Bios reset

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Bowmore

Re: Bios reset

Inlägg av Bowmore »

Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Jo. Men tyvärr är det inte det lösenordsskyddet jag menar.
Utan det är skyddet inne i själva biosinställningarna som gör att man inte kan ändra nått utan att ange ett lösenord.

Tack ändå :)
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

xtr3m3 skrev:Jo. Men tyvärr är det inte det lösenordsskyddet jag menar.
Utan det är skyddet inne i själva biosinställningarna som gör att man inte kan ändra nått utan att ange ett lösenord.
Så du menar att du kommer in i Bios men inte kan ändra eller spara?

Hmm, Dell och kanske fler tillverkare har infört EEPROM-chip på modekortet för att just kunna spärra någon ifrån att komma in i Bios. Antagligen är det ett önskemål från bl.a företag.

Däremot när man väl kommit in så är frågan om det lösenord du nämner lagras i EEPROM eller CMOS. Skillnaden är att det som lagras i EEPROM är persistent, dvs försvinner inte om du t.ex plockar ur cellbatteriet. Cellbatteriet matar CMOS där normalt alla Bios-inställningar finns. Sen i Bios finns defaults om CMOS nollas.

Men är det så att det lösenord du glömt också lagras i EEPROM så borde någon av de lösningar fungera. Annars ska det räcka med att plocka ur cellbatteriet till dess kondingar etc laddats ur.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Bowmore skrev: Hmm, Dell och kanske fler tillverkare har infört EEPROM-chip på modekortet för att just kunna spärra någon ifrån att komma in i Bios. Antagligen är det ett önskemål från bl.a företag.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 22#p385142 :(
Det är för övrigt en GRÖN jumper på dell, och den sitter inte bredvid de övriga...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Bowmore skrev: Så du menar att du kommer in i Bios men inte kan ändra eller spara?

Hmm, Dell och kanske fler tillverkare har infört EEPROM-chip på modekortet för att just kunna spärra någon ifrån att komma in i Bios. Antagligen är det ett önskemål från bl.a företag.

Däremot när man väl kommit in så är frågan om det lösenord du nämner lagras i EEPROM eller CMOS. Skillnaden är att det som lagras i EEPROM är persistent, dvs försvinner inte om du t.ex plockar ur cellbatteriet. Cellbatteriet matar CMOS där normalt alla Bios-inställningar finns. Sen i Bios finns defaults om CMOS nollas.

Men är det så att det lösenord du glömt också lagras i EEPROM så borde någon av de lösningar fungera. Annars ska det räcka med att plocka ur cellbatteriet till dess kondingar etc laddats ur.
Exakt. Det är det jag undrat. Hur lång tid tar det kondingarna att ladda ur?

dmz skrev: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 22#p385142 :(
Det är för övrigt en GRÖN jumper på dell, och den sitter inte bredvid de övriga...
Har inte sett nån jumper över huvudtaget när jag kollat har jag för mig.
Har varit isär med hela datorn och vänt och vridit.
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

xtr3m3 skrev:Exakt. Det är det jag undrat. Hur lång tid tar det kondingarna att ladda ur?
Jag brukar dra till med en halvtimme men låter du den ligga strömlös över natten så är det nog EEPROM som spökar. Men, ... vissa batterier har inbyggd CMOS vilket innebär att man då behöver kortsluta det ett par sekunder för att cleara CMOS. Kolla vad cellbatteriet har för beteckning och sök sen på nätet.
dmz skrev:Det är för övrigt en GRÖN jumper på dell, och den sitter inte bredvid de övriga...
Har kollat manualen på nätet och inget nämns om en jumper. T.o.m så har jag sett fall kring detta där det explicit sägs att det inte finns en jumper för denna modell, men finns det på moderkortet så bör det också finnas nämnt på nätet.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Den har legat nästan ett dygn strömlös för nån dag sen.
Får kolla det med batteriet sen.
Bild
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Har inte kollat det med batteriet an.

Upptackte just en ganska jobbig sak. Efter att jag plockat ur batteriet (som forovrigt inte vill sitta kvar, vet inte om hallaren gatt sonder) sa har datum, ar och klockan stallt om sig till augusti 2008. Nu kan jag ju inte andra sa det blir ratt heller :(
Var kanske dumt att plocka ur batteriet.

Detta gor att webblasaren ger varningar nar jag gar in pa sidor med https.
Bild
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jag har ingen vidare koll på hwclock men det borde räcka att du ändrar tid manuellt? Prova http://en.wikipedia.org/wiki/Network_Time_Protocol#Unix
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

dmz skrev:Jag har ingen vidare koll på hwclock men det borde räcka att du ändrar tid manuellt? Prova http://en.wikipedia.org/wiki/Network_Time_Protocol#Unix
Ok. Kollade men ser inte om det star natt om hur man gor. Kor knoppix pa datorn just nu. Ska testa faunos sen och se vilket utav dom jag valjer.
Hur gor man for att andra?
Bild
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

man date skrev: -s, --set=STRING
set time described by STRING
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

dmz skrev:
man date skrev: -s, --set=STRING
set time described by STRING
Fixade det med hjälp av denna sida: hwclock efter att ha sökt som en galning på google :P
Det som hjälpte mig var:

Kod: Markera allt

hwclock --set --date="9/22/96 16:45:05"
Ändrade bara datum, år och klockslag :)
Bild
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"