Internet Explorer

Nyheter i datorvärlden.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Internet Explorer

Inlägg av Pavel »

I Opera, som jag använder mest, finns ett litet tillägg, Stay Secure. Det håller koll på aktuell säkerhet hos populära webbläsare. Fönstret är väldigt litet, men jag hoppas det syns i alla fall. Är det någon som kan hjälpa mig att läsa av den?
Bilagor
Stay Secure_010.png
Stay Secure_010.png (6.94 KiB) Visad 1993 gånger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Rune.K skrev:Själv har jag inte använt IE regelbundet på mer än 10 år....
Jag hoppas att du står ut med, att jag skojar lite med dig, med anledning av det du skriver. ;D

Det är gott att se, att du inte har använt IE på mer, än tio år.
Av dessa tio år, hoppas jag, att det inte var under de senaste tio åren.
Men det låter inte heller så, utan snarare, före, de senaste tio åren.

Tio år i övrigt (om det inte var de senaste), är längre tid, än vad IE har funnits, iofs.,
men vissa ytterligheter kan kanske ändock tillåtas :P

Oavsett vilket, fastnade jag lite över skrivningen. Men det är försumbart, i jämförelse med det
som vi talar om, i övrigt. (Klapp på axeln ändå, Rune, du är helt O.K. enligt mitt förmenande) ;D

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Internet Explorer 1 debuted on August 16, 1995. It was a...
:P
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

För ordningens skull bör man väl nämna att det går att få virus och annat "otyg" via valfri webbläsare...
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Broder Tuck skrev:
Rune.K skrev:Själv har jag inte använt IE regelbundet på mer än 10 år....
Jag hoppas att du står ut med, att jag skojar lite med dig, med anledning av det du skriver. ;D

Det är gott att se, att du inte har använt IE på mer, än tio år.
Av dessa tio år, hoppas jag, att det inte var under de senaste tio åren.
Men det låter inte heller så, utan snarare, före, de senaste tio åren.

Tio år i övrigt (om det inte var de senaste), är längre tid, än vad IE har funnits, iofs.,
men vissa ytterligheter kan kanske ändock tillåtas :P

Oavsett vilket, fastnade jag lite över skrivningen. Men det är försumbart, i jämförelse med det
som vi talar om, i övrigt. (Klapp på axeln ändå, Rune, du är helt O.K. enligt mitt förmenande) ;D

Tukken
;D Det var enbart TicToc som hängde med, ( ;D i min historiebeskrivning ). Å andra sidan,
vad gör det? Stå på dig RuneK. :D

I ditt fall, bjuder jag både på det och ett och annat, annat . . . . ;D 8) (men TicToc har mest rätt, enligt
vad jag gissar och tror mig veta). ;)

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag har förstått att det finns de som tror att om man klickar på ett "blått e" (aka Internet Explorer) så är man väldigt sårbar vad det gäller få "virus och annat otyg".
Det är väl inte hela sanningen som förhoppningsvis flertalet här vet.
Det går precis lika bra att ladda ner malware med hjälp av Firefox eller genom att öppna en elak bilaga i Thunderbird.
Man får inte tro att man är immun mot malware genom att inte använda IE. :)
Jag pratar bara om Windows...

Utanför ämnet: @ Tukken
Tycker inte riktigt om att du bråkar med mej för att jag inte kan skriva ordentlig och begriplig svenska...
Men jag är övertygad om att du egentligen menar väl, det har jag förstått efter tidigare inlägg från dej i andra sammanhang.
Hoppas jag , man kan inte vara helt hundra när man kommunicerar via tangentbordet...
AlexF
Kontakt:

Inlägg av AlexF »

Att göra användaren medveten och säker är första steget. En användare som inte vet att man INTE får använda laptopen som fotboll bör kanske läsa en datorbok eller gå någon kurs. Oavsett vilket operativsystem, webläsare m.m. användaren har installerat, är inte datorn säker förrän användaren är det.
Steg två är att ha mjukvara som är säker. Enligt mig är det detta steg som uppfylls om användaren har ex. linux och firefox på datorn :D
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

AlexF skrev:...
Enligt mig är det detta steg som uppfylls om användaren har ex. linux och firefox på datorn :D
Du menar alltså på fullt allvar att om du använder firefox och linux så kan absolut inget hända med din dator eller att du råkar bli av med kontouppgifterna till ditt bankkonto eller liknande... ??? :D
m!rage

Inlägg av m!rage »

Om kriterie 1 (säkert tänkande) dessutom är uppfyllt så tycker jag att man är ganska säker
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:Jag har förstått att det finns de som tror att om man klickar på ett "blått e" (aka Internet Explorer) så är man väldigt sårbar vad det gäller få "virus och annat otyg".
Det är väl inte hela sanningen som förhoppningsvis flertalet här vet.
Man kan bli påkörd även om man går på trotoaren och har reflexväst mitt på ljusa dagen, men risken ökar ifall man har svarta kläder på sig och går mitt på motorvägen en mörk och dimmig natt.

Jag försöker BÖRJA förklara det här säkerhetshålet för folk som inte har en susning. Givetvis finns det utrymme för mer detaljer, mer tekniska fakta och också fler nyanser, men man måste kunna krypa innan man springer maraton.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Vi kommer alla att dö. Det är inget skäl till att lägga ner sjukhusen. Inget system är 100 % säkert, och det är förstås inget skäl till att strunta i säkerheten. Frågan är då ifall IE6 är en säkerhetsrisk. Experter verkar anse det. Det räcker för att göra mig orolig.
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Jag tror inte på att Google använder IE över huvudtaget. Snarare använder deras användare denna webb-läsare av olika valörer.
Men jag vet att de släppt en egen läsare för webbinnehåll...Hm, kan vara värt att tänka på lite.

Det är inte IE som gör mig orolig, utan Kinas brist på mänskliga/företagliga/samhälliga rättigheter och det styrande skiktets sätt att upprätthålla sin makt.

Tror att det finns ett visst intresse från Kinesiskt håll över var/vad/vilka dissedenter som kan snappas upp.
Varför inte knäcka servrar hos Google för att söka reda på samtliga (inte enbart medborgare) som är kritiska till och som sitter i position att kunna vädra sina åsikter.

Vilka säljer IP till var och än som behöver ett rejält spamnät eller annat ljusskyggt..?
Kinas militär har inte ett finger i den syltburken. De har hela J*ävla näven där i. Skulle inte förvåna mig om det inte är Kinas Armé som tillhandahåller IT-kunskap åt bla. Nordkorea.

Sen tror jag inte att Google står nakna på nätet utan vare sig brandväggar och routrar. Utan är säker på att det finns ett antal riktigt höga trösklar innan man kommer åt något innehåll på någon av servrarna som servar besökare med Gmail.

Mao. det är inga amatörer som ligger bakom denna riktade attack mot Googel utan här har byggts upp ett långsiktigt intrång och så att säga källrotats i ett antal veckor, kanske månader, innan de lyckats bygga upp den lilla sträng som behövs för att öppna servrarna utåt i en bakvänd uppkoppling (phone home).
En förfrågan + ett par bit extra, en ny förfrågan + ett par bit extra osv... några miljoner ggr. Det mesta stoppas, men inte allt.

Att påpeka IE's usla funktionalitet och säkerhet känns inte riktigt befogat i sammanhanget (även om det stämmer). Annat en som ett försök att avleda uppmärksamhet från vad som troligen har hänt.
Eller för att få fler användare av den egna, nya, säkrare, bättre, vackrare, snabbare, bästaste, ...osv.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Nu har vi en chans att vrida ett vapen ur motståndarens händer.

Och vad gör vi?

http://www.youtube.com/watch?v=55fqjw2J1vI
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:...
Jag försöker BÖRJA förklara det här säkerhetshålet för folk som inte har en susning. Givetvis finns det utrymme för mer detaljer, mer tekniska fakta och också fler nyanser, men man måste kunna krypa innan man springer maraton.
Ser fram emot när du BÖRJAR förklara säkerhetshålet...
Helst utan några metafårer.
Vi är många som behöver lära sej mer.
Kanske inte att man springer maraton, det tror jag de flesta redan känner till ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:
Ser fram emot när du BÖRJAR förklara säkerhetshålet...
Helst utan några metafårer.
Vi är många som behöver lära sej mer.
Kanske inte att man springer maraton, det tror jag de flesta redan känner till ;)
Jag säger som Stenmark:
He gån't å föklar fön som int begrip
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag säger som Stenmark:
He gån't å föklar fön som int begrip
Har du slutat segla?
Du har tydligen börjat åka skidor istället, det här är verkligen en vinter för det!

Det första steget är naturligtvis att du själv förstår vad det handlar om ;)
Kanske du bör börja med att testa det här >
CryingFreeman skrev:Vill ni prova Aurora-exploiten själva är det ganska enkelt: http://mikrofoncaught.blogspot.com/2010 ... et-pa.html
Tacksam ifall du kan undvika dina vanliga metafårer.
Tvivlar starkt på att du lyckas marknadsföra Ubuntu med hjälp av metafårer, kan hända att jag har fel... :)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Jag tror att Urban inriktar sig på folk som vill ha begripliga svar om datorer och IT. Det är många ( i min omgivning) som får en tom blick när jag börjar dra i gång en förklaring på för mig elementära begrepp. Och det är folk som inte på något vis är dumma i huvudet utan helt enkelt intresserade av andra saker. Men eftersom IT och datorer, på gott och ont, involverar allt mer i människors vardagsliv, så kan det vara skönt att nån gör det begripligt med handfasta analogier..
Hissa storseglet Urban, vi har har medvind!
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Tyvärr för oss som vill ha bort Internet Explorer 6 så verkar Microsoft ha jobbat snabbt och kommer få ut en patch imorgon (idag?)

http://twitter.com/Microsoft/status/7994693568

Vem som vinner på detta vet jag inte. Det tjänar ju iofs alla företag som fortfarande kör IE6 på, åtminstone kortsiktigt. Förlorare är i alla fall all världens webbdesigners, bland andra. ;)
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Idag släpper microsoft panik patch till internet explorer 6 och 7 samt 8
efter allt snack om internet explorer 6 så väljer dom alltså att även fixa
7 och 8 kan det vara så att samma bugg även finns i dom versionerna ?
Alltid lika roligt att se alla dessa löjliga microsoft kramare som slickar m$ i r*ven (ursäkta språket)
dom börjar genast att jämföra firefox med IE och hävdar att deras älskade internet exploderar
är säkrare ;D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
bittin
Kontakt:

Inlägg av bittin »

Skriv svar