Ubuntu's nya look

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu's nya look

Inlägg av Rune.K »

TweekiE skrev:Jo, men glöm inte bort att rgba inte finns i Kde! ;)
Fast plasma grejjsimojset och menyn är faktiskt riktigt nice i kde!
Jag brukar använda fyra skrivbord i KDE, i KDE 3.5 kunde man ha olika bakgrundsbilder på skrivborden.
Nu i KDE 4 kan man även ha olika widgets på skrivborden, allt för att underlätta arbetet och plus att det är roligt och tjusigt.
Kan man göra så i rgba också?
Jag har aldrig orkat med Gnome trots tappra försök, som jag tycker fattas det för mycket i Gnome jämfört med KDE.

Det är min personliga uppfattning!
Jag vill absolut inte skapa något flamewar!!!
Att det finns så många skrivbordsmiljöer att välja på till Ubuntu ser jag som en styrka.
Visst kan det vara förvirrande om man kommer direkt från Windows...
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Rgba får bara fönstren semitransparenta, men inmatningsrutor är fortfarande "vanliga".
Har testat kde 4.3 eller vad det heter..

Widgets? nej jag använder screenlets för det :)
Dessutom är nautilus och dolphin så enomrt fula. pcmanfm är bäst 8)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag gillar den lila färgen, den står för kunglighet och frihet.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

vulfgar skrev:Fast givetvis hade jag föredragit rött och svart. :P
You little she-devil, hehe... >:D

Jag tycker annars att såväl loggan som temat verkar i en helt annan klass än vad vi tidigare sett, dock är jag tveksam till hur populärt det kommer bli att sätta upp/ner/stäng-knapparna på 'macsidan' (vänster) - kan bli en massa gny om det...

But I like it.

Hmpf... Men då skall vi byta logga och färgtema på ubuntu-se nu då - passande tider sett till vad vi snackat om det grafiska iof, men det blir ju merjobb ändå...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Tog en titt på Lathund igen... Hur skall Ubuntu lyckas komma undan en stämning från Apple undrar jag..? Lighttheme är väääldigt likt OS X...

lighttheme.png
lighttheme.png (176.11 KiB) Visad 1598 gånger
[/url]

Sen funderar jag på hur dom tänkt i underkant... Kommer systemet så med endast panel i överkant, ingen fönsterlista eller nånting..?
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

farmfield skrev:Sen funderar jag på hur dom tänkt i underkant... Kommer systemet så med endast panel i överkant, ingen fönsterlista eller nånting..?
Tycker det är skönt om de tar bort den listen. Själv har jag tagit bort den nedre och flyttat ner den övre. Det funkar bra men ibland saknar jag att se de öppna fönstren i listen.
Sen hoppas jag att man kan flytta fönsterknapparna till höger (not sånt tema lär komma upp).
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

philip5 skrev:
ulftomas skrev:Jag noterar att dom inte har nån logga för Kubuntu. Är det ett steg i riktningen mot att droppa utvecklingen av det?
Kubuntu är inte något som Canonical driver utan det är ett eget communitydrivet projekt med egen webb (http://www.kubuntu.org) och delvis egen utveckling som ligger inom ramen för Ubuntu community. Sedan är det så klart så att det arbete som kubuntuteamet gör hamnar i Ubuntu i form av tillgängliga paket (dvs även i main och inte bara i universe). Däremot så har ju Kubuntu inte varit mycket för att ta fram egna teman eller liknande utan kör nästan rakt av med KDE-standard vad gäller teman. Det enda som brukar vara Kubuntu-specifikt är bootloggan och en sådan kanske kommer uppdaterad som går i linje med Ubuntus logga. Så blev det iaf förra gången som bootloggan för Ubuntu fick lite ny touch.
Helt fel:
Kubuntu is an official derivative of Ubuntu using the KDE environment instead of GNOME. It is part of the Ubuntu project and uses the same underlying system.
http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/kubuntu

Dock så är detta ytterligare et steg ner för Kubuntu som förfallit mer och mer för varje release.
När man i Ubuntu kan se framemot nya funtioner och teman så kan man i bästafall hoppas att Kubuntu iallafall är användbart vid release...
http://www.itnewstoday.com/?p=1032
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Lao Tzu skrev:
farmfield skrev:Sen funderar jag på hur dom tänkt i underkant... Kommer systemet så med endast panel i överkant, ingen fönsterlista eller nånting..?
Tycker det är skönt om de tar bort den listen. Själv har jag tagit bort den nedre och flyttat ner den övre. Det funkar bra men ibland saknar jag att se de öppna fönstren i listen.
Asså, jag kör ju Docky, så för mig är det skit samma så, men för en ny användare måste det ju finnas en fönsterlista, annars blir folk überförvirrade... ::)
Lao Tzu skrev:Sen hoppas jag att man kan flytta fönsterknapparna till höger (not sånt tema lär komma upp).
Du menar samma tema fast med fönsterknapparna i höger överhörn? Det är säkert nån som hackar det iof, men sen finns det som vanligt ett ton teman med knapparna på den sidan ändå...

Jag är som sagt mer fundersam om inte Apple kommer surna till eftersom det börjar bli väldigt likt OS X...
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

farmfield skrev:Asså, jag kör ju Docky, så för mig är det skit samma så, men för en ny användare måste det ju finnas en fönsterlista, annars blir folk überförvirrade... ::)
Jag vet inte ens vad Docky är. Jag nöjer mig med att kunna alt+tab:a mellan fönstren. :)
farmfield skrev:
Lao Tzu skrev:Sen hoppas jag att man kan flytta fönsterknapparna till höger (not sånt tema lär komma upp).
Du menar samma tema fast med fönsterknapparna i höger överhörn? Det är säkert nån som hackar det iof, men sen finns det som vanligt ett ton teman med knapparna på den sidan ändå...
Sant.
farmfield skrev:Jag är som sagt mer fundersam om inte Apple kommer surna till eftersom det börjar bli väldigt likt OS X...
Tja, jag förstår din oro. Samtidigt funderar jag på hur de ska komma åt dem? Ingen av symbolerna är väl patenterade (Blutetooth-loggan är möjligen varumärkesskyddad men den har inget med Apple att göra)?

(&?)
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Man kan inte patentera ett utseende. Däremot kan man ha upphovsrätt till den samt mönsterskydda den. Jag tror knappast Apple skulle försöka stoppa den via domstol dock, men man vet aldrig. Apple verkar ovanligt rabiata för tillfället, men det är bättre att angripa patent än upphovsrätt/mönsterskydd. Mål om upphovsrättsintrång är överhuvud taget svårt att vinna. Patentmålen kan man ofta förlikas i och därmed få fördelen att använda andras patent utan kostnad.
TicToc

Inlägg av TicToc »

Lite kalenderfakta
* 2007, Pardus släpper Lynx lynx
* 2009, Pardus blir lila
* 2010, Ubuntu hakar på.

;D
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

barzam skrev:Man kan inte patentera ett utseende. Däremot kan man ha upphovsrätt till den samt mönsterskydda den. Jag tror knappast Apple skulle försöka stoppa den via domstol dock, men man vet aldrig. Apple verkar ovanligt rabiata för tillfället, men det är bättre att angripa patent än upphovsrätt/mönsterskydd. Mål om upphovsrättsintrång är överhuvud taget svårt att vinna. Patentmålen kan man ofta förlikas i och därmed få fördelen att använda andras patent utan kostnad.
Ja, jag uttryckte mig lite slarvigt. Jag tänkte att andemeningen ändå går fram. I övrigt instämmer jag i din analys.

(&?)
CyberDoc
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av CyberDoc »

nya temat börjar ju se nice ut, hoppas dock dem kommer med nya ikoner osså nu då, ikonerna i ubunta har alltid vart fula å dem varkar fortfarand köra på sina brun/orange färgade fulikoner
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

barzam skrev:Man kan inte patentera ett utseende. Däremot kan man ha upphovsrätt till den samt mönsterskydda den. Jag tror knappast Apple skulle försöka stoppa den via domstol dock, men man vet aldrig. Apple verkar ovanligt rabiata för tillfället, men det är bättre att angripa patent än upphovsrätt/mönsterskydd. Mål om upphovsrättsintrång är överhuvud taget svårt att vinna. Patentmålen kan man ofta förlikas i och därmed få fördelen att använda andras patent utan kostnad.
Precis... Gränsen mellan patent, 'intellectual property' och 'copyright' kan vara tunn just när det gäller grafisk design. Det behöver inte finnas mönsterskydd eller patent för att t.ex. skulle kunna anse sig ha upphovsrätt på OS X generella utseende...

Och att dom, som du skriver, är väldigt på hugget för tillfället hjälper knappast till heller... Tror iof att dom är mer intresserade av att ta en tugga av Google (eller mer specifikt Android) just nu än av Ubuntu, hehe, så hoppas det inte blir något dylikt strul framöver...

Fast å andra sidan ger ju en sån konflikt en massa uppmärksamhet på Ubuntu så det kanske inte hade varit fel heller... ;)
CyberDoc skrev:nya temat börjar ju se nice ut, hoppas dock dem kommer med nya ikoner osså nu då, ikonerna i ubunta har alltid vart fula å dem varkar fortfarand köra på sina brun/orange färgade fulikoner
Det är ju ett nytt ikontema även om jag personligen tycker det är dumt att kalla det 'mono' sett till det microsoftrelaterade projektet med samma namn. Oavsett vilket tycker jag det är rätt snyggt.

Utanför ämnet: Jag tycker f.ö. att just OS X har ett väldigt bra upplägg på gränssnittet, t.ex. att menyraden i topp gäller såväl systemet som det aktiva fönstret. Sedan ogillar jag att man inte kan maximera fönster samt att dockan är väldigt 'låst' i diverse funktioner (t.ex. saknas intellihide som det ju kallas i 'Docky')...
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Lao Tzu skrev: Sen hoppas jag att man kan flytta fönsterknapparna till höger (not sånt tema lär komma upp).
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/03/worr ... -hand.html
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

farmfield skrev:Tog en titt på Lathund igen... Hur skall Ubuntu lyckas komma undan en stämning från Apple undrar jag..? Lighttheme är väääldigt likt OS X...

lighttheme.png
[/url]

Sen funderar jag på hur dom tänkt i underkant... Kommer systemet så med endast panel i överkant, ingen fönsterlista eller nånting..?
Panelen där nere är dold.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

TweekiE skrev:
Är den det som standard efter installation?
CyberDoc
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av CyberDoc »

farmfield skrev:
TweekiE skrev:
jupp den e de, jag hitta en sida, dock ej länken kvar med all info om nya temat (engelsk) ser riktigt lovande ut detta nya
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

CyberDoc skrev:
farmfield skrev:
TweekiE skrev:
jupp den e de, jag hitta en sida, dock ej länken kvar med all info om nya temat (engelsk) ser riktigt lovande ut detta nya
Dom borde implementera 'intellihide' som i Docky, att den gömmer sig när ett fönster överlappar den eller maximeras. Tror inte 'folk' kommer fattat att det finns något i underkant, hehe... Men oavsett vilket så är detta ett STORT steg upp för Ubuntu.

När skulle temat komma med i Lucid? Till nästa alpha eller först i betan eller vadå? Nån som vet?
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"