Åsikter om Software Store

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Åsikter om Software Store

Inlägg av Hund »

Jag tycker det verkar bra.. Även om jag inte gillar det själv. Jag kommer att fortsätta Aptitude själv och Synaptic ibland.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

JeyPeyy skrev:
farmfield skrev:Canonical är ett vinstdrivande företag... Då är det väl klockrent om dom kan erbjuda vissa betaltjänster eller programvara direkt i gränssnittet - och eller erbjuda andra detsamma..?

Det var ju free som i 'free speach', inte 'free beer', visst?
Javisst, är det någon som har sagt något annat?

Däremot tycker jag att namnet SoftwareStore var missvisande då:
1. Man skulle kunna tro att det endast fanns betaltjänster, vilket inte är sant
Kan komma... Kanske redan imorrn..? ;D
JeyPeyy skrev:2. Programmet kommer i slutänden inte vara till för att endast installera program som finns i "lagret", utan ska även kunna installera .deb-paket samt rensa onödiga paket som finns i datorn (alltså ta över funktionerna i gdebi och computer janitor).
Hur vet man det säkert?
JeyPeyy skrev:Nu är ju detta inget problem längre eftersom namnet ska bytas till Software Center. Detta är ett bra namn då programmet kommer vara ett "centrum" för allt som har med mjukvaruhantering att göra.
Jag har sagt länge att en Software Store hade varit grymt - så får Canonical in cash för att anställa en hygglig designer utan förkärlek för toalettrelaterade färgskalor... xD
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

farmfield skrev:
JeyPeyy skrev:
farmfield skrev:Canonical är ett vinstdrivande företag... Då är det väl klockrent om dom kan erbjuda vissa betaltjänster eller programvara direkt i gränssnittet - och eller erbjuda andra detsamma..?

Det var ju free som i 'free speach', inte 'free beer', visst?
Javisst, är det någon som har sagt något annat?

Däremot tycker jag att namnet SoftwareStore var missvisande då:
1. Man skulle kunna tro att det endast fanns betaltjänster, vilket inte är sant
Kan komma... Kanske redan imorrn..? ;D
Det kommer väl antagligen komma betaltjänster i framtiden, men inte endast. Jag skulle bli förvånad om gratisprogrammen skulle försvinna. SoftwareStore får många att tro att det inte finns något annat än betaltjänster, vilket aldrig kommer att vara sant (förhoppningsvis).
farmfield skrev:
JeyPeyy skrev:2. Programmet kommer i slutänden inte vara till för att endast installera program som finns i "lagret", utan ska även kunna installera .deb-paket samt rensa onödiga paket som finns i datorn (alltså ta över funktionerna i gdebi och computer janitor).
Hur vet man det säkert?
Det står här. Jag citerar:
The Ubuntu Software Store is a graphical utility for package management in Ubuntu. In version 1, it will build on the basic philosophy of Add/Remove Applications and make it even easier to use. In later versions, it will grow to replace Synaptic, gdebi, some parts of the Computer Janitor, and possibly Update Manager.
bittin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av bittin »

Hund skrev:Jag tycker det verkar bra.. Även om jag inte gillar det själv. Jag kommer att fortsätta Aptitude själv och Synaptic ibland.

samma här även fast jag mest kör apt-get :D
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

aptitude är inte dåligt det heller ;)
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Rune.K skrev:aptitude är inte dåligt det heller ;)
som bittin föredrar jag apt-get :)
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Vad finns det för fördelar med apt-get? Jag har inte upptäckt något.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

JeyPeyy skrev:Vad finns det för fördelar med apt-get? Jag har inte upptäckt något.
Jag tycker den ger bättre output.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

JeyPeyy skrev:
farmfield skrev:
Hur vet man det säkert?
The Ubuntu Software Store is a graphical utility for package management in Ubuntu. In version 1, it will build on the basic philosophy of Add/Remove Applications and make it even easier to use. In later versions, it will grow to replace Synaptic, gdebi, some parts of the Computer Janitor, and possibly Update Manager.
Får be om ursäkt, ögnade och missförstod det som att det inte skulle kunna komma betaltjänster... Sorry...

En enhetlig Lägg till/Ta bort + janitor + programshop m.m. är lika logisk som en enhetlig temahanterare enl. mig... ;D
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

farmfield skrev:
JeyPeyy skrev:
farmfield skrev:
Hur vet man det säkert?
Får be om ursäkt, ögnade och missförstod det som att det inte skulle kunna komma betaltjänster... Sorry...
Äsch då, jag är bara dålig på att formulera mig. =)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sett till saker som Price: Free ser det ut som det kommer betaltjänster & program i "Software Center"... Apple banade vägen med AppStore och nu (med 2 miljarder downloads där) hakar andra på... FKN LOVELY! ;D
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"