Ett svar till SlamsornasKung:
Edit - Ny liten fråga; är det någon av er som känner till en bra texteditor som ändrar å, ä & ö automatisk? Det är lite jobbigt att behöva skriva ä och så vidare hela tiden, dessutom är det lätt att glömma.
Detta borde kanske ha blivit en ny egen tråd, men jag ska svara på din fråga. Om du använder Linux, kan du prova Bluefish. Det är en multidokument-editor (du kan spara dokumentsetet i ett projekt). Bluefish har en funktion, där den kan söka åäöü m.fl. tecken och ersätta dessa med motsvarande html-kod. Du kan välja att låta funktionen spanna över en markering (selection), det aktuella dokumentet, eller över samtliga öppna dokument.
Den version som finns i repositoriet (1.0.7) är över ett år gammal. Det finns nyare (1.3.8 ) att hämta hem från Bluefish hemsida
http://bluefish.openoffice.nl/ Denna är dock i källkodsform, men kompileringen och installationen är den vanliga ./configure - make - sudo make install.
Jag använder själv Bluefish för de webbsidor jag underhåller åt mina föreningar.
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!