Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
dmz

Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"

Inlägg av dmz »

Konservburk skrev:Du får ursäkta att jag sitter här och försöker hålla mig för skratt. Det är smärtsamt att göra nervomkopplingar. Jag tänker på hur jag själv kände mig när jag inte lyckades bli vän med windows95.
Du glömde nämna vad du körde innan. Kan det möjligen varit workbench? TOS? Hur som helst så skiljer det sig en del vad som var de facto då och vad som är det nu, uppenbarligen.

Bild
Bild
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Alla kan inte bestämma om allt. Det är heller inte nödvändigt. T ex, vilken sida knapparna ska sitta på har jag inga problem med att designteamet fattar beslut om. Det går alltid att byta sida.

För: http://www.omgubuntu.co.uk/2010/03/why- ... Ubuntu!%29

Mot: http://www.inatux.com/article?r=free-so ... -democracy

Jag håller på MS (Mark Shuttleworth, alltså ;) ) i denna fråga.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

We all make Ubuntu, but we do not all make all of it. In other words, we delegate well. We have a kernel team, and they make kernel decisions. You don't get to make kernel decisions unless you're in that kernel team. You can file bugs and comment, and engage, but you don't get to second-guess their decisions. We have a security team. They get to make decisions about security. You don't get to see a lot of what they see unless you're on that team. We have processes to help make sure we're doing a good job of delegation, but being an open community is not the same as saying everybody has a say in everything.
På den högsta nivån drivs ju Ubuntu av ett privat företag. Att MarkS dikterar villkoren beror ju bl.a. på att det är han som betalar kalaset.

Jag hoppas bara att ingen förväxlar detta med vårt svenska loco som skall drivas demokratiskt. (Med omröstningar samt en TL med starkt inflytande vars post är uppe till omröstning regelbundet.)

I Sverige har vi ingen sabdfl eller vad det nu heter.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

ycc skrev:...
I Sverige har vi ingen sabdfl eller vad det nu heter.
Är du riktig säker på det? ;D
För övrigt är jag helt inne på ycc's linje!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Angående ramaskriet om knapparnas placering.
Undrar om det går att ta bort minimera och maximera-knapparna helt och hållet, jag har följt med lite i den debatten här... :)
Och kommit till att tänka på så använder jag aldrig de knapparna. För min del är de enbart prydnad...
Krysset använder jag ibland, beroende på om jag har musen i näven eller om jag har fingrarna på tangentbordet.

Edit:
Kom på att med musen i näven, så använder jag ibland högerklick på programmets ikon+namn i panelen som visar vilka program som är igång, och väljer "Close". Det beror lite på var jag är med musen någonstans...
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av Rag3Rac3r »

Rune.K skrev:Angående ramaskriet om knapparnas placering.
Undrar om det går att ta bort minimera och maximera-knapparna helt och hållet, jag har följt med lite i den debatten här... :)
Och kommit till att tänka på så använder jag aldrig de knapparna. För min del är de enbart prydnad...
Krysset använder jag ibland, beroende på om jag har musen i näven eller om jag har fingrarna på tangentbordet.
Instämmer med dig, knapparnas placering är inte vital. Och kan fattas som "toppstyrning" så länge det går att ändra efter sina egna preferenser så ger jag blanka f*n i hur han fattar beslutet... Bara han inte tar bort mitt kära alt+tab, alt+shift+tab, ctrl+tab, och ctrl+shift+tab... Då kommer jag bråka på han >:D

Utanför ämnet: Jag sitter oftast på Laptop, och försöker in i det längsta undvika Touchpaden.. Eftersom man har en förmåga att dubbelklicka, enkelklicka, osv utan att man menar det...
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Rune.K skrev:. . . Undrar om det går att ta bort minimera och maximera-knapparna helt och hållet . .
Ja du kan välja själv. I vart fall går det bra om du installerar programmet Ubuntu Tweak. Jag har det och har testat. Jag lyckades t.o.m. att ändra ordningsföljden dem emellan. (Biskop Bratt - brasklapp: Lyckades med det i början av helgen. Därefter kan saker och ting ha hänt, med tanke på att vi talar om en beta1-version).

F.ö. håller jag med den som skrev (dmz?) att det är ju egentligen mest rimligt att ha det till vänster, med tanke på att man där, även har övriga menyval, som "arkiv, redigera" etc.. Men visst tusan halkar och far cursorn från det invanda (högerhörnet), till det egentligen mest "lämpliga", men ännu tämligen ovana, vänsterhörnet.

OT kan det ha något att göra med den politiska situationen? 8) Nu känns det ena mer rätt, än det andra. Efter höstens val, kan kanske ett och annat kännas mer "passande"? ;D
För min egen tillvänjning, har jag lagt in den vänsterställda placeringen även i ver. 9.10 Karmic. Men där har jag inte lyckats med att ändra i deras inbördes ordning ännu.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

gconf-editor

Jag har haft mina knappar till vänster sedan jag förstod att det gick att ändra. Men så kommer jag ju också från ”Mac-hållet”.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Fungerar gconf-editor eller Ubuntu Tweak med Kubuntu(KDE)?

Jag har gjort flera allvarliga försök med Ubuntu(Gnome), men det är alldeles för blekt för min smak...
Ett exempel, finns det en ordentlig klipphanterare? Som helst ska vara installerad från början...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rune.K skrev:Fungerar gconf-editor eller Ubuntu Tweak med Kubuntu(KDE)?

Jag har gjort flera allvarliga försök med Ubuntu(Gnome), men det är alldeles för blekt för min smak...
Ett exempel, finns det en ordentlig klipphanterare? Som helst ska vara installerad från början...
http://www.lathund.nu/2010/01/18/glippe ... hanterare/

Själv förstår jag inte riktigt nyttan med dessa program men. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hund skrev:
Rune.K skrev:Fungerar gconf-editor eller Ubuntu Tweak med Kubuntu(KDE)?

http://www.lathund.nu/2010/01/18/glippe ... hanterare/

Själv förstår jag inte riktigt nyttan med dessa program men. :P
En ordentlig klipphanterare kan man ha mycket nytta av! :P
Jag ska komma ihåg ditt tips om glipper nästa gång jag testar Gnome.

Men funkar gconf-editor eller Ubuntu Tweak i Kubuntu? Det var ju egenligen min fråga...!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Rune.K skrev:Men funkar gconf-editor eller Ubuntu Tweak i Kubuntu? Det var ju egenligen min fråga...!
Den som söker h*n finner ;)
In KDE, if you want to change where buttons are in a title bar, you can do so under System Settings → Look & Feel → Appearance → Windows → Buttons. There's a nice GUI (with preview), and you can drag and drop buttons into place. I've not used gconf for this but I don't see how it could be any easier or better there.
Källa: http://ubuntuforums.org/archive/index.p ... 19966.html

Har dock inte haft tillfälle att testa det men bör fortfarande funka.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Bowmore skrev: Den som söker h*n finner ;)
Du är en ängel Bowmore!
Du får en fransk kyss av mej :P Så tolkar iallafall jag smileyen med tungan utanför. ;D
Det fungerar precis som det är tänkt, nu är maximera-knappen borta för alltid!
Jag sparade minimera-knappen för den kanske jag har användning ibland, plus krysset.
Maximera-knappen har jag inte använt på flera år, det finns enklare sätt att maximera ett fönster. ;)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

dmz skrev:
Konservburk skrev:Du får ursäkta att jag sitter här och försöker hålla mig för skratt. Det är smärtsamt att göra nervomkopplingar. Jag tänker på hur jag själv kände mig när jag inte lyckades bli vän med windows95.
Du glömde nämna vad du körde innan. Kan det möjligen varit workbench? TOS? Hur som helst så skiljer det sig en del vad som var de facto då och vad som är det nu, uppenbarligen.
Jag var utan dator hemma innan jag köpte en begagnad burk med Windows95 (som jag ersatte med RedHat ganska omgående). Det fanns visserligen datorer i skolan, först bara med DOS och senare även med Windows3, men det var inget jag använde mer än nödvändigt. Min morfar hade däremot en PowerBook100 som jag blev hyffsat bekant med. Och på mammas jobb körde de något som förmodlgen var antingen HP-VUE eller Sun-CDE som jag minns att jag blev väldigt imponerad av de fåtal gånger jag testade. Men jag tillbringade nog mest datortid framför först en Amiga500 och senare en Amiga1200 hemma hos en klasskompis. Fast det var ju å andra sidan mest spelande och inte så mycket klickande i gränssnittet.

Den gemensamma nämnaren var hur som helst att knappen man stänger fönster med alltid satt uppe till vänster på fönstret ända tills jag drabbades av Windows95.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Det finns ett fint litet pythonskript som ger ett grafiskt interface man kan använda:
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/03/easy ... r-for.html

Gnome-applikationer borde väl läsa gconf-värden oavsett om man kör programmet i kubuntu eller inte?
dmz skrev: Bild
Ah, härliga gamla GEM. GEM är till TOS vad gnome är till linux.

För övrigt har jag inte märkt av förändringen, kör maximus och har "inga" fönsterramar.'
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Utanför ämnet: Här finns nån som blev hiskeligt glad att se en Apelsin i forumet igen. ;D
Xcore

Inlägg av Xcore »

Postas det Atari ST? :)

BildPNG, 500x2913px, 859 KB (0.84 MB)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag kör OS med knapparna till vänster och andra OS med knapparna till höger. Det är sällan eller aldrig dessa detaljer ger någon förvirring eller något bekymmer. Däremot kan jag irriteras av tangenter som "sitter fel" eller tangentkombinationer som har olika betydelse, som att man ska trycka Ctrl-C för att kopiera -- det tog mig lång tid att lära mig, det stänger ju av programmet. För att inte tala om alla gånger jag tryckt Ctr-X Ctrl-S i Word och andra andraklassens ordbehandlare.

Mest irriterande är ändå att man i vissa OS inte kan kopiera med vänster musknapp och klistra in med scrollhjulet. Vet inte hur många dj*a gånger jag försökt i fel OS.

Nåväl, jag är övertygad om att det finns en strategi runt vänsterknapparna. Jag är inte helt säker på att jag förstår hur Mark tänker runt det här men jag är övertygad om att han och folket runt honom har tänkt -- noga.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Mest irriterande är ändå att man i vissa OS inte kan kopiera med vänster musknapp och klistra in med scrollhjulet. Vet inte hur många dj*a gånger jag försökt i fel OS.
lol, jag trodde att jag var ensam om det problemet..
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Man kan undra vad Mark vill ha i högra hörnet. För det har han väl inte sagt?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"