enklare och billigare att uppgradera än processorn så jag köper hellre en dator med bra processor och lite äldre grafikkort än en dator med bra grafikkort och gammal processor
Råd ang. val av grafikkort [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Re: Råd ang. val av grafikkort
Känns som jag tjatar lite nu, men vad kan denna vara värd? http://www.blocket.se/kronoberg/Spel_Da ... ?ca=21&w=1
AMD Athlon II X2 250
XFX Radeon HD 5670 512MB
4GB RAM. De enda moderkorten som finns för AM3 på Komplett är för DDR3-minnen så det är antagligen det.
500 GB hårddisk.
700W nätagg - uppgraderingsbar dator alltså
Nypris skulle tydligen vara 6000 kr men det har jag svårt att tro. 5000 kanske.
Har läst ett test och ett annat av processorn. Båda verkar tycka att den är ett bra köp - motsvarande en AMD 6000+ eller en Intel C2D E8400 @ 3GHz.
Enligt det här, det här och detta testet ska grafikkortet motsvara ungefär ett Geforce 9800 GT, dock ej vara prisvärt om man köper nytt.
Bra köp? Hur mycket bör jag pruta?
AMD Athlon II X2 250
XFX Radeon HD 5670 512MB
4GB RAM. De enda moderkorten som finns för AM3 på Komplett är för DDR3-minnen så det är antagligen det.
500 GB hårddisk.
700W nätagg - uppgraderingsbar dator alltså
Nypris skulle tydligen vara 6000 kr men det har jag svårt att tro. 5000 kanske.
Har läst ett test och ett annat av processorn. Båda verkar tycka att den är ett bra köp - motsvarande en AMD 6000+ eller en Intel C2D E8400 @ 3GHz.
Enligt det här, det här och detta testet ska grafikkortet motsvara ungefär ett Geforce 9800 GT, dock ej vara prisvärt om man köper nytt.
Bra köp? Hur mycket bör jag pruta?
Re: Råd ang. val av grafikkort [LÖST]
Köpte ett 8800 GTS på Tradera för 390 kr. Får la duga ett tag, jag förlorar ju inte så mycket på att sälja det vidare om jag skulle vilja uppgradera heller. Tyvärr blev det det gamla med G80-processorn så ingen VDPAU den här gången heller