[LÖST/KLAR]Hjälp med att bygga en htpc/server

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Hjälp med att bygga en htpc/server

Inlägg av Hund »

Det finns ju billigare chassin om du ska en vanlig dator. Då hamnar mitt prisförslag på under 6000 kr om du inte köper det modulära nätagget. :)

Vill du ha ett trådlöst tangentbord rekomenderar jag detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255515
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Naxiey
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Naxiey »

Hund skrev:Vill du ha ett trådlöst tangentbord rekomenderar jag detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255515
Jo men ett sånt blir det nog :D

vad tycker ni? En HTPC som HTPC eller en "vanlig" dator som HTPC
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är nog lite smaksak. :) Ett vanligt fullstort chassi innebör ju mer möjligheter gällande utrymme etc och dom brukar vara lite billigare än HTPC chassin.
Naxiey

Inlägg av Naxiey »

Jag har funderat nu och bestämt mig för att det får bli en "vanlig" dator som jag köper.

Eftersom Hunds paket, som jag fortfarande utgår ifrån, blir lite mindre än 6000kr och budgeten ligger ganska exakt på 6500kr så tänkte jag att då kunde man förbättra någon eller några av delarna så att dom blir lite bättre och/eller tystare, eller om den inte går att göra tystare så kanske man ska lägga till en till hdd.
Något förslag?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Har min (från sida 1) burk brevid mig. Knäpptyst vid drift! Dock knattrar hårddisken rätt högt vid läsning/skrivning. Annars perfekt.
Går som sagt att snåla ner ännu mer med billigare processor (den nuvarande är rätt så överdriven för en HTPC :P), och kanske mindre RAM.
Dessutom ett rätt stort chassi. (men rätt snyggt).

Ang tangentbord så har Lenovo släppt en rätt billig och häftig lösning:
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.2823 ... r-din-htpc

Verkar dock inte gå att få tag på i Sverige.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Naxiey

Inlägg av Naxiey »

Emil.s skrev:Har min (från sida 1) burk brevid mig. Knäpptyst vid drift! Dock knattrar hårddisken rätt högt vid läsning/skrivning. Annars perfekt.
Går som sagt att snåla ner ännu mer med billigare processor (den nuvarande är rätt så överdriven för en HTPC :P), och kanske mindre RAM.
Dessutom ett rätt stort chassi. (men rätt snyggt).

Ang tangentbord så har Lenovo släppt en rätt billig och häftig lösning:
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.2823 ... r-din-htpc

Verkar dock inte gå att få tag på i Sverige.
Ditt paket ser bra ut även om jag kanske ska ta en lite billigare processor.
Det jag skulle behöva är en lista med alla saker man behöver när man bygger en dator till och med kylpasta, utom skruvmejslar då kanske. ;) Jag har aldrig byggt en dator tidigare så jag kommer antagligen glömma sladdar mm.

Tangentbordet är inte så viktigt nu i början det går ju att köra med ett vanligt trådlöst tillsvidare.

edit: Ditt paket hade inget graffekort men det som Hund har föreslagit innan borde väll funka?
Grafikkort:XFX GeForce 9500GT 550M 1GB 669 kr
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

* Kylpasta (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=302910 den är lite dyr men du får ju som sagt vad du betalar för och den räcker ju vääldigt länge). Det finns en del historier om hur man har på den och mängder etc. Det enda rätta är att man ska ha på en liten klick i mitten på processorn (typ riskorn) och låt sedan trycket från kylaren själv smeta ut pastan. Smeta inte ut den själv (SweClockers kan backa upp mig på det om det är så. ;))

* Antistatarmband (Inte ett måste men bra att ha)

* Kablar för hårddisk följer med moderkortet. Man brukar köpa egna om man har specilla behov bara. :) Det följer även med en hög skruvar (distanser etc) med moderkortet.

* Skruvmejsel ("Stjärna") kan ju vara att rekomendera om man inte vill skruva för hand. :P

* Ett extra tips är ett par chassifläktar för att flytta varmluften, t.ex Fractal Design som är väldigt tys och håller ett bra pris. Var även noga med den statiska elektrisiteten, håll till på ett träbord och använd passande kläder.

Tror jag fick med allt nu?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hund skrev:* Kylpasta (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=302910 den är lite dyr men du får ju som sagt vad du betalar för och den räcker ju vääldigt länge). Det finns en del historier om hur man har på den och mängder etc. Det enda rätta är att man ska ha på en liten klick i mitten på processorn (typ riskorn) och låt sedan trycket från kylaren själv smeta ut pastan. Smeta inte ut den själv (SweClockers kan backa upp mig på det om det är så. ;))

* Kablar för hårddisk följer med moderkortet. Man brukar köpa egna om man har specilla behov bara. :) Det följer även med en hög skruvar (distanser etc) med moderkortet.

* Skruvmejsel ("Stjärna") kan ju vara att rekomendera om man inte vill skruva för hand. :P

* Ett extra tips är ett par chassifläktar för att flytta varmluften, t.ex Fractal Design som är väldigt tys och håller ett bra pris. Var även noga med den statiska elektrisiteten, håll till på ett träbord och använd passande kläder.

Om man köper processorn "boxad", så är det oftast kylpasta med. Okänd kvalité iof, men det lär nog inte spela nån större roll så länge man inte ska hålla på med överklockning.
Att hålla koll på skruvarna är ju också bra. ;) Nu följde det med en stor påse med massor av skruvar till mitt moderkortet, så det var ju bra. (kanske alltid gör det?)
Kablar brukar som sagt följa med moderkortet. Ibland även med hårddiskarna.

Gigabyte-moderkortet har ett integrerat grafikkort. Lär väl knappast behövas mer på en HTPC? (GMA X4500). Tror det stod nåt om hårdvaruavkodning av nåt mediaformat också. Ytters osäkert om det funkar i Linux dock. Men det är ju intel, så det är mycket möjligt. :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Emil.s skrev:
Hund skrev:* Kylpasta (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=302910 den är lite dyr men du får ju som sagt vad du betalar för och den räcker ju vääldigt länge). Det finns en del historier om hur man har på den och mängder etc. Det enda rätta är att man ska ha på en liten klick i mitten på processorn (typ riskorn) och låt sedan trycket från kylaren själv smeta ut pastan. Smeta inte ut den själv (SweClockers kan backa upp mig på det om det är så. ;))

Om man köper processorn "boxad", så är det oftast kylpasta med. Okänd kvalité iof, men det lär nog inte spela nån större roll så länge man inte ska hålla på med överklockning.
Att hålla koll på skruvarna är ju också bra. ;) Nu följde det med en stor påse med massor av skruvar till mitt moderkortet, så det var ju bra. (kanske alltid gör det?)
Kablar brukar som sagt följa med moderkortet. Ibland även med hårddiskarna.

Gigabyte-moderkortet har ett integrerat grafikkort. Lär väl knappast behövas mer på en HTPC? (GMA X4500). Tror det stod nåt om hårdvaruavkodning av nåt mediaformat också. Ytters osäkert om det funkar i Linux dock. Men det är ju intel, så det är mycket möjligt. :)
Standardkylpasta gör stor skillnad på gradantalet. Eftersom trådskaparen vill ha en tyst dator antar jag att ett stort vindkraftverk inte är att tänka på och då är ju bra om man kan sänka temperaturern med andra medel. :)

Det följer alltid med skruvar med moderkortet, har alltid gjort för mig. Brukar kunna följa med chassit också lite beroende på vad du köper för fabrikat.

Hårdvaruavkodning via VDPAU fungerar bara med NVIDIA och i Linux.
Naxiey

Inlägg av Naxiey »

Här är en lista med allt som jag ska köpa, är det något jag har glömt eller borde ändra säg till:

Chassi: Antec Two Hundred tower 429:-
Nätagg: Corsair 400CXEU 531:-
Processor: Intel Core 2 Duo E7600 / 3.06 GHz 1 351:- Kanske ska bytas mot än sämre
Processorkylning:?????????????????????????????????????????
Moderkort: Gigabyte GA-EG41MF-US2H - micro ATX - iG41 692:-
RAM: Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2GB KIT CL4 650:- Ingen aning vad jag ska har för några här men tog ett på sida 1
Hårddisk: Samsung EcoGreen F2 HD154UI 32MB 1.5TB 1 059:-

Kylpasta: Arctic Silver Ceramique Kylpasta 110:-
Antistatarmband: Antistatarmband för elektronikarbete 49:-
Extrafläktar: Fractal Design 79-137:- Vilken storlek ska jag ha?
Toslink: Digital Fiberkabel 5m 69:-

Totalt: 5077kr (utan frakt)

Något jag har glömt?

Vad säger ni om detta:
Via en analog vga-kabel har tv-apparaterna däremot stöd för nativeupplösningen direkt.
Paradoxalt nog får du alltså en bättre bild via en vanlig analog vga-kabel än med digital överföring.

Källa: faktarutan brevid artikeln här: http://www.idg.se/2.1085/1.81828
Vilken ska man använda?
Moderkortet hade dessa utgångar för bild:
1 x bildskärm / video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)
1 x bildskärm / video - DVI-Digital - 24 pin digital DVI
1 x bildskärm / video - HDMI - 19-stifts HDMI typ A
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

* Chassi har plats för följande fläktar:
Bakre : 1 x 12 cm - ( 1 installerad)
Ovansidan : 1 x 14 cm - ( 1 installerad)
Front : 2 x 12 cm - ( 0 installerad)
Sida : 1 x 12 cm - ( 0 installerad)
* Dom medföljande fläktarna brukar inte vara modell "tyst". Därför är det ju ett bra val att byta ut dom eller köra utan. Jag rekomenderar dock att du kör med en 120mm i fram och en 120mm i bak.

* Processorn du valt räker och blir över, om du vill spara pengar kan du ju kika på: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482983

* Gällande processorkylning skulle jag valt: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=502731

* Antar du behöver bildkabel med?

HDMI > HDMI 5m: http://www.dustinhome.se/pd_5010068689.aspx (105kr)

Jag kör med samma märke och är nöjd. Köper du värre kabel betalar du för själva byggkvalitén, inte bildkvalitén.

* Inget grafikkort?
Naxiey

Inlägg av Naxiey »

Hund skrev:* Chassi har plats för följande fläktar:
Bakre : 1 x 12 cm - ( 1 installerad)
Ovansidan : 1 x 14 cm - ( 1 installerad)
Front : 2 x 12 cm - ( 0 installerad)
Sida : 1 x 12 cm - ( 0 installerad)
* Dom medföljande fläktarna brukar inte vara modell "tyst". Därför är det ju ett bra val att byta ut dom eller köra utan. Jag rekomenderar dock att du kör med en 120mm i fram och en 120mm i bak.
Då blir det två av dessa: Fractal Design Silent Series 120mm 15dBA 2*95kr
* Processorn du valt räker och blir över, om du vill spara pengar kan du ju kika på: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482983

* Gällande processorkylning skulle jag valt: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=502731
Okej. vattenkylning... intressant ;)
* Antar du behöver bildkabel med?

HDMI > HDMI 5m: http://www.dustinhome.se/pd_5010068689.aspx (105kr)

Jag kör med samma märke och är nöjd. Köper du värre kabel betalar du för själva byggkvalitén, inte bildkvalitén.
Så du tycker att jag ska köra med HDMI och inte VGA?
* Inget grafikkort?
Tidigare i tråden har det sagts att det räckte med det inbyggda... Gör de det? Jag ska spela upp en del högupplöst film.

Då gör vi ett nytt försök då

Processor: Intel Pentium Dual Core™ E5300 2,60GHz 635:- Ny!
Processorkylning:Corsair H50 Hydro Series CPU Kylare 695:- Ny!
RAM: Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2GB KIT CL4 650:- Ingen aning vad jag ska har för några här men tog ett på sida 1

Extrafläktar: Fractal Design 2*95:- Ny!
HDMI-kabel Har redan

Totalt: 5119:-
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Givetvis! VGA är ju för fasiken analogt! :D Det används på gamla CRT skärmar. Artikeln är typ 3 år gammal och DVI-D/I och HDMI är standard idag på både datorskärmar och TV-apparater.
Tidigare i tråden har det sagts att det räckte med det inbyggda... Gör de det? Jag ska spela upp en del högupplöst film.
Vill minnas att det inbyggda hade Intel kretsar? Det är bara NVIDIA som har stöd för hårdvaruaccerelation (VDPAU (Video Decode and Presentation API for Unix) som det så fint heter) och det fungerar bara på UNIX/Linux som namnet avslöjar. Några mediaspelare som har stöd för detta är bl.a. XBMC Media Center och Mplayer.

Om du inte tänker köpa ett NVIDIA-grafikkort får du lägga pengarna på en saftigare processor som klarar av att spela upp tyngre filmer. Då skulle jag rekomendera Intel E8400 och den ligger på runt 1600 kr. Då tycker jag det vore smartare att köpa ett NVIDIA-grafikkort som har mer kräm just för detta än en processor. :)
Det duger bra.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hund skrev:
Givetvis! VGA är ju för fasiken analogt! :D Det används på gamla CRT skärmar. Artikeln är typ 3 år gammal och DVI-D/I och HDMI är standard idag på både datorskärmar och TV-apparater.
Vill minnas att det inbyggda hade Intel kretsar? Det är bara NVIDIA som har stöd för hårdvaruaccerelation (VDPAU (Video Decode and Presentation API for Unix) som det så fint heter) och det fungerar bara på UNIX/Linux som namnet avslöjar. Några mediaspelare som har stöd för detta är bl.a. XBMC Media Center och Mplayer.

Om du inte tänker köpa ett NVIDIA-grafikkort får du lägga pengarna på en saftigare processor som klarar av att spela upp tyngre filmer. Då skulle jag rekomendera Intel E8400 och den ligger på runt 1600 kr. Då tycker jag det vore smartare att köpa ett NVIDIA-grafikkort som har mer kräm just för detta än en processor. :)
Det duger bra.
Processor för att kika på HD film diger nog med vad som hellst i dagsläget. Min gamla dell med en 2.8GHz P4 klarar 720p utan minsta lagg, 1080p går att se utan att man avlider.
Min Mac med 2.16GHz Core 2 Duo flyter 1080p utan problem fasten den arbetar med annat samtidigt. :P
Naxiey

Inlägg av Naxiey »

Grafikkortet som nämndes tidigare räcker kanske?

XFX GeForce 9500GT 550M 1GB 669 kr
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Oja. Jag kör själv med ION (= 9500) och killa sample fungerar utan anmärkning. :)
Naxiey

Inlägg av Naxiey »

Okej :)

Då gör vi ett till försök

Processor: Intel Pentium Dual Core™ E5300 2,60GHz 635:-
Processorkylning:Corsair H50 Hydro Series CPU Kylare 695:-
RAM: Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2GB KIT CL4 650:-
Grafikkort: XFX GeForce 9500GT 550M 1GB 669:- Ny!

Extrafläktar: Fractal Design 2*95:-
HDMI-kabel Har redan

Totalt 5778:-

Så är det någon som är fel nu eller ska jag köpa detta?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det blir nog bra det där ska du se. :)
Naxiey

[LÖST/KLAR]Re: Hjälp med att bygga en htpc/server

Inlägg av Naxiey »

Så nu är allt beställt :D tyvärr var lite saker inte i lager men man har ju inte bråttom...
m!rage

Re: [LÖST/KLAR]Hjälp med att bygga en htpc/server

Inlägg av m!rage »

Hoppas du följer upp i den här tråden hur resultatet blev :) Tänker du köra XBMC på den?
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"