barzam skrev:Man kan inte patentera ett utseende. Däremot kan man ha upphovsrätt till den samt mönsterskydda den. Jag tror knappast Apple skulle försöka stoppa den via domstol dock, men man vet aldrig. Apple verkar ovanligt rabiata för tillfället, men det är bättre att angripa patent än upphovsrätt/mönsterskydd. Mål om upphovsrättsintrång är överhuvud taget svårt att vinna. Patentmålen kan man ofta förlikas i och därmed få fördelen att använda andras patent utan kostnad.
Precis... Gränsen mellan patent, 'intellectual property' och 'copyright' kan vara tunn just när det gäller grafisk design. Det behöver inte finnas mönsterskydd eller patent för att t.ex. skulle kunna anse sig ha upphovsrätt på OS X generella utseende...
Och att dom, som du skriver, är väldigt på hugget för tillfället hjälper knappast till heller... Tror iof att dom är mer intresserade av att ta en tugga av Google (eller mer specifikt Android) just nu än av Ubuntu, hehe, så hoppas det inte blir något dylikt strul framöver...
Fast å andra sidan ger ju en sån konflikt en massa uppmärksamhet på Ubuntu så det kanske inte hade varit fel heller...
CyberDoc skrev:nya temat börjar ju se nice ut, hoppas dock dem kommer med nya ikoner osså nu då, ikonerna i ubunta har alltid vart fula å dem varkar fortfarand köra på sina brun/orange färgade fulikoner
Det är ju ett nytt ikontema även om jag personligen tycker det är dumt att kalla det 'mono' sett till det microsoftrelaterade projektet med samma namn. Oavsett vilket tycker jag det är rätt snyggt.
Utanför ämnet: Jag tycker f.ö. att just OS X har ett väldigt bra upplägg på gränssnittet, t.ex. att menyraden i topp gäller såväl systemet som det aktiva fönstret. Sedan ogillar jag att man inte kan maximera fönster samt att dockan är väldigt 'låst' i diverse funktioner (t.ex. saknas intellihide som det ju kallas i 'Docky')...