Utkast till fredsplan
Utkast till fredsplan
Utan att höra med andra på LP så tycker jag absolut inte du ska stänga ner fria-ubuntu-se om du inte vill. Lite konkurrens är bara bra och hjälper till att göra båda sidor bättre. Men den egentliga anledningen till att du startade fria-ubuntu-se ser jag helst löst. Det är communityt ska vara lika fritt som ditt community. Med fritt så menar jag inte att det ska vara anarki, utan att folk ska lära sig använda sunt förnuft.
- Martin Olsson
- Kontakt:
Utkast till fredsplan
[quote="Hooloovoo"]Emm... så du jämför din hemsida med ett rasistiskt parti? Om den här konflikten löser sej på rätt sätt så ska anledningen till att ha fria-ubuntu-se inte finnas kvar. Vad den ska vara till för sen borde vara upp till dig.[/quote]
Rättelse: Nationalistiskt parti.
Var vänlig var lite mer påläst.
Jag jämför INTE http://www.fria-ubuntu-se.org med något politiskt parti. Jag jämförde med den offentliga mobb som förekommer i flera Svenska kommuner.
Vi skall inte diskutera politik i något linux/ubuntuforum anser jag. Däremot skall demokrati råda.
//Martin
Rättelse: Nationalistiskt parti.
Var vänlig var lite mer påläst.
Jag jämför INTE http://www.fria-ubuntu-se.org med något politiskt parti. Jag jämförde med den offentliga mobb som förekommer i flera Svenska kommuner.
Vi skall inte diskutera politik i något linux/ubuntuforum anser jag. Däremot skall demokrati råda.
//Martin
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
** Ubuntu user #8998 **
Utkast till fredsplan
Men nu får du dämpa ner tonen... Det har inte hänt något på det forum du referera till sedan 5:59pm idag. Och det var inte om ubuntu-se.org.Martin O skrev:Jag ser detta som oehört kränkande och förväntar mig en ursäkt.
Nu har missnöjesdikussionerna avtagit och vettiga ubuntudiskussioner börjat på http://www.fria-ubuntu-se.org, något jag ser som mycket positivt.
Att avkräva att jag skall stänga forumet och lämna över domänen är helt otänkbart. Forumet kom inte till som en protest. Det var för att rädda Linux/ubuntukunskaperna och samla de utkastade medlemmarna.
Ni får ursäkta, men jag är nu heligt förbannad och kommer att kämpa ännu mer för http://www.fria-ubuntu-se.org.
//Martin
Det har hänt mer här idag än på flera dagar. Jag kan förstå att du känner personlig för den sida du skapade. Men det var som en reaktion på vad som tidigare hänt här.
Här är dina egna ord. http://friaubuntuse.proboards98.com/ind ... 1167856256
Om inte ubuntu-se.org haft ett så diktatoriskt styre, hade inte detta forum existerat.
Jag har varit primus motor i kritiken mot ledningen på ubuntu-se.org, vilket resulterat i uteslutning. Flera andra medlemmar har också blivit uteslutna, alternativt lämnat av egen fri vilja.
Då vi behöver ett Svenskspråkigt forum om Ubuntu, har jag registrerat domänen <a class="postlink" href="http://www.fria-ubuntu-se.org">http://www.fria-ubuntu-se.org</a>, samt i panik smällt upp ett forum, så vi kan fortsätta våra diskussioner om Ubuntu.
Jag är mer än heltidsarbetande och har många fritidsintressen, så jag hoppas jag kan få så mycket hjälp som möjligt att få detta forum att fungera och utvecklas. Tid och ekonomi tas ur egen börs, så tyvärr får vi leva med banners än så länge.
//Martin
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Utkast till fredsplan
Använd och utöka fria-ubuntu.com om du vill Martin O, men vi har inte planerat att kapa den av dig. Genom att du skapade den, skapade du en motpol, men att tanda på alla stubiner är ingen vettig sak just nu. fredsstyrkan från LP menade inget illa. Jag förstår din reaktion, men inte hur du kan jämnföra den med ett parti.
// gholen
// gholen
Utkast till fredsplan
[quote="Martin O"]Jag avkräver dig, urban _a, en skriftlig ursäkt och avståndstagande från denna punkt, att framföras på http://www.ubuntu-se.org, http://www.fria-ubuntu-se.org samt http://www.linuxportalen.se.[/quote]
Det finns ingen anledning att be om ursäkt för ett utkast till en fredsplan. Det är ett förslag på en lösning.
Du får gärna hålla din sida igång om du vill det, ingen kommer kunna hindra dig från det. Andas in, andas ut.
Det finns ingen anledning att be om ursäkt för ett utkast till en fredsplan. Det är ett förslag på en lösning.
Du får gärna hålla din sida igång om du vill det, ingen kommer kunna hindra dig från det. Andas in, andas ut.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Utkast till fredsplan
[quote="Martin O"]Jag ser detta som oehört kränkande och förväntar mig en ursäkt.
//Martin[/quote]
Ursäkta, men jag trodde aldrig att du hade så ömma tår, men fredsskapandet kräver uppoffringar av alla. Vi har naturligtvis inga maktmedel att tvinga dig till någonting. Din yttrandefrihet är på intet vis hotad.
Jag pekade i stället ut en sak som du kunde bidra med för att skapa fred. Är du inte villig att göra det, är det din sak, men kom då inte här och gnäll.
När saker var så illa de var på Ubuntu Sverige, var det en resolut och bra åtgärd att skapa din sajt, men jag räknar helt enkelt med att den kommer att bli onödig och förvirrande och hoppas du ska känna dig välkommen och nyttig här i stället.
//Martin[/quote]
Ursäkta, men jag trodde aldrig att du hade så ömma tår, men fredsskapandet kräver uppoffringar av alla. Vi har naturligtvis inga maktmedel att tvinga dig till någonting. Din yttrandefrihet är på intet vis hotad.
Jag pekade i stället ut en sak som du kunde bidra med för att skapa fred. Är du inte villig att göra det, är det din sak, men kom då inte här och gnäll.
När saker var så illa de var på Ubuntu Sverige, var det en resolut och bra åtgärd att skapa din sajt, men jag räknar helt enkelt med att den kommer att bli onödig och förvirrande och hoppas du ska känna dig välkommen och nyttig här i stället.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- Martin Olsson
- Kontakt:
Utkast till fredsplan
[quote="urban_a"][quote="Martin O"]Jag ser detta som oehört kränkande och förväntar mig en ursäkt.
//Martin[/quote]
När saker var så illa de var på Ubuntu Sverige, var det en resolut och bra åtgärd att skapa din sajt, men jag räknar helt enkelt med att den kommer att bli onödig och förvirrande och hoppas du ska känna dig välkommen och nyttig här i stället.[/quote]
Jag hade ändå rätt i antagandet. "För bra för att vara sant"
Här kommer LP:s styrkor inmarscherande på ubuntu-se.org och börjar ställa krav på att sajter skall läggas ned!!!!!!!!
Vi var på väg att lösa konflikten tillsammans på ett hyfsat sätt innan intåget av LP:s styrkor. Jag tycker ärligt talat att det i stället har förvärrat det hela.
Jag förväntar mig heller ingen ursäkt. I min breda intresseflora (från fågelskådning till jänkebilar) har jag aldrig träffat på så mycket falskt och egofixerat folk (med ett flertal lysande undantag) som inom linuxvärlden.
Jag är ledsen, besviken och förbannad, men gillar skarpt Linux och dess grundläggande ideologi. Jag kommer att fortsätta jobba aktivt för Linux/Ubuntu, men aldrig acceptera orättvisor och förtryck. Något som förekommit på vissa Svenska portaler.
Jag vill också klargöra att http://www.fria-ubuntu-se.org inte är min sajt. Det är vår sajt. Vi formar den tillsammans utan hierarkistiskt tänkande.
Det finns säkert plats för oss alla tre i Svenska Linuxvärlden. Vi kör alla våra olika race. Låt folket välja vilka fora de vill vara medlem i.
//Martin
//Martin[/quote]
När saker var så illa de var på Ubuntu Sverige, var det en resolut och bra åtgärd att skapa din sajt, men jag räknar helt enkelt med att den kommer att bli onödig och förvirrande och hoppas du ska känna dig välkommen och nyttig här i stället.[/quote]
Jag hade ändå rätt i antagandet. "För bra för att vara sant"
Här kommer LP:s styrkor inmarscherande på ubuntu-se.org och börjar ställa krav på att sajter skall läggas ned!!!!!!!!
Vi var på väg att lösa konflikten tillsammans på ett hyfsat sätt innan intåget av LP:s styrkor. Jag tycker ärligt talat att det i stället har förvärrat det hela.
Jag förväntar mig heller ingen ursäkt. I min breda intresseflora (från fågelskådning till jänkebilar) har jag aldrig träffat på så mycket falskt och egofixerat folk (med ett flertal lysande undantag) som inom linuxvärlden.
Jag är ledsen, besviken och förbannad, men gillar skarpt Linux och dess grundläggande ideologi. Jag kommer att fortsätta jobba aktivt för Linux/Ubuntu, men aldrig acceptera orättvisor och förtryck. Något som förekommit på vissa Svenska portaler.
Jag vill också klargöra att http://www.fria-ubuntu-se.org inte är min sajt. Det är vår sajt. Vi formar den tillsammans utan hierarkistiskt tänkande.
Det finns säkert plats för oss alla tre i Svenska Linuxvärlden. Vi kör alla våra olika race. Låt folket välja vilka fora de vill vara medlem i.
//Martin
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
** Ubuntu user #8998 **
SV: Utkast till fredsplan
Vid närmre eftertanke... Njae...
Jag skulle vilja veta vad som sades i IRC-kanalen #ubuntusverige igår. När jag påstod i #ubuntu-se att det var SMF som höll på att stoppas in fick jag svaret att personerna i #ubuntusverige vägrade gå med på detta - med andra ord en ren lögn. Tydligen nekade de också till att reglerna skrevs om.
Om det stämmer tycker jag att det visar en gång för alla att de som här styr fortfarande inte tar till sig ett dyft av kritiken mot bristande insyn. Speciellt i kombination med ett citat från petri0, en av administratörerna, från kvällen innan fredsstyrkorna anlände, som svar på mina upprepade uppmaningar om ytterligare insyn: "Med tanke på dina inlägg och idéer hittills så är du är en värdelös administratör."
Om det jag hört från #ubuntusverige stämmer ställer jag mig inte bakom fredsplanen utan att de som uppenbart inte förstår sig på den öppenheten som efterfrågas avlägsnas från sina poster.
Jag skulle vilja veta vad som sades i IRC-kanalen #ubuntusverige igår. När jag påstod i #ubuntu-se att det var SMF som höll på att stoppas in fick jag svaret att personerna i #ubuntusverige vägrade gå med på detta - med andra ord en ren lögn. Tydligen nekade de också till att reglerna skrevs om.
Om det stämmer tycker jag att det visar en gång för alla att de som här styr fortfarande inte tar till sig ett dyft av kritiken mot bristande insyn. Speciellt i kombination med ett citat från petri0, en av administratörerna, från kvällen innan fredsstyrkorna anlände, som svar på mina upprepade uppmaningar om ytterligare insyn: "Med tanke på dina inlägg och idéer hittills så är du är en värdelös administratör."
Om det jag hört från #ubuntusverige stämmer ställer jag mig inte bakom fredsplanen utan att de som uppenbart inte förstår sig på den öppenheten som efterfrågas avlägsnas från sina poster.
Dessutom så är det ingen från den nuvarande "styrelsen" som har ställt sig bakom fredsplanen och sagt någonting överhuvudtaget om den. Konstigt, är den inget som ni behöver ta del av och efterleva eller?
intressant iaktagelse... Absolut INGEN i nuvarande ledning har bemödatsig att kommentera denna tråd... Är det dags att bli mörkrädd 

Fortfarande inget intresse visat till någon medling från "de styrande"! 

Martin Olsson , jag respekterar att du känner dig kränkt, men jag är rädd att jag bara kommer att göra saken värre nu med detta inlägg.
Jag läste ledningens e-post till medlemmarna om de nya reglerna och jag antar att det har varit det ni jobbat för.
Men här följer några iakttagelser från mig.
Vi kom hit för att visa att vi bryr oss om linux i första hand och att vi därför gärna är med och löser en sådan här konflikt så att nya ubuntuanvändare 1) skall ha lätt att hitta en sajt för att leta information om ubuntu, ( Inte utspritt på en handfull sajter som skapats av missnöjen av olika slag) 2) inte skrämmas bort av en massa onödiga bråk i var och varannan tråd.
Jag läste ledningens e-post till medlemmarna om de nya reglerna och jag antar att det har varit det ni jobbat för.
Men här följer några iakttagelser från mig.
Nej det har du inte, det är bara som så, att av vad jag läst av dina inlägg hitills, så har du konstant överreagerat och missuppfattat sakens natur.Jag hade ändå rätt i antagandet. "För bra för att vara sant"
Det var ett förslag, varken mer eller mindre. Ett sätt att visa att man sluter fred. Att det som till en början var orsaken till att fria-ubuntu-se startades är borta.Här kommer LP:s styrkor inmarscherande på ubuntu-se.org och börjar ställa krav på att sajter skall läggas ned!!!!!!!!
Vi kom hit för att visa att vi bryr oss om linux i första hand och att vi därför gärna är med och löser en sådan här konflikt så att nya ubuntuanvändare 1) skall ha lätt att hitta en sajt för att leta information om ubuntu, ( Inte utspritt på en handfull sajter som skapats av missnöjen av olika slag) 2) inte skrämmas bort av en massa onödiga bråk i var och varannan tråd.
Du visar ju verkligen inte på att du vill lösa problemen ni haft genom att fälla ett sådant omdömme. Det riskerar mest att slå tillbaka på dig själv eftersom du avkrävt folk offentliga ursäkter osv. Det är mycket "jag jag jag" i dina inlägg.Jag förväntar mig heller ingen ursäkt. I min breda intresseflora (från fågelskådning till jänkebilar) har jag aldrig träffat på så mycket falskt och egofixerat folk (med ett flertal lysande undantag) som inom linuxvärlden.
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 12 gånger.
Kim: Jag tycker att vi försöker undvika utifrån/uppifrån-perspektivet så mycket som möjligt. Att skriva nedlåtande om någon som redan är förbannad är tyvärr inte så konstruktivt. Både du och Martin jobbar för samma mål, en aktiv ubuntu-site med högt i tak och många entusiastiska och kunniga ubuntu-användare. Det är skönt att se att ni ställer upp för varandra.
Martin: jag förstår om du känner dig kränkt av den behandling du har utsatts för, men jag tror inte att samma förhållanden råder nu som det gjorde när det begav sig. Alla var under stor press då, både ni som kritiserade och de moderatorer som fick stå till svars för stormen. Dock tror jag att de som har kommit hit från Linuxportalen bara har goda avsikter, precis som du. Var och en jobbar utifrån sina övertygelser och jag tror att alla har forumets bästa för ögonen, med en livskraftig och vänlig kultur.
Det som har varit har varit, och det är dags att istället för att sparka bakut ta nya tag mot gemensamma mål. Jag har haft tur och har inte hamnat i skottgluggen från någondera hållet, och kanske skulle jag inte se så nyktert på saker och ting om jag själv hade blivit utsatt.
Vi är alla människor, och alla kan göra fel. Man gör många underliga saker under press, men jag tror att det är dags att ta ett djupt andetag och försöka komma med konstruktiva förslag och åsikter och ge uttryck för de farhågor man har.
Martin, det hade varit förödande att mista dig från forumet, din kunskap behövs för att vi ska kunna nå våra mål.
Martin: jag förstår om du känner dig kränkt av den behandling du har utsatts för, men jag tror inte att samma förhållanden råder nu som det gjorde när det begav sig. Alla var under stor press då, både ni som kritiserade och de moderatorer som fick stå till svars för stormen. Dock tror jag att de som har kommit hit från Linuxportalen bara har goda avsikter, precis som du. Var och en jobbar utifrån sina övertygelser och jag tror att alla har forumets bästa för ögonen, med en livskraftig och vänlig kultur.
Det som har varit har varit, och det är dags att istället för att sparka bakut ta nya tag mot gemensamma mål. Jag har haft tur och har inte hamnat i skottgluggen från någondera hållet, och kanske skulle jag inte se så nyktert på saker och ting om jag själv hade blivit utsatt.
Vi är alla människor, och alla kan göra fel. Man gör många underliga saker under press, men jag tror att det är dags att ta ett djupt andetag och försöka komma med konstruktiva förslag och åsikter och ge uttryck för de farhågor man har.
Martin, det hade varit förödande att mista dig från forumet, din kunskap behövs för att vi ska kunna nå våra mål.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag vill bara peka på att det här handlar om ett Utkast till en fredsplan. Man kan komma med egna punkter eller föreslå att punkter ska strykas eller skrivas om, eller varför inte formulera en egen plan! Bara man är konstruktiv och försöker utgå ifrån hela Ubuntu Sveriges bästa.
Det viktiga är att processen hålls igång och att alla tänker utifrån det gemensama bästa. Fortsatt krig gynnar i alla fall bara Bill Gates.
Det viktiga är att processen hålls igång och att alla tänker utifrån det gemensama bästa. Fortsatt krig gynnar i alla fall bara Bill Gates.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Tyvärr så verkar inte "de styrande" vara intresserade överhuvudtaget av någon medling eller fredsplan?!
De kör sitt eget race.
De kör sitt eget race.
Bobcat: Rom byggdes inte på en dag. 
Ibland kan det vara svårt att svälja stoltheten och kramas med sina forna antagonister. Vi måste alla försöka på var sitt håll.
Jag håller med dig om att det inte verkar vara så högprioriterat att svara i den här tråden och komma med konstruktiva inlägg och åsikter, men jag är övertygad om att om du ger dem tid, och bara lite mer respekt än du tycker att de förtjänar för tillfället så löser det sig.
Det är ganska högt tryck på de ansvariga för tillfället. Kanske har de mycket att säga när stormen väl lägger sig? Vi tar båda ett djupt andetag och tänker snälla tankar, så kan i alla fall ingen skuld falla på oss att det är stel och tråkig stämning i forumet.
Eller vad säger du?

Ibland kan det vara svårt att svälja stoltheten och kramas med sina forna antagonister. Vi måste alla försöka på var sitt håll.
Jag håller med dig om att det inte verkar vara så högprioriterat att svara i den här tråden och komma med konstruktiva inlägg och åsikter, men jag är övertygad om att om du ger dem tid, och bara lite mer respekt än du tycker att de förtjänar för tillfället så löser det sig.

Det är ganska högt tryck på de ansvariga för tillfället. Kanske har de mycket att säga när stormen väl lägger sig? Vi tar båda ett djupt andetag och tänker snälla tankar, så kan i alla fall ingen skuld falla på oss att det är stel och tråkig stämning i forumet.

Eller vad säger du?
Jag kan ta många djupa andetag, dricka ett antal koppar kaffe, men jag tycker att det är synd och skam, ren skär ynkedom att ingen av "dom" verkar ta till sig att det som faktiskt såg väldigt bra ut i början på den här tråden......nonchaleras så kapitalt. Ytterst ansvarig för denna nonschalans kan man kanske förmoda är "ledaren".....vad vet jag.
Tycker bara att det är så frustererande och se hur ansvarlöst det ageras på olika håll.
Nu ska jag gå en sväng och andas djuuuuuupa andetag och fixa med kaffe. Sen ska ni få se på morrhår och rivsår minsann.
Tycker bara att det är så frustererande och se hur ansvarlöst det ageras på olika håll.
Nu ska jag gå en sväng och andas djuuuuuupa andetag och fixa med kaffe. Sen ska ni få se på morrhår och rivsår minsann.
Jag föreslår att vi struntar i punkten om överlämnandet av fria-ubuntu-se.org och går vidare.
Det bedrivs debatter på så många olika håll att det nog är mer eller mindre omöjligt att vara med överallt och tycka till om allt.
Men jag håller i sak med dig, att det är synd att det inte kommer några reaktioner från moderatorer och andra. Dock förstår jag att de håller sig undan för tonen senare i inlägget har inte varit någon solskenshistoria heller.
Vi får väl anta att sålänge var och en tar ansvar för sitt eget agerande och sina uttalanden så kan det omöjligtvis bli otrevligt. Det kan tyckas vara ansvarslöst att inte bemöta kritiken som riktas mot dem, eller ens ge någon återkoppling på det som föreslås i fredsplanen, men jag tror att alla är färgade av de senaste veckornas debatt och har taggarna utåt på båda sidor av konflikten.
Om jag hade varit i samma sits skulle jag definitivt inte ge mig in i fler hätska diskussioner än vad som var absolut nödvändigt. Och väntar vi bara några hjärtslag till så tror jag att våra förslag och farhågor kommer att bemötas.
Vi får hoppas, helt enkelt.
Men jag håller i sak med dig, att det är synd att det inte kommer några reaktioner från moderatorer och andra. Dock förstår jag att de håller sig undan för tonen senare i inlägget har inte varit någon solskenshistoria heller.

Vi får väl anta att sålänge var och en tar ansvar för sitt eget agerande och sina uttalanden så kan det omöjligtvis bli otrevligt. Det kan tyckas vara ansvarslöst att inte bemöta kritiken som riktas mot dem, eller ens ge någon återkoppling på det som föreslås i fredsplanen, men jag tror att alla är färgade av de senaste veckornas debatt och har taggarna utåt på båda sidor av konflikten.
Om jag hade varit i samma sits skulle jag definitivt inte ge mig in i fler hätska diskussioner än vad som var absolut nödvändigt. Och väntar vi bara några hjärtslag till så tror jag att våra förslag och farhågor kommer att bemötas.
Vi får hoppas, helt enkelt.

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Tack till er alla som lagt in inlägg på just den här sidan. #31 tom #38 andas både tillförsikt och hopp.
Jag delar det med er och andemeningen i era inlägg. Låt oss fortsätta på denna väg.
Som Jonas Björk skrev: andas in, andas ut . . ..
Hälsningar
Broder Tuck
Jag delar det med er och andemeningen i era inlägg. Låt oss fortsätta på denna väg.
Som Jonas Björk skrev: andas in, andas ut . . ..

Hälsningar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.