Mark Shuttleworth's Community Has No Women.

Nyheter i datorvärlden.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Mark Shuttleworth's Community Has No Women.

Inlägg av Rune.K »

Hund skrev:Jag tycker iaf att bl.a. Vulfgars arbete och kunskaper tas på högsta allvar.
Instämmer med Hund.
När det gäller det här forumet vill jag även framhäva GG och eyerouge.
Malou bör även uppmärksammas fastän hon kanske mest sysslar med Windows.
Har jag glömt någon av våra kvinnliga medlemmar...................Så skriv ett PM eller ett inlägg.............
/Rune
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Pink Panther skrev:Jag behöver inte styrka något. Carla har redan förklarat problematiken (Källa: Carla Schroder http://blog.linuxtoday.com/blog/). Carla trampar många på tårna och det är inte helt obefogat. Nu råkade det vara Mark som blev utsatt. Men Mark är inte vem som helst inom Linux atmosfären. Mark är ett lämpligt mål att sikta in sig på. Är det befogat? Svar: Inte den blekaste aning. Det får Mark svara på.

Pink Panther
Du verkar vara kompis med Mark Shuttleworth som är >
Self-Appointed Benevolent Dictator For Life", or SABDFL
Istället för att publicera dina provokativa inlägg på det här forumet borde du istället försöka påverka din "kompis" direkt!
Mer att läsa om diktatorer inom Linuxvärlden http://en.wikipedia.org/wiki/Benevolent ... r_For_Life
Mvh moderator Rune.K
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Tagga ner en smula och fundera på hur VI kan göra det bättre. Jag menar TRE tjejer, även om jag skulle kunna räkna upp några till, så är det inte direkt imponerande på 13000 registrerade. Vi har ju vår tjejtavla, men jag tror vi ska passa oss jäkligt noga för att nöja oss med den. Hur går vi vidare - och då frågar jag framför allt tjejerna, tycker det varit nog med testosteron i den här tråden redan.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Detta är en svår fråga. Jag tycker att jag blir tagen på allvar, och det har varit fler bra exempel i den här tråden. Dock är det ju, som påpekats, sannolikt en väldigt liten andel kvinnor här (svårt att veta säkert, dom enda man kan vara säker på är dom man träffat AFK).

En hel del ligger givetvis i gamla invanda könsroller, många kvinnor har väldigt dåligt självförtroende när det gäller "tekniska grejor", fast det gäller förhoppningsvis inte unga tjejer i samma utsträckning som kvinns i min ålder och uppåt. När det gäller att "pilla med datorer" så är dock könsfördelningen betydligt jämnare i min bekanskapskrets än vad den tycks vara här i forumet.

Hur locka fler kvinnor till ubuntu/linux/FOSS? Jag vet inte. :(
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:...
Ett tips kan vara att man INTE kommer med statistik som försöker påvisa att det endast skulle finnas TRE kvinnliga medlemmar bland 13000 medlemmar på det här LoCot.
Jag tvivlar väldigt starkt på att det är statistik som på något vis har att göra med verkligheten.
Men naturligtvis har vi "yttrandefrihet" på det här forumet...
Men vill man följa normal netikett så är det naturligtvis lämpligt att ange en källa till sina uttalande, eller hur?
/Rune
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev:
Ett tips kan vara att man INTE kommer med statistik som försöker påvisa att det endast skulle finnas TRE kvinnliga medlemmar bland 13000 medlemmar på det här LoCot.
Jag tvivlar väldigt starkt på att det är statistik som på något vis har att göra med verkligheten.
Men vill man följa normal netikett så är det naturligtvis lämpligt att ange en källa till sina uttalande, eller hur?
/Rune
helt riktigt, visst är det väldigt osäkert. Tex så VET ju inte jag att Rune.K är en man eftersom vi inte (vad jag vet) har träffats IRL, jag bara gissar att det är så. ;)

Det finns säkert flera kvinnor med könsneutrala/manligt ljudande nick i forumet. Sannolikt finns tvärtom också. Det är alltså svårt att veta säkert, men efter diverse träffar landet runt så tror jag nog ändå att vi ganska säkert kan påstå att könsfördelning är sned, i vart fall när det gäller den mest aktiva klicken medlemmar.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Min erfarenhet är att det inte finns speciellt många män som springer runt och tror att dom är bättre än kvinnor - och det inkluderar de som beter sig som om dom verkar anse det... (notera 'verkar')

Män tar mer 'plats' än kvinnor och i kombination med mansdominerade yrken hamnar kvinnor då i dubbelt underläge...

Men jag hävdar fortfarande att det inte är speciellt många män idag som seriöst tror dom är 'bättre' än kvinnor (HBT/invandrare/utlänningar/annan valfri grupp) - och/eller tvärtom - utan det verkar mest användas i syfte att driva diverse kamper och jag vet inte vad...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Locka hit och locka dit.. :P Vissa saker intresserar män mer, andra kvinnor och vad är fel med det? Det känns som att vi skapar och blåser upp ett icke existerande problem.

När jag gick på gymnasiet (estet) var vi 4 killar och ca 35 tjejer i klassen. Jag hörde aldrig någon klaga på det.

Och jag tvivlar på att den lokala ridföreningen sitter och smider planer på hur dom ska locka mer killar.

Edit: Sedan känns det lite som att många här är det egentliga problemet som förutsätter att alla här är killar tills dess att användaren själv berättar att denne är en tjej.

Men varför inte skapa en omröstning? Det tycks ju vara poppis med dom. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:
/Rune
Någon räknade upp tre här i tråden. Jag VET att det finns några fler. Antagligen finns det många fler som inte jag lagt märke till, men sannolikt inte 50% eller ens i närheten av det. Om det är så att tjejer skaffar sig manliga eller könsneutrala nick för att känna sig trygga säger också det något om hur vi är eller i alla fall förväntas vara.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Okej, nu har jag äntligen förstått vad det här handlar om, och förstår också - den högst befogade - upprördheten.
Hi Mark,

I’m writing to you as a woman who has been involved in Linux and open source for more than 15 years, and who has been very involved in discussions around women in open source of late; I recently keynoted OSCON and Atlanta Linux Fest on the subject, and I also run the Geek Feminism wiki (http://geekfeminism.wikia.com/) and blog (http://geekfeminism.org/).

I’m sorry I wasn’t able to make it to LinuxCon this year; I hear it’s a pretty good event. I’ve been listening with some interest to people’s reports of what’s going on there, and this afternoon I heard from multiple sources about your keynote, in which you referred to our work in Linux as being “hard to explain to girls”.

I wanted to bring this up because I think what you said in that talk was pretty dismissive of the skill and dedication that many women have already brought to Linux, not only as designers and documenters (which I gather you mentioned in your talk) but as coders, release managers, sysadmins, and more — and of those who might be interested in the future.

2009 is shaping up to be a watershed year for women in open source. We have seen numerous high profile incidents where men have made remarks in conference presentations which have dismissed, marginalised, or upset women; we’ve seen an increase in discussion on blogs, mailing lists, and twitter/identica; many conferences have invited speakers (including myself) to keynote on the subject of inclusivity and diversity; and a number of efforts towards recruiting and supporting a more diverse open source community have been launched. In light of the attention the subject has been getting of late, your comment at LinuxCon seems oblivious at best, and only serves to further damage the Linux community’s reputation.

I’d like to invite you to think about the message you’re sending to women in the Linux community, and, if you didn’t mean to convey the message that we’re technical illiterates and hard to educate, consider apologising publicly.

Yours,

Kirrily Robert
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Heh!

Jag har tagit del av denna debatt som är intressant ur jämställdhetsperspektiv, då jag genom ett av mina uppdrag råkar vara jämställdhets -och integrationsansvarig. Problemet med det hela är att det inte är ett Mark Shuttleworth eller Ubuntu-relaterad frågeställning. Men icke desto viktigare att det drivs för jämställdhetens skull. Susan Faludis bok "Backlash" belyser det hela bra, jämställdhetsutvecklingen har gått kräftgång globalt.
I sverige och i andra länder som på pappret ligger högt i demokratiindex är grundproblemet vardagssexismen ( och lunchrumsrasismen) som emanerar dels av inpyrda könsrollsmönster och dels från reklam, mode och populärkulturell exponeringar.

Man skulle ju hoppas på att politiker skulle ta sitt ansvar, men om tittar på utvecklingen i europa ( Berlusconi, Sarkovski) så ser det mörkt ut. I sverige har vi den famösa Kristdemokratiska generalangreppet på progressiva krafter som tagit sig i uttryck i begreppet "Verklighetens folk" , i detta antyds att kärnfamilj, bil och villa är det godtagbart normativa. Sen har jag bara två ord från en aktuell debatt; Anna Anka.

Hursomhelst, även goda krafter trampar i de fällor som gillrats av ett konsekvent traditionellt präglat könsrollsmönster. Det gäller mig, det gäller dig. Men det är bara att bita ihop och skärpa sig. Vi har kunskapen, vi kan tänka framåt och vi har ett val.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Instämmer till fullo med ovanstående inlägg.

Edit: det var många år sedan jag slutade titta på TV. Jag trodde på fullt allvar att "Anna Anka" var en spinoff på Arne Anka när jag första gången såg hennes namn på kvällspressens löpsedlar. Eftersom det tyvärr inte går att till hundra procent undvika all smörja (som dessvärre mer och mer infiltrerar så kallade "seriösa" media) i dags- och kvällspress fick jag till slut (mot min vilja) reda på att Anna Anka inte var ett fantasifoster, utan en livs levande person.

Jag föredrar Arne.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Locka hit och locka dit.. :P Vissa saker intresserar män mer, andra kvinnor och vad är fel med det? Det känns som att vi skapar och blåser upp ett icke existerande problem.

När jag gick på gymnasiet (estet) var vi 4 killar och ca 35 tjejer i klassen. Jag hörde aldrig någon klaga på det.

Och jag tvivlar på att den lokala ridföreningen sitter och smider planer på hur dom ska locka mer killar.

Edit: Sedan känns det lite som att många här är det egentliga problemet som förutsätter att alla här är killar tills dess att användaren själv berättar att denne är en tjej.

Men varför inte skapa en omröstning? Det tycks ju vara poppis med dom. ;)
+1

+LOL ;D
Ulsak skrev:Heh!

Jag har tagit del av denna debatt som är intressant ur jämställdhetsperspektiv, då jag genom ett av mina uppdrag råkar vara jämställdhets -och integrationsansvarig. Problemet med det hela är att det inte är ett Mark Shuttleworth eller Ubuntu-relaterad frågeställning. Men icke desto viktigare att det drivs för jämställdhetens skull. Susan Faludis bok "Backlash" belyser det hela bra, jämställdhetsutvecklingen har gått kräftgång globalt.
I sverige och i andra länder som på pappret ligger högt i demokratiindex är grundproblemet vardagssexismen ( och lunchrumsrasismen) som emanerar dels av inpyrda könsrollsmönster och dels från reklam, mode och populärkulturell exponeringar.

Man skulle ju hoppas på att politiker skulle ta sitt ansvar, men om tittar på utvecklingen i europa ( Berlusconi, Sarkovski) så ser det mörkt ut. I sverige har vi den famösa Kristdemokratiska generalangreppet på progressiva krafter som tagit sig i uttryck i begreppet "Verklighetens folk" , i detta antyds att kärnfamilj, bil och villa är det godtagbart normativa. Sen har jag bara två ord från en aktuell debatt; Anna Anka.

Hursomhelst, även goda krafter trampar i de fällor som gillrats av ett konsekvent traditionellt präglat könsrollsmönster. Det gäller mig, det gäller dig. Men det är bara att bita ihop och skärpa sig. Vi har kunskapen, vi kan tänka framåt och vi har ett val.
Jag håller med men samtidigt är det viktigt att inte överdriva och att ta faktorer (som Hunds) med i beräkningen... Hunds uttalande skulle förresten kunna tas som sexistiskt i sin helhel - om man valde det - och det är ett motproblem...
Jag tror en viktig sak är att inte över-tolka in sexism i språk som t.ex. kan vara jargon...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Problemet startar inte i linux-världen, eller ens i fikarum på jobbet. Den startar när man köper baby-kläder och leksaker. Gå in i en leksaksaffär och det finns en rosa avdelning med dockor för flickorna och en ljusblå avdelning med bilar och actionfigurer för pojakrna. DET är riktigt skrämmande IMO, man lär ungarna redan innan dagis vilka leksaker som är "rätt" beroende på kön och sen säger man att "det är barnen själva som väljer". Min ena son hade svåra kval när han ville ha små färgade ponnisar att leka med. Han beskrev vilka han ville ha, så fick jag gå och hämta och visa honom, själv vågade han inte gå in i den rosa delen av butiken. Eftersom han är en riktig tuffing så vågade han till slut faktiskt ta med sina ponnisar till förskolan, men visst var det några som försökte retas.

Barn vill gärna vara till lags och om föräldrar och övvrig omgivning förväntar sej att dom ska föredra vissa grejor så försöker dom i regel. Jag minns själv hur jag kämpade med att försöka leka med urtrista dockor som barn för att inte verka otacksam när jag fått present. Dockor var något av det tråkigaste jag visste. :P

Edit: Ovanstående kan vi nog inte fixa här, men är något alla bör tänka på när det gäller hur vi agerar mot barn. Och givetvis finns det en hel del flickor som föredrar dockor och pojkar som föredrar stridsvagnar oavsett. Problemet är nog i regel inte idag när en flicka vill ha en stridsvagn, det är svårare för många föräldrar att acceptera att pojkar leker med dockor (om det inte är typ actionman).
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

vulfgar skrev:Problemet startar inte i linux-världen, eller ens i fikarum på jobbet. Den startar när man köper baby-kläder och leksaker. Gå in i en leksaksaffär och det finns en rosa avdelning med dockor för flickorna och en ljusblå avdelning med bilar och actionfigurer för pojakrna. DET är riktigt skrämmande IMO, man lär ungarna redan innan dagis vilka leksaker som är "rätt" beroende på kön och sen säger man att "det är barnen själva som väljer". Min ena son hade svåra kval när han ville ha små färgade ponnisar att leka med. Han beskrev vilka han ville ha, så fick jag gå och hämta och visa honom, själv vågade han inte gå in i den rosa delen av butiken. Eftersom han är en riktig tuffing så vågade han till slut faktiskt ta med sina ponnisar till förskolan, men visst var det några som försökte retas.

Barn vill gärna vara till lags och om föräldrar och övvrig omgivning förväntar sej att dom ska föredra vissa grejor så försöker dom i regel. Jag minns själv hur jag kämpade med att försöka leka med urtrista dockor som barn för att inte verka otacksam när jag fått present. Dockor var något av det tråkigaste jag visste. :P

Edit: Ovanstående kan vi nog inte fixa här, men är något alla bör tänka på när det gäller hur vi agerar mot barn. Och givetvis finns det en hel del flickor som föredrar dockor och pojkar som föredrar stridsvagnar oavsett. Problemet är nog i regel inte idag när en flicka vill ha en stridsvagn, det är svårare för många föräldrar att acceptera att pojkar leker med dockor (om det inte är typ actionman).
+1

Känner igen din historia sett till min egen son... Det är rätt vansinnigt att det 'måste' vara bilar och vapen till pojkar och dockor till tjejer... Jag håller med om att det är ett större problem än mängden kvinnor/män inom olika yrken - det är ju val man tar i vuxen ålder och där spelar manligt/kvinnligt in på ett helt annat sätt som per automatik inte måste vara påtvingat...
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Håller med dig fullständigt, vulfgar. Men problemet slutar inte där, har ni nån gång tänkt på hur dem flesta dockor ser ut? Har ni nån gång sett hur ett "tjejspel" ser ut?
Hade en äldre man innehaft och använt någon av dessa regelbundet skulle denne kallas för pedofil. Mer än ofta är dem alldeles för lättklädda och har hår som går ner för hela ryggen, DET är sexistiskt!
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

Iden som ngn hade ngt inlägg innan om att män och kvinnor intresserar sig för olika saker, och det skulle förklara det låga ant. kvinnor här är rent nonsens i det här sammanhanget.

Kvinnor surfar,lyssnar på internetradio, laddar ner, betalar räkningar mha dator etc,och är m.a.a .presumtiva 50% av befolkningen/Ubuntuanvändare :)

så om Sthuttleworths community och detta saknar kvinnor finns det mer saker och attityder än ointresse att granska, tex börja med : att förneka att problemet ens existerar som en del verkar tendera till här. ::)
pss...
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Min erfarenhet av att sälja datorer motsäger din mot-teori till 100% Janne... Män och kvinnor intresserar sig för olika områden av likartade problemställningar möjligtvis, men inte samma yrkesområden...
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

intressant FF. Så du menar att kvinnor inte pröjsar räkningar , surfar etc, i betydande utsträckning, eller vad menar du?

Utanför ämnet: Håller för övrigt med om att HP skulle vinna mkt på att vara mer självständiga och sälja utan OS.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

janne-5011 skrev:intressant FF. Så du menar att kvinnor inte pröjsar räkningar , surfar etc, i betydande utsträckning, eller vad menar du?
Är det inte lite skillnad på att ha datorn som ett hjälpmedel/arbetsredskap och att ha det som utpräglat intresse?

Bara för att jag har och kör bil innebär det ju inte att jag automatiskt tycker om att meka med den, trimma den och åka på motorträffar, läsa motortidningar och diskutera trimsatser med andra. Jag känner många män som betalar räkningar, surfar etc. i betydande utsträckning, men ändå inte dyker in under huven och pillar på registernycklar eller inställningsfiler stup i kvarten, eller för den delen moddar sina datorcase, optimerar processer eller överklockar sin(a) processor(er). Eller kör Linux, eftersom det i stor utsträckning historiskt sett varit ett entusiast-OS.

Min flickvän kör Linux, mycket beroende på att jag gör det. Annars hade hon nog inte kommit i kontakt med det. Därmed inte sagt att hon vill engagera sig i en community som har som uppgift att supporta och främja Linux-användande (bland annat). Hon betalar också räkningar och surfar i betydande utsträckning.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"