[Diskussion] Nominering/Val av Team Leader och Team Contact

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: [Diskussion] Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Utseendet på forumet och portalen kan man naturligtvis diskutera i all oändlighet, om det är nu är så väldigt viktigt. :)
Jag vet inte om http://www.snyggast.se finns kvar. Är det så j-a viktigt med utseendet så kanske det är bättre att tillbringa sin tid där...
Din personliga syn på huruvida just det är viktigt är rakt av irrelevant. För mig m.fl. så är det viktigt att en sajt som denna ser lika bra ut som den är trevlig och ger den hjälp som behövs - det handlar om vad besökarna får för intryck. Designen på Ubuntu.se faller mig t.ex. inte i smaken sett till färg - jag har aldrig gillat inverterade teman, vitt på svart/grått alltså - men det är en helt annan kvalitet på sajten och dess enhetliga design, något som ger ett betydligt proffsigare intryck för en besökare än att som här ha en nydesignad snygg portal/förstasida men sedan inte uppdaterat temat i forumet och logotypen till samma höjd.

Så att detta inte skulle vara viktigt för Ubuntu's officiella sajt, det är helt fel sätt att se det på enl. min erfarenhet inom det grafiska... Det är viktigt. Sen att det inte är det viktigaste, det är ju skit samma sett till att mycket av det andra verkar fungera bra numera vilket gör mig ännu mer förvånad att administrationen legat efter helt på den sidan...

Att implementera ett fungerande mobilt tema är också väldigt viktigt i en tid där fler och fler besöker sina favvissajter från mobilen. Det gjordes nån test med ett tema men som med loggan rann det ut i sanden efter mkt kort tid... Tråkigt...
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Om det nu är så viktigt med ett tilltalande utseende för Ubuntu i Sverige, då följer man naturligtvis http://www.ubuntu.com till punkt och pricka.
Vad jag tror så har Canonical Ltd betalda professionella designers för att utforma utseendet på http://www.ubuntu.com
Till skillnad från ubuntu-se.org ........
Här finns det däremot många proffstyckare...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Om det nu är så viktigt med ett tilltalande utseende för Ubuntu i Sverige, då följer man naturligtvis http://www.ubuntu.com till punkt och pricka.
Vad jag tror så har Canonical Ltd betalda professionella designers för att utforma utseendet på http://www.ubuntu.com
Till skillnad från ubuntu-se.org ........
Ubuntu.com's teman är Canonicals och såvitt jag vet ingenting dom släppt fritt ens till LoCo's. Ubuntu-se.org är heller ingen ekonomisk förening och med det kan vi inte använda kommersiella teman, dock finns det personer inom gemenskapen som kan designa - det vet vi eftersom temat till portalen såväl som temat till forumet är egendesignat.

Personligen fattar jag inte varför du gnäller om just det här med designen - är den inte viktig för dig så behöver du ju inte bry dig om huruvida andra tycker den är det... Jag anser att en uppdatering av forumets tema - mest handlar det väl om att färgmatcha det med portalen - är viktig. Sedan anser jag att ett fungerande mobilt tema är viktigt.

Så det är grejer jag skulle titta på om jag var TL. Övriga frågor är jag inte insatt i vilket ju var varför jag frågade efter just dessa i denna tråd. :)

Vad finns det mer som ev. har hamnat på efterkälken?
Rune.K skrev:Här finns det däremot många proffstyckare...
Ja, även inom moderatorkåren verkar det. ::)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:
Det verkar väldigt gammalmodigt att anse att en moderator inte tillåts att ha egna personliga synpunkter som vanlig medlem.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:
farmfield skrev:
Det verkar väldigt gammalmodigt att anse att en moderator inte tillåts att ha egna personliga synpunkter som vanlig medlem.
Eh, hehe, är det gammalmodig jag är? That's a first... xD

Du antyder att jag är en 'proffstyckare' när jag tar upp saker jag vet eftersom jag arbetat som grafiker och ser i statistiken att fler och fler surfar från sina mobiler? Så jag tar upp någonting jag faktiskt vet utifrån mina erfarenheter och du svarar med din åsikt. Vem 'tycker' i ett sådant fall?
Lars

Inlägg av Lars »

farmfield skrev:I övrigt verkar det ju lugnt och trevligt i gemenskapen numera, det måste ju bero på att dom förändringar som gjordes sett till moderation m.m. faktiskt gjort skillnad.
Vid valet för ett halvår sedan var det den absolut viktigaste saken att ta tag i. Och det har ju blivit en alldeles uppenbar förbättring, vilket jag tror att vi alla uppskattar. Ett stort tack till alla inblandade! :)
farmfield skrev:Ubuntu.com's teman är Canonicals och såvitt jag vet ingenting dom släppt fritt ens till LoCo's. Ubuntu-se.org är heller ingen ekonomisk förening och med det kan vi inte använda kommersiella teman, dock finns det personer inom gemenskapen som kan designa - det vet vi eftersom temat till portalen såväl som temat till forumet är egendesignat.
Allt utom forumet och wikin är baserat på Ubuntu Drupal Theme. Designen är ju snarlik den på ubuntu.com. Ett nytt forumstema som matchar resten vill jag också gärna ha. Men vi tycks lida brist på kunnigt och villigt folk som kan skriva ett nytt tema.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Lars skrev:
farmfield skrev:I övrigt verkar det ju lugnt och trevligt i gemenskapen numera, det måste ju bero på att dom förändringar som gjordes sett till moderation m.m. faktiskt gjort skillnad.
Vid valet för ett halvår sedan var det den absolut viktigaste saken att ta tag i. Och det har ju blivit en alldeles uppenbar förbättring, vilket jag tror att vi alla uppskattar. Ett stort tack till alla inblandade! :)
+1 :)
Lars skrev:
farmfield skrev:Ubuntu.com's teman är Canonicals och såvitt jag vet ingenting dom släppt fritt ens till LoCo's. Ubuntu-se.org är heller ingen ekonomisk förening och med det kan vi inte använda kommersiella teman, dock finns det personer inom gemenskapen som kan designa - det vet vi eftersom temat till portalen såväl som temat till forumet är egendesignat.
Allt utom forumet och wikin är baserat på Ubuntu Drupal Theme. Designen är ju snarlik den på ubuntu.com. Ett nytt forumstema som matchar resten vill jag också gärna ha. Men vi tycks lida brist på kunnigt och villigt folk som kan skriva ett nytt tema.
Min primära tanke varr snarare att byta sidhuvudet till det som används i portalen samt färganpassa det nuvarande temat att matcha det, iaf tills vidare.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Lars skrev:
...
Hoppas verkligen att vi kan fortsätta på den vägen.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:
Lars skrev:
...
Hoppas verkligen att vi kan fortsätta på den vägen.
Grunden för att det skall fortsätta i samma riktning är lagd så det får man utgå ifrån att det gör. :)

Vad jag dock saknar är utveckling. Gemenskapen verkar ha kommit till en total standstill i utvecklingen och sedan HakanS uppdaterade portalen - och otroligt snyggt blev det - så verkar resten stå helt still. Tråkigt tycker jag.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag upplever en viss stelhet, i rådande "Organisations Form". En mer flexibel organisation där personer som Farmfield med flera får mer frihet och ansvar. I mån av tid och intresse från berörda deltagare/medlemmar får praktisera sina förslag i form av praktisk handling. Där alla känner delaktighet och glädje.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag kan inte riktigt se problemet.

Ta en titt i > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=238 där finns ca 10 projektgrupper.
Det är bara att gå med i någon av dem för att bidra med sitt eget kunnande.
Och det går säkert att skapa nya projekt i samråd med ledning/admin.

Annars verkar det bara som ett försök att fortsätta det gamla vanliga snacket som det har varit i flera år.
Dvs, bara snack och ingen verkstad.
Allvarligt talat, har vi medlemmar inte haft nog av det?
Vad jag kan förstå så finns det väl ingen medlem här som vill återgå till "snackeverkstan" som försvann för cirka ett halvår sedan.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Pink Panther skrev:Jag upplever en viss stelhet, i rådande "Organisations Form". En mer flexibel organisation där personer som Farmfield med flera får mer frihet och ansvar. I mån av tid och intresse från berörda deltagare/medlemmar får praktisera sina förslag i form av praktisk handling. Där alla känner delaktighet och glädje.

Pink Panther
Nu vet jag ju inte om min medverkan någonstans skulle förbättra någonting, det är ju lite det jag undrar om i mina frågor här...

Men vilken typ av frihet skulle saknas menar du, PP?
Rune.K skrev:Jag kan inte riktigt se problemet.

Ta en titt i > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=238 där finns ca 10 projektgrupper.
Det är bara att gå med i någon av dem för att bidra med sitt eget kunnande.
Och det går säkert att skapa nya projekt i samråd med ledning/admin.
Problemet är - vilket du direkt kan se i den länk du anger - att det händer väldigt lite i dessa projektgrupper just nu. Varför det händer lite har jag personligen ingen aning om men jag kan som sagt konstatera att den biten verkar ha avstannat rätt ordentligt. Någon som vet varför?
Rune.K skrev:Annars verkar det bara som ett försök att fortsätta det gamla vanliga snacket som det har varit i flera år.
Dvs, bara snack och ingen verkstad.
Allvarligt talat, har vi medlemmar inte haft nog av det?
Vad jag kan förstå så finns det väl ingen medlem här som vill återgå till "snackeverkstan" som försvann för cirka ett halvår sedan.
Jag vet inte vad ditt problem med den här diskussionen är men du är allt annat än behjälplig i situationen. Vad är det som retar upp dig? Är det fel att ifrågasätta vissa delar eftersom andra numera fungerar bra? What?
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

farmfield skrev:Varför det händer lite har jag personligen ingen aning om men jag kan som sagt konstatera att den biten verkar ha avstannat rätt ordentligt. Någon som vet varför?
Troligen för att tongivande och drivande människor lämnat stället. Förra ledningen, exkluderat vulfgar, såg till att så skedde.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

No1Viking skrev:
farmfield skrev:Varför det händer lite har jag personligen ingen aning om men jag kan som sagt konstatera att den biten verkar ha avstannat rätt ordentligt. Någon som vet varför?
Troligen för att tongivande och drivande människor lämnat stället. Förra ledningen, exkluderat vulfgar, såg till att så skedde.

Micke
Du glömde inkludera dom på andra sidan.

Edit: För att komma med något givande: Jag har aldrig skapat ett phpBB3 tema, men jag ska installera phpBB3 och se om jag inte kan göra mig ett snyggt tema.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Hund skrev: Du glömde inkludera dom på andra sidan.
Dom "på andra sidan" lämnade här just för att dom blev ned-tjafsat, vad dom än gjorde. Men skitsamma. Det blev som det blev.
Åter till ämnet.
Att ha en chef säger ingenting om ledarskaps-förmåga. Ledarskap innebär bl.a. att kunna engagera folk genom att uppvisa egen entusiasm. Och det saknas här. Ej heller CryingFreeman, som jag personligen mycket tycker om, är en ledare-typ. Inte jag heller för den del.
Men jag ser ingen kandidat hur noggrant jag än leta efter en.
Dessutom tycker jag att det är dags att byta ut hela administrationen. Det har kommit en någon likgiltighet i systemet. Och det gör att supporten är "självbärande" men allt annat avstannat.
Vem törs köra igång stället igen?

LJ
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Pekar inte finger mot någon, men det finns många som tycker en massa hela tiden samtidigt som dom ser ner på flertalet, men ingen av dessa kommer med en plan eller något annat mer konkret, inte ens ens ett förslag. Det är lätt att tycka saker, därför vore det roligt om man kunde komma med något mer konkret än tyckande.

Nu har tråden ramlat lite OT dock.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Hund skrev:Pekar inte finger mot någon, men det finns många som tycker en massa hela tiden samtidigt som dom ser ner på flertalet, men ingen av dessa kommer med en plan eller något annat mer konkret, inte ens ens ett förslag. Det är lätt att tycka saker, därför vore det roligt om man kunde komma med något mer konkret än tyckande.

Nu har tråden ramlat lite OT dock.
Jag minns att No1Viking och jag kommit med en plan som inte godtogs då. Såg inte att vi inte ställde upp. Vi bildade till och med en arbetsgrupp i en dold forumsdel. Så att "ingen av dessa kommer med en plan" är väl direkt felaktigt, eller ?

LJ
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag pekade explicit inte på er. Min mamma har lärt mig att det är fult att peka på folk. ;) Jag pratade i mer allmän mening, det är rätt tröttsamt att ta emot en massa crap hela tiden.

Jag personligen gör så gott jag kan. Men forumet är inte samma forum som när jag kom hit för 3 år sedan. Då var det ett forum, ett forum med några administratörer, några moderatorer och några medlemmar. Det såg ut som ett forum, fungerade som ett forum och alla var glada.

Men någonstans på vägen har detta forum förvandlats till något annat.. Exakt vad vet jag inte. Men ett forum är det inte iaf. Det finns ungefär 3^^^^3 = 3^^^3^^^3 = 3^^^(3^^7625597484987) = 3^^3^^...^^3 olika grupper, jag som admin har inte ens koll på vilka grupper det finns. Jag som admin har tappat min roll som admin.

Jag brinner inte lika hårt för det längre, men jag försöker göra mitt jobb som admin så bra jag kan och än har jag inte tappat glöden om att försöka få detta till ett simpelt forum igen. Seriöst, kolla på wwww.ubuntuforums.org med sina 1,012,187 medlemmar, dom är ett enkelt forum och det fungerar väldigt bra.

Varför måste vi vara så sjukt dumma och krångla till allting? Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Varför kan inte detta forumet få vara ett forum? :(

Edit: Jag misshyser inget missnöje mot någon, alla bidrag till Ubuntu Sverige uppskattas givetvis. Men jag tycker att forumet är ute och seglar lite.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Det var inte riktat mot dig, Johan. Jag vet att du jobbar häcken av dig. Det har du alltid gjort.
Det konstruktiva:
Varför inte ta bort alla grupper utan aktivitet och börja om på nytt? Bygga upp något enkelt. Mycket personal behövs inte i nuläge.
Det måste ju åtminstone vara överskådligt för en admin. Såhär går det ju inte. Om det fortsätta såhär då finns det knappast någon framtid, allvarligt talat. Kolla statistiken bara.
Och den nuvarande ledaren, vad gör han ? Jobbar bakom kulisserna ? Det vore bra med en redovisning ibland så att fotfolket förstår vad som pågår. Som Harlekin33 påpekade i en annan tråd. Administrationen informerar Du själv skrev ju att det inte finns något.
Det måste ju gå att rädda det här....

LJ
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hund skrev:. Seriöst, kolla på wwww.ubuntuforums.org med sina 1,012,187 medlemmar, dom är ett enkelt forum och det fungerar väldigt bra.

Varför måste vi vara så sjukt dumma och krångla till allting? Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Varför kan inte detta forumet få vara ett forum? :(
Jo U-F funkar alldeles utmärkt och är genomtänkt just för att supporta UBUNTU....inte en massa dravel om ditt o datt (förutom i Cafet där man inom rimliga gränser kan diskutera vad man vill)

Vidare har man en homogen admin/moderatorkår som HELT stödjer just Ubuntus ideer.

Det är tämligen enkelt att se varför och hur det har gått snett med det svenska LoCot inkl forumet.

Det är icke Ubuntu ideer :P , egna åsikter , :P egna "behov" av "Makt :P som istället får råda isf för Ubuntus mycket tydliga budskap och regelverk.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"