Åsikter om Software Store
Re: Åsikter om Software Store
Jag tycker det verkar bra.. Även om jag inte gillar det själv. Jag kommer att fortsätta Aptitude själv och Synaptic ibland.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Kan komma... Kanske redan imorrn..?JeyPeyy skrev:Javisst, är det någon som har sagt något annat?farmfield skrev:Canonical är ett vinstdrivande företag... Då är det väl klockrent om dom kan erbjuda vissa betaltjänster eller programvara direkt i gränssnittet - och eller erbjuda andra detsamma..?
Det var ju free som i 'free speach', inte 'free beer', visst?
Däremot tycker jag att namnet SoftwareStore var missvisande då:
1. Man skulle kunna tro att det endast fanns betaltjänster, vilket inte är sant

Hur vet man det säkert?JeyPeyy skrev:2. Programmet kommer i slutänden inte vara till för att endast installera program som finns i "lagret", utan ska även kunna installera .deb-paket samt rensa onödiga paket som finns i datorn (alltså ta över funktionerna i gdebi och computer janitor).
Jag har sagt länge att en Software Store hade varit grymt - så får Canonical in cash för att anställa en hygglig designer utan förkärlek för toalettrelaterade färgskalor... xDJeyPeyy skrev:Nu är ju detta inget problem längre eftersom namnet ska bytas till Software Center. Detta är ett bra namn då programmet kommer vara ett "centrum" för allt som har med mjukvaruhantering att göra.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Det kommer väl antagligen komma betaltjänster i framtiden, men inte endast. Jag skulle bli förvånad om gratisprogrammen skulle försvinna. SoftwareStore får många att tro att det inte finns något annat än betaltjänster, vilket aldrig kommer att vara sant (förhoppningsvis).farmfield skrev:Kan komma... Kanske redan imorrn..?JeyPeyy skrev:Javisst, är det någon som har sagt något annat?farmfield skrev:Canonical är ett vinstdrivande företag... Då är det väl klockrent om dom kan erbjuda vissa betaltjänster eller programvara direkt i gränssnittet - och eller erbjuda andra detsamma..?
Det var ju free som i 'free speach', inte 'free beer', visst?
Däremot tycker jag att namnet SoftwareStore var missvisande då:
1. Man skulle kunna tro att det endast fanns betaltjänster, vilket inte är sant![]()
Det står här. Jag citerar:farmfield skrev:Hur vet man det säkert?JeyPeyy skrev:2. Programmet kommer i slutänden inte vara till för att endast installera program som finns i "lagret", utan ska även kunna installera .deb-paket samt rensa onödiga paket som finns i datorn (alltså ta över funktionerna i gdebi och computer janitor).
The Ubuntu Software Store is a graphical utility for package management in Ubuntu. In version 1, it will build on the basic philosophy of Add/Remove Applications and make it even easier to use. In later versions, it will grow to replace Synaptic, gdebi, some parts of the Computer Janitor, and possibly Update Manager.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hund skrev:Jag tycker det verkar bra.. Även om jag inte gillar det själv. Jag kommer att fortsätta Aptitude själv och Synaptic ibland.
samma här även fast jag mest kör apt-get

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
som bittin föredrar jag apt-getRune.K skrev:aptitude är inte dåligt det heller

- JeyPeyy
Vad finns det för fördelar med apt-get? Jag har inte upptäckt något.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag tycker den ger bättre output.JeyPeyy skrev:Vad finns det för fördelar med apt-get? Jag har inte upptäckt något.
- farmfield
- Kontakt:
Får be om ursäkt, ögnade och missförstod det som att det inte skulle kunna komma betaltjänster... Sorry...JeyPeyy skrev:Det står här. Jag citerar:farmfield skrev:Hur vet man det säkert?JeyPeyy skrev:2. Programmet kommer i slutänden inte vara till för att endast installera program som finns i "lagret", utan ska även kunna installera .deb-paket samt rensa onödiga paket som finns i datorn (alltså ta över funktionerna i gdebi och computer janitor).The Ubuntu Software Store is a graphical utility for package management in Ubuntu. In version 1, it will build on the basic philosophy of Add/Remove Applications and make it even easier to use. In later versions, it will grow to replace Synaptic, gdebi, some parts of the Computer Janitor, and possibly Update Manager.
En enhetlig Lägg till/Ta bort + janitor + programshop m.m. är lika logisk som en enhetlig temahanterare enl. mig...

- JeyPeyy
Äsch då, jag är bara dålig på att formulera mig.farmfield skrev:Får be om ursäkt, ögnade och missförstod det som att det inte skulle kunna komma betaltjänster... Sorry...JeyPeyy skrev:Det står här. Jag citerar:farmfield skrev:Hur vet man det säkert?JeyPeyy skrev:2. Programmet kommer i slutänden inte vara till för att endast installera program som finns i "lagret", utan ska även kunna installera .deb-paket samt rensa onödiga paket som finns i datorn (alltså ta över funktionerna i gdebi och computer janitor).The Ubuntu Software Store is a graphical utility for package management in Ubuntu. In version 1, it will build on the basic philosophy of Add/Remove Applications and make it even easier to use. In later versions, it will grow to replace Synaptic, gdebi, some parts of the Computer Janitor, and possibly Update Manager.

- farmfield
- Kontakt:
Sett till saker som Price: Free ser det ut som det kommer betaltjänster & program i "Software Center"... Apple banade vägen med AppStore och nu (med 2 miljarder downloads där) hakar andra på... FKN LOVELY!