Var med och följ mitt bloggande om OpenOffice Base

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Var med och följ mitt bloggande om OpenOffice Base

Inlägg av ZX Spectrum »

Ingen dum idé Stefan. Jag bloggar lite sporadiskt när det finns tid tillgänglig.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Måste läsa ikapp... verkar intressant det här... ;)

Lägg gärna de utgivna blogginläggen snyggt o prydligt länkade i inlägg No 1
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

pun skrev:Måste läsa ikapp... verkar intressant det här... ;)

Lägg gärna de utgivna blogginläggen snyggt o prydligt länkade i inlägg No 1
Inte så dum idé. Jag fixar.

Har hunnit med en formulärdel idag:

http://pavel.frimix.se/2010/05/03/skapa ... -formular/

Edit: Förstainlägget innehåller numera delarna som är färdiga. Jag kommer fylla på där löpande.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Nästa del i bloggen om Base är färdig:
Nu handlar det om att göra en sökning i databasen via guide.

http://pavel.frimix.se/2010/05/08/skapa ... fice-base/
Bild
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

*prenumerar* så att jag inte glömmer bort att testa Base vid tillfälle.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

SQL-skolan har börjat nu där jag lär ut hur man skriver in sql-frågor mot en databas:

Skapa en sökning via sql-kommando (SQL-skolan del 1)
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Sista delen i den absoluta grunden i Base är avklarad:

Skapa en rapport av vår databas i pappersform

Nästa del blir en relationsdatabas, något som är betydligt svårare att förstå. Ska gå igenom detta så pedagogiskt som möjligt.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Relationsdatabas är dagens tema och detta har verkligen tagit tid att förstå sig på. Hållt på i över en vecka nu med att googla och kolla på openoffice.org:s forum efter hjälp. Att skapa en relation är inte problemet utan att förstå sig på hur man länkar i formuläret till flera tabeller. Igår lyckades jag fixa en lösning på problemet som jag kommer att delge er alla:

Introduktion till relationsdatabas
Skapa en relationsdatabas (del 1 av 2)
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Kan bara nämna att jag kommer att skriva om samma problem ytterligare en gång vad det lider. Nu körde jag med en guide och det är fusk. ;)
Ska visa hur man gör samma sak den hårda vägen men det blir vid senare tillfälle.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Tänkte jag skulle börja tänka på vilka rubriker jag ska använda i guiden som kommer att vara i pdf-form.
Vad tror ni skulle passa in i en guide?

Dessa ämnen har jag kommit på hittills:

Introduktion
Installation av OpenOffice.org Base
Skapa den första tabellen
Skapa ett formulär via guide
Skapa en rapport
Vad är en relationsdatabas?
Skapa en relationsdatabas
Konvertera en Calc-tabell till Base
Utnyttja Base i Write/Calc
SQL-kommandon
Skapa en sökning
Skapa en tabell
Skapa en relation
Sätt primär/främmande nyckel

(kan hända att rubrikerna får ändras sen för att passa in på ett bättre sätt)

Sen kommer jag att licensiera guiden här när den är färdig:

Creative Commons

Tyvärr så är jag inte så bra på att skriva guider men får försöka gneta mig fram.
Sen vet jag inte om man kan licensiera verket med CC innan man är färdig och sätta versionsnummer typ 0.2 osv. och när den är komplett så är versionen 1.0?

Sist men inte minst, det finns nog någon här som skulle kunna tänka sig att korrekturläsa delarna när dom är färdiga?
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Fick mail igår från en kvinna som hade jobbat med databaser i över 25 år. Hon var datautbildare i kontorsutveckling/Esselte office/Office m.m. i en större stad med huvudansvaret för utbildning i MS Access. Dessutom utveckling av applikationer i det sistnämnda.
Hon hade aldrig jobbat med Base men var villig att lära sig. Däremot frågade hon om hon kunde vara till hjälp med databaser och sådant vilket är positivt.

Ganska så intressant läge och detta blev större än jag trodde. Får hoppas att jag kan fullfölja min plan och dessutom få till guiden på ett bra sätt.

Har kollat på openoffice.org:s utveckling av guider och dom är inte i min smak. Vill ha det bättre uppställt än vad dom har gjort.
När jag läste hur man skapade en tabell där så fick jag tänka en bra stund för att fatta vad dom menade. Visste inte att en sådan enkel sak som att skriva in fältnamn kunde bli så svårt med en massa punkter att gå igenom.

Nåväl, det finns potential att i framtiden få ut något gott av mitt bloggande och att även utbildning inom Base kommer till skott. En sak som jag måste försöka prioritera är att koppla en Oracle/MySQL-databas till Base för att få riktig styrka i databasen och göra den mer intressant för större företag. Får ta hjälp av min bror när det gäller Oracle för han använder det på jobbet men med Delphi som frontend.

En sak som ingår i min plan också är att göra så mycket reklam som möjligt för mitt bloggande så att så många som möjligt ska se att något händer inom dokumentation här i Sverige. Är bara att ta lärdom av Bill Gates och andra affärsmän. Oavsett vad man tycker om dessa så lyckas dom få folket att använda deras produkter. Alltså får jag göra likadant.
I framtiden kanske någon kommer vara villig att översätta denna till engelska för att den ska bli internationell?

Vill passa på att nämna detta återigen. Jag har ingen som helst plan på att tjäna pengar på detta.

Mina krav är att min guide (som kommer att bli i pdf-form så småningom) ska vara lättläst och väldigt pedagogisk med mycket bilder som illustrerar vad som händer.
Allt jag visar kommer att fullföljas till aha-upplevelsen infinner sig hos alla som läser den, dessutom är idén att man ska fatta principen så snabbt som möjligt utan att behöva läsa en massa sidor.
Guiden ska vara fri att användas/spridas.

Har inte bestämt mig vilken typ av licens jag ska använda. Egentligen har jag bara kollat ytligt på Creative Commons.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Följande artiklar är färdiga:

Ändra tabb-ordning i ett formulär
Använda Base för att skriva ett dokument i Write

Lite coolt att kunna kombinera dom olika delarna i OpenOffice och det är detta jag tar upp i den andra artikeln, dvs. kombinationen Base vs. Write för att förenkla i dokumenten man skriver.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Lite specialsaker man kan göra med ett formulär. Indatamask är inte helt fel om man vill styra den som knappar in data. Exempelvis vill man alltid att postnumret innehåller 5 siffror med blanksteg efter 3 tecken:

Göra indatamask i ett formulär
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Statistik är bra att få fram i en databas. Denna blogg tar delvis upp detta:

Statistik i en databas (SQL-Skolan del 3)

Kommer att fortsätta blogga om statistik vid senare tillfälle för det är ett stort ämne.
Bild
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

ZX Spectrum skrev:Fick mail igår från en kvinna som hade jobbat med databaser i över 25 år. Hon var datautbildare i kontorsutveckling/Esselte office/Office m.m. i en större stad med huvudansvaret för utbildning i MS Access. Dessutom utveckling av applikationer i det sistnämnda.
Hon hade aldrig jobbat med Base men var villig att lära sig. Däremot frågade hon om hon kunde vara till hjälp med databaser och sådant vilket är positivt.
...
@ ZX Spectrum

Vill bara gratulera dej, till att ditt arbete uppmärksammas utanför Ubuntu-kretsen.
Det är ett mycket bra betyg!

mvh Rune.K
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Tack!
Kanske frågar henne om hjälp någon gång. Ändå bättre om min blogg gör att typ "Databashantering A" som finns på Komvux använder OpenOffice Base som bas istället för MS Access som är ett krav i nuläget precis som att datakörkortet kräver MS Word, MS Excel, MS Powerpoint och MS Windows. Min bror jobbar också väldigt mycket med databaser och då Oracle. Tar och frågar honom ibland om det är något jag inte förstår.
Jag tror jag har delat upp mina bloggar på ett bra sätt. En del av dessa kommer att fungera i andra databasprogram som mysql, oracle, sql server m.m.
På sikt tror jag mina bloggar lönar sig och nästa stora projekt är att lära sig hur makron fungerar för att kunna blogga om detta ämne också.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Nu är det snart dags att fortsätta med bloggandet om Base. Det blir allt tyngre ju längre man kommer. Under sommaren har jag kollat lite på makron i Base och det är en brant inlärningskurva för man får lära sig programmera. Ändå är makro en så stor grej i Base att det inte kan utelämnas
Programspråket i OpenOffice heter OpenOffice.org Basic och är nästan identisk med VisualBasic och Delphi så behärskar man dessa språk så underlättar det.
Jag får se hur långt jag kommer men att blogga om det är en morot som gör att man fortsätter. Förhoppningsvis blir fler inspirerade när man visar hur värdefullt makron är och gör Base eller för den delen hela OpenOffice dynamisk.

Dessutom håller jag på och pular med upplägget till pdf-filen som ska agera bruksanvisning till Base och har kommit så här långt hittills:

Förord
Tabeller
  • Skapa den första tabellen

Sökningar
  • Skapa en sökning via guiden

Formulär
  • Skapa ett enkelt formulär
    Ändra tabbordning
    Göra en indatamask

Rapporter
  • Skapa en rapport

Relationsdatabaser
  • Skapa en relation med tabeller
    Skapa ett formulär baserat på en relationsdatabas

SQL
  • Skapa en tabell
    Skapa en sökning
    Statistik – Räkna

Makro
OpenOffice.org
  • Konvertera en OOo Calc-tabell till OOo Base
    Använda Base för att skriva ett dokument i Write

Huvudrubrikerna täcker åtminstone hela alltet i Base och grunderna i dessa är tabeller, sökningar, formulär och rapporter. Sen väljer jag att separera SQL eftersom det är svårare att lära sig. Dessutom fungerar SQL till alla databaser oavsett programvara så det kan vara bra att ha detta som en separat rubrik.
Underrubrikerna är sådant material som jag redan bloggat om och är därför färdigt.
Vid senare tillfälle ska jag försöka gå igenom vilken licensmodell som passar bäst under Creative Common. Vågar inte göra detta innan jag har någon typ av pdf-fil färdig.

Finns det några synpunkter så säg bara till.
Bild
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev:
Finns det några synpunkter så säg bara till.
Den ända synpunkten jag har är "Ge inte upp"..... lysande bloggeri !
Skriv svar

Återgå till "Guider"