Ljudproblem (Pulseaudio kraschar)

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ljudproblem (Pulseaudio kraschar)

Inlägg av xtr3m3 »

Jag har då kört alsa (tror jag) och jag kunde då både lyssna på musik och kolla på youtube samtidigt. Hörde ljude från båda två. Installerade pulseaudio idag för att testa om det fixade ljudproblemet i Urban Terror. Det gjorde det iallfall.

Men som sagt så har jag då kört alsa vad jag vet och haft flera ljudkällor igång samtidigt.
Bild
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

XTR3M3 skrev:Jag har då kört alsa (tror jag) och jag kunde då både lyssna på musik och kolla på youtube samtidigt. Hörde ljude från båda två. Installerade pulseaudio idag för att testa om det fixade ljudproblemet i Urban Terror. Det gjorde det iallfall.

Men som sagt så har jag då kört alsa vad jag vet och haft flera ljudkällor igång samtidigt.
Jag har samma erfarenhet...
Men som jag förstått så är vitsen med att använda pulseaudio är att man ska kunna ställa in volymen separat för olika program.
Jag har för mej att att samma feature finns i Windows 7.
Kan hända att jag är ute och cyklar...
För min egen del så lyssnar helst på enbart ett "ljud" åt gången, mina öron är inte multitasking ;)
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Finns det nått bra applet för det du skrev om. Att man kan sänka och höja för olika program m.m. Så man kan ersätta den vanliga volymenkontrollen i aktivitetsfältet?
Bild
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Ur intervju med skaparen;
When first adopted by the distributions PulseAudio developer Lennart Poettering described it as "the software that currently breaks your audio".[4] Poettering later claimed that "Ubuntu didn't exactly do a stellar job—they didn't do their homework" in adopting PulseAudio[5] for Ubuntu "Hardy Heron" (8.04), a problem which was then fixed with the release of "Jaunty Jackalope" (9.04).[6][dubious – discuss].

Certain software, including older versions of Adobe Flash on Linux, cause instability in PulseAudio. Fortunately newer implementations of Flash plugins do not require the conflicting elements, and as a result Flash and PulseAudio are compatible.
Mer här;
http://en.wikipedia.org/wiki/PulseAudio
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Osced

Inlägg av Osced »

Jag prövade detta och fick upp en massa saker, men detta var vad den fick upp precis innan pulseaudio kraschade:

Kod: Markera allt

I: sink-input.c: Freeing output 5 "ALSA Playback"
I: module-volume-restore.c: Restoring sink for <pulsecore/protocol-native.c$ALSA plug-in [wine-preloader]>
I: module-volume-restore.c: Restoring volume for <pulsecore/protocol-native.c$ALSA plug-in [wine-preloader]>
D: module-suspend-on-idle.c: Sink alsa_output.pci_1106_3288_sound_card_0_alsa_playback_0 becomes busy.
I: sink-input.c: Created input 6 "ALSA Playback" on alsa_output.pci_1106_3288_sound_card_0_alsa_playback_0 with sample spec s16le 2ch 44100Hz and channel map front-left,front-right
D: memblockq.c: memblockq requested: maxlength=4194304, tlength=88200, base=4, prebuf=86436, minreq=1764
D: memblockq.c: memblockq sanitized: maxlength=4194304, tlength=88200, base=4, prebuf=86436, minreq=1764
I: client.c: Created 8 "EsounD client (UNIX socket client)"
Soft CPU time limit exhausted, terminating.
Hard CPU time limit exhausted, terminating forcibly.
Verkar ju vara något med CPU time limit, sen undrar jag är inte esound det som vara före pulseaudio?
Det jag kan komma fram till är att PulseAudio börjar dra en massa CPU och sen stängs av, vad kan det vara som får den att löpa amok?
Senast redigerad av 1 Osced, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

webaake skrev:Utan pulseaudio får man nöja sig med ett ljudprogram i taget, en film spelare åt gången, eller en film i firefox. Alla andra måste var avstängda. Bara så man är medveten om konsekvenserna.
Vem har lurat i dig det?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Osced

Inlägg av Osced »

Hittade info om detta problem här: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/237443
Men det är fixat till jaunty, undrar om det går att fixa den versionen till Intepred eller skall jag få vänta tills 9.10 är släppt?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

@ hund; om inte pulse servar ljudet från flera ljudkällor samtidigt vad gör det då? ESD laggar och är gammalt.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

In Linux, only one program can play a sound at a time unless you have a soundcard that supports hardware mixing (all/most onboard soundchips don't.)
Mer info här:
http://wiki.archlinux.org/index.php/All ... nd_at_once
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

webaake skrev:@ hund; om inte pulse servar ljudet från flera ljudkällor samtidigt vad gör det då? ESD laggar och är gammalt.
Vad det gör? Bortsett från att det är dåligt, buggar och fungerar lite när det vill?

ALSA är imho den bästa ljudservern, PA behöver några år till på sig för att kunna täva i samma klass som ALSA.

ESD? Vem har nämnt ESD?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

@ Hund; du har antagligen ett finare ljudkort med stöd för hårvarumixning. Så du märker nog aldrig av när flera program tar Alsa i anspråk samtidigt. Vi andra kan inte lämna firefox igång med en flash-film, om än fördigspelad, då måste vi stänga ned det fönstret, för att kunna spela upp nån annan ljudkälla. Vi andra kan inte heller starta en film, pausa den, starta en annan film. Då är Alsa upptaget med första filmen. Samma för musikspelare.

Paulse audio är kanon!
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Jag hade ett sound blaster x-fi xtreme audio och det funkade fint att ha flera ljudkällor igång samtidigt.
Vet inte om jag kan kalla det ett finare kort då det bara kostade 300-400 kronor.

Finns säkert även billigare kort som klarar det. Nu har jag ett lite dyrare Sound Blaster Audigy 2 ZS och det funkar också fint med flera ljudkällor.
Skulle satsa på ett Sound Blaster kort om inte ljudet fungerade med flera källor. Dom verkar klara det fint :)
Bild
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

I länken ovan talas det om onboard sound som inte klarar flera källor. Och vissa kort utöver det, så det kan vara lurigt. Men sound blaster verkar bra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

webaake skrev:@ Hund; du har antagligen ett finare ljudkort med stöd för hårvarumixning. Så du märker nog aldrig av när flera program tar Alsa i anspråk samtidigt. Vi andra kan inte lämna firefox igång med en flash-film, om än fördigspelad, då måste vi stänga ned det fönstret, för att kunna spela upp nån annan ljudkälla. Vi andra kan inte heller starta en film, pausa den, starta en annan film. Då är Alsa upptaget med första filmen. Samma för musikspelare.

Paulse audio är kanon!
Samma här, utan PA måste jag stänga ner alla andra program som använder ljud när jag vill lyssna på musik. Det räcker inte att pausa en flashfilm, eller att den gått klart. Sidan måste stängas helt. Med PA är det däremot inga problem.

Vilken ljudserver som är bäst beror nog på vilket ljudkort man har. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Kan säga att jag kör PA nu. Men det är bara av en enda anledning. Ljudet i spelen Urban terror och warsow funkar inte + att dom kan hänga sig när man stänger ner om jag använder mig av alsa.

Annars hade jag aldrig brytt mig om att byta från alsa till PA.
Bild
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

webaake skrev:@ Hund; du har antagligen ett finare ljudkort med stöd för hårvarumixning. Så du märker nog aldrig av när flera program tar Alsa i anspråk samtidigt. Vi andra kan inte lämna firefox igång med en flash-film, om än fördigspelad, då måste vi stänga ned det fönstret, för att kunna spela upp nån annan ljudkälla. Vi andra kan inte heller starta en film, pausa den, starta en annan film. Då är Alsa upptaget med första filmen. Samma för musikspelare.

Paulse audio är kanon!
Det visste jag inte. Då förstår jag att varför ALSA inte faller dig i smaken. :)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

vulfgar skrev:

Paulse audio är kanon!
Samma här, utan PA måste jag stänga ner alla andra program som använder ljud när jag vill lyssna på musik. Det räcker inte att pausa en flashfilm, eller att den gått klart. Sidan måste stängas helt. Med PA är det däremot inga problem.

För det första så är inte alsa i sig någon ljudserver, det är däremot pulseaudio som enbart är ett lager ovanpå alsa.
För det andra så behövs det inget "fint" ljudkort med stöd för hårdvarumixning för att samtidigt kunna spela upp flera ljudströmmar - dmix finns och är till och med aktiverat som standard med > alsa 1.0.9rc2 för de kort som inte klarar av det med hårdvara.
Och för det tredje så kan jag inte annat än att hålla med om att pulseaudio fungerar alldeles för dåligt för att vara till glädje för någon; jag tror inte att så många procent faktiskt använder det till vad det är till för, att skicka ljudströmmar kors och tvärs genom t.ex nätverket.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

dmz skrev:
vulfgar skrev:

Paulse audio är kanon!

För det första så är inte alsa i sig någon ljudserver, det är däremot pulseaudio som enbart är ett lager ovanpå alsa.
För det andra så behövs det inget "fint" ljudkort med stöd för hårdvarumixning för att samtidigt kunna spela upp flera ljudströmmar - dmix finns och är till och med aktiverat som standard med > alsa 1.0.9rc2 för de kort som inte klarar av det med hårdvara.
Och för det tredje så kan jag inte annat än att hålla med om att pulseaudio fungerar alldeles för dåligt för att vara till glädje för någon; jag tror inte att så många procent faktiskt använder det till vad det är till för, att skicka ljudströmmar kors och tvärs genom t.ex nätverket.
Tja, med PA funkar ljudet som det ska, jag har aldrig haft några problem med det. Utan PA så funkar det sämre, som beskrivits ovan. Det är mycket möjligt att problemen går att lösa på annat sätt än med PA, men att säga att det inte kan vara till glädje för någon är din egen subjektiva uppfattning. Fö så blir ljudet totalt sett bättre med PA än utan, dvs ljudkvaliten blir bättre. Det är möjligt att det är en ren inställning som skulle gå att fixa ändå med lite handpåläggning, men varför joxa med det när PA funkar perfekt?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
calinox

Inlägg av calinox »

Angående ett program som ställer in, höjer och sänker volymen med mera så kan du kika närmare på earcandy. Har inte använt det själv men det finns att läsa om här bland annat:

http://littlejohn.se/?q=node/413
https://launchpad.net/earcandy
http://www.youtube.com/watch?v=evqME-Pm6uo
Stå aldrig still.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"