[LÖST] Ubuntu utan grafisk boot och gdm. (med ljud)
Re: Ubuntu utan grafisk boot och gdm.
Har du paketet alsa-utils installerat och kört alsamixer i terminalen?
- AndreasS
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag har ljud som det är nu, var alltså tvungen att installera ubuntu-desktop för att åstadkomma det.
Som det var innan hade jag alsa och alsa-oss installerat men den vägrade låta mig köra alsamixer.
Alla rättigheter och allt annat stämde, vet faktiskt inte vad det kan ha varit som strulat.
Nu går jag istället från full installation till minimal, har tagit bort usplash och xsplash - vill helst bli av med gdm med. Men då försvinner ljudet konstigt nog.
Skulle också gärna vilja veta hur man bootar upp i init 3 i ubuntu och var denna inställning görs. Normalt gjordes den tidigare i inittab men så är inte fallet i ubuntu nu iallafall.
Som det var innan hade jag alsa och alsa-oss installerat men den vägrade låta mig köra alsamixer.
Alla rättigheter och allt annat stämde, vet faktiskt inte vad det kan ha varit som strulat.
Nu går jag istället från full installation till minimal, har tagit bort usplash och xsplash - vill helst bli av med gdm med. Men då försvinner ljudet konstigt nog.
Skulle också gärna vilja veta hur man bootar upp i init 3 i ubuntu och var denna inställning görs. Normalt gjordes den tidigare i inittab men så är inte fallet i ubuntu nu iallafall.
Konstigt. Har just själv testat både gdm, lxdm, slim och utan DM och har ljud.AndreasS skrev:Nu går jag istället från full installation till minimal, har tagit bort usplash och xsplash - vill helst bli av med gdm med. Men då försvinner ljudet konstigt nog.
Sen drog jag mig till minnes en patch jag gjorde för ljudet då det var mutat när man loggade in. Ställde in ljudet med sudo alsactl store och sen i uppstartsprogram la jag in alsactl restore.
Kolla t.ex ljudinställningarna med amixer scontents och prova att ställa upp master, pcm, lfe och front.
- AndreasS
Nu är allt löst!
Att boota i init 3 (text) som förr i tiden gjordes visa inittab görs numera i /etc/default/grub genom att fylla i 'text' i GRUB_CMDLINE_LINUX="" (GRUB_CMDLINE_LINUX="text")
När jag sedan bootade upp fungerade inte ljudet, alsamixer kunde inte startas igen. Detta löste jag genom att gå med i grupperna audio, pulse-access.
Så vill man använda ett minimalt ubuntu utan gdm eller gnome behöver man finnas med i dessa grupper - annars behövs det alltså inte. Konstigt nog.
Tack till alla som kommit med förslag!
Att boota i init 3 (text) som förr i tiden gjordes visa inittab görs numera i /etc/default/grub genom att fylla i 'text' i GRUB_CMDLINE_LINUX="" (GRUB_CMDLINE_LINUX="text")
När jag sedan bootade upp fungerade inte ljudet, alsamixer kunde inte startas igen. Detta löste jag genom att gå med i grupperna audio, pulse-access.
Så vill man använda ett minimalt ubuntu utan gdm eller gnome behöver man finnas med i dessa grupper - annars behövs det alltså inte. Konstigt nog.
Tack till alla som kommit med förslag!
Re: [LÖST] Ubuntu utan grafisk boot och gdm. (med ljud)
Att du gått med i gruppen audio förutsatte jag då jag påpekade det tidigare.
Gruppen pulse-access är ingen grupp du normalt ska ingå i. Den används bara då man kör pulseaudio på systemnivå vilket du normalt inte gör om du inte konfigurerat PA att göra det. PA kör per default på användarnivå. Däremot ska användaren pulse ingå i audio vilket den gjorde för mig, alltså inget jag behövde lägga till. Så får du inget ljud om du inte är med i pulse-access så är det en workaround på något annat problem du har.
Gruppen pulse-access är ingen grupp du normalt ska ingå i. Den används bara då man kör pulseaudio på systemnivå vilket du normalt inte gör om du inte konfigurerat PA att göra det. PA kör per default på användarnivå. Däremot ska användaren pulse ingå i audio vilket den gjorde för mig, alltså inget jag behövde lägga till. Så får du inget ljud om du inte är med i pulse-access så är det en workaround på något annat problem du har.
- AndreasS
Du verkar inte riktigt ha läst hela tråden - eller kanske så har du kanske missförstått vad jag skrivit tidigare - ljudet var alltså inget problem. Startar du upp utan en login hanterare över huvudtaget så mister du ljudet - så gjorde även Hund när han laboererade. Använder du ubuntu-desktop? Är du med i audio gruppen?Bowmore skrev:Att du gått med i gruppen audio förutsatte jag då jag påpekade det tidigare.
Okej - ja det där med audio gruppen, det lustiga var ju att jag inte var med i den - men hade ljud, sålänge GDM och ubuntu-desktop fanns med. Även i fluxbox.
Jag fokuserade mest på att bli av med GDM och kunna få till en text login istället, vilket jag nu fick - och då försvann alltså ljudet igen - men hjälptes av att gå med i dessa grupper.
Jo då, jag har läst trådenAndreasS skrev:Du verkar inte riktigt ha läst hela tråden - eller kanske så har du kanske missförstått vad jag skrivit tidigare - ljudet var alltså inget problem. Startar du upp utan en login hanterare över huvudtaget så mister du ljudet - så gjorde även Hund när han laboererade. Använder du ubuntu-desktop? Är du med i audio gruppen?

Mister inte ljudet om jag startar upp utan loginhanterare.
Använder ubuntu desktop och lxde och är med i audio-gruppen men inte i pulse-access.
Kolla gärna in manualen för pulseaudio spec under Unix Groups and Users.
Kod: Markera allt
man pulseaudio

Edit:
Om du menar paketet ubuntu-desktop så har jag inte installerat det.
Bråka inte i onödan...
Huvudsaken är att AndreasS har löst sitt problem, som inte är så enkelt i Ubuntu.
Jag har själv försökt (finns en annan tråd om det) och även pillrat i /etc/default/grub utan resultat.
Vill tacka AndreasS för nedanstående tips, jag har inte provat ännu men förusätter att det fungerar.
Provade i Kubuntu 9.10 ovanstående tips och det fungerar.
Loggade in som vanlig användare i textläget och skrev startx, det grafiska startar upp!
Ljudet var borta, det var väl ingen överraskning
Plus att jag inte kunde stänga av datorn som vanligt, det finns säkert mer som inte fungerar...
Misstänker starkt att Ubuntu i stort sett övergivit möjligheten att kunna starta en desktopdator i olika runlevels.
Förhoppningsvis finns stödet för olika runlevels kvar i Ubuntu Server.
Huvudsaken är att AndreasS har löst sitt problem, som inte är så enkelt i Ubuntu.
Jag har själv försökt (finns en annan tråd om det) och även pillrat i /etc/default/grub utan resultat.
Vill tacka AndreasS för nedanstående tips, jag har inte provat ännu men förusätter att det fungerar.
Edit:AndreasS skrev:...
...
Provade i Kubuntu 9.10 ovanstående tips och det fungerar.
Loggade in som vanlig användare i textläget och skrev startx, det grafiska startar upp!
Ljudet var borta, det var väl ingen överraskning

Plus att jag inte kunde stänga av datorn som vanligt, det finns säkert mer som inte fungerar...
Misstänker starkt att Ubuntu i stort sett övergivit möjligheten att kunna starta en desktopdator i olika runlevels.
Förhoppningsvis finns stödet för olika runlevels kvar i Ubuntu Server.
Mycket intressant tråd, eftersom jag själv länge planerat att göra exakt samma sak, dvs, helt dumpa Gnome, och bara köra Fluxbox. Vill inte installera LXD eftersom jag föredrar flux framför openbox. Har sneglat lite på Archlinux-howto-dokumenten, de är bra, men jag vet inte hur mycket av de olika specifika sakerna som kan tillämpas i ubuntu, eftersom det ofta refereras till konfigurationsfiler jag inte har.
(och att byta till Archlinux hade varit intressant, men har varken tid eller internet eller ork, varför den distron inte passar mina behov.)
runlevels, vad är det? är det att man kan starta i "felsäkert läge" eller vad det nu heter. så att man bara loggar in i en terminal?
Om någon helt lyckas med detta hade det varit kul att läsa en kortfattad howto "ta bort gnome och leva spartanskt"
(om man tar bort gnome/gdm måste man logga in i fluxbox manuellt varje gång då?)
(och att byta till Archlinux hade varit intressant, men har varken tid eller internet eller ork, varför den distron inte passar mina behov.)
runlevels, vad är det? är det att man kan starta i "felsäkert läge" eller vad det nu heter. så att man bara loggar in i en terminal?
Om någon helt lyckas med detta hade det varit kul att läsa en kortfattad howto "ta bort gnome och leva spartanskt"
(om man tar bort gnome/gdm måste man logga in i fluxbox manuellt varje gång då?)
- AndreasS
Jag har helt lyckats med detta, runlevels är en stor och knepig sak, men kortfattat så bestämmer det vilka script som ska köras och när, t.ex runlevel 6 är när du stänger av datorn. runlevel 3 är däremot inte felsäkert, utan bara att man bootar upp utan en grafisk inloggningshanterare i stil med GDM.cthulhu skrev:Mycket intressant tråd, eftersom jag själv länge planerat att göra exakt samma sak, dvs, helt dumpa Gnome, och bara köra Fluxbox. Vill inte installera LXD eftersom jag föredrar flux framför openbox. Har sneglat lite på Archlinux-howto-dokumenten, de är bra, men jag vet inte hur mycket av de olika specifika sakerna som kan tillämpas i ubuntu, eftersom det ofta refereras till konfigurationsfiler jag inte har.
Jag skulle kunna knåpa ihop en how-to eftersom intresset verkar finnas.
Men kortfattat, installera fluxbox - editera grubfilen så som beskrivet tidigare i tråden
"sudo apt-get remove xsplash" "sudo apt-get remove usplash" "sudo apt-get remove gdm" osv osv
vad du nu vill plocka bort.
Eller så kan du ladda hem mini.iso här https://help.ubuntu.com/community/Insta ... /MinimalCD
och göra en netinstall, dvs först installera bassystemet och sedan med hjälp av aptitude eller apt-get installera xorg, fluxbox, alsa, alsa-oss, pulseaudio.
du behöver även en fil i din home som heter .xinitrc, den ska innehålla följande rad "exec startfluxbox"
Se till att gå med i gruppen audio. Vill du starta X så skriver du helt enkelt bara startx
Hör av dig om du behöver/vill ha en mera detaljerad how-to
- AndreasS
Jag har knåpat ihop en någorlunda howto som beskriver hur man installerar ett minimalt system från scratch.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=54&t=45964
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=54&t=45964
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
cthulhu skrev:Mycket intressant tråd, eftersom jag själv länge planerat att göra exakt samma sak, dvs, helt dumpa Gnome, och bara köra Fluxbox. Vill inte installera LXD eftersom jag föredrar flux framför openbox. Har sneglat lite på Archlinux-howto-dokumenten, de är bra, men jag vet inte hur mycket av de olika specifika sakerna som kan tillämpas i ubuntu, eftersom det ofta refereras till konfigurationsfiler jag inte har.
Du har en del att välja på. Du kan följa instruktionerna här under rubriken "Playing Around" http://www.psychocats.net/ubuntu/index.php. Följer du instruktionerna lär du inte få några problem.
Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Läste just din howto, och undrar hur (eller rättare sagt om) in/ut-loggning sker? Dvs, när man inte har gdm måste man logga in i systemet varje gång man slår på datorn då? Och för att stänga av? hmm, i Fluxbox har jag lag till mig själv i en grupp som inte behöver skriva lösenord för att stänga av datorn i sudoers vill jag minnas, så som jag har det nu behöver jag aldrig skriva lösen för att stänga av, kommer detta även vara fallet utan gdm?
det börjar klarna för mig nu om .xinitrc, men finns det något speciellt "tänk" på vad som bör läggas i denna (före fluxbox-starten) jmf. med vad man har i sin ~/.fluxbox/startup -fil?
fast eftersom ~/.fluxbox/startup slutar med att starta fluxbox kan man väl se det som att denna egentligen bara är en fortsättning på .xinitrc? (dvs. det spelar ingen roll)
Tackar för howto:n, ett tipps är att länka den till denna tråd, eftersom du nämner denna i howto:n.
det börjar klarna för mig nu om .xinitrc, men finns det något speciellt "tänk" på vad som bör läggas i denna (före fluxbox-starten) jmf. med vad man har i sin ~/.fluxbox/startup -fil?
fast eftersom ~/.fluxbox/startup slutar med att starta fluxbox kan man väl se det som att denna egentligen bara är en fortsättning på .xinitrc? (dvs. det spelar ingen roll)
Tackar för howto:n, ett tipps är att länka den till denna tråd, eftersom du nämner denna i howto:n.
- AndreasS
Tack, i .xinitrc har jag lagt "xcompmgr -c &" t.ex innan "exec startfluxbox" och det är en kompositgrej, som gör att jag får full transparens - men det kräver lite extra pill i /etc/X11/xorg.conf också. I min startupfil har jag "conky &" för att starta det. Tänk, fluxbox/startup -filen är för fluxbox medans .xinitrc är för Xorg. Finns mycket sånt att läsa på http://www.fluxbox.org och i deras wiki.cthulhu skrev:Läste just din howto, och undrar hur (eller rättare sagt om) in/ut-loggning sker? Dvs, när man inte har gdm måste man logga in i systemet varje gång man slår på datorn då? Och för att stänga av? hmm, i Fluxbox har jag lag till mig själv i en grupp som inte behöver skriva lösenord för att stänga av datorn i sudoers vill jag minnas, så som jag har det nu behöver jag aldrig skriva lösen för att stänga av, kommer detta även vara fallet utan gdm?
Fortsättningsvis kanske vi kan följa upp kring detta i how-to tråden. Jag kan inte se var jag nämner denna tråd i how-ton?
Du måste logga in varje gång om du inte använder en loginmanager, men inget hindrar dig från att installera gdm eller någon annan minimal inloggningshanterare.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Bra initiativ och arbete från din sida AndreasS. Kan eventuellt följas upp med valfri minimal inloggningshanterare för de användare som önskar en sådan, ( valfritt/alternativ ). När utvärderingen är klar av dina instruktioner. Vill du kanske skriva in instruktionerna i forumets Wiki.
Pink Panther

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- AndreasS
Tack - visst, kan bifoga bilder i wikin med om behov finns.Pink Panther skrev:Bra initiativ och arbete från din sida AndreasS. Kan eventuellt följas upp med valfri minimal inloggningshanterare för de användare som önskar en sådan, ( valfritt/alternativ ). När utvärderingen är klar av dina instruktioner. Vill du kanske skriva in instruktionerna i forumets Wiki.![]()
Pink Panther
Jag upfattade det som att du avser denna tråd i näst sista raden in HowTo:nAndreasS skrev:Jag kan inte se var jag nämner denna tråd i how-ton?
Jo jag har kört Fluxbox i ett år, och tänker inte byta mot något annat, och har läst det mesta på fluxbox-wikin, men man kan väl lika gärna lägga xcompmgr i fluxbox/startup?Howto skrev:Det finns säkert saker jag glömt, saker jag kan ha skrivit fel. Rapportera i tråden så skall jag uppdatera howton!
- AndreasS
Aha? - Man kan alltså inte göra inlägg i min howto tråd? Om så är fallet har jag missat det totaltcthulhu skrev:Jag upfattade det som att du avser denna tråd i näst sista raden in HowTo:nAndreasS skrev:Jag kan inte se var jag nämner denna tråd i how-ton?Jo jag har kört Fluxbox i ett år, och tänker inte byta mot något annat, och har läst det mesta på fluxbox-wikin, men man kan väl lika gärna lägga xcompmgr i fluxbox/startup?Howto skrev:Det finns säkert saker jag glömt, saker jag kan ha skrivit fel. Rapportera i tråden så skall jag uppdatera howton!

Visst kan du säkerligen lägga xcompmgr i .fluxbox/startup -
din .xinitrc ska ju innehålla raden startfluxbox och inte bara fluxbox,
skillnaden är att startfluxbox läser alla startup scripts till fluxbox innan.
I tidigare versioner av fluxbox fanns inget .fluxbox/startup och allt man ville ha med i sitt fluxbox var man tvungen att lägga i .xinitrc t.ex idesk, gkrellm etc...
Så nu handlar det väl mer om en sorteringssak/smaksak.
Tja, det kan man säkert, jag måste bara missuppfattat/tänkt fel.Aha? - Man kan alltså inte göra inlägg i min howto tråd? Om så är fallet har jag missat det totalt
Visst kan du säkerligen lägga xcompmgr i .fluxbox/startup -
Misstänkte det.Så nu handlar det väl mer om en sorteringssak/smaksak.