Helt enig med att Ubuntu-Sverige-delen endast skall vara för medlemmar.Urban Anjar skrev:
Jag förstår inte vad som bekymrar folk med att räknas som medlem, och om det nu ska skiljas på medlemmar och andra, föreslår jag att forumdelen Ubuntu-sverige endast förbehålls medlemmar.
Vill man bara delta i supportdiskussionerna, kan det räcka med att vara "deltagare" eller vad ni nu föredrar att kalla det.
Ska man däremot, som här diskutera strategier och organisation, så ska man naturligtvis ta ansvar och vara medlem.
Men som sagt, vad är det bekymmersamma med att vara medlem? Vem skulle vilja avstå (men ändå hänga här)? Varför? Varför skulle vi ge ickemedlemmar inflytande och insyn i interna diskussioner?
Anledningen till att man inte vill vara medlem kan ju t.ex. vara att man inte vill engagera sig i (sandlåde)debatter eller behöva hålla koll på nya "medlems-avtal", ta ställning i frågor som man inte är intresserad av, etc.
Om man är totalt ointresserad av föreningen/organisationen som sådan är ju "deltagare" en utmärkt roll.
Edit: Ett aktivt val, helst via en inställning i profilen, vore enligt mig det bästa alternativet. Informera om att ett sådant alternativ finns.